Web Analytics
Jump to content

Gibson søker om konkursbeskyttelse

CastorFiber
 Share

Recommended Posts

Skulle ikke overraske om det er en fake sak, men det hadde jo vært litt kult, da. Joe Bonamassa eier jo snart hver eneste vintage Gibson likevel, så det neste steget er jo selvsagt å eie hele firmaet.?

22 minutter siden, CastorFiber skrev:

Den særeste overskriften så langt er vel denne fra Aftenposten..

image.png.bc500f9b1a70fcd30f692bbe076d89f3.png

Tja. Joa, det er er å dra det relativt langt, selvom jeg kan erindre å ha sett Elvis fotografert med en J-45, J-200, en eller annen single cut ES med florentine-cutaway, samt den übersjeldne SG doublenecken med baritone/bass vi på øverste halsen. 

Ellers tror jeg nesten jeg ser Hagström Viking blir trukket frem oftere som en "Elvis-gitar" enn de nevnte Gibson-modeller. Martin D-28 med den sikkert fullstendig ubrukelige skinn-greia rundt er vel også ganske "Elvis"? 

Selv liker jeg Blue Castello bedre.

Dommeren skrev under på det meste i retten i går. I praksis har "Gibson" nå nye eiere.

Fikk med meg dette på økonominyhetene fra Bloomberg TV:

Dette er det som er stipulert i dokumenter levert til skifteretten:

Bondeierene/de som har lånt penger til Gibson tar over hele eller tilnærmet hele nye Gibson.

Henry og Berryman får en sluttpakke som består av 1 år ansettelse der de skal hjelpe til i prosessen (henholdsvis $2,1 mill og $3,35 mill i lønn), helseforsikring + opsjon på å kjøpe 2.25% av nye Gibson (før eide de totalt 36% + 49% av selskapet). Henry får også $1,5 mill i TEAC aksjer (tror han i utgangspunktet hadde $60-70 mill i TEAC).

(Langt fall, men livet på toppen er tross alt sweet til og med når det går til h*lvete)

Philips/Gibson Innovations får skylden for det meste. De tjente masse penger (mer enn Gibson M), men lånene og "valutagreierutgiftene" var enorme. Det som kan selges vil bli solgt.

Musikkdelen går med mindre overskudd/går helt fint, men sliter ikke med store lån. Skal alikavel restruktureres.

Dette er alt jeg fikk med meg. Brukte til og med pause og tilbakespoling på TV'n min for dette her ?

DISCLAIMER: Forundrer meg ikke om noe av det jeg har oversatt her er feil ?

Edited by blaamann
  • Like 3

4 minutter siden, blaamann skrev:

Dommeren skrev under på det meste i retten i går. I praksis har "Gibson" nå nye eiere.

Fikk med meg dette på økonominyhetene fra Bloomberg TV:

Dette er det som er stipulert i dokumenter levert til skifteretten:

Bondeierene/de som har lånt penger til Gibson tar over hele eller tilnærmet hele nye Gibson.

Henry og Berryman får en sluttpakke som består av 1 år ansettelse der de skal hjelpe til i prosessen (henholdsvis $2,1 mill og $3,35 mill i lønn), helseforsikring + opsjon på å kjøpe 2.25% av nye Gibson (før eide de totalt 36% + 49% av selskapet). Henry får også $1,5 mill i TEAC aksjer (tror han i utgangspunktet hadde $60-70 mill i TEAC).

(Langt fall, men livet på toppen er tross alt sweet til og med når det går til h*lvete)

Philips/Gibson Innovations får skylden for det meste. De tjente masse penger (mer enn Gibson M), men lånene og "valutagreierutgiftene" var enorme. Det som kan selges vil bli solgt.

Musikkdelen går med mindre overskudd, men sliter ikke med store lån. Skal alikavel restruktureres.

Dette er alt jeg fikk med meg. Brukte til og med pause og tilbakespoling på TV'n min for dette her 1f642.png

In before alle Gibson gitarer til og med mai 2018 selges som pre-konkurs gitarer til dobbel pris :D

• Like 2

• 3 weeks later...

