Web Analytics
Jump to content

Spørsmål om durskala


CastorFiber
 Share

Avstemming, antall toner i durskala? Les førstepost før du stemmer.  

31 members have voted

  1. 1. Hvor mange toner er det i en durskala? Jeg tenker her teori, og ikke praktisk bruk. Praktisk sett spiller vi jo åtte toner.

    • 7
      28
    • 8
      3


Recommended Posts

Jeg tenker for mye noen ganger. Det kan medføre at jeg blir opphengt i detaljer som egentlig ikke spiller noen praktisk rolle i det hele tatt. Dette er et slikt tilfelle, her jeg sitter med en (ja, bare en) klunk Glengoyne og venter på å bli trøtt.

I den senere tiden har jeg spekulert litt på en detalj rundt durskalaen, en helt vanlig og normal durskala. For å gjøre det enkelt, kan vi ta utgangspunkt i C- durskalaen.

Når man spiller, og gjerne varmer opp med for eksempel blåsere og slikt, pleier man gjerne å spille durskalaen som da ofte klinger B natura. Det er ikke poenget.
Man spiller da gjerne tonene fra C-D-E-F-G-A-H-C. Det er åtte toner. Det er jo praksis, og noe som medfører at man spiller åtte toner.

Det er det vi er vant til, og det vi synes er en "komplett" skala. Det fortelles jo faktisk en anetdote om Mozart, og at barna hans pleide å spille tonene I-VII for å irritere faren og å oppleve at faren kom løpende for å spille den ene tonen som manglet. Om det er sant eller ikke vet ikke jeg.

Så til poenget, inneholder en durskala sju eller åtte toner? Egentlig?

Jeg har såpass bakkekontakt at jeg vet at det som er beskrevet over er normal praksis, men den siste C-en, hører den egentlig med? Sånn teoretisk?

Jeg har diskutert dette med flere som kan sin noteteori, og de fleste mener at en durskala inneholder åtte toner. Jeg heller til at en durskala teoretisk sett har sju toner, og at den åttende tonen, som da er oktaven over, strengt tatt er den første tonen i oktaven over.

Som dere skjønner, så finnes det større problemer i verden enn dette, men jeg lurer altså på hva du mener.

Synes du dette er teit og ikke viktig, så er det helt greit, men hold deg for deg selv. Liker du problemstillingen, så fyr løs, enig eller ei. Kom gjerne med en grunn for det du mener.

Link to comment
Share on other sites

Både enig og uenig. Jeg følger tankegangen. I en vanlig durskala er 'trangen' til å la grunntonen (i oktaven over grunntonen vi starter fra) 'ta over' for ledetonen såpass sterk at vi gjerne ser på C2 (la oss ta utgangspunkt i C-dur hvor skalaens utgangspunkt starter på C1) som en av skalaen. Dvs den tonen som AVSLUTTER skalaen og ikke den tonen som BEGYNNER skalaen igjen i neste oktav.

Jeg tenker at dette blir et skjønnspørsmål og at det handler litt om i hvilke rammer og kontekster man ser på skalaen. Ser man på den isolert sett, eller ser man den i en større musikalsk sammenheng?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker her teori, og ikke praktisk bruk.
Praktisk sett er det også for meg veldig unaturlig å avslutte uten C2. Så sær er jeg ikke, jeg tenker da på teorien rundt dette. Hva er riktig svar på spørsmålet

"Er det sju eller åtte toner i en durskala".

Ser man på det rent teoretisk, heller jeg til at svaret er sju. Det at man plusser på en ekstra tone, er kun fordi det er det vi er vant til, og for det "det bare er sånn", og det er det ørene våre er vant til. Skjønner godt Mozart som ikke likte at den oktaverte grunntonen manglet. :)

Skalaer, sprang og i og for seg temperering er et resultat av hva vi er vant med og har lært og erfart gjennom oppvekst, tradisjon og eventuelt musikkstudier.

Et lite sidesprang-

For meg er det ganske mange syrlige toner i denne framføringen, for ikke snakke om rytmikken, som er minst like forvirrende som når for eksempel Dream Theater skal vise fram hvor flinke de er. Jeg er overbevist om at en som er oppvokst med dette synes det er mer naturlig enn det jeg gjør. Det er mulig å finne mye mer hårreisende eksempler.

https://www.youtube.com/watch?v=ud72mdsFt6o

La oss holde oss til skalaen, hensikten med eksemplet er å vise til at det er lett å svare at det er åtte toner, fordi det er det vi er vant til å spille.

Link to comment
Share on other sites

Pentaton skala, penta, fem toner. Repetisjon av tone en oktav opp er tone nummer seks.

En durskala har sju forskjellige toner, eller distinkte toner om du vil. En skala er et sett toner du spiller i, ikke noe du spiller med fast rekkefølge. Jeg vil si at oktaven spilles for å fastslå at det ikke skal flere toner inn i skalaen.

Link to comment
Share on other sites

Hah, dette er noe jeg har spekulert på mye selv. Har enda ikke noe særlig svar som er mer rett enn noe annet, men når jeg nynner skalaer så går det ofte fra feks C til C, fordi å slutte på sjuende trinnet terger meg opp.

edit: Wikipedia sier fra C til C. Da er det visst bestemt.

Edited by ØysteinV
Link to comment
Share on other sites

Hvis oktaven kun skal betraktes som en ny prim, da ekskluderer man i min bok tonene 9, 11, og 13. Å betrakte durskalen som en syvtonerskala er kun nyttig når man ser på skalen isolert innenfor en enkelt oktav. Dersom man skal kunne bruke durskalaen som grunnlag i annen teori (harmonilære, satslære, besifring, modale skalaer, etc.) blir det kunstig å konsekvent betrakte grunntonen som prim og aldri oktav. Kverulerer du nok kan du argumentere for at det ikke fins oktaver.

- "Jeg fant noen parallelle oktaver i korsatsen din".

- "Nei, det er doble grunntoner".

Teoretisk kan du forsvare deg, men koret låter likevel surt.

Teori skal beskrive og organisere virkeligheten, ikke gjøre den vanskeligere. Dersom man ikke skal anse oktaven som en del av skalaen, så stemmer det dårlig med hva vi faktisk hører, spiller og føler.

Slik jeg ser det har durskalaen 8 toner, og oktaven er enharmonisk med første trinn i neste oktav av skalaen. Teoretisk fornuftig, og samsvar med det jeg hører.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Njajo. Jeg er på den ene siden veldig enig, og på den andre siden uenig. Jeg er veldig enig i den biten om at teori skal gjøre ting enklere og så videre. Men nå er dette en nerdetråd, og disse tingene er ikke akkurat noe jeg synes er greit å ta opp i time to på notekurs for nybegynnere. Har man litt oversikt, kan det faktisk være spennende og veldig lærerikt å nærme seg fagstoff fra en annen vinkel. Husker enda at vi hadde en "korallrev" som lærer i harmoni den gangen jeg studerte for mange år siden. Han ble syk, og vikaren var jazzhode. Det var faktisk veldig nyttig begge deler.
Hele basisen for tråden er jo supernerdete og litt teit, og jeg tror vel kanskje ikke at man blir så mye flinkere som musiker av å tenke på denne problemstillingen, men likevel.

Siden du drar inn 9, 11 og 13- trinn, noe som i og for seg er veldig relevant, kan man altså hevde at en durskala har minst 13 trinn?
For å pirke litt, så er jo dette i og for seg en notasjonsmetode, som også kan løses på mange andre måter enn å oppgi avstanden i dur til trinn en i definert skala. Litt avhengig av stil, bakgrunn og så videre, så kan man kalle slike akkorder for noe helt annet, selv om tonene er de samme.

Er slutningen at "En durskala inneholder minst sju toner, men hvor mange går det ikke an å bli enig om?"

Hvorfor er det da sånn i mitt hode forvirrende, som the euphor la opp til, enkelt å bli enige om at en pentatonskala inneholder fem trinn? Eller en tolvtoneskala, som hvis den starter på C, ender opp på tonen H?

Link to comment
Share on other sites

Siden du drar inn 9, 11 og 13- trinn, noe som i og for seg er veldig relevant, kan man altså hevde at en durskala har minst 13 trinn?

For å pirke litt, så er jo dette i og for seg en notasjonsmetode, som også kan løses på mange andre måter enn å oppgi avstanden i dur til trinn en i definert skala. Litt avhengig av stil, bakgrunn og så videre, så kan man kalle slike akkorder for noe helt annet, selv om tonene er de samme.

Er slutningen at "En durskala inneholder minst sju toner, men hvor mange går det ikke an å bli enig om?"

Hvorfor er det da sånn i mitt hode forvirrende, som the euphor la opp til, enkelt å bli enige om at en pentatonskala inneholder fem trinn? Eller en tolvtoneskala, som hvis den starter på C, ender opp på tonen H?

Poenget mitt med å dra inn i 9, 11 og 13 er at jeg ser det som ulogisk å sette strek for en skala etter septimen, fordi det spenner bein for de tilfellene der man har behov for å tenke over flere oktaver samtidig.

Men jeg ser igjen ditt poeng i at dette er en isolert teoretisk problemstilling, og at man kanskje drar ut bunnen på hele diskusjonen ved å kreve sammenheng til andre teoriaspekt (som f.eks. notasjon).

I mitt hode er slutningen at "en durskala inneholder 8 toner, og gjentas over flere oktaver". Ja, grunntonen i en oktav vil være enharmonisk med den åttende tonen i en annen oktav - men når ble enharmoniske toner man ønsker å unngå?

Jeg tror nok at årsaken til at det er easy-peasy å bli enige om at en pentaton skala har fem toner, og ikke at en durskala har syv, er de faktiske musikalske forold. Du har ikke like stor spenning mellom pentatonskalaens femte trinn og oktaven som mellom durskalaens syvende trinn og oktaven.

Kanskje løsningen er en skikkelig diplomatisk formulering som "durskalaen inneholder syv obligatoriske toner, og en valgfri åttende tone"?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By CastorFiber
      Ser på diverse andre steder, blant annet FB. Det virker som om det er Harley Benton-feber for tiden?
      Har hatt et par stykker, og det var helt greie billiggitarer, men ikke noe å falle i staver over. Noen som har en kommentar på fenomenet, ut over gitaristsuggesjon?
      Har det skjedd noe med kvaliteten, eller hva er grunnen til denne lovprisingen?
    • By CastorFiber
      Etter hvert som man blir eldre, innser man at livet har flere faser.

      Jeg er ferdig med en av mine, nemlig gitarfikling.
      Jeg er ikke så veldig glad i å selge ting på nettet, så derfor spør jeg her om en flyttekasse full av ting og tang kan være et salgsobjekt for folket her?
      Jeg kunne jo ha solgt unna en og en ting, men det er faktisk ikke så fristende for meg. 
      De tingene jeg har, er mer "billig skrot, men veldig mye av det" enn "Godbiter og fantastiske skatter fra det uåpnede skapet til bestefar".
      Det er snakk om for eksempel pickups, type Epi, GFS, og så videre. Jeg har en god del verktøy, stort sett fra StewMac, et stratbyggesett (igjen rimelig) noen bøker om gitarbygging, potmetre av mer eller mindre kurant type, brytere, knotter, skruer,  beis, fillers, superfint slipepapir, brytere, nuts, diverse bånd, noe binding, og jeg kan holde på lenge.
      For mange år siden var en forhandler innom her, og han utbrøt "Du har faen meg mere ting enn det jeg har i butikken".

      Jeg er ikke ute etter å få inn en vanvittig sum, men det er for dumt å kjøre dette på søppelplassen. Jeg er ikke blakk, så jeg vil ha igjen litt for dette.

      Før jeg bruker tid på å samle sammen og ta bilder, vil jeg gjerne vite om dette er en kurant måte å selge ting på. Hvis jeg ikke får noen svar, får jeg finne andre måter å kvitte meg med alle disse tingene på.

      Svar i tråden, eller PM. Uforpliktende.
    • By CastorFiber
      Det viser seg at Gibson har tenkt å saksøke blant annet Dean guitars for å kopiere flere modeller.
      Der fikk jeg skikkelig respekt for et selskap som for eksempel for noen få år siden lanserte en "Jimi Hendrix"- modell...
      Det at Dean har laget gitarer med V- fasong siden oppstarten på søttitallet, spiller tydeligvis ikke noen rolle.

      På en måte skjønner jeg det jo. Se selv, det er jo klin umulig å se forskjell på silouetten.
      For den som vil lese mer, se lenke. https://guitar.com/news/industry-news/gibson-sues-dean-guitars-trademark-infringement/?fbclid=IwAR1FYnfKR7DlYf_McaygzWYl9ARFKOcTAvJ24AyZ9HI4Vm9nxLrEZXO83XU



    • By CastorFiber
      I riktig gamle dager lagde jeg noen videoer om Behringer VS Boss, Behringer VS Shure og så videre. Disse gamle postene er vel knapt nok i live, men slik jeg husker det, var det vanskelig for datidens medlemmer å høre forskjell på de lydtestene jeg lagde.

      Jeg er jo ikke noen ekspert, men jeg kom over denne videoen fra JHS pedals som jeg synes var spennende.
      Hør selv. 
      Bare så det er nevnt, jeg er veldig klar over det den mekaniske byggekvaliteten ikke er helt lik.
       
    • By CastorFiber
      Ser det er flere poster om dette på forumet allerede, men tenker det er verdt en egen tråd.
      Det er mange kilder som har dette som en nyhet, jeg har bare valgt en av dem.
      https://www.musicradar.com/news/gibson-files-for-bankruptcy
       

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.