Gå til innhold
  • Bli medlem

sarge

Medlem
  • Innholdsteller

    6 604
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    19

sarge vant dagen sist Mai 18 2016

sarge hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

937 Excellent

Om sarge

  • Rang
    1-5 1-5 1-5 1-5

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Halden

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Ja. Jeg ville uansett satt muligheten til å holde og prøve gitaren høyt i forhold til å kjøpe billig usett. Surt å få en gitar hjem som er nærmest uspillbar på grunn av ujevn båndhøyde, skjegg og røtne fabrikkstrenger. Kjøper du ny hos butikk, så bør de gjøre jobben med å sette på nye strenger og gjøre grunnleggende oppsett for deg (og, ja, det kan hende du må betale noen kroner for nytt strengesett, men strenger er uansett noe man må regne med å skifte relativt ofte på gitar. Det er litt som å gjøre service på bilen en gang i blant.
  2. Likte ingen av dem og er glad jeg er bassist.
  3. Nei, du er ikke for gammel, men som alt annet som skal læres fra bunnen vil det gå trått i starten. Jeg spilte litt bass og noe mer gitar i tenårene, men det viste seg at jeg skulle forbi 40 før jeg plukket opp bassgitar igjen. Nå spiller jeg såpass godt på bass at jeg ihvertfall ikke holder hobbycoverbandet vårt tilbake, men brukte nok et år før det begynte å nærme seg noe (og det er sikkert 5 år nå siden jeg altså plukket opp bassen). Dette er bare for å gi litt tidsperspektiv. Det gjelder å sette seg realistiske mål å strekke seg etter hele tiden. Lykke til! Uansett hva slags instrument du velger å begynne med, så tilsier all erfaring at det ikke kommer til å bli ditt siste. 🙂 Edit: Ser at noen er skeptiske til Indonesia-produserte instrumenter. Jeg for min del har hatt to Squier-basser (den ene har jeg fortsatt) og en Sterling by Music Man bass som er laget i Indonesia. Jeg har også en Fender Aerodyne som er laget i Japan. Jeg synes alle disse instrumentene er meget gode (og jeg angrer faktisk litt på den Squieren jeg solgte, for det var en helt kurant P-bass, og om jeg kommer over en brukt tilsvarende, så vil jeg nok slå til). Instrumenter fra Indonesia kan gi mye for pengene. Japan-bassen er også god, men ikke bedre konstruert enn Sterling by Music Man Ray-34-bassen fra Indonesia. Om det er Ibanez S521 du har lyst på, så kjøper du den. Jeg tror en ting du gjør veldig riktig der er å gå for gitar med fast bro. Mye lettere å holde stemt. Vinglepinne-gitar kan du kjøpe senere når du mestrer grepskifter, riffs, soloer, skalaer og alt det andre.
  4. ...og bare vent til spillingen skyter fart. DA er det gøy, da. Og det er gjerne da man slutter å bare kjøpe nytt, men også begynner å selge det man ikke bruker og oppgraderer fordi man trenger noe for å få akkurat DEN lyden. 🙂
  5. Jepp. Fikk nylig øynene (og ørene) opp for denne selv. Bruker Bass Soul Food, og den gir akkurat det lille ekstra kicket fra "vanlig" til "fett". Men usexy? Nah. 😉
  6. Lenge siden jeg har postet pedalbrettet mitt nå, så jeg vet ikke hvor mange pedaler som er byttet ut siden sist. Here it goes: ...og, ja, det er for bass. 😉 Siste anskaffelse er forresten EHX Bass Soul Food. Overraskende god pedal i det viktige grenselandet mellom boost og overdrive. Den gir ganske subtil overdrive om man vil, men også som boost gir den en karakter som gjør at bassen kommer bedre fram i miksen. Ute av brettet er Boss BassOverdrive ODB-3 som fylte rollen lenge, men som jeg alltid syntes ble litt skarp (den føltes alltid mer som en distortion enn en overdrive, om det gir mening).
