Web Analytics
Jump to content

Gibson saksøker igjen.


CastorFiber
 Share

Recommended Posts

Det viser seg at Gibson har tenkt å saksøke blant annet Dean guitars for å kopiere flere modeller.
Der fikk jeg skikkelig respekt for et selskap som for eksempel for noen få år siden lanserte en "Jimi Hendrix"- modell...

Det at Dean har laget gitarer med V- fasong siden oppstarten på søttitallet, spiller tydeligvis ikke noen rolle.

På en måte skjønner jeg det jo. Se selv, det er jo klin umulig å se forskjell på silouetten.
For den som vil lese mer, se lenke. https://guitar.com/news/industry-news/gibson-sues-dean-guitars-trademark-infringement/?fbclid=IwAR1FYnfKR7DlYf_McaygzWYl9ARFKOcTAvJ24AyZ9HI4Vm9nxLrEZXO83XU



image.png.f7feb890d44e484171dc9957c9d568fe.png

Link to comment
Share on other sites

Hvis Gibson skal gå etter Dean for kopi av kroppen på Flying V, så synes jeg Dean bør gå etter Gibson for å kopiere Dean sin headstock på Reverse Flying V (som forøvrig er den hesligste gitaren i verden)

 

DSRVNAGH-large.jpg

Edited by Naigewron
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Naigewron skrev:

Hvis Gibson skal gå etter Dean for kopi av kroppen på Flying V, så synes jeg Dean bør gå etter Gibson for å kopiere Dean sin headstock på Reverse Flying V (som forøvrig er den hesligste gitaren i verden)

 

DSRVNAGH-large.jpg

Gibson kom vel med den headstocken i 1957 om jeg ikke tar helt feil, på futura modellen som var explorerens forgjenger. Så akkurat den er vel innafor. Likevell, ganske dårlig strategi i mine øyne...

spacer.png

Edited by Endt
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sliter med å se at de kan vinne i retten. Men de kan skremme enkelte forhandlere til å ikke handle med Dean. Ser også at kroppsformen er først lagt til som Gibson-merkevare i 1997. Den som har en merkevare er forpliktet til å forsvare den. Hvis det går år og dag uten at de forsvarer den vil de i praksis miste den.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Blir ikke dette her litt som om Ford brått bestemte seg på 50 tallet, og saksøke alle andre som lagde biler som lignet på deres? 

Også var det ikke en fyr fra Fredrikstadområdet som laget en gitar som ligner på en Les Paul før Gibson? 

Link to comment
Share on other sites

Tipper du tenker på Nilsengitaren fra 1947.
Nå var vel den første personen som laget en pickup Lloyd Loar i 1927. Firmaet som nå heter Rickenbacker snekret sammen "The frying pan" i 1931, så herr Nilsen kan strengt tatt ikke påstå at han var først. Tidlig ute var han, for all del.

Det det saksøkes rundt her er jo helt andre detaljer enn om hvem som "fant opp" elgitaren. 
Poenget for min del er vel om man skal tjene penger på å lage og selge gode gitarer, eller om man skal saksøke andre for å tjene penger uten å lage gode gitarer. Så er det selvsagt et godt rom for diskusjon rundt hva som er riktig å gjøre mellom disse to strategiene.

Edit- tar litt forbehold om årstall, har ikke sjekket skikkelig om hodet husker rett. Veldig feil er det vel ikke.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, AkE skrev:

Blir ikke dette her litt som om Ford brått bestemte seg på 50 tallet, og saksøke alle andre som lagde biler som lignet på deres? 

Også var det ikke en fyr fra Fredrikstadområdet som laget en gitar som ligner på en Les Paul før Gibson? 

Sjekk YouTube-kanalen min. Der blir Nilsen-gitaren både testet og diskutert 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, germaniumkid skrev:

Sjekk YouTube-kanalen min. Der blir Nilsen-gitaren både testet og diskutert 

Da var det der jeg husket det fra! Må se den på nytt igjen

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Siste aktive tråder

    • Den hadde ikke lignet i det hele tatt. I 1954 var Stratocasteren noe totalt nytt, med inspirasjon fra romfart, konseptbiler og 50-tallets fremtidsvisjoner. Hadde den blitt lansert i dag så hadde den ikke lignet på noe vi har sett til nå. Kanskje noe i nærheten av Abasi eller Strandberg sine gitarer, men antakelig enda lengre vekk fra "standarden".
    • Det John Mayer sier er at hvis Stratocasteren hadde blitt lansert i dag,så hadde den vært litt annerledes enn 1954-utgaven.Han hadde noen ideer som var utenfor rammen til Fender sine signatur/artist-modeller (som strengt tatt er satt sammen av standard stratocasterdeler,som halsprofiler,lakk,kobling av elektronikk,det eneste som er unikt er pickupene.)Men å starte et prosjekt ut over disse rammene,som innebar bl.a. å forandre  profilen til kroppen var ikke noe Fender ville gå med på.De vil ikke ha noe nytt. De hadde et nytenkende prosjekt med Roland (VG Stratocaster).Det ble ingen suksess. Samarbeidet PRS/John Mayer har fått enorm oppmerksomhet,bedre markedsføring av både gitar og artist kan ingen håpe på å oppnå.  Og økonomisk er dette helt sikkert en vinn/vinn-situasjon for begge parter    
    • Har faktisk 2 stk 1x12 rivera cabs med metallgrill som jeg brukte til en mindre amp. Fantastisk bra cabs som jeg ikke kvitter meg med....ALDRI!!   Dessverre så er det i praksis håpløst å bruke på 100w ampen min. De er for små fysisk og elementene tåler ikke 100w. Skal bruke disse kabinettene hjemme etter hvert på en amp med mindre watt.     ...men er det noen som har erfaring med begge nevnte kabinett og kan dele sin erfaring? Merk at jeg har skrevet feil i innlegget, Orange closed back skal det være, får ikke endret.  Som noen nevner så ser det betydelig bedre ut med Marshall cab sammen med en Marshall topp, men noe sier meg at byggekvalitet på Orange er MEGET bra, og ut fra noen youtube tester så har jeg intrykk av at Orange er litt mer "balansert". På den andre siden så er det vel 7 kg tyngre enn Marshall sitt og er et beist av et kabinett selv om det er 2x12. Når det kommer til pris så er jeg der at jeg vil "buy nice, not twice"     Går mest i 70 og 80 talls heavy + Stoner rock og litt blues heheh, har prestert å skrive open ser jeg, det skal være closed back. Får ikke korrigert innlegget     Er en forsterkertopp, og jeg har allerede gått runden om 4x12, og kjenner at det er så alt for upraktisk når jeg skal frakte det til spillejobber     Akkurat det jeg opplever også. Låner et 4x12 cab (med 12T-75....funker ikke bra på JCM 900 etter min smak), og det er rett og slett for stort å ta med seg. Blir litt teit å må kjøpe meg en gammel Toyote Hi-Ace for å få med utstyret når en 2x12 fint går i ei stasjonsvogn  
    • SS er jo hypermoderne! Har du ikke sett den ekstra lille cutouten på det nedre hornet?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.