Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottenikken Byggeprosjekter - her står alt om hva jeg lager


Anbefalte innlegg

9 minutter siden, space skrev:

Istedet for 5-veis:
2 stk on/off/on vippebrytere.
1 stk on/on vippebryter

1. hals: humbucker / av / singlecoil (splittet)

2. bridge: humbucker / av / singlecoil (splittet)

3. fasevender: fase / motfase

 

det blir jo MYE lettere. men to push pull for fasevending kan være en bedre ide

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar jord i chassiet. Nok om det.

Dette er genialt. Hvis jeg tar fasevender på 2 brytere mellom Gibson vender  pickups og ciol split på disse potmeterne (se link) så får jeg 250k pot i single coil og 500k som Humbucker for de øverste potmeteret er på 250k og det nedre er på 500k. Se link. Da kan jeg i og for seg følge dette sjemaet bare fasevende mellom gibson vender med 2 stk on/on brytere pickups og lodde pots i to høyder med 3 loddeører i hvert potmeter på hver.

CTS potmeter på 250/500k: https://www.allparts.com/EP-4585-000-CTS-250K500K-Concentric-Pot_p_1443.html

I prinsippet kan jeg følge dette sjemaet og gjøre noen peronlige endringer som vil virke som jeg har tenkt ut. Se dette loddesjemaet:

 

wd2hh3t11_00.jpg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare min mening, men: vippebrytere på gitarer som dette ser utrolig "Biltema" ut.  Det krever endel ferdighet med trearbeid for å få hullene til alle disse ekstrabryterne til å matche de eksisterende hullene på gitaren, dette må du vurdere selv om du har. Vippebryteren kobles på samme måte som en push-pull, så der finnes ingen god unskyldning for å ødelegge utseendet på noe som kan bli en fantastisk flott gitar med nok vippebrytere til å tilfredsstille en gjennomsnittlig 18 år gammel Granada sjåfør med klippekort på Mekonomen.

 

Hvorfor er du så opphengt i at det skal være CTS potmetere?

Har du postet noe info og bilder av den pedalen du har kjøpt deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste grunnen til at jeg ikke tør gjøre dette under enda er at jeg ikke vet hva som er opp på "firkanten" med loddepunkter og hva som er ned. Hvis jeg får vite det så følger jeg dette skjemaet. Jeg har spurt om det tidligere i tråden men ikke fått svar.

Er den deler av firkanten med loddepunkter som er inn mot potmerert opp eller ned når firkanten står loddrett. Hvis jeg hadde føått svar på dette tidligere så hadde denne tråden vært mye kortere. Se på pots skjemaet. Er den delen av firkanten som er inn mot potmeteret opp eller ned når potmeteret står? Hvis jeg får vite det så kan jeg bare følge dette sjemaet og elektronikktemaet er over.

 

2H_3G_1VppSPL_1TppPH.jpg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

b_3401.jpgDe seks loddepunktene nederst. Peker de punktene som er nærmest potmeteret (ligger litt oppå) opp eller ned? Jeg mener av de seks nederste på boksen under. Ikke loddeørene på pots. Se diagram.

 

 

2H_3G_1VppSPL_1TppPH.jpg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.