Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Harley Benton


CastorFiber

Anbefalte innlegg

Ser på diverse andre steder, blant annet FB. Det virker som om det er Harley Benton-feber for tiden?
Har hatt et par stykker, og det var helt greie billiggitarer, men ikke noe å falle i staver over. Noen som har en kommentar på fenomenet, ut over gitaristsuggesjon?
Har det skjedd noe med kvaliteten, eller hva er grunnen til denne lovprisingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, CastorFiber skrev:

Ser på diverse andre steder, blant annet FB. Det virker som om det er Harley Benton-feber for tiden?
Har hatt et par stykker, og det var helt greie billiggitarer, men ikke noe å falle i staver over. Noen som har en kommentar på fenomenet, ut over gitaristsuggesjon?
Har det skjedd noe med kvaliteten, eller hva er grunnen til denne lovprisingen?

Lurer på det samme selv. Kjenner en gitarist jeg stoler på som har en Harley Benton som han er svært fornøyd med, og jeg tviler ikke på at det kan være gode gitarer. Han måtte ha en skikkelig set-up på den, men det må man ofte uansett på gitarer som er hyggelig priset. 

Mange nye Harley Benton-eiere lovpriser gitarene såpass at en begynner å lure på om de har spilt noe særlig på gitarene de mener Harley Benton-gitarene kan matche. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir skeptisk når folk sammenligner HB med gitarer opp mot 15-20k prisklasse. Men så ser jeg at den nye serien(?) får god omtale på internasjonale forums også, det er jo litt interessant. 

Mange som påstår at HB har skjerpet kvalitetskontrollen sin nylig. Vurderer å bestille en for å teste, men hva skal en velge? De har jo et sinnsykt utvalg. 

https://m.thomannmusic.no/search_GF_electric_guitars_BF_harley_benton.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo sett av de som lovpriser HB at de også har modifisert gitarene mer og mindre. Da blir det jo litt som med andre billige gitarer. De kan bli helt kurante instrument, men ofte kreves det innkjøp av deler for mer enn det gitaren i seg selv koster. 

Nå har jeg aldri prøvd en Harley Benton, så sånn sett er jeg egentlig ikke kvalifisert til å ha en mening om de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Troll skrev:

Husker for en stund tilbake, at en gjerne måtte opp i visse prisklasser før man fikk god kvalitet på gitar.

Er det bare meg, eller får man generelt veldig mye gitar for pengene nå, uavhengig av merke? 

Generelt vil jeg si at jeg tror det. Spesielt når det gjelder hakket opp fra det billigste rælet som aldri har vært billigere, og nesten aldri verre. (Det siste er nok en sannhet med modifikasjoner...) Maskiner sørger jo nå for en nøyaktighet og jevnhet i kvalitet man ikke kunne oppnå for mange år siden. Og ikke minst, lav kostnad. Jeg tenker likevel at de aller billigste gitarene fortsatt er søppel, men inntrykket mitt er at gitarer fra en 2-3 lapper til under 10, er jamnt over mye bedre enn tilsvarende prisklasse for mange år siden. Jeg snakker da om min ungdom/tidlig voksenliv og før det. 😉

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eid et par stykker, en tolvstrenger og en doubleneck SG. Dette er noen år siden.
Etter en justering og litt filing ble begge to greie gitarer. Det oste ikke kvalitet av for eksempel stemmeskruer, men det var ikke slik at det var slark og unøyaktigheter. Halsene var rette, og båndarbeidet var akseptabelt.

Likevel er det slik at det var et litt "billigpreg" over de, noe som i og for seg stemte med prisen.
Jeg tror ikke at jeg er videre kresen, men jeg ville nok ikke legge ut i SOME hvilket røverkjøp dette var. Det var det ikke. Slik jeg husker det, fikk jeg omtrent det jeg betalte for.
Jeg kan vel heller nevne flere andre merker som jeg opplever som mye instrument for pengene, som for eksempel gitarer og basser fra Cort.

Det er jo denne "bølgen" av gitarister som handler Harley Benton og legger ut godord jeg synes er litt påfallende. :)

Endret av CastorFiber
Endret "HB" til Harley Benton, slik at tråden ikke sporer av..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harley Benton er billigmerket til Thomann, og hvor det blir produsert varierer helt sikkert.
Kvalitetskontrollen er antagelig bra fordi Thomann er en storkunde og kan stille krav.
Jeg har to stykker. En som har blitt pimpa opp, og en som er original.
Mye gitar for pengene (litt mindre enn en HB pickup av god kvalitet),
men blir jo ikke til noen kvalitetsgitar selv med heftig pimping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye av hypen skyldes måten folk handler nye gitarer på nå om dagen, de går ikke til sin lokale musikksjappe og prøver ut 10 stykker og kjøper den beste.

Folk kikker på youtube, der HB får mye skryt, og de ser på spec lista. Spesielt det siste føler jeg har blitt en greie de siste årene, billiggitarer som ser ut kanonbra ut på papir med fine ting som grover tuners, grafitt nut, rustfrie bånd, coil split osv. Så kjøper folk det som er "best" verdi, uten å tenke så mye på hvordan gitaren er satt sammen. Dette gjelder forøvrig andre merker også, ikke bare HB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende dette er bra saker, men jeg har aldri prøvd en HB.
Når det er sagt, jeg tilhører vel den noe ekstremkonservative gitarismen som blir uvel av navnet, logoen og headstockdesignet.

Minner meg om de utallige svarte Morgan-stratene fra "begynnerpakker" som ligger på Finn til 800,-.
Kommer ikke på tale.

Men så har jeg jo skrudd sammen mine egne gitarer (av noenlunde kvalitetsdeler) de siste 30 åra, så jeg har i grunnen aldri hatt behov for å kjøpe noe jeg kan sette sammen selv.
Kvaliteten på sammenskruinga jeg bedriver kan helt sikkert diskuteres, men jeg blir alltid fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt kurante gitarer. Har et par stykker. Trenger som regel littegrann TLC rett ut av esken, men det gjør langt dyrere gitarer ofte også. Min favoritt er en Junior kopi laget i Indonesia( som forøvrig det meste fra HB er) Rett og slett en jævlig god player. 

Endret av Tarzan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
1 time siden, Troll skrev:

Noen som har fått prøvd disse nå, de nyere modellene? Ut fra diverse grupper på FB, så er det jo rett før både Gibson og Fender går konkurs. 

Slik er det jo alltid når det kommer et billig alternativ som kanskje er noe bedre enn det man kunne forvente. Husker noen Edwards f.eks? Ble jo hypet opp som minst like gode som tilsvarende Gibsons. Har ikke sett mye til dem nå i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.