Gå til innhold

sarge

Medlem
  • Innholdsteller

    6 569
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    19

sarge vant dagen sist Mai 18 2016

sarge hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

912 Excellent

Om sarge

  • Rang
    1-5 1-5 1-5 1-5

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Halden

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Denne har jeg ikke sett noen som har bygget, men stort enklere får du det ikke. http://www.ampmaker.com/store/NoSo-One-AK11.html Edit: Så at den var out of stock nå. Bummer. Det jeg også ville vurdert, er f.eks. denne, som er en ganske clean amp, og så koblet opp internt med en Tube Screamer Clone-krets eller noe lignende foran. Ampkrets: http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=99271.0 Eksempel på tube screamer krets: https://www.musikding.de/The-Screamer-Overdrive-kit Smekk på en slik, så er du good to go: https://www.ljudia.no/produkter/hoyttalerelement/element/3/visaton-sl-87-xa-8-ohm
  2. Jeg laget noe sånt for min G30. Tror jeg postet bilder her, men det er lenge siden. Skal se hva jeg finner. Edit: Fant den!
  3. Jeg hadde i mange år en Fender Super Champ XD. Det er en hybrid med modellering OG rør. Jeg synes den låt knallbra. Har Boss Katana 100 nå, men må tweake den ganske mye for å få godlyden. Med Fender Super Champ XD kom godlyden med en gang. Den spiller ikke så høyt som Katana og mangler forhåndsinnstillinger, men låter som sagt bra og alle innstillinger er på fronten, enkelt og greit. Den dukker opp på Finn fra tid til annen.
  4. sarge

    Bassforsterker til hjemmebruk

    Jeg må for øvrig poengtere at jeg kun har 4-strengs basser, men stemmer dem nesten utelukkende DGCF, altså en heltone lavere enn standard. Det betyr en mellomting mellom standard stemte 5-strengere og 4-strengere.
  5. sarge

    Bassforsterker til hjemmebruk

    Hadde en gang en EBS Classic Session 60. Jeg tror ikke jeg ville hatt så mye mindre, men hvis du BARE skal spille alene, så...
  6. Han her sier det mye bedre enn meg... ;-) https://youtu.be/DnBr070vcNE https://youtu.be/b78NoobJNEo
  7. Jeg spiller mest bass og selv om jeg bruker 34" bass med bandet, så skifter jeg halvparten av tiden til en 30" bass når jeg øver hjemme. Jeg har aldri følt at den forskjellen har vært noe problem. Jeg tror man kan låse seg hvis man aldri varierer.
  8. Lyden, mann. Lyden!
  9. sarge

    Hvor mye watt kreves på bandøving

    Nå er jeg bassist i bandet, men det hadde vært interessant å prøvd Katana 100-ampen min sammen med vår hardtslående trommis. (Han ryker vel stikker hver eneste uke).
  10. sarge

    Hvor mye watt kreves på bandøving

    Trommisen setter vel standarden, oftest. Hardtslående trommis gjør at man må opp ganske mye i volum ift. normaltøft volum. Mulig 20 rørwatt duger, men jeg tenker 50W for å ha litt å gå på. Og som bassist tenker jeg minst 300W, og minst 5 ganger effekten til gitaristen (hvis ampen hans presses litt).
  11. Beklager, men: Dust! Når det er Markbass som gjelder så er det ingen erstatninger.
  12. Jeg er usikker på utgangspunktet for tråden. Når det gjelder det å knytte følelser til bestemte tonearter, så er det i utgangspunktet litt tøysete sett med moderne øyne og det at man enkelt kan transponere, men det er to ting jeg kan komme på som gjør at ulike tonearter kan ha ulikt lydbilde: 1) Temperament i stemmingen. Med moderne stemmemaskiner så stemmer vi gjerne med "equal" temperament, slik at alle intervaller er like, uavhengig av toneart. Slik har det ikke alltid vært. Med stemming i favør av bestemte intervaller for en bestemt toneart, så vil alle tonearter ha forskjeller i intervallene og dermed ulike uttrykk. Jeg tror det er her de klassiske følelsene knyttet til bestemte tonearter kommer fra. 2) Ulike instrumenter har ulike grep for ulike akkorder. Og selv om de fleste har utgangspunkt i bestemte grunnformer, så blir de forskjellige når du setter dem sammen. Spill samme låt transponert til hhv E, A og D på en standard stemt gitar og opplev hvordan både mørke og lyse toner dukker opp på ulike steder i låta avhengig av valgt grunntone. Og så har vi de såkalte kirketoneartene, som egentlig bare handler om å bruke hvite tangenter og de skalaene som kommer når man velger de 7 ulike grunntonene. Hele den teorien faller bort når vi gjør grunntone og mode uavhengige av hverandre ved å ta i bruk de svarte tangentene.
  13. Flaut, men det virker som du hadde rett i at dette var en mulighet. Det viser seg at ampen jeg skal bruke høyst sannsynlig har parallell FX loop. Dette trodde jeg ikke den hadde, siden det ikke var innstillinger for balanse for noe slikt. Det viser seg at dette er noe de har fått litt kritikk for, men med mindre man går inn i ampen og flytter på jumpere (som visstnok bare skal gjøres av autorisert servicepersonell), så er det en 50/50 miks av clean signal og effects return. Dette gjør jo jobben min betydelig enklere. Her er det bare å lage en enkel summering fra stereo til mono (maks tre motstander), samt noen plugger, så er dette fullt mulig å lage som en kabeladapter. Trengs ikke boks en gang. For de som har spurt: Det er snakk om en Markbass Little Mark III bassforsterker.
  14. Den kretsen ser veldig bra ut. Jeg har nok lyst til å prøve en passiv krets først (altså uten power). Grunnen er rett og slett å holde det så enkelt som mulig.
  15. Tror jeg forsøker et DIY-prosjekt i en pedalboks. Hvor kjøper dere rimelige pedalbokser om dagen?
×

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.