PerA

Medlem
  • Innholdsteller

    3 893
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    16

PerA vant dagen sist Desember 11 2016

PerA hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

706 Excellent

Om PerA

  • Rang
    II-V-I
  • Bursdag 16. mars 1987

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.storeforventninger.no

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Kirkenes

Nylige profilbesøk

9 338 profilvisninger
  1. Jeg gjør en del stereolooping og stereodelay, løste det hele med å kjøpe en Jazz Chorus. 😂
  2. Der er jeg komplett uenig. Har ikke prøvd Studio One, men har brukt vel over tusen timer i ProTools, Cubase og Digital Performer, og Reaper er temmelig likt i arbeidsflyt og menysystem. I tillegg støtter Reaper de fleste plugins (jeg har en del fra Waves), VST-instrumenter, etc, og jeg har ikke opplevd en eneste kræsj det siste året. Og det koster 500 spenn for lisens.
  3. EP: Blått Hus

    Hei alle forumfolk! Jeg har gitt ut en EP i dag, "Blått Hus". Kjekt om dere vil ta en lytt eller to. Dersom dere vil kjøpe digitalt og ikke bare strømme, er det flotters om dere bruker CDBaby (da havner ikke 25% i lomma på noen andre). Spotify Tidal iTunes CDBaby Dersom dere vil kjøpe digitalt og ikke bare strømme, er det flotters om dere bruker CDBaby (da havner ikke 25% i lomma på noen andre). Tilbakemeldinger er alltid moro!
  4. Reverbpedal, anbefalinger?

    Sukk. Jeg som var fornøyd med min reverbpedal... Nå må jeg nesten bytte etter å ha lest denne tråden.
  5. Kan denne tråden bli sticky, eller kan vi evt. lage en "tips til bang-for-the-buck"-tråd? Kjempeflott referansetråd, som jeg fint kunne ha linket til elever/foreldre som vil investere i sin første elgitar.
  6. ( Byttes ) Forlovelsesring fra helvete

    Jeg har nylig solgt en forlovelsesring som ikke holdt det den lovet selv, og jeg kan fortelle deg at det er langt flere gniere som kjøper brukte smykker til sine kjære på Finn enn man skulle tro. Og faen som de skal prute. Jeg måtte riktignok ned i ca. 25% av kjøpsprisen, men det var en langt mindre fæncy forrådelsesring enn det du har der. Verdt forsøket å legge ut for noen lapper for så å se hva som skjer. (Og spritflaskene i bakgrunnen gir annonsen en ekstra dimensjon, I love it).
  7. Jeg gir straks ut en EP spilt in på halvparten så bra stæsj du har, haha! Helt enig med Soundmannen - akustikk er et smart trekk.
  8. Jeg tenker at all øving er nyttig. Uansett hvilket instrument du øver på så trener du fingrene, koordinasjon, øret, tempo/time/groove og bygger repertoar. Selvfølgelig er det litt knøvlete å bytte mellom instrumenter med forskjellig karakter, men det justerer man jo fort inn. Jeg hadde dog ikke øvd mest på mandolin dersom jeg skulle spille gitar på en konsert i neste uke.
  9. Det at intervaller, skalaer og akkorder har bestemte kvaliteter av en emosjonell karakter er en utdøende/død tanker for de fleste som sysler med musikkteori i dag. Alt handler jo til syvende og sist om kontekst, som Truckstop Chuckie er inne på. Man kan fint spille seg gjennom et bluesskjema med å kun bruke tritonus-intervallet, uten at det overhodet gir noen spesiell dissonant følelse. Og hvis man synger tostemt i parallelle kvinter gir det uendelig mer utfordrende enn hvis man synger helt solo. For min del vil alltid en melodisk spilt kvint oppover være et vakkert intervall, pga at jeg husker det veldig tydelig fra en film jeg så vanvittig mange ganger på videregående. For en venn av meg er det det aller kjipeste intervallet i verden. Kontekst, kulturelle betingelser, personlige minner, etc. avgjør mye. Og da har vi ikke engang nevnt hvilket instrument som spiller intervallet - det er forskjell på cello og theremin. Mange musikere sorterer kirketoneartene etter hvordan de klinger - med dorisk i ene enden og lokrisk i den andre - for å gi seg selv en slags "spenningspalett" å jobbe med. Men hvis man hører på de første taktene av Miles' solo på "So What" så er det utrolig mye spenning å hente fra en dorisk skala hvis man gjør det riktig. Og en skala som B lokrisk mister mye av sitt preg hvis du spiller den over en C-dur akkord. Jeg puslet meg tålelig igjennom dette kurset med Gary Burton for noen år siden, det var veldig moro mtp hvordan man forholder seg til skalaer og akkorder (men jeg ser nå hvor mye jeg har glemt, bør nesten ta det en gang til). Ting som er kjekt å lese for å få litt mer innsikt (begrenser meg til litteratur på norsk): Knut Djupdal - Musikkteori. Denne fikk jeg på folkehøgskolen, og den er beregnet på voksne som vil lære seg musikkteori. Har en del øvingsoppgaver, så den er fin til selvstudie. Alternativ: Finn Benestad - Musikklære. Grundig og god innsikt i alle grunnleggende begrep og verktøy for musikkteori. Videre fordypning: Bjørn Kurse - Jazzteori, grunnleggende prinsipper. Spør ditt lokale bibliotek, dersom de ikke har boka inne kan de fikse den på fjernlån.
  10. Hva skal jeg gjøre?

