Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottenikken Byggeprosjekter - her står alt om hva jeg lager


Anbefalte innlegg

Vi er på side femten på en gitar som ikke er ferdig, og så kommer det en post om den neste gitaren?? Post skjult.

Skjerpings. Hold deg til tema, Rottenikken. Skal du bygge en ny gitar, greit, men lag da en, og da mener jeg en tråd om den nye gitaren. Det er lov å tenke før man poster, selv om man er ivrig.

Moderatorpost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bare lyst til å legge til et bilde fra motsatt retning. 

Men hvis noen klarer å spore opp og gi link til miniswitch i gull farge så alt ble likt , altså en miniswith type on/on med bare tre loddeører - ikke seks så ville jeg blitt meget glad siden alt hadde fått samme farge. Husk: Kun 3 loddeører. 

 

 

image.jpeg

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar nå en pause på dette prosjektet da jeg nå skal begynne på en Telecaster Deluxe i Valnøtt. Den kunne leveres i et helt stykke (Utsolgt desverre) og to sammenlimre biter (som jeg shal ha) og tre sammenlimte biter. Plekterbrett for Deluxe skal jeg kjøpe inn og lage makent nytt plekterbrett i tonewood. Pickups blir de som sitter originalt i Tele Dexlue USA. Så nå tar denne tråden en pause på noen mnd. Jeg skal gjøre den ferdig men jeg vil kjøpe denne kroppen før den i bare to biter blir utsolgt også. Den er forresten uten finish. Når jeg har kjøpt inn den kroppen og laget plekterbrett så fortsetter jeg her.

Jeg trenger nemlig været om sommeren for å olje den andre gitarkroppen ute i hagen siden den ikke har finish. Så kommer jeg tilbake til dette men den er snart ferdig uansett.

 

Byggepausen vil vare i 3 mnd. Så vet dere det. Mulig jeg kan gjøre litt. Jeg skal bytte ut stolen til en ekte Fender USA Deluxe og en skikkelig flammelønn hals av høy kvalitet og Fender stemmeskruer. Det blir etter pausen. En stol koster 94 euro så...

Unnskyld to innlegg. Jeg glemte meg bort.

 

Pause - vel... Jeg er så spent så jeg gjør ferdig her først og utsetter Tele Deluxe 3 mnd. Jeg kjøper denne halsen i morgen: http://www.ebay.de/itm/Kanal-Ersatz-Ahorn-Gitarrenhals-fur-TL-Tele-Style-E-Gitarre-ZN2Z-/291639474478?hash=item43e711392e:g:EtYAAOSwZ1lWb-j1

Da kan jeg PRØVE gitaren...

 

Denne Telecasteren skal bli en billiggitar med kvalitetsdeler til lav pris, feks Wilkinson og Kluson. GFS pickups har jo pent rykte på forum så jeg skal ha det da jeg stoler på dere. (og videoen på youtube er god. De demonstreres også i Clean)  Jeg bruker bare overdive på Lillebjørn of Bluesjamming. (Seriøst. Jeg har omkomponert Blues når du var 15 avLillebjørn og den låter rått med en liten tanke overdrive) 

Det er bra med en billiggitar også så lenge den er god for da er det ikke så farlig å låne den bort. Jeg hadde aldri lånt bort min Partsocater til 1500euro. (Bortsett fra min meget forskiktige svoger)

 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha et paralelt prosjekt med den røde gitaren. Da kan jeg bytte litt på og gjøre forandringer. Jeg skal nå snart kjøpe denne Tele Deluxe kroppen i valnøtt ulakkert. Da kan jeg frese en 8-delsnote i bodien som pynt på samme måte som et F-hull. Med det plekterbretter er det jo ikke plass til et F-hull så... Frese 3cm dypt. Min svoger er snekker og kan det. Finishen blir ørten lag med Danish oil. Plekterbrettet blir i treverk med pickuphull for de originale Fenderpickupene som sitter i en USA Deluxe. Plekterbrettet skal jeg lage selv i tonewood, kanskje i lønn. Jeg skal kjøpe et i plast og tegne av fasong og hull og sage til og pusse. Den er dessvere utsolgt i et helt trestykke så jeg må ta sammenlimt av to trestykker mens de enda har inne for ellers blir det 3 trestykker. Ikke for dyr heller (125 pund i england og ingen toll. (både Nederland og England er med i EU) Forresten så det blir ikke så veldig lenge til jeg kjøper den. Er ikke helt sikker på når men det blir gjort i sommer. 

Så jeg skal kjøre to paramelle prosjekter for å få litt variasjon. Når jeg har kjøpt inn denne og olje så skal jeg bygge på den andre Telecasteren og behandle denne og gjøre den pen. Det er planen. Jeg bestiller denne om 3 mnd.

