Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottenikken Byggeprosjekter - her står alt om hva jeg lager


Anbefalte innlegg

6 timer siden, Truckstop Chuckie skrev:

What @MartheyG said. Vanlig headstock på tele deluxe ser rart ut syns jeg. 

Den halsen jeg har funnet er for Strat, ikke Tele. Telehalsen er enda smalere enn den jeg har funnet. Jeg kan jo se mer på Warmoth. Jeg fant ut at Warmoth halser ikke er for dyre så lenge man holder seg til de på lager. Tele på Deluxe - nei.

 

Nå har jeg sett. Her har vi noe som jeg kan bruke og det er også Warmoth:

(angående modell så blir det Deluxe)

SN19739A.jpg

 

 

 

Men én ting. Det tar ca muligens bare 2 mnd å gjøre ferdig den røde Telecasteren så jeg gjør det først likevel selv om jag hadde tenkt å kjøpe den Deluxe kroppen når skattepengene kommer. Men om noen mnd er dette prosjektet i gang som en realitet. Da kan vi fortsette.

Jeg blir så ivrig og koser meg veldig med forum så jeg har lett for å gå ut litt for tidlig noen ganger.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette vil bli gjort i sommer så skriver jeg litt om finish selv om jeg gjør ferdig den røde Telecasteren først. Jeg skal lage finish på Tele Deluxe ute i sommer. (i Nederland varer sommeren ca et halvt år.) Så jeg skal begynne på finish i år. Jeg tenkte å pusse strøkent opp med litt grovt sandpapir i begynnelsen og stoppe når jeg har fått en superglatt overflate med sandpapir oppløsning 1200. Så skal den oljes minst 10 ganger med danish oil inntil man kan bruke den som et "speil". Jeg har laget kniver før og dette gir god finish på de og jeg har også funnet Danish oil i gitarparts butikk.

Min skal bli 100% transparent valnøtt treverk. Er dette en god løsning?

Endret av Rottenikken
Små skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode nyheter. Jeg selger en av PCene mine i morgen til fordel for gitarbyggig. Da får jeg gjort ferdig Telecasteren neste mnd.

Da blir det mye spilleglede mens jeg sparer til Tele Deluxe body for neste gitar. 

Endret av Rottenikken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. Savner litt videoklipp for å høre hvordan lyden er på disse gitarene du bygger. Du har jo tydeligvis en klar mening om hva som låter bra og ikke. Jeg har satt sammen tre partsocastere (delegitarer) selv og har aldri tenkt noe på kondensatorer i forbindelse med potmetere. Gitarene mine brukes ca 4 ganger i måneden på konserter. Jevnt over er jeg veldig fornøyd med gitarlyden. Hva tenker du?

Endret av MacKay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, MacKay skrev:

Så bra. Savner litt videoklipp for å høre hvordan lyden er på disse gitarene du bygger. Du har jo tydeligvis en klar mening om hva som låter bra og ikke. Jeg har satt sammen tre partsocastere (delegitarer) selv og har aldri tenkt noe på kondensatorer i forbindelse med potmetere. Gitarene mine brukes ca 4 ganger i måneden på konserter. Jevnt over er jeg veldig fornøyd med gitarlyden. Hva tenker du?

Usikker. Ville tro at Fender kondensator er nok hvis volumet er på fullt. Hvis ikke så vill jeg kjøpt en RS-kondensator. Jeg har bare CTS eller Fender pots. Det er nå min teori. Jeg har aldri hørt noen klager på Texas Special så... 

Det at jeg likte min bedre enn en Fender Mexico Standard som hang i butikk og ble spilt under samme forhold på samme forsterker tilsier at min Stratocaster er bra nok for meg. Jeg skal sette i ny nøtt øverst for å få den 100% da den er litt lav.

Jeg er veldig spent på Telecasteren jeg byggger nå, den røde, og det prosjektet denne tråden dreier seg om begynner om noen mnd. Jeg kunne bestillt body neste mnd men da hadde ikke den røde Telecasteren blitt ferdig nå. Så jeg venter litt med denne. Men jeg starer sparing umiddelbart neste mnd til Tele Deluxe.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MacKay skrev:

Oisann. Du kan mye om potmetere og kondensatorer. Har det egentlig noe å si for lyden på gitaren?

(Pappa er elektroingeniør) På min gitar hadde det noe å si. Jeg fikk bedre lyd. Men på fullt volum så har det ikke så mye å si om man har den eller den kondensatoren så lenge det er skikkelig og riktig verdi. 22uf passer på single coil men en humbucker som er en dobbel mikorofon må ha 47uf da den selvfølgelig trekker mer strøm. Diu må passe på å ha riktig på sånt også Jeg oppgraderte til CTS med 10% toleranse også.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.