Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Modde Boss DS-1 + merkelig gitar-problem


Epningstid

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et merkelig problem med gitaren min (ESP LTD) og Boss DS1 distortion pedalen.
I det pedalen aktiveres på blir lyden vrengt som den skal, men lyden blir lavere enn hva den er når pedalen er av. Altså det blir høyere lyd uten pedalen.

Har prøvd pedalen på forskjellige amper, andre gitarer, andre kabler, med batteri, uten batteri, forskjellige adaptere - og den fungerer akkurat som den skal.
Altså er pedalen i 100% orden.

Har prøvd gitaren med forskjellige DS1er. Alt fra eldre modell, til helt ny ut av boksen. Samme problemet oppstår her.

Med andre ord er det komboen gitaren min + DS1 som ikke helt stemmer.
Ingen av fagfolka på har peiling på hva som er problemet.

Gitaren funker som den skal på andre distortion-pedaler som er noen hakk dyrere enn DS1. Utfordringen er at jeg er altfor glad i lyden DS1 lager - så løsningen blir å modde DS1en til å få mer guffe slik som de andre distortion-pedalene har.

Med andre ord - finnes det folk i Oslo-området som greier å modde en DS1 slik at den gir det gitaren min vil ha?
PS: Veldig interessant hvis noen har vært i lignende problem - da fagfolkene hadde aldri vært borti noe lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, elektronaut said:

Hvor gammel er den? Hvis den er 1994 eller nyere er det mulig det går an å fjerne en motstand for å få mer volum. En annen mulighet er å bytte clipping-diodene med LED. Det vil gi mer volum, men litt rundere distortion.

Har du testet med og uten andre pedaler foran den?

Nyere enn 1994, ja.

Har prøvd med og uten pedaler (bla andre DS1) foran den. Samme problem oppstår uansett hvilken DS1 som plugges i gitaren.

 

15 hours ago, Affen said:

Hva slags mod tenker du å gjøre med den? Kan du ikke kompensere volumtapet med volumkonytrollen på pedalen?

Volumkontrollen på pedalen er alltid skrudd til 10/10, men volumtapet skjer likevel.

 

14 hours ago, skela said:

https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=90449940

 

Hvorfor reparere en pedal du finner brukt for 200kr?

Hadde det bare vært så lett!
Pedalen er ikke ødelagt i og med at det samme problemet dukker opp uavhengig av hvilken DS1 som brukes med gitaren.

-------

Takk for mange svar!

Jeg er dog ingen modder per i dag. Selv om det hadde vært en fantastisk ferdighet å lære seg, ser jeg ikke for meg at jeg setter i gang med dette prosjektet på egen hånd akkurat nå uavhengig av "hvor enkelt" det er. 

Finnes det folk i Oslo-området som hadde ønsket å tatt på seg denne jobben?

Tre gode forslag fra dere:

20 hours ago, elektronaut said:

fjerne en motstand for å få mer volum

20 hours ago, elektronaut said:

En annen mulighet er å bytte clipping-diodene med LED

20 hours ago, el_roffo said:

R18 kan visst erstattes med en jumper for å få mer volum.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Affen said:

bare lurte, skjer det samme med andre vrengpedaler?

Jeg forsøkte et lass av forskjelige modeller hin dagen, og det var kun to av disse pedalene som utløste lignende problem - dog ikke like merkbart som på DS1. Jeg husker dessverre ikke hvilke to dette var.
De resterende pedalene hørtes ut som de skulle. Disse pedalene som fungerte fint var også noen hakk høyere i prisklasse enn DS1.

Jeg regner med det er gitaren sin pickup som helst vil ha en "staut" pedal for å kunne brøle som den ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem om du skrur ned volumet på gitaren?

Hva slags forsterker bruker du? Kjører du forsterkeren relativt clean, eller bruker du pedalen som en ekstra boost inn i en forsterker som allerede koker bra?

Hvis det snakk om lassevis med gain mistenker jeg at det ikke er så mye å gjøre for å hjelpe. Hvis forsterkeren allerede komprimerer signalet masse så er det ikke mer å hente på volum. DS-1 har en ganske markant mid scoop, så det kan hende at mellomtonen din forsvinner. Litt samme problem som med Big Muffs.

Hvis det skjer på en clean amp er saken anderledes. 

Jeg tviler på at det er et impedans-problem med pickupene, Boss-pedalene har ganske bra input buffer. Hvis det var problemet ville antageligvis en pedal med buffer i front fikse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, elektronaut skrev:

Samme problem om du skrur ned volumet på gitaren?

Hva slags forsterker bruker du? Kjører du forsterkeren relativt clean, eller bruker du pedalen som en ekstra boost inn i en forsterker som allerede koker bra?

Hvis det snakk om lassevis med gain mistenker jeg at det ikke er så mye å gjøre for å hjelpe. Hvis forsterkeren allerede komprimerer signalet masse så er det ikke mer å hente på volum. DS-1 har en ganske markant mid scoop, så det kan hende at mellomtonen din forsvinner. Litt samme problem som med Big Muffs.

Hvis det skjer på en clean amp er saken anderledes. 

Jeg tviler på at det er et impedans-problem med pickupene, Boss-pedalene har ganske bra input buffer. Hvis det var problemet ville antageligvis en pedal med buffer i front fikse det.

På eldre TR-2, før de fikset issuet med volume drop på disse, forsvinner problemet dersom man putter en annen Boss pedal i front (f.eks GE-7). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.