Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottenikken Byggeprosjekter - her står alt om hva jeg lager


Anbefalte innlegg

Dette klarnet opp en del ja. Men red og white skal loddes til jord også med coil split i følge sjemaet mitt og det hadde vært greit med pots under, men med CTS så blir sjemaet mitt fra Saymour Duncan ulikt koblingen over. En ting vet jeg med sikkerhet. Løsningen min med brytere vil fungere perfekt uansett. Jeg vet godt hva jeg gjør når jeg har et koblingssjema men uten det så står jeg fast.

Løsningen med bryter var idé jeg fikk som gjør det hele enklere, ikke vanskligere, for da kan jeg følge standard koblingsskjema for Gibson vender ellers. Jeg holder meg til den løsningen for den er "vanntett". Dette med Push/Pull har jeg aldri vært borte i og vil være forsiktig i ukjent "farvann". 

 Derimot hvis jeg hadde nøyd meg med dette potmeteret så hadde det vært en smal sak:

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, space skrev:

Om du bestilte fra musikding så ligger koblingsskjemaene på siden der informasjonen om kitet ligger.

Nei, du kan ikke bruke den bryteren. Du må ha en vippebryter.

En variant av noe slikt:

wippschalter-umschalter-1-polig-6.jpg

 

Den sorte bryteren blir løsningen for meg.

 

 

 

 

Mini_Toggle_Switches___stewmac_com.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn skal jeg koble med humbucker/coil split på brytere før de går inn i vender. Ellers følger jeg sjemaet. Det var en ide som jeg fikk som blir en "vanntett" løsning. Jeg har regnet ut at jeg får 10 pickups kombinasjoner. Det blir en veldig allsidig gitar, også med tanke på hvilke pickups jeg velger. Den kan til og med bli fin til visesang når jeg kjører single coil modus. Til og med noen Lillebjørn sanger kan låte bra på elgitar feks Blues da du var 15. Derimot tviler jeg ikke på at de aller snilleste fra KISS låter bra på denne også med to humbuckere, feks "you was made for loving me". Ellers kan vel denne gitaren nesten brukes til alt.

Se sjema jeg fant:

wd2hh3t11_00.jpg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på at du kan få 10 kombinasjoner med en bryter. Slik jeg ser for meg koblingen må du ha to, og da er løsningen som ubetinget ser finest ut to push-pull.

Hvorfor er du så opphengt i CTS pots? De er hverken de beste eller de eneste med gode toleranser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti pickupkombinasjoner er bare tull, Rottenikken. Jeg har bygd en gitar med det en gang i tiden, og det blir ikke stor nok forskjell på de forskjellige "lydene" til at det har noen hensikt. Dessuten er det omtrent umulig å huske "hva som er hva". Det er rett og slett helt unødvendig, og du kommer ikke til å bruke alle, fordi det med passiv elektronikk ikke blir stor nok forskjell i lyden fra gitaren.

Gitaren jeg monterte alle delene i står ubrukt. Vil du ha mer enn vanlig velger og coilsplit, anbefaler jeg deg å montere piezopickups i tillegg.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, CastorFiber skrev:

Ti pickupkombinasjoner er bare tull, Rottenikken. Jeg har bygd en gitar med det en gang i tiden, og det blir ikke stor nok forskjell på de forskjellige "lydene" til at det har noen hensikt. Dessuten er det omtrent umulig å huske "hva som er hva". Det er rett og slett helt unødvendig, og du kommer ikke til å bruke alle, fordi det med passiv elektronikk ikke blir stor nok forskjell i lyden fra gitaren.

Gitaren jeg monterte alle delene i står ubrukt. Vil du ha mer enn vanlig velger og coilsplit, anbefaler jeg deg å montere piezopickups i tillegg.
 

MEN.... det er mer gøy å bygge. Og husk at jeg har lodde og byggedilla. Nei det er ikke noe problem å huske hva som er hva. Står bryterne den veien så er det humbucker og står de den veien så er de single coil. Det stiller jeg inn før jeg spiller. Ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, CastorFiber skrev:

Ti pickupkombinasjoner er bare tull, Rottenikken. Jeg har bygd en gitar med det en gang i tiden, og det blir ikke stor nok forskjell på de forskjellige "lydene" til at det har noen hensikt. Dessuten er det omtrent umulig å huske "hva som er hva". Det er rett og slett helt unødvendig, og du kommer ikke til å bruke alle, fordi det med passiv elektronikk ikke blir stor nok forskjell i lyden fra gitaren.

Gitaren jeg monterte alle delene i står ubrukt. Vil du ha mer enn vanlig velger og coilsplit, anbefaler jeg deg å montere piezopickups i tillegg.
 

Jeg søker Piezo pickup og får opp pickup for AUKUSTISK gitar. ER den passiv? Jeg trodde de var aktive. Kan den setter direkte i kroppen et annet sted feks baksiden? Hvis ikke så kan jeg montere under strengene med er 3D printet lokk i plast over så den ikke syntes

Men du glemmer en ting - husk hvem du skriver til. Du skriver til den personen på hele forumet som har mest byggedilla. Mer arbeid = mer gøy.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piezo er en pickup som plasseres under sadlene på en gitar (og i det hele tatt strengeinstrumenter). Piezosystem trenger en preamp/forsterkning, enten i form av en ekstern preamp/DI-boks eller batteri i gitaren. Jeg har aldri hørt om et piezosystem i en elgitar som ikke har medført batterier i selve gitaren.

Sørg for å fikse deg et system bestående av bare humbuckerne - og få det til å fungere - FØR du begynner å utvide med andre duppedingser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rottenikken skrev:

Nå fikk jeg en ide - to Gibson 3 veis vendere og en vippebryter. Enten kjører jeg to single coil eller to humbuckere. Bryteren avgjør. Det går vel. For DA blir gitaren jammen allsidig.

Det enkleste er å ha en enkel to-veis bryter for coilsplit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.