Philips er en av de største kreditorene (etter at "Gibson" kjøpte deler av virksomheten og rettigheter) og har levert et dokument der de mener at "Gibson" og denne gruppen av majoritetsobligasjonseiere (som i praksis er 2 store hedge fund) prøver å lure unna verdier. De lister blant annet: 

- Minst 35% av Epiphone som er uten heftelser

- Minst 35% av Baldwin som er uten heftelser

- Minst 35% av Gibson Music som selger instrument verden over

- TEAC aksjer

- Diverse andre verdier og eiendommer som en ikke etter lova kan hefte

De mener at dette vil dramatisk endre rangeringa av kreditorene og hvilke krav de har, og har levert inn en klage til dommeren i saka.

Sikkert ikke en enkel konkurs dette. En ting er sikkert; mange advokater tjener nok til mer enn salt i maten her også.

Prøvde å finne ut litt om kreditorene og hvem de var. Det viser seg at det er alt fra den lokale curryshappa, bompengeselskap, trevirkeforhandlere, produsenter av stemmeskruer, gitarstrenger osv til Björn Gelotte.  Du finner alt siden "Gibson" i praksis har vært konk leeeenge.

• 4 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Similar Content

• By CastorFiber
      Ser på diverse andre steder, blant annet FB. Det virker som om det er Harley Benton-feber for tiden?
      Har hatt et par stykker, og det var helt greie billiggitarer, men ikke noe å falle i staver over. Noen som har en kommentar på fenomenet, ut over gitaristsuggesjon?
      Har det skjedd noe med kvaliteten, eller hva er grunnen til denne lovprisingen?
    • By Audun
      På facebook-gruppa "Gitarister på facebook" er det en som sliter med at sin Gibson SG sliter med å holde stemminga. Den påstås å nettopp ha vært inne for justering av nut. Den har vanlige Kluson type stemmeskruer (Gibson Deluxe). Her blir det påstått at disse slites over tid, og dermed at mekanikken beveger seg etter at du har stemt opp. Jeg kan forstå at de kan bli slarkete etter hvert, og dødgang før de tar, men at de beveger seg slik at strengen gradvis mister spenn? Høres veldig merkelig ut i mitt hode, men kan hende det er sånn? Mekanikken er jo så enkel at det i mitt hode, er slik at enten så virker den, eller så får du ikke skrudd i det hele tatt hvis tannhjul eller drev er så slitt.
      Noen her som har opplevd dette, eller kan forklare hvordan dette ev. kan skje?
    • By Audun
      Var på besøk hos opphavet og fant igjen noen gamle musikkutstyr-kataloger fra min ungdom.  Interessant å se både utvalg og priser! Her er et lite utsnitt fra 89/90 katalogene til Gulmoen & Engh og Norsk Musikk:

• By Audun
      Legger ut noen bilder av mine redskaper for moro skyld. Ikke så veldig fancy, men det gjør jobben og vel så det!
      Gitarer:
      Gibson Customshop Les Paul R-8 VOS 2006 mod. (RS-Kit, mapleflame mod, TonePros bru og tailpiece)
      DSC_6292
      Gibson Customshop1960 Les Paul Special VOS 2006 mod. (RS-kit, TonePros locking studs, Grover tuners)

Gibson ES-335 2013 mod. RS-kit, ettermontert Bigsby, og planlegger ABR-1 bridge conversion.

Gibson USA Explorer  2005 mod, (Cream T '61 Custom '61 pickups, CTS 500k pots og Emerson cap)

Fender American Standard Stratocaster HSS Shawbucker 2015 mod. (Gotoh 510T-FE1 tremolo)

Fender Telecaster am. std 1995 mod. (CS Twisted Tele i neck og CS Broadcaster i bridge. 4-veis switch og fasevender)

Fender Stratocaster Jimmie Vaughan 2005 mod. (RS-kit og ny 'aget' plast + mint brett)

Fender Telecaster Baja (Pågående Micawber-mod. RS Kit, Fender CS Nocaster i bru, GFS Humbucker i hals. Brass sadler.)

Greco 'Grecobird' Firebird-kopi - ca. mid. '80.  Faber aluminium tailpiece og bru med brass sadler.

Epiphone Ltd. Ed. Korina Flying-V 2016 mod. CTS pots og Tonerider pickups.