    Finn en billigere lærer - 1000 kr timen er dyrt med mindre man er elitemusiker OG pedagog. Ellers er mine tips som følger: Legg vekk kvintsirkelen og skalaene (skalaer er fine som oppvarming, men du får ikke så stort behov for dem med en gang). Teori er veldig moro, og kan gi masse mening til opplevelsen av å utøve musikk. Men når det gjelder å komme seg rundt en knekk i motivasjonen er ikke nødvendigvis teori en særlig produktiv vei å gå - det er mye morsommere å faktisk spille musikk (er min erfaring). Finn musikkstykker du liker Forsøk å lære deg musikkstykkene du liker Dette vil gi deg et godt grunnlag for å vite hva du trenger hjelp med, og hvor du ønsker å gå videre.
  11. Den som står i de fleste trommebøkene jeg kommer over (på norsk) er "1-så-og-så", etc. Da har man en egen stavelse pr. slag, og "og"-slaget er riktig plassert, i tillegg til at man får forskjellige konsonanter på hver 16-del. Den fungerer fint for de fleste Personlig teller jeg ta-ka-ta-ka, mens jeg har pulsen/takta i "bakhodet".
  12. Mikker, stativer og slikt er forholdsvis trygt å kjøpe brukt. Interface som ikke er så gamle (som selges f.eks. ved oppgradering) ville ikke jeg hatt så store betenkninger med heller. Men jeg hadde vært skeptisk til å kjøpe brukte monitorer, med mindre det var fra folk man vet har behandlet det pent.
  13. Hvis fullgod kvalitet er målet, og du kan flytte på deg for å få gode akustiske forhold hadde jeg prioritert følgende: Lydkort med bra preamper og konvertering (Forslag: Motu 8pre, RME Fireface) God lytting - gode monitorer og hodetelefoner + preamp/splitter En helvetes bra ekstern harddisk med god plass som tåler atomkrig Et matchet par med kondensatormikker, så kan du gjøre stereokoblinger på f.eks. små ensembler, kor, piano, perk, etc. Solide stativer som ikke plukker opp gulvstøy Kabler som tåler krig
  14. Dansbare og allsangvennlige låter

    Jeg har skrudd lyd på et par meget gode (og populære) coverband, og "Sex on Fire" river faen alltid ned huset. Uten unntak så langt. Ellers synes jeg følgende har vært favoritter (både hos band og publikum) da jeg spilte i coverband: - In the Midnight Hour - Roxanne - De Do Do Do, De Da Da DA - Get Lucky - I'm So Excited
  15. Anbefaling på parlor

    Jeg har en Takamine P3NY, som er en parlor-aktig gitar. I samme størrelsesregister, men fullskala der det teller. Rett over 10 tusen i prislapp, men det finnes en billigere variant, GY93. Jeg er i hvertfall meget fornøyd, og de er verdt å sjekke ut.