Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

CITES - hvordan forholde seg til alle krav?


The Euphor

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...
1 time siden, MAa skrev:

@Slashaxl Trengte du å ordne import papirer? Eller holdt det med papirene som sjappa skaffa?

Jeg venter nemlig på en gitar fra England, og byggeren mente på at jeg måtte skaffe noen importpapirer i tillegg til hans eksporttillatelse. 

For å være helt ærlig, så aner jeg ikke. Jeg forventer gitaren levert på mandag, ifølge UPS sine sider. Fikk bare beskjed fra forhandler at de hadde noen som tok seg av de CITES sertifikatene. Men burde kanskje sjekke det forsåvidt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, MAa skrev:

@Slashaxl Trengte du å ordne import papirer? Eller holdt det med papirene som sjappa skaffa?

Jeg venter nemlig på en gitar fra England, og byggeren mente på at jeg måtte skaffe noen importpapirer i tillegg til hans eksporttillatelse. 

Har sjekka litt mer, ringte nå å hørte. Om Rosewoodtypen er av Dalbergia Libra, som står på liste 1, så må import søkes, om ikke holder det med eksportlisens fra forsendelsesland. Aner ikke hvilken type som er på Gibson sine gitarer, så må finne ut det.

Edit: Det er vel Brazilian Rosewood ja, som jeg forstår det, så da skulle det vel ikke være noe behov for meg for å søke om import slik jeg kan forstå reglene her.

Endret av Slashaxl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Blix skrev:

Gibson bruker Dalbergia RW, så der sliter du. Har UPS vært involvert i dette? Hvis ikke leverer de som vanlig vil jeg tro. 

Ah, fan. UPS som leverer ja. Gitaren er hos de nå. Må vel hive meg rundt da. Skulle visst gå relativt raskt med en slik søknad forstod jeg, om jeg var heldig tok det en ukes tid. Men må finne ut av gangen i det. Søknaden må vel over til leverandør først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktet Miljødirektoratet @MAa.

Ringte UPS nå, da sporings mi sa den fortsatt var i US, men gitaren var kommet