Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om durskala


CastorFiber

Avstemming, antall toner i durskala? Les førstepost før du stemmer.  

31 stemmer

  1. 1. Hvor mange toner er det i en durskala? Jeg tenker her teori, og ikke praktisk bruk. Praktisk sett spiller vi jo åtte toner.

    • 7
      28
    • 8
      3


Anbefalte innlegg

Jeg tror nok at årsaken til at det er easy-peasy å bli enige om at en pentaton skala har fem toner, og ikke at en durskala har syv, er de faktiske musikalske forold. Du har ikke like stor spenning mellom pentatonskalaens femte trinn og oktaven som mellom durskalaens syvende trinn og oktaven.

Det går helt fint å spille en pentaton med høyt syvendetrinn. Om det er korrekt etter diverse regler som noen mener er viktige er en annen sak.

Når en skala benyttes til å konstruere (eller forklare, om du vil) en akkord, så er det helt klart hensiktsmessig å ta med opp til 13. Men det er verdt å merke seg at vi også stopper på 13. Vi kunne nok klart oss med 2, 4, 6 og 7 også, men da hadde besifring vært vanskeligere å lese. Det er slik jeg ser det kun praktiske hensyn som er årsaken til at vi bruker to oktaver når det er snakk om akkorder.

Den åttende tonen er ikke valgfri, da den allerede har blitt spilt... :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den åttende tonen er ikke valgfri, da den allerede har blitt spilt... :ninja:

Dersom du mener den samme bokstaven, så er det riktig. Men enstrøken og tostrøken C er ikke samme tone. Det er derfor det er behov for spesifisere med oktavnavn.

Det hele koker jo ned til følgende spørsmål:

"Er oktaven og primen samme tone?"

Forskjell i klang, tekstur og skalakontekst gjør at mitt svar er "nei".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som utløste hele problemstillingen hos meg, var en quiz hos Aftenposten, nemlig denne:

http://tjenester.aftenposten.no/quiz/quiz.htm?id=14758

Uten at jeg tror at quizen er noen utfordring for dere, så er et av spørsmålene "Hvor mange toner er det i en C-durskala, 7,8 eller 9?"

Denne tråden er strengt tatt bare for å fastslå at det er et spørsmål det ikke er helt liketil å svare på, bare med et tall, som da er enten 7 eller 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fristet til å si følgende: Saken er vel den at oktav både er et intervall og en benevnelse på del av et register. Finnes det septim i en durskala? Finnes det none i en durskala? Jeg tror de fleste vil si at det finnes septimer, og de fleste vil si at en skala ikke har noen none (tror jeg). En sekund og en none har også forskjellig klang, tekstur og skalakontekst (dog ikke et mål for noen ledetone...)

Som en del av et register: Enstrøken C finnes det bare én av, neste C på klaviaturet tilhører neste oktav - en tostrøken C.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon! Nå skal det sies at jeg ikke har noen formell utdannelse i musikk, og at teorikunnskapene begrenser seg til de årene jeg gikk på kulturskole (ett år med notelære, åtte år med orgel/keyboard og ett år med gitar), samt etterfølgende "selvstudier".

Jeg trodde alltid at durskalaen inneholdt åtte toner. Det var ikke før jeg begynte å spille gitar, og lærte meg den pentatoniske skalaen, at det gikk opp for meg at en durskala, som jo er en heptatonisk skala, burde inneholde syv toner. Jeg husker at jeg av min gitarlærer ble stilt spørsmålet om jeg visste hvorfor den pentatoniske skalaen inneholdt fem toner. Den enkleste løsningen (penta = fem) kunne jeg selvsagt ikke gå for - den mest kjente heptatoniske skalaen inneholdt jo åtte toner!

Samtidig ser jeg at følgende taler for at durskalaen inkluderer oktaven over: Det ser ut til å være enighet om at en durskala er en diatonisk skala. En diatonisk skala består, slik jeg forstår det, definisjonsmessig av fem hele trinn og to halve trinn (hvorav de to halve trinnene har så stor avstand fra hverandre som mulig). Følgelig må durskalaen inneholde oktaven. (Det ser heller ikke ut til at noen er i tvil om at durskalaens modale skalaer (kirketoneartene) inneholder åtte toner.)

Jeg er fremdeles usikker - et kjapt søk på Google viser at det er mange som lurer på det samme! Unnlater derfor å stemme.

Edit: Presisering.

Endret av Astrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg brukt kvelden til noe veldig fornuftig, nemlig å søke på temaet. (Dårlig forsøk på ironi)

Jeg har vel egentlig ikke funnet noen engelsk side/forum/kilde som diskuterer temaet på samme måte som i denne tråden, men kan konkludere med følgende:

- Folk er uenige

- Wikipedia er ikke uventet ikke enig med seg selv

- Det finnes ikke noe godt svar på dette enkle spørsmålet. Det avhenger helt av hvordan man ser på saken. Mer enn en jeg har snakket med, drar inn i diskusjonen at "En C låter jo ikke likt hver gang, uansett om den ikke er oktavert eller ikke", og det er jo helt korrekt. Men det blir en annen og enda mer nerdete diskusjon. Microtuning og forskjellige grader/systemer av temperering fortjener en egen tråd. :)

Det er gode argumenter for både 7 og 8. Jeg har kontaktet en del folk jeg kjenner, sånn fra kunnskapsnivå "har gått i korps" til hovedfag i musikk, og trenden er vel at jo høyere kunnskap, jo flere lander på sju toner.

Sånn egentlig, men man legger fort til etter komma at denslags er det like greit å holde for seg selv til vanlig. Praktisk sett er det like enkelt og greit å presentere en durskala med oktaven inkludert, særlig til nybegynnere. Det er jeg veldig enig i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de med absolutt gehør ikke gjør forskjell på oktav og grunntone, så kjenner jeg meg tilbøyelig til å bli med i 7-tonersklubben.

Mine hovedpoeng for at oktav og grunntone er forskjellige, er forskjeller i klang/tekstur (og forskjellige frekvenser, dersom det er lov å blande inn), men hvis absolutte gehørere ikke gjør forskjell kan det være jeg er litt på bærtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.