Gå til innhold

Arkadian

Medlem
  • Innholdsteller

    124
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Arkadian vant dagen sist September 6 2018

Arkadian hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

61 Excellent

Om Arkadian

  • Rang
    Viderekommen
  • Bursdag Januar 11

Contact Methods

  • Website URL
    www.monokrom.no

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Kragerø
  • Interesser
    Typografi, astronomi, språkvitenskap, musikkvitenskap, kunsthistorie, elektronikk, båtliv

Nylige profilbesøk

1 110 profilvisninger
  1. Jeg har hatt gresselig mange delay-pedaler, men TC Flashback er den første jeg har vært helt fornøyd med både bruks- og lydmessig. Særlig kult at man kan designe sin egen delay svært detaljert via Toneprint. Dessuten ingen degradering av det tørre signalet, analog through sørger for det. Ikke koster den skjorta, heller.
  2. I musikklære er et motiv er den minste musikalske enheten som meningsfylt kan stå aleine, i praksis noen få toner. Eksempel: I første sats av Beethovens 5. symfoni (Skjebnesymfonien) er de første ta-ta-ta-taaa et motiv. Tema er neste trinn i hierarkiet, et tema består av ett eller flere motiver satt sammen og variert.
  3. ... hvordan det er mulig å selge denne for så lite penger er en gåte. Det kan ikke være store avansen. Jeg vil påstå at denne kvalitetsmessig er minst på høyde med Fender Blues Junior (som koster nesten tre ganger så mye), men høyttaleren låter større og dypere, og reinlyden (iallfall med 12AY7) er klarere og mye luftigere. Denne er allerede blitt min øveforsterker nr. én. Den låter vesentlig bedre enn min Laney LC30, som vel er den ampen jeg har som er nærmest å sammenlikne med. Det eneste jeg har å innvende er at den ikke ser særlig bra ut, og at romklangen ikke egner seg til mer enn generell bakgrunnsbruk. Jeg har en MOD-klang på vei i posten, har oppgradert nesten alle amper jeg har hatt med klanger derfra. Men det blir vel uansett ikke noen surf-amp av denne med kort fjærklang. Som øveforsterker er den ypperlig. Liten og lett nok til å stå hvor som helst, og en 1W-bryter reduserer volumet til under det halve om det skulle være nødvendig. Tungt anbefalt, folkens.
  4. Nærmest for moro skyld gikk jeg til anskaffelse av denne lille saken. 2 x EL84, reverb og Celestion-høyttaler. Prisen ble litt over 2000 etter at moms og frakt var betalt. Stor var overraskelsen ved første prøving. Denne låter ikke uvanlig bra for prisen, den låter rett og slett uvanlig bra. Celestion A-type er en høyttaler av ypperste merke, og ampen spiller reint og fint og høyt. Den vrengte for tidlig etter min smak, så jeg bytta ut 12AX7-en i V1 med en god 12AY7 jeg hadde liggende. Det gjorde også lyden mer transparent og detaljert. Utgangsrørene var mikrofoniske og klirret fælt ved visse frekvenser, to nye EL85-er fiksa den biffen. Romklangen er så som så (korte fjærklanger er vel alltid det), men funker greit opp til 5. Dette er ekstremt mye moro for to laken! Høyttaleren aleine koster vel en tusing, og er helt gull. Litt mindre gjennomtrengende mellomtone og litt mer bass enn den jevne Celestion. Overhodet ingen flatulens og heller ingen skriking. Så vidt jeg veit finnes ikke denne i 240V-versjon, så jeg bruker en stepdown-transformator. Ikke noe problem. Forsterkerdelen er visstnok identisk med Laney Cub 12R, men altså med vesentlig bedre høyttaler og fjærklang.
  5. Kjøpte en sånn en for et par år siden, ypperlig til jazz og andre cleane greier. Super komponentkvalitet, ikke spraking i en eneste pot etter 40 år, og ingen susing. Spiller vanvittig høyt. Jeg har en tidlig JC120 også, men den er lite i bruk etter at jeg kjøpte denne. Eneste svake punkt er romklangen, men den erstattet jeg raskt. I motsetning til JC120 fåes disse for nesten ingen penger.
  6. Joda, men jeg flytter aldri fra verdens vakreste lille by, som ligger i Norge.
