Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boss: Elsk eller hat?


Affen

Anbefalte innlegg

Det efterlyses flere tråder her, så here goes:

Etter å ha hengt i åresvis på ymse fora, samt en sykelig trang til å lese kommentarfelt på youtube videoer, slår en ting meg. Mange amatørgitarister
har et hat forhold til Boss pedaler. Det diskuteres og handles dyre såkalte boutique pedaler over en lav sko. Likevel er Boss en tro tjener hos de fleste
profesjonelle gitarister der ute. Blir det for mye korksniffing der ute blant oss amatører? Og hater du Boss? I så fall, why?

Kjør debatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boss leverer konsekvent ekstremt god kvalitet på både lyd og bygg. De har kanskje et litt traust design, og tar ikke de største sjansene med nye produkter, men jeg vil si de er helt i toppsjiktet av markedet.

Liten tvil om at vi har vesentlige korksniffertendenser ja. Får ikke like mange likes på Instagram når man har brettet fullt av Boss-pedaler.

Endret av Naigewron
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Naigewron skrev:

Boss leverer konsekvent ekstremt god kvalitet på både lyd og bygg. De har kanskje et litt traust design, og tar ikke de største sjansene med nye produkter, men jeg vil si de er helt i toppsjiktet av markedet.

Liten tvil om at vi har vesentlige korksniffertendenser ja. Får ikke like mange likes på Instagram når man har brettet fullt av Boss-pedaler.

Jeg elsker designet, BD-2 er kanskje den fineste pedalen jeg vet om 😆

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boss er som veldig mye annet av mainstream-merker: Det meste holder god kvalitet. Noe gir mye for pengene. Til syvende og sist handler det om smak. Jeg har 3 av 7 pedaler på hovedbrettet (til bass) fra Boss. I tillegg har jeg en Katana 100 til gitar. 

Hat? Aldri i verden.

Elsk? Nei, men Boss er en god venn som man kan stole på når det trengs. 

  • Takker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærlighet er det kanskje ikke (men jeg føler heller ikke kjærlighet til andre pedalmakere, når sant skal sies...), men jeg er megafan. Har en DM-2W som jeg er utrolig fornøyd med. Og designet synes jeg ikke er kjedelig i det hele tatt. Enkelt, elegant og med pene farger. Hva mer kan man forlange?

jAqLwoq.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at de fremdeles har den posisjonen de har. De har kanskje ikke klart (eventuelt giddet) å ta skikkelig opp kampen med Line6, Kemper og Fractal på multieffekt/ampsim-siden, men det er få som kan måle seg med de på sub-1000-kronersklassen-pedaler. Man vet hva man får med Boss. Eneste er vel enkelte Mooer-pedaler. 

BD-2 er nevnt tidligere i tråden, og jeg har vel nevnt den selv i andre tråder. Strålende gain-pedal. En SD-1 som boost på en gammel Marshall er også en fet match.

Dessuten er det befriende at de fremdeles holder seg unna alt som heter true bypass (det hysteriet der har vel roet seg betraktelig?).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innom diverse boss pedaler i min ungdom og tapt, muligens fordi man var nybegynner ikke visste hvordan man skulle bruke pedalen?  Akkurat nå er tr-2 eneste bossen i bruk,  den gjør det den skal. Gjør boss en god solid fuzz på linje med Big Muff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet til Boss er at de blir anbefalt til nybegynnere som gode, solide og rimelige pedaler. De ender opp med feil bruk av pedalene og en dårlig erfaring. 
Hvor mange har ikke for eksempel kjøpt SD-1 og tenkt at det er en av de verste distortion-pedalene de har prøvd, uten å vite at det faktisk er en overdrive. 

Syns Boss leverer ikke den beste lyden, men fin lyd til en god pris, samt en uslåelig kvalitet. Har per dags dato 2 stykk SD-1, TU-2 og BD2 som jeg bruker veldig ofte. Enig i at BD-2 ser og låter meget fint :) Den er på en måte boutique for meg, uten å egentlig være det. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt flere Boss-pedaler. De som har blitt værende er PW-10 Wah og RE-20 Space Echo. Hadde en BD-2 med Keeley mod som jeg angrer på at jeg solgte. Men som flere sier, Boss leverer god kvalitet og lyd. Kanskje med unntak av MetalZone som i hvert fall ikke jeg kommer noen vei med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metal Zone syns jeg låter ræva uansett hva jeg prøver på. Nå er det noen år siden sist, men jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å skaffe meg en til for å teste ut.
Boss og fuzz er heller ikke greia. Hadde en av de sølvgrå FZ-pedalene (tror det var den med fire potmetere, hvorav to av de var 'stacked') og den var om mulig enda teitere enn Metal Zone. Godt mulig klassisk 'brukerfeil', men...

SD-1 er ingen vanlig overdrive-pedal egentlig, må brukes sammen med annen gain-pedal eller i front på en amp som allerede vrenger litt. Da er den bra. DS-1 låter bra på riktig amp. Jeg hadde en som jeg moddet i hjel på den tiden jeg syns det var moro å lefle med slikt. Den låt veldig bra, men hadde mer overdrive-karakteristikk enn distortion...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.