Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottenikken Byggeprosjekter - her står alt om hva jeg lager


Anbefalte innlegg

Her er et bilde ovenfra med to knotter. Det er to ulike knotter men det ser man ikke ovenfra. Jeg har bestillt en knott til av riktig type for CTS for å få likt. Den for CTS ser mye mer proff ut også. Det blir lekkert da? 

Nå er så og si alle luftbobler under tapen borte og det er så og si usynelig, selv i sollys at jeg har sticker med tape. Nå kan man si at alt av skade med hensyn til F-hullet er reparert. 

Bilde med to knotter:

 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arkadian skrev:

Skjønner ikke helt hvilken nytte en caps kan gjøre på en elektrisk gitar. En kondensator er nok mer nyttig enn dette hodeplagget.

Er ikke caps og kondensator det samme? For det er kondensator jeg mener. Jeg trodde det var samme ting. Jeg skal kva kondensator på 47uf. 

 

Her er et bilde ovenfra med to knotter. Det er to ulike knotter men det ser man ikke ovenfra. Jeg har bestillt en knott til av riktig type for CTS for å få likt. Den for CTS ser mye mer proff ut også. Det blir lekkert da? 

 

Angåede F-hullet så har jeg gode nyheter. 

Nå må man ca 15cm innpå for å se tapen, og litt lys fra siden er også fordel, selv på så nært hold. Man kan si at hvis man studerer med "lupe" så ser man det. Nå er så og si alle luftbobler under tapen borte og de som er er i ferd med å forsvinne helt og nå er det er så og si usynelig, selv i sollys at jeg har sticker med tape. Nå kan man si at alt av skade med hensyn til F-hullet er reparert. 

Bilde med to knotter:

 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Rottenikken skrev:

Er ikke caps og kondensator det samme?

På norsk heter det kondensator, på engelsk capacitor. Kortformen "cap" er mye brukt på engelsk, men "caps" er alså flertall, så det er absurd å si "en caps".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arkadian skrev:

På norsk heter det kondensator, på engelsk capacitor. Kortformen "cap" er mye brukt på engelsk, men "caps" er alså flertall, så det er absurd å si "en caps".

Ok. Jeg forstår. Nå kan jeg jo spørre. Er det noen på forumet som klarer å se at jeg har skadet Gitarkroppen etter utbedring? Se bildet over. Kroppen er finere nå enn før jeg satte på F-hullet, selv om den er skadet for skaden syntes ike lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29. april 2016 at 6.33, Gubbe skrev:

Denne tråden er bare trist. Forhåpentligvis ligger det et læringspotensiale her et sted.

Det trodde vi alle men historien kan overraske. Men læringspotensiale fikk jeg. Jeg ser ikke skaden selv lenger uten grundig studering av kroppen på meget nært hold. 15cm unna så kan jeg såvidt se litt hvis jeg bøyer hodet på sjeve med godt lys. 

 

Jeg syntes gitaren er finere nå enn før jeg pusset og den ser mer proff ut enn spraylakkeringen. (Bortsett fra at det er fake)

 

Men for å gå over til elektronikk. Nå har jeg i kveld bestilt to miniswitch-brytere, on/on som skal gi ciolsplit. Slike koblingssjmaer med brytre har jeg aldri sett så jeg må spørre om at siden venderen skal ha jord om også disse bryterne trenger å lodde jord?

Vender får jeg muligens i morgen så alt av elektronikk er kjøpt inn untatt kondensator men den bare glemte jeg å bestille. 

Nå sparer jeg til pickups og strengestoppere på GFS. Fat Pat neck og bridge med coil split på begge pickups skal jeg ha. Gitaren blir en veldig allsidig gitar med vintagelyd. Låter kanskje litt røff Telecaster i single ciol modus (husk 500k i pots) og mer rocka i humbuckermodus .

Men må jeg lodde jord også til miniswitchene?

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gitaren har ikke en eneste del som er Fender så hvorfor skal jeg ha det? Jeg bygger den med alternative produsenter, feks en god hals i butikk som ikke har noe  annet til felles med Fender annet enn god kvalitet og samme fasong. Stemmeskruer blir Wilkinson eller Kluson.

På Stratocasteren er det bare Fender USA hardware og Fender custom shop pickups. Denne blir "Fenderløs" men skal bli god. Dårlige deler og ukjente merker holder jeg meg unna.

Denne skal, i likhet med stratocasteren også settes opp.

Det kommer det kommer. Jeg skal gjøre ferdig denne først. 

Jeg har bestillt hals i dag på e-baby og så blir pickups neste. Halsen er ny og uten logo. 

