Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottenikken Byggeprosjekter - her står alt om hva jeg lager


Anbefalte innlegg

10 minutter siden, djupnes skrev:

Det enkleste er å ha en enkel to-veis bryter for coilsplit

Jo det er sant. Tenkte ikke på det. men det blir likevel tre brytere. Da kan jeg også enten kjøre bare to single coil eller to humbuckere. Tror en toveisbryter og to  Gibson treveis for enten single eller Hum blir mitt valg. Da kan jeg ikke kombinere hum og single men det blir en mer allsidig gitar da jeg kan velge enten eller.

Siden det blir så liten forskjell ellers så tror jeg at jeg vil ha "både" to hum og to single. Dvs bytte på avhenging av musikkstil. en fjerde bryter gjør det universalt men det er å gå for langt.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en humbucker med 4 ledere går det greit med fasevending. Lurer på om du ikke skulle prøvd noe slikt som dette:

2H_3G_1VppSPL_1TppPH.jpg

Her er det 2 push-pull potter, en som splitter begge pickupene og en som fasevender bridgepickupen, og en vanlig 3-veis bryter. Burde gi mer enn nok kombinasjoner, og ingen ekstra hull må borres i gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, el_roffo skrev:

Har du en humbucker med 4 ledere går det greit med fasevending. Lurer på om du ikke skulle prøvd noe slikt som dette:

2H_3G_1VppSPL_1TppPH.jpg

Her er det 2 push-pull potter, en som splitter begge pickupene og en som fasevender bridgepickupen, og en vanlig 3-veis bryter. Burde gi mer enn nok kombinasjoner, og ingen ekstra hull må borres i gitaren.

ja. men blir dette coil spit og fasevendig også - på BEGGE humb også?

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, fasen blir snudd uavhengig av hvor mange coiler som er i bruk. Du trenger bare fasevending på den ene pickupen. Snur du fasen på begge pickupene havner de i fase igjen og låter helt som vanlig.

Endret av el_roffo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rottenikken skrev:

Kan jeg også fasevende når jeg har coil split? Jeg må sturere dette sjemaet grundig. Jeg skal klare det men da må det bli Alpha pots

Det må du.....alt du spør om står der.

"Bare jeg har et koblingssjema så vet jeg meget godt hva jeg holder på med."

Rottenikken

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carpal67 skrev:

Det må du.....alt du spør om står der.

"Bare jeg har et koblingssjema så vet jeg meget godt hva jeg holder på med."

Bare jeg har et koblingssjema så vet jeg meget godt hva jeg holder på med. - det er helt riktig det, men jeg får ikke full oversikt av et så komplisert sjema på to minutter.

Så for å stille spørsmålet igjen  - Tone fasevender?

 

Men før jeg kan koble push/pull så må jeg vite en ting som jeg ikke ser av sjemaet. Det er 6 poler på "firkanten" men den står loddrett så hva er opp og hva er ned når den står loddrett?

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rottenikken skrev:

Jeg søker Piezo pickup og får opp pickup for AUKUSTISK gitar. ER den passiv? Jeg trodde de var aktive. Kan den setter direkte i kroppen et annet sted feks baksiden? Hvis ikke så kan jeg montere under strengene med er 3D printet lokk i plast over så den ikke syntes

Men du glemmer en ting - husk hvem du skriver til. Du skriver til den personen på hele forumet som har mest byggedilla. Mer arbeid = mer gøy.

Jeg glemmer ikke hvem jeg skriver til. Jeg har som nevnt gjort øvelsen selv med å lage mange pickupkoblinger selv, med fem brytere og fire potmetre. Greit nok at det er morsomt, og faktisk en utfordring å koble alt riktig, men lydmessig sett har det ikke noe for seg. Det blir en øvelse i gitarkomponentkobling.
Er det det du er ute etter å oppnå, så kjør i vei, for all del.

Edit- tenk over hvor mange gitarprodusenter som lager gitarer med ti forskjellige pickupkoblinger. Jeg kommer ikke på en eneste en. Det er en grunn til at det ikke gjøres.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jeg vite før jeg kobler. Elers er det bare 50/50 for å koble riktig:

Men før jeg kan koble push/pull så må jeg vite en ting som jeg ikke ser av sjemaet. Det er 6 poler på "firkanten" men den står loddrett så hva er opp og hva er ned når den står loddrett? for på sjemaer er den jo vannrett.

 

2H_3G_1VppSPL_1TppPH.jpg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.