  7. Jeg kjøper relativt ofte gitardeler og tilbehør til andre musikkinstrumenter på nett, og oftere enn ikke ender summen over de tillatte 350 kroner. Men hittil har jeg altså ikke betalt toll en eneste gang. Eksempel: Jeg henta i går et par pickups sendt fra Spania, som kosta 92 Euro, frakt inkludert. Men heller ikke nå måtte jeg betale for å få ut pakka. Når jeg har kjøpt andre ting på nett, har jeg regelmessig måttet betale mva eller toll eller hva det nå heter. Hvorfor er det sånn? Kan det virkelig være sånn at musikkartikler av en eller annen absurd grunn er unntatt toll, eller er det fordi tollvesenet ikke skjønner hva ting er verdt? Er det bare jeg som har hatt griseflaks, eller har andre samme erfaring?
  8. Ja, det er en lang tråd på Offsetguitars om dette. Men hr. Loureiro har åpenbart skjerpet seg betydelig, i mitt tilfelle tok det under to døgn fra bestilling til pakka var i posten, og dette var en custom-jobb. Alle e-poster besvart raskt, presist og høflig. Tipper han var overarbeidet da han hadde problemer med å svare, eller hadde andre problemer. Enmannsbedrifter er ytterst sårbare, det veit jeg en del om sjøl.
  9. Bestilte et par Jazzmaster-pickups fra Jess Loureiro nylig, og fikk dem i posten i går. Han håndlager custom-pickups til en pris som er direkte latterlig, jeg betalte 92 Euro for begge to, frakt inkludert. (Og slapp til og med unna tollen.) Materialene er førsteklasses, heavy Formvar 42 AWG og alnico 5. Jeg hadde ikke allverdens forventninger til den prisen, men det er forsyne meg de beste Jazzmaster-pickupene jeg har hørt. Tungt anbefalt om du vil ha custom-snadder til lavpris.
  10. Min jukse-Fender. Squier Vintage Modified Jazzmaster, Sonic Blue. Oppgraderinger: Staytrem, Fender vibrato. Dessuten 1° neck-shim (gudene veit hva det heter på norsk), nytt plekterbrett, skjerming av elektronikk-utfresing og plekterbrett, nye loddinger og ledninger, nye tonekontroller. Litt sliping og polering av bånd. Kondensatorverdier på tonekontrollene endret fra 33 nF og 22 nF til 22 nF og 10 nF. Dessuten treblebleed-kretser på volumkontrollene. Til tross for (og på grunn av) oppgraderinger: Kremgitar til nesten ingen penger.
  11. Det er ikke noe feil med bassen din. Det er rett og slett sånn flatwounds låter. Mer perkussivt, overtonefattigere og med kortere sustain. Til gjengjeld varer de evig, og har kraftigere respons på grunntone og første overtone. For typisk flatwound-lyd, lytt til Paul McCartney (Abbey Road er et særlig bra eksempel) og James Jamerson. Den rake motsetningen er Jaco Pastorius, som virkelig fikk maksimalt ut av roundwound-strengenes sustain og overtonerikhet. Det har du rett i, men oversadelen har ingen påvirkning på annet enn lyden fra de åpne strengene.
  12. To pickuper ute av fase med hverandre i parallell låter lite brukbart, ettersom all bass og det meste av mellomtonen blir kansellert ut. Jo nærmere pickupene er plassert hverandre, jo mindre lyd blir igjen. Men tre pickuper i parallell med én av dem ute av fase kan ha noe for seg. To seriekoplete pickuper i motfase låter litt mer brukbart, men bare litt. En måte å få to pickuper i motfase til å låte brukbart på, er å lekke vekk bassfrekvenser på en av dem via en kondensator, slik at mindre bass blir kansellert vekk når de er kombinert.
  13. Det er forskjell på strengers levetid. Etter at jeg gikk over til Pyramid Pure Nickel Round Core, bytter jeg mye sjeldnere enn før. Ikke ryker de, heller.
  14. Sorry. Jeg er yrkesskadd etter mange år som redigerer, redaktør og korrekturleser.
  15. Strengt tatt er det vel en vibratoenhet det er frest ut for. En tremoloenhet er en elektronisk affære. Sorry, greide ikke dy meg. Det er Leo Fenders feil at disse to begrepene har bytta plass i gitarverdenen.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.