Larrivee D-03 Mahogny

Yamaha 12'er

Ibanez Performance - noen og '80

Amper:
      1969 Fender Super Reverb. (Blackface krets.)

Ceria Tone JTM 45. Eidebygd kab m/ Greenbacks:

1983 Marshall JCM 800 2205 m/ 1987 Marshall Silver Jubilee kab - Celestion V30

KMD GV100 head (uten bilde)
      Effektbrett: TC Electronics Polytune tuner, Boss Wah, Der Screamer TS-9/808 klone satt sammen og moddet av kristoffereide her på forumet, Tonebone Trimode, T-Rex Comp Nova, Fulltone Fatboost-3, Boss Re-20 Space Echo og mottaker for Line 6 Relay G-30. Montert på T-Rex ToneTrunk brett.

• By Affen
      Har hatt stram økonomi etter kona dro fra meg i fjor (er ufør) men har nå litt til overs, og da har jeg lyst å unne meg ny gitar.
      Men ser at prisene på Gibson har økt betraktelig, det samme har bruktprisene på Finn. Før kunne man lett få en SG (faded etc.) helt nedi 4-4500,- brukt og Les Paul Studios fra 4500,- og oppover.
      Er mye på Finn og kikker, og finner ikke noe under 6500,- ish. Hvor mye må jeg forvente å betale for en Gibson SG (Faded, Tribute) eller Les Paul (Studio, Tribute) ?
      Jeg har et MAKS budsjett på 5000,-
  • Siste aktive tråder

• Fra mylespaul.com/forum: From another forum: Your results may vary- Gibson Pickups DC Resistance Values Gibson Burstbucker Pro (sim: BB1,Alnico5, potted) 7.4 KO Gibson Burstbucker Pro (sim: BB2, Alnico5, potted) 8.0 KO Gibson Burstbucker 1 (Alnico2) 7.5 KO Gibson Burstbucker 2 (Alnico2) 8.0 - 8.4 KO Gibson Burstbucker 3 (Alnico2) 8.2 - 8.8 KO Gibson '57 Classic (Alnico5) 7.44 - 8.5 KO Gibson '57 ClassicPlus (Alnico5) 9.0 - 13.8KO(the 9.0 appears to be a screw-up or faulty PU) Gibson Dirty Fingers (2xCeramic) 16.0 -16.6 KO Gibson Mini-humbucker (Alnico2) 6.0 - 6.4 KO Gibson 490R (Alnico2) 7.2 - 7.83 KO Gibson 490T (Alnico2) 7.9 - 8.53 KO Gibson 498T (Alnico5) 12.32-13.46 KO Gibson 496R (Ceramic) 8.3 - 8.63 KO Gibson 500T (Ceramic) 14 – 15 KO Gibson Angus Young (Alnico5) 13.5 KO Gibson Tommy Iommi (Alnico2+Ceramic) 16.5 KO Gibson Joe Perry(BB2&3?) (Alnico5) 8.4(neck)-8.8 KO(bridge) Gibson Jimmy Page (Alnico5) 7-8 KO(not found yet, but I reckon within these values) Gibson P-90R (Alnico5) 7.7 - 8.5 KO Gibson P-90T (Alnico5) 7.8 - 9.35 KO Gibson P-100R (Alnico5) 6.1 KO Gibson P-100T (Alnico5) 9.4 - 16.0 KO Gibson P-94R (Alnico5) 8.1 KO Gibson P-94T (Alnico5) 9.1 KO Gibson HB-R (Alnico5) 7.06 - 9.13 KO Gibson HB-L (Alnico5) 13.39 - 15.3 KO
    • Støtter BB Pro.  Akkurat dette med dårlig merking av pickups er en uting. Jeg har handlet en god del BKP det siste året, og de er definitivt verst på dette (absolutt ingen merking..). 
    • Siden de er merket med Alnico V, vil jeg si at det er BB Pro.
    • Pent brukt akkurat passe liten/stor og akkurat passe mye lyd til små øvinger / gigs. Liten, lett og allsidig !  Liten ‘rift i Tolexen’. Og billig ! 1900,-  Tranby.  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.