Det er jo ikke noe fender på denne gitaren men det  nærmeste man kommer Fender må vel være dette, men til den prisen så må det være kopi: http://www.ebay.com/itm/Custom-Shop-Designed-Guitar-Neck-Plate-for-Fender-Strat-and-Tele-screws-GOLD-/281755915125?hash=item4199f61375:g:ilkAAOSwk5FUrqKa

Men tilbake til spørsmålet mitt - må jeg lodde jord i miniswitch også siden jeg må det på venderen?

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jg har fått tilfrdsstillende svar på spørsmålet mitt. 

Angående det at jeg skulle bygge så dyr gitar over flere år og bare Fender hardware etc var den opprinnelige planen - og den står fortsatt ved lag. Men jeg syntes ikke en kropp til 68 dollar er verdt å koste på 1300euro, men jeg ble totalt forelsket i kroppen fra GFS så jeg bygger denne gitaren først og den blir ferdig om ca 4 mnd tror jeg. Det jeg hade max vært villig til å koste på denne gitaren var 700euro.

Og når denne er ferdig, så begynner jeg på en skikkelig en... Ikke det at denne jeg bygger nå blir dårlig men...

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får det jeg har bestilt så mangler jeg bare fire ting før den er ferdig og det er 1 stemmeskruer, 2 pickups, 3 strengetre og 4 strengestoppere. Hvis jeg skal gjette så er det a tre mnd igjen med bygging.

Jeg tenkte å få satt opp det viktigste som å justere sadler og trussrod på denne gitaren i Belgia. Noe særlig mer  i oppsett koster jeg ikke på. Det er den ikke verdt for totalpris på gitaren blir ca 250 euro og da betaler jeg ikke 160euro for 100% oppsett. Det sier seg selv.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal blande temaene litt litt og skrive litt om planene mine for mitt neste gitarprosjekt fordi det tar 5 mnd å spare opp til kroppen (210euro)  og så bare dyre deler så det er ikke vits i noen ny tråd om det enda så jeg skriver litt her om planer. Det kommer tråd senere.

Mitt neste Teleprosjekt blir en standard Telecaster. Den blir Candy apple red med dobbel binding. Hardware blir bare Fender USA også i gull siden kroppen er verdt det så dyre deler. Den får litt gulaktig hals, tror det er flammelønn med lønn gripebrett. Pickups skal være Fender Custom shop Fat 50's. Elektronikk blir CTS med Fender 3 veisvender, muligens 4 veis. Design blir ikke noe utover det vanlige man finner i butikk av Tele, så det blir tele stol, gripebrett etc men den blir bare usedvanlig pen. Pickupcover på neckpickup kommer til å bli byttet ut med et cover i gull.

Det var det at jeg forelsket meg i den GFS kroppen som gjorde av det store prosjektet ble satt på vent.

Dette blir starten på mitt neste prosjekt. Når jeg har denne får dere vite mer:

https://www.tonefactory.nl/body-tele-model-double-binding-candy-apple-red

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 innlegg etter hverandre nå.
Moderator har vist til flere ganger at du kan redigere ditt tidligere innlegg hvis du har noe å tilføye.
Nå er du oppe i 13 sider bare i denne tråden og du har prøvd å lage flere tråder angående denne gitaren og alt som har skjedd er ett klistremerke og 2 monterte pot'er.
Hvis du vil ha folks interesse og ikke minst hjelp til dette bygget så er ikke dette måten å gjøre det på.
Folk går lei.
Det er flere her som har påpekt det samme men det ser ikke ut til at noe av det synker inn. 

Beklager at jeg skriver dette innlegget men håper du snart tar til deg noe av det vi sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Æljen skrev:

6 innlegg etter hverandre nå.
Moderator har vist til flere ganger at du kan redigere ditt tidligere innlegg hvis du har noe å tilføye.
Nå er du oppe i 13 sider bare i denne tråden og du har prøvd å lage flere tråder angående denne gitaren og alt som har skjedd er ett klistremerke og 2 monterte pot'er.
Hvis du vil ha folks interesse og ikke minst hjelp til dette bygget så er ikke dette måten å gjøre det på.
Folk går lei.
Det er flere her som har påpekt det samme men det ser ikke ut til at noe av det synker inn. 

Beklager at jeg skriver dette innlegget men håper du snart tar til deg noe av det vi sier. 

Jeg hadde tenkt å redigere samme innlegg flere ganger, men jeg fikk ikke opp valget og jeg skjønner ikke hvorfor. Det skjedde tre ganger. Derfor ble det flere innlegg. Jeg fikk det rett og slett ikke til. Normalt er der jo bare å trykke på endre. 

Jeg stilte et spørsmål, faktisk to ganger, om å lodde jord på bryter som ingen gadd å svare på. Nå kommer det forhåpentligvis varer i dag med posten. 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.