Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottenikken Byggeprosjekter - her står alt om hva jeg lager


Anbefalte innlegg

Det blir for vanskelig.Jeg er ikke dyktig nok. Jeg tar disse push/pull på linken. Da ofrer jeg fasevendig men  ikke coil split og derimot blir det 250k på sinlge coil og 500k på humbucker. Potmeteret har et av hvert. Det vil gå som en lek å lodde.

Se denne linken https://www.allparts.com/EP-4585-000-CTS-250K500K-Concentric-Pot_p_1443.html

Og da følgen jeg nesten  dette sjemaet her under:

 

wd2hh3t11_00.jpg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Erik-M skrev:

det er ingen her som kan ta ansvaret for dette for deg. 

med deler er det som regel lettere

Helt riktig og da vil jeg heller gjøre noe jeg kan. Se dette potmetet. Der lodder jeg standard sjema over på vanlig måte men i to "etasjer" så full humbucker går inn på den nederste som er på 500k og single coil går inn på det øverste som er 250k. Ellers lodder jeg helt likt som skjemaet. Meget enkelt og det vil fungere. Atpåtil får jeg ikke den skarpe 500k tonen i single coil modus. Se bildet under:

 

 

CTS_250K_and_500K_Concentric_Pot___Allparts_com.png

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Erik-M skrev:

Rottenikken - ikke mening å være spydig men har nå følsen av å bygge luftgitar.

Hvorfor, hva blir galt med gitaren? Tenker du på at jeg bare planlegger nå? Jeg har jo kjøpt inn kroppen og skal kjøpe litt til om noen dager. (en vender og en caps mm) 

Jo jeg bygger den på en måte før jeg har den. Det stemmer det. Men har du hørt om god planleggning så man tar gode avgjørelser og ikke tar på seg mer enn man kan og ser hvor langt man kan gå innenfor mine grenser?

Jeg er også meget fasinert av strøm og elektronikk og liker å lære om det. Jeg er uføretryget og har aldri kunnet vært i jobb men kunne jeg så hadde jeg blitt elektriker.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Fuzz pedal men det er bare en transperent vanlig liten pose med brytere og motrander ledninger etc. Ikke noe å vise. Jeg har bare lagt det bort. Hvis noen vil kjøpe så... 10 euro pluss porto? Kostet 16 euro. 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til gitarelektronikk, kan dette gå i stykker hvis du kobler feil. Du har selv sagt du er "loddegal", og det verste som skjer er jo at det ikke virker. Du kommer til å lære masse av å sette sammen boksen, uansett om du får den til å virke eller ikke. Du har ikke noe å tape, bortsett fra en hundrings. Kjør på!
Det å lodde sammen passiv elektronikk i en gitar er helt risikofritt. Ingenting går i stykker. Det bare virker ikke slik du har tenkt.
For meg virker det som om du har en del å lære. Her har du en god mulighet til å lære noe, både når det gjelder selve lodde prosessen, og når det gjelder å skjønne noe av hvordan ting virker. Som et eksempel, hvilke komponenter som har en positiv og en negativ tilkobling, og hvilke som ikke har det. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, space skrev:

"firkanten" i skjemaet er forøvrig en gibson pickupvelger sett nedenfra. 

61NeBUlBxqL._SY355_.jpg

Pedalkitet: last ned skjemaene fra musikding og sett i gang :)

ja, den firkanten, ja. Det vet jeg. Jeg tenkte på den firkanten som er på push/pull pots. Men jeg har allerede funnet en løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.