Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottenikken Byggeprosjekter - her står alt om hva jeg lager


Anbefalte innlegg

Jeg har studert dette sjemaet og jeg må lodde det i to etasjer - dobbelt sett med to Gibson vendere og de  push/pull du ser under:

CTS_250K_and_500K_Concentric_Pot___Allparts_com.png

 

Og jeg lodder dette i 2 kretser,dvs dobbelt så mye. Pots som over med 2 Gibson vendere - 1 for humbuckere med 500k pots og en en krets med 250k pots for single coil. Se sjema. Jord kobles sammen. Se sjema:

 

wd2hh3t11_00.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht push- pull pottene, så tar du multimeteret ditt ( noe jeg antar at du har siden du er så interessert i lodding og elektronikk), stiller det på kontinuitet, setter ene proben på de midterste loddepunktene og den andre proben på de nermest potmeteret og så prøver du potmeteret for å finne om der er kontinuitet på push eller pull. Loddepunktene lengst vekke fra potten er da det motsatte.

 På tegningene er vanligvis de punktene som er tegnet inn nermest pottene også det i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med faren min som er elektro-ingeniør. Det skal være masse på styrekortet so ikke er tegnet inn. Jeg trodde at det skulle være et tomt styrekort ut ifra tegningen. Det ska flere transistorer etc også. Men jeg har ingen tabell som hviser hva som er hva.

Selve lodde jobben er en lek, derimot - uten tabell ok kunnskap om hvilke transistorer etc som skal hvor derimot...

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rottenikken skrev:

Snakket med faren min som er elektro-ingeniør. Det skal være masse på styrekortet so ikke er tegnet inn. Jeg trodde at det skulle være et tomt styrekort ut ifra tegningen. Det ska flere transistorer etc også. Men jeg har ingen tabell som hviser hva som er hva.

Selve lodde jobben er en lek, derimot - uten tabell ok kunnskap om hvilke transistorer etc som skal hvor derimot...

http://diy.musikding.de/wp-content/uploads/2014/07/bosswire.pdf som er lenket til flere ganger, ser du jo at bildet av kretskortet har beskrivelser som R1, C1 etc for motstand 1, kondensator 1 osv. Da er det jo bare å gå ut fra delelisten http://diy.musikding.de/wp-content/uploads/2014/07/boss_BOM_en.pdf, finne riktig del (du kan måle motstandsverdiene med multimeter, eller taste "resistor color chart" inn i en søkemotor for å lære deg fargekodingen), putte komponenten i riktige hull og lodde i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gikk som en lek bare pappa tiset meg litt og lærte litt siden dette er nytt for meg. Det er ferdig loddet med fullttreffer på første forsjøk. når jeg bare skjønte hva det gikk ut på så var det gjort på to timer med letthet. Det var god underholdning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.