Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottenikken Byggeprosjekter - her står alt om hva jeg lager


Anbefalte innlegg

Prosjektet blir en mnd utsatt grunnet en liten strek i regningen, dvs en uventet regning i posten som ikke var så hyggelig. Men det skal komme i gang og jeg har tid til å tenke. Dette prosjektet vil gå mye saktere enn det med den røde Telecasteren for jeg syntes en så vakker kropp i det treverketsom jeg kjenner bedre og som så helt ok ut på videoen, sammenlimt av 4-5 biter javel, mn IKEA-gitaren er sammenimt mer, den kroppen syntes jeg det er verdt å koste på. I begynnelsen blir det bare noen få bilige deler som plektrbrett og skruer etc fordi Telecasteren min skal bli ferdig også. Og den får førsteprioritet siden jeg har kommet så langt på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forbereder jeg for microtilt.

Noe annet også: Bryterne for ciol split er tatt bort. De skal byttes i noen i gull. Jeg visste ikke at de var så små da jeg bestillte og da, med litt forskiktighet, kan jeg innstalere brytere med 6 loddeører og da har jeg mulighet til å velge gull farge. Det er liten plass i controlrommet på en tele. Jeg har itrritert meg over dette lenge. 

Men mikrotilten skal monteres her. Jeg har bestillt gullfarget fender USA halsplate. Den var brukt og den hadde med microtilt. Da ser det litt dumt ut med et ekstra hull som lyser rød finish så jeg innstalerer microtilt. Venter på å få det fra Ebay. 

 

 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke for små... De er bare feil farge. Men jeg trodde ikke de med 6 loddeører fikk plass men med stor forsiktighet så vil det også gå og da kan jeg kjøpe i gull.

Det du tenker på er at jeg trodde at jeg trengte noen med høyere gjenger noen for å komme gjennom treverket siden treverk er tykkere enn plekterbrett.

Nå starter jeg opp litt her igjen. Men ikke tro at Stratocasteren jeg skal bygge er kanselert

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Rottenikken skrev:

Jeg har et spørsmål. Bør jeg i stedet for extrem skjønnhet legge 125 pund (i stedet for 100dollar) dvs 50% mer penger i en ulakkert kropp sammenlimt av bare to trestykker og lage finishen selv? Da blir i så fall treverket valnøtt. Er det et råd dere anbefaler? (kanskje dumt spørsmål men...)

Jeg syns kanskje du burde det ja, i stedet for å ha altfor mange prosjekter gående på likt. Jeg er ikke så aktiv her på forumet, men det virker som om du tenker å starte opp nye prosjekter relativt ofte? Så hva med heller å fokusere på et prosjekt så kanskje krever litt mer jobb enn å bare skru sammen ferdiglakkerte deler? 

Bestill en fin valnøtt kropp fra guitarbuild, sett deg inn i ulike alternativer for finish. Hva trengs av forarbeid? Oljefinish? Lakkfinish krever mye mer jobb. 

Kjøp deg en allparts hals uten finish; lær deg å lage en nut fra scratch, enkel båndjobb, ulike alternativer for halsfinish (oljefinish er velig enkelt og greit å få til)

I stedetfor å holde på x antall switcher osv, hva med å kjøpe f.eks. et sett med Nocaster pickuper, de låter utrolig bra! 

Sett deg skikkelig inn i oppsett av en gitar, det er verdt det :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, MAa skrev:

Jeg syns kanskje du burde det ja, i stedet for å ha altfor mange prosjekter gående på likt. Jeg er ikke så aktiv her på forumet, men det virker som om du tenker å starte opp nye prosjekter relativt ofte? Så hva med heller å fokusere på et prosjekt så kanskje krever litt mer jobb enn å bare skru sammen ferdiglakkerte deler? 

Bestill en fin valnøtt kropp fra guitarbuild, sett deg inn i ulike alternativer for finish. Hva trengs av forarbeid? Oljefinish? Lakkfinish krever mye mer jobb. 

Kjøp deg en allparts hals uten finish; lær deg å lage en nut fra scratch, enkel båndjobb, ulike alternativer for halsfinish (oljefinish er velig enkelt og greit å få til)

I stedetfor å holde på x antall switcher osv, hva med å kjøpe f.eks. et sett med Nocaster pickuper, de låter utrolig bra! 

Sett deg skikkelig inn i oppsett av en gitar, det er verdt det :)

 

Det hadde vært gøy men det er noe som ødelegger for det som kalles for Kone.

 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, MAa skrev:

Tror det hadde gått bra jeg :)

Da kjenner ikke du temperementet til min kone. Hun er farlig som en løvinne på jakt hvis jeg ikke er snill. Det er mannemishandling å ikke tillate meg sånt. Så jeg får være glad for det som jeg får lov til. Det er ikke jeg som bestemmer i dette ekteskapet. Her er det best å være snill. Men jeg er nå glad i henne likevel, da.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem alt om at denne blir ferdig om et par mnd. Jeg vil sette på skikkelige saker likevel. Så det vil ta tid. Ny stol som blir Fender USA hardtail til 94 euro feks og Fender mexico hals for nevne noe... Men pickups blir fortsatt GFS. Det blir mye penger og da også mye sparing. Det samme vil gjelde det paralelle Stratocasterprosjektet. Jeg har tatt av miniswicher enda de kostet 11euro stk fordi jeg skal ha ny i gull farge.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til tema. Denne butiken og GFS. Har man feks en Squire Bullet feks så er det en så billig gitar t man umulig kan ødelegge den ved å bytte til en kropp fra denne butikken eller GFS. Det er ikke mange Stratocastere fra Squire med hardtail feks eller for å ta Tele som eksempel, ikke mange Squire av minste det md to humbuckere etc. Man setter ikke en kropp fra GFS eller Rockaudio på en Fender Custom shop. (For å dra det litt langt) På den annen side setter man ikke en kropp til 600 dollar på en gitar til 1000kr heller. 

Det at kvalitetskontrollen ligger på samme nivå som kroppene på en økonomigitar er egentlig litt fint for da blir kroppene billigere også. Jeg kjøpte en Strat fra Fazley en gang - den hadde trengt en krop fra GFS eller Rockaudio for å øke kvaliteten. Etter det har jeg aldri mer kjøpt noe fra Fazley.

Både GFS sine kropper og Rockaudio har billiggitarer/prosjekter som marked. Warmoth derimot er 100% med koster deretter. 

Er det ikke fint at vi har butikker med forskjellige markeder som mål? Både de billige og de dyre..

 

Et tenkt eksempel:

Si at vår 12 år gamle sønn har spilt gitar i et år og nå ønsker å forbedre sin begynnergitar, for far har ikke akkurat kjøpt "Fender USA" til ham:

Denne gitaren under koster 100 euro men den skal fikses opp litt for vi ønsker oss hardtail og desverre var rød farge utsolgt. Så sønnen vår har spart til ny kropp til gitaren under. (tenkt eksempel) 

1446035075Fazley%20e100%20black%20front. 

 

Og så kan vi feks bytte til denne kroppen og det blir "extrem oppussing"og vi kjøper en Fender hardtail til 15euro og setter på...

 

 

 

Screenshot_15_05_2016__17_58.jpg

 

Er det ikke bra at vi har slike butikker?

 

Med dette eksemplet i tankene mener ikke jeg at jeg er 12 år, men jeg er fornøyd med de likevel.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rottenikken skrev:

Tilbake til tema. Denne butiken og GFS. Har man feks en Squire Bullet feks så er det en så billig gitar t man umulig kan ødelegge den ved å bytte til en kropp fra denne butikken eller GFS.

Ehhh jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.