Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Modde Boss DS-1 + merkelig gitar-problem


Epningstid

Anbefalte innlegg

On 15/02/2017 at 4:07 PM, elektronaut said:

Samme problem om du skrur ned volumet på gitaren?

Hva slags forsterker bruker du? Kjører du forsterkeren relativt clean, eller bruker du pedalen som en ekstra boost inn i en forsterker som allerede koker bra?

Hvis det snakk om lassevis med gain mistenker jeg at det ikke er så mye å gjøre for å hjelpe. Hvis forsterkeren allerede komprimerer signalet masse så er det ikke mer å hente på volum. DS-1 har en ganske markant mid scoop, så det kan hende at mellomtonen din forsvinner. Litt samme problem som med Big Muffs.

Hvis det skjer på en clean amp er saken anderledes. 

Jeg tviler på at det er et impedans-problem med pickupene, Boss-pedalene har ganske bra input buffer. Hvis det var problemet ville antageligvis en pedal med buffer i front fikse det.

Samme problem når jeg skrur ned volumet på gitaren, ja.
Jeg har prøvd gitaren+DS1 på flere forskjellige forsterkere både i butikk og hjemme. Det samme problemet har dukket opp på alle forsterkerne. Med andre ord tviler jeg på det har noe med forsterkerne jeg har prøvd.

Standard har vært i kjøre forsterkeren helt clean.

 

On 15/02/2017 at 3:45 PM, skela said:

Putt en annen pedal før DS-1 og se om det hjelper. 

Ingen merkbar forskjell.

 

On 15/02/2017 at 4:09 PM, askret said:

Virker som et buffer kunne gjøre susen, f.eks en Boss TU-2 tuner! Tuner må man jo ha uansett!

Bruker tuner i pedal-rekken min allerede uten at dette virker å gjøre noe forskjell. Polytune 2 btw.

 

On 15/02/2017 at 4:13 PM, skela said:

https://benadrianaudio.wordpress.com/2013/11/04/distortion-pedal-volume-drop-and-how-hard-diode-clipping-works/

 

Pickupene i gitaren er vel for kraftige. Bytt gitar eller finn en annen distortion enhet. 

Skulle tro det!

Syns bare at DS1-lyden er så fin!

Jeg har sett på denne how-to-videoen: https://www.youtube.com/watch?v=uLgQqlTqMwY
Ser ut som om han får høyere lyd etter å ha klippet D4 og D5 komponentene.

Kan det virkelig gjøres så enkelt?
PS: Jeg er innforstått med at lyden blir litt annerledes ved dette inngrepet.

On 15/02/2017 at 4:24 PM, elektronaut said:

Hvis det er problemet kan det funke å bytte diodene med LEDs, de har 2-3 ganger så høy forward voltage. 

Vil dette gjøre noen lunde samme effekt som i nevnte youtube-video, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, LED tipper jeg blir sånn ca. midt mellom de vanlige diodene og uten dioder. Mer volum, mindre distortion.

Det går også an å bare fjerne den ene, da får du asymmetrisk clipping. Mer volum og litt mer komplekse overtoner som kan minne om en rørforsterker. Jeg har bl.a. byttet D5 med en LED i min, funker veldig bra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, elektronaut said:

Jepp, LED tipper jeg blir sånn ca. midt mellom de vanlige diodene og uten dioder. Mer volum, mindre distortion.

Det går også an å bare fjerne den ene, da får du asymmetrisk clipping. Mer volum og litt mer komplekse overtoner som kan minne om en rørforsterker. Jeg har bl.a. byttet D5 med en LED i min, funker veldig bra.

 

Klippet D5, og lot D4 være igjen. 

 

ENORM forskjell! Nå fungerer det som det skal med kraftig volum-økning. Takk til alle som har bidratt med tips. 

Blir det noen markant forskjell i lyden hvis jeg også kutter D4? Hva vil endres fra "en kuttet" til "to kuttet" hvis det er mulig å forklare?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som er i Fuzz Face/Tone Bender-familien funker dårlig med buffer. De har lav input-impedans og funker slik at kabelen og elektronikken i gitaren blir en viktig del av kretsen.

Mange fuzzer har røtter i den familien, men ikke alle. Big Muff f.eks er et helt originalt design, kanskje vel så mye en distortion som en fuzz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Aphelion skrev:

Definer fuzz? Har buffer foran en muff-klone, og det funker det.

Har også buffer før Bigmuffen min, men foran mine 2 Fuzzface kloner ( germanium og silikon) støyer og herjer det noe voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.