  7. Sorry, men jeg husker ikke hva som var første pedal. Men min første amp husker jeg godt. Det var en Roland Spirit 30, og jeg brukte den uten pedaler. Den ble dessverre borte i et utlån i den lange dødperioden min som "musiker" etter at jeg begynte å jobbe og stifte familie. Da jeg tok opp hobbyen ca 10-15 år etterpå var den borte. Jeg husker at den hadde skarp, stygg vreng og en særegen romklang som jeg tror var en ekte spring reverb. Men jeg brukte den i mange tenår på gutterommet. Hadde vært moro å ha i dag, selv om jeg tror den hadde kommet grundig til kort ift. de siste par ampene jeg har hatt (Fender Superchamp XD og Boss Katana 100).
  8. Hvor stort printområde har du hatt til rådighet her? Eller for å spørre på en annen måte: hva er dimensjonene på de største delene?
  9. Jeg brukte også Herdins Lakkbeis på et lignende prosjekt for noen år siden. Jeg gikk for sort plekterbrett med hvite kanter. Det var et artig prosjekt, selv om det ikke ble perfekt: Når det gjelder rød tortoise, så byttet jeg til det på en bass jeg har. Synes det ble bra.
  10. Jeg ser ikke det store problemet hvis man velger riktig strengetykkelse. Selv med en 30" baryton, så skiller det ikke mer enn 4,5" ned til normal Fender-skalalengde. I denne enden av skalaen utgjør det litt mindre enn tre bånd eller tre halvtoner. Den burde således kunne stemmes i C# standard tuning med omtrent samme strengetykkelser og spenn som en vanlig gitar. En halvtone opp burde gå bra, spesielt med light til medium strenger. Drop-tuning er alltid en utfordring for standard strengesett, og den tykkeste strengen har da uansett sine egne krav, siden den er en halvtone ned i forhold til C#-standard-tuningen som altså er ganske naturlig for en 30" hals med normale gitarstrenger. Og som andre har nevnt, så har strengetykkelse nesten alt å si. Jeg har en 30" short scale bass stemt i D standard (altså en oktav lavere enn vi snakker om her).
  11. At strengene er nye og ikke tykkere enn medium tror er det viktigste. Pass også på å få riktig lengde. Basstrenger har en bestemt lengde for å få en tykk del som strekker seg i hele halsens lengde fra stol til litt forbi oversadel, samtidig som en tynnere del skal vindes rundt stemmeskruen.
  12. Jeg ville ikke være redd for halslengden når han er blitt 13. Om du skulle vurdere 5-strengs, så er de både ofte litt lenger og har bredere hals. Det kan kanskje bli mye å strekke seg etter som 13-åring. Ellers har jeg personlig en Squier Jaguar PJ Short Scale bass, og selv om jeg nesten aldri bruker den når jeg spiller med bandet (da bruker jeg fullsize), så tror jeg aldri jeg kvitter meg med den. Veldig lettspilt og hendig når man sitter og spiller og overraskende god lyd og kvalitet. Jeg bruker den 99% av tiden når jeg sitter ved PC og plukker nye låter.
  13. Vintage Modified-produktene fra Squier er definitivt gode produkter for pengene. Sånn sett var jeg kanskje litt kjapp med å avvise en J-bass. Det er kun basert på prat med en håndfull rockemusikere. Jeg liker P-pickup. Den bassen på gear4music var også mer gunstig priset enn jeg trodde. Nå ser jeg at du er i ferd med å sjekke ut bruktmarkedet. Det tror jeg er en god ide. Om du får det til, så er de beste kjøpene der kjøper og selger treffes. En sjekk av at ting ser bra ut og fungerer er gull verdt.
  14. Jeg vet noen sverger til jazz bass, men for meg gir de en spinklere lyd enn en P-bass. Mulig dette er annerledes når man går opp i pris. Når det gjelder forsterker, så teller effekt mye på dette nivået. Bass krever mye mer effekt enn gitar for å oppnå samme opplevde lydnivå. Har du ikke en lokal instrumentbutikk du kan bruke?De kan ofte gi god veiledning og også hjelpe med å sette opp bassen. Ellers ville jeg sjekket finn.no med et slikt budsjett. Man får mer for pengene da.
  15. Hva slags forsterker og kabinett har du? Hva slags bass har du?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.