Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottenikken Byggeprosjekter - her står alt om hva jeg lager


Anbefalte innlegg

1 time siden, arneK skrev:

Hiver meg på og sier det samme, ser bra ut, liker rød og gull hardware.fin kombinasjon. gleder meg til halsen er på, hvilke type knotter skal du ha?

Jeg skal ha skyvebryter i sort (fordi jeg ikke får gull) med røde cover som jeg 3Dprinter selv, Volume og tone blir USA Tele da jeg skal ha CTS. Vender blir Gibson USA toggle switch. 

Siden vi er inne på hardware...

Grunnen til at jeg monterte en annen stol enn planlagt var at jeg hadde den liggende og det var Wilkinson sadler og riktig farge. Resten blir USA Fender med Custom shop halsplate i gull. Funnet en billig gull Custom shop halsplate til 18 dollar så jeg regner med at det er noe Kina men metall er metall så det vil fungere like godt. Stemmeskruer blir Fender USA modern style. (Staggered) Jackinput blir noe Tele Deluxe som kommer i posten om noen dager. ( Heter Deluxe, veldig pen men ikke Fender) Alle skruer blir også gull. Flate ringer for humbuckere er også bestilt. Angående pickups så blir det GFS Fat Pat som er tilgjengelig i sort, chrome og gull. Normalt liker jeg sort med denne får gull.

Angående Custom Shop plate så er det jo en customgitar (den får jo anderledes design enn Fender) og jeg har kjøpt delene i shop, ikke privat...

Det var vel det...

 

 

Jeg kan skrive litt mer.

Jeg tenkte å sette på alt på som skal på gitarkroppen før jeg monterer hals. Da er den letere å håndtere når jeg bygger. Om ca 2 mnd bestiller jeg pickups. Men jeg har sett meg ut hals. Det er bedre å legge 80 euro mer i halsen enn porto/import fra USA så jeg har sett meg ut denne halsen som jeg kjøper i Nederland for denne kommer på ca samme prisen som en fra GFS hvis man regner med porto/import: https://www.tonefactory.nl/hals-tele-21-frets-7-25-radius-finished

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å sette ned tempoet på byggingen for å spare paralellt med denne gitaren til en ny gitarkropp fra Tonefactory i Nederland for neste byggeprosjekt. Ikke helt samme billige pris som GFS men ikke så ille som Warmoth. Kvaliteten er "noen" hakk over GFS også. Jeg syntes det går litt for fort med gitaren min og vil bygge opp en buffer så når denne blir ferdig at jeg da bare kan bestille en ny body. (En mye bedre) Den blir da helt standard Tele designmessig med moderne Fender Telestol. Vintagestolen er grusom.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Straymond skrev:

Hva baserer du dette på? 

Designmessig er den "noen" hakk høyere. GFS har ikke sånne farger og heller ikke binding på kroppene. Se denne lekkerbisken her: https://www.tonefactory.nl/body-tele-model-double-binding-candy-apple-red

Åhh - med white pearl plekterbrett og gull harrware...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si: Det falske f-hullet var en stor feilvurdering. Hvis du ville ha f-hull, burde du ha kjøpt en kropp med det, eller evt. kjøpt ferdig vinyl-dekal. Konsentrer deg om å få gitaren ferdig spillbar med hardware og elektronikk før du tenker på å "forbedre" det estetiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Audun skrev:

Jeg må bare si: Det falske f-hullet var en stor feilvurdering. Hvis du ville ha f-hull, burde du ha kjøpt en kropp med det, eller evt. kjøpt ferdig vinyl-dekal. Konsentrer deg om å få gitaren ferdig spillbar med hardware og elektronikk før du tenker på å "forbedre" det estetiske.

Jeg kan ikke annet enn si meg enig. Men litt sent nå.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett meg ut elektronikk nå, dvs hvilke deler jeg skal ha. For å si det enkelt - jeg skal ha ekte Gibson USA Les Paul longshaft toggle switch og CTS longshaft, eksakt de som blir brukt på Gibson USA Les Paul. Caps blir en liten billig på 47uf.

Men hvorfor koster venderen til USA Gibson 3 ganger mer enn andre tilsvarende som er Gibson style? Men for å få longshaft i gull så må jeg ha Gibson. 

Den koster jo det dobbelte av Fender sin USA 5-veisvender, men hvorfor? 30 euro for en vender er litt mye men... Jeg kan jo koste på meg litt også. Komplett elekrtonikk blir overkommelig pris. Jeg kjøper alt førstkommende lønning.

 

Det skal kobles som på bildet under bortsett fra at mellom pickups og vender så blir det on/on-brytere for coil split. Jeg har laget hull til brytere så der kommer jeg ikke til å skifte mening.

 

wd2hh3t11_00.jpg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, space skrev:

Den passer ikke. Min har ikke metall controlplate. Der skal venderen gjennom litt treverk først. Og jeg vil koste på ekte vare, men hvorfor koster Gibson vender det dobbelte av USA Fender vender.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson har jo heller ikke metall kontrollplate, og denne står da beskrevet som en replacement til Gibson Les Paul.

Men det kommer jo litt an på hvor tynt treverket er i hulrommet ditt. Kan ikke se at de originale har lenger "gjengeområde"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektronikk er under montering. Jeg venter på en toggle switch. Og jeg må bestille en caps. 

Her har jeg montert to CTS 500k og prøvd å lodde så oversiktlig at andre skal få dårlig samvittighet. (ledningene som går ut av hullet skal til venderen)

Jeg bruker noen gode modelljernbane ledninger som har ca samme kvalitet som de for gitar siden de er tynnere med gummi enn stoff rundt. Det kan være viktig med oversikt når det blir så trangt for husk, det skal to miniswitch der også i tillegg til vender.

Det blir mer orden når jeg får venderen, muligens i morgen. 

Følg med videre. 

Se bilder. Under her er alt unnatatt vender, caps og miniseitch montert. (jeg har frest litt der hvort venderen skal site for å få mutteren lenger ned)

 

image.jpeg

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.