Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boss: Elsk eller hat?


Affen

Anbefalte innlegg

Mener å huske at for en del år siden, så var Boss nærmest bannlyst fra mange fordi de bruker buffered bypass istedenfor true bypass og at de suger ut tonen i signalveien. Eller husker jeg kanskje helt feil? 

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Troll said:

Mener å huske at for en del år siden, så var Boss nærmest bannlyst fra mange fordi de bruker buffered bypass istedenfor true bypass og at de suger ut tonen i signalveien. Eller husker jeg kanskje helt feil? 

Husker det ikke spesifikt, men det kan nok stemme. Det foregikk en true bypass-mani som for noen år siden, så da var nok Boss ganske lite hipt ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2019 den 21.07, Troll skrev:

Problemet til Boss er at de blir anbefalt til nybegynnere som gode, solide og rimelige pedaler. De ender opp med feil bruk av pedalene og en dårlig erfaring. 
Hvor mange har ikke for eksempel kjøpt SD-1 og tenkt at det er en av de verste distortion-pedalene de har prøvd, uten å vite at det faktisk er en overdrive. 

 

"Been there, done that"

Ja dette tok motivasjionen og hindret meg i å bli en av verdens fremste gitaristen...

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.4.2019 den 21.18, Truckstop Chuckie skrev:

Metal Zone syns jeg låter ræva uansett hva jeg prøver på. Nå er det noen år siden sist, men jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å skaffe meg en til for å teste ut.

Metal Zone, skal jo liksom modelere en skikkelig high gain rørpreamp da, f.eks. en Marshall JCM 2000, det kan jo ikke gå helt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Metal Zone har er ufortjent dårlig rykte og ut fra videoene til bla Wampler og JHS, virker det som det er flere enn meg som har en fascinasjon (sikkert  på godt og vondt) for denne boksen. 

Uansett er det tydeligvis en super moddeplattform 😎

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, el_roffo said:

Ja, det var en stund alt uten true bypass var uaktuelt. Det fins mange eksempler på buffered bypass som ikke er spesielt bra, men bypassen til Boss er good shit.

Generelt veldig bra, men det vil alltid være bittelitt signaltap med transistor-bypass. Ikke særlig merkbart med én pedal, men hvis du kjører 10 Boss-pedaler i serie så mister du endel. Lyden er ganske transparent, så den kan kompenseres for. Og låter sannsynligvis bedre enn 10 true bypass-pedaler i serie uten buffer. 

Noen eldre Boss pedaler av typen delay/flanger/chorus har ikke ren dry through, så de kommer til å farge lyden selv når de er av. DD-3 er et eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Boss MT2 fast i flere år da jeg spilte i band. 
Pedalen har enorme muligheter for å styre EQ, og hver minste turn påvirker lyden drastisk. 

Fikk knekt koden med å oppnå "god lyd" med den, og var veldig fornøyd lenge. Har prøvd en god bunch med high gain pedaler, de fleste gir "altfor mye". Enten for mye bass, for mye vreng, for hissig, for mye bunn, eller for lite bunn. MT2 har store muligheter for tweaking :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.