Angående ytteligere planer kommer vi tilbake til senere men pickups kan jeg si at skal bli de samme som sitter i en ekte Fender Deluxe USA. Men det er så lenge til at...

Se bildet. Tenk dere denne i valnøtt med transperent glossy finish med Danish oil. Den må lakkeres ute i hagen sommer og det er ogse en god grunn til å ta noen mnd pause med den andre gitaren, for jeg trenger fint vær. Men som sagt, tenk dere denne i valnøtt...

deluxe_expanded_large.jpg?v=1391712654

Endret av Rottenikken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde av kroppen i valnøtt. Tok det fra Warmoth men den blir jo maken. Limt av bare to planker som her etc... Her skal jeg følge "reglene" for utseendet. Usikker men det eneste avviket (tror jeg) blir USA Deluxe stol. Tenk dere når denne får aged pearl plekterbrett (skiftet mening) og hals med ibenholdt gripebrett...

Den blir kanskje kjøpt inn om bare en mnd. Spørs på min kone. (skattepenger)

Gitaren blir en standard Tele Deluxe. ikke noen spesialting.(men american Deluxe hardtail blir det.

Warmoth_Custom_Guitar_Parts_-_Body_Builder.jpg   

Warmoth_Custom_Guitar_Parts_-_Tele_Deluxe_Pickguard.jpg

 

Siden jeg antagelig skal kjøpe dette om bare en mnd så spør jeg nå - 10 tynne lag med Danish oil... Det skulle vel gi bra nok finish som man kan speile seg i, eller? Ca en mnd arbeid.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den røde gitaren blir ikke så dyr siden jeg ikke syntes at kroppen er verdt å koste på for mye. Den blir ferdig om under et halvt år. Så dette blir den flotte gitaren. Den jeg virkelig skal bruke "flak" på. Elektronikk blir Fender og det blir vel det første jeg monterer når jeg har kjøpt inn plekterbrett. 4x6euro for Fender pots med kondensator og denne gangen EKTE gibson vender. Det eneste jeg ellers skriver om elektronikk er at det blir standard oppsett for Tele Deluxe. Ikke noe ekstra.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jg har lyst på noe spesielt og fant denne. Bør jeg lage denne i stedet? Treverk blir i såfall valnøtt der også og pickups blir det samme som på Tele Deluxe.

Hva syntes dere? Dette blir jo noe som nesten ingen andre har. Tenk dere denne i valnøtt.. Jeg er usikker på hvilken gitar av Tele Deluxe eller denne jeg skal bygge nå... Pickups blir de samme uansett. (jeg vet at jeg må frese litt da) Hva tenker dere?

?IMG_2314_large.jpg?v=1438195643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Rottenikken skrev:

Jg har lyst på noe spesielt og fant denne. Bør jeg lage denne i stedet? Treverk blir i såfall valnøtt der også og pickups blir det samme som på Tele Deluxe.

Hva syntes dere? Dette blir jo noe som nesten ingen andre har. Tenk dere denne i valnøtt.. Jeg er usikker på hvilken gitar av Tele Deluxe eller denne jeg skal bygge nå... Pickups blir de samme uansett. (jeg vet at jeg må frese litt da) Hva tenker dere?

?

Ikke akkurat Telecaster, men Deluxe er det kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Audun skrev:

Ikke akkurat Telecaster, men Deluxe er det kanskje.

Jeg har funnet løsning. Jeg lager en Tele Deluxe med USA Fender Deluxe Tremolo. Jeg kjøper denne kroppen og en håndoverfres og freser ut for Tele Deluxe og det blir Deluxe plekterbrett. Treverk blir valnøtt:

 

IMG_0114_large.jpg?v=1447262746

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som du ikke har helt bestemt deg her. Så hva med vurdere litt til, så kan du heller spesialbestille den akkurat slik du vil ha den fra guitarbuild. Det er bedre å la de ta seg av fresinga o.l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MAa skrev:

Det virker som du ikke har helt bestemt deg her. Så hva med vurdere litt til, så kan du heller spesialbestille den akkurat slik du vil ha den fra guitarbuild. Det er bedre å la de ta seg av fresinga o.l. 

Hvordan tar jeg spesialbestilling? Jeg bestemte meg 100% for Tele Deluxe med tremolo rett før Aurdun svarte så jeg redigerte ikke. Hvis du kjenner stilen min så er det å lage noe som ingen andre har eller noe helt originalt. (bortsett fra Stratocasteren jeg bygde) 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, MAa skrev:

Send de en epost, og forklar hvordan du vil ha kroppen. 

Jeg har gjort det. Jeg har også sendt forespørsel om tillegg for utfresning til Floyd rose. Tele Deluxe bruker jo Strat hals og den finnes med Floyd locking nut. Men at jeg velge FR er heller tvilsomt.

 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.