Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson søker om konkursbeskyttelse

Anbefalte innlegg

På 8.10.2018 den 14.13, SunMaster skrev:

Det visste jeg ikke. Når skjedde dette?

Det er ganske lenge siden, 2012? Husker jeg ikke feil, er de kinesiske eierne registrert ved en bilforhandler på Hawaii. De har en ganske stor aksjepott, men har ikke aksjemajoriteten.

Endret av CastorFiber
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...
On 10/9/2018 at 9:33 PM, CastorFiber said:

Det er ganske lenge siden, 2012? Husker jeg ikke feil, er de kinesiske eierne registrert ved en bilforhandler på Hawaii. De har en ganske stor aksjepott, men har ikke aksjemajoriteten.

Det er forhandleren for Toyota på Hawaii som i realiteten kontrollerer Fender (tro det eller ei)*.  Navnet på duden er Mark Fukunaga (japansk etternavn).

* Hvis ikke noe har endret seg siste året.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Audun
      Var på besøk hos opphavet og fant igjen noen gamle musikkutstyr-kataloger fra min ungdom.  Interessant å se både utvalg og priser! Her er et lite utsnitt fra 89/90 katalogene til Gulmoen & Engh og Norsk Musikk:

• Av Audun
      Legger ut noen bilder av mine redskaper for moro skyld. Ikke så veldig fancy, men det gjør jobben og vel så det!
      Gitarer:
      Gibson Customshop Les Paul R-8 VOS 2006 mod. (RS-Kit, mapleflame mod, TonePros bru og tailpiece)
      DSC_6292
      Gibson Customshop1960 Les Paul Special VOS 2006 mod. (RS-kit, TonePros locking studs, Grover tuners)

Gibson ES-335 2013 mod. RS-kit, ettermontert Bigsby, og planlegger ABR-1 bridge conversion.

Gibson USA Explorer  2005 mod, (Cream T '61 Custom '61 pickups, CTS 500k pots og Emerson cap)

Fender American Standard Stratocaster HSS Shawbucker 2015 mod. (Gotoh 510T-FE1 tremolo)

Fender Telecaster am. std 1995 mod. (CS Twisted Tele i neck og CS Broadcaster i bridge. 4-veis switch og fasevender)

Fender Stratocaster Jimmie Vaughan 2005 mod. (RS-kit og ny 'aget' plast + mint brett)

Fender Telecaster Baja (Pågående Micawber-mod. RS Kit, Fender CS Nocaster i bru, GFS Humbucker i hals. Brass sadler.)

Greco 'Grecobird' Firebird-kopi - ca. mid. '80.  Faber aluminium tailpiece og bru med brass sadler.

Epiphone Ltd. Ed. Korina Flying-V 2016 mod. CTS pots og Tonerider pickups.

Larrivee D-03 Mahogny

Yamaha 12'er

Ibanez Performance - noen og '80

Amper:
      1969 Fender Super Reverb. (Blackface krets.)

Ceria Tone JTM 45. Eidebygd kab m/ Greenbacks:

1983 Marshall JCM 800 2205 m/ 1987 Marshall Silver Jubilee kab - Celestion V30

KMD GV100 head (uten bilde)
      Effektbrett: TC Electronics Polytune tuner, Boss Wah, Der Screamer TS-9/808 klone satt sammen og moddet av kristoffereide her på forumet, Tonebone Trimode, T-Rex Comp Nova, Fulltone Fatboost-3, Boss Re-20 Space Echo og mottaker for Line 6 Relay G-30. Montert på T-Rex ToneTrunk brett.

• Av Affen
      Har hatt stram økonomi etter kona dro fra meg i fjor (er ufør) men har nå litt til overs, og da har jeg lyst å unne meg ny gitar.
      Men ser at prisene på Gibson har økt betraktelig, det samme har bruktprisene på Finn. Før kunne man lett få en SG (faded etc.) helt nedi 4-4500,- brukt og Les Paul Studios fra 4500,- og oppover.
      Er mye på Finn og kikker, og finner ikke noe under 6500,- ish. Hvor mye må jeg forvente å betale for en Gibson SG (Faded, Tribute) eller Les Paul (Studio, Tribute) ?
      Jeg har et MAKS budsjett på 5000,-
    • Av CastorFiber
      Etter hvert som man blir eldre, innser man at livet har flere faser.

Jeg er ferdig med en av mine, nemlig gitarfikling.
      Jeg er ikke så veldig glad i å selge ting på nettet, så derfor spør jeg her om en flyttekasse full av ting og tang kan være et salgsobjekt for folket her?
      Jeg kunne jo ha solgt unna en og en ting, men det er faktisk ikke så fristende for meg. 
      De tingene jeg har, er mer "billig skrot, men veldig mye av det" enn "Godbiter og fantastiske skatter fra det uåpnede skapet til bestefar".
      Det er snakk om for eksempel pickups, type Epi, GFS, og så videre. Jeg har en god del verktøy, stort sett fra StewMac, et stratbyggesett (igjen rimelig) noen bøker om gitarbygging, potmetre av mer eller mindre kurant type, brytere, knotter, skruer,  beis, fillers, superfint slipepapir, brytere, nuts, diverse bånd, noe binding, og jeg kan holde på lenge.
      For mange år siden var en forhandler innom her, og han utbrøt "Du har faen meg mere ting enn det jeg har i butikken".

Jeg er ikke ute etter å få inn en vanvittig sum, men det er for dumt å kjøre dette på søppelplassen. Jeg er ikke blakk, så jeg vil ha igjen litt for dette.

Før jeg bruker tid på å samle sammen og ta bilder, vil jeg gjerne vite om dette er en kurant måte å selge ting på. Hvis jeg ikke får noen svar, får jeg finne andre måter å kvitte meg med alle disse tingene på.

Svar i tråden, eller PM. Uforpliktende.
    • Av CastorFiber
      Det viser seg at Gibson har tenkt å saksøke blant annet Dean guitars for å kopiere flere modeller.
      Der fikk jeg skikkelig respekt for et selskap som for eksempel for noen få år siden lanserte en "Jimi Hendrix"- modell...
      Det at Dean har laget gitarer med V- fasong siden oppstarten på søttitallet, spiller tydeligvis ikke noen rolle.

På en måte skjønner jeg det jo. Se selv, det er jo klin umulig å se forskjell på silouetten.
      For den som vil lese mer, se lenke. https://guitar.com/news/industry-news/gibson-sues-dean-guitars-trademark-infringement/?fbclid=IwAR1FYnfKR7DlYf_McaygzWYl9ARFKOcTAvJ24AyZ9HI4Vm9nxLrEZXO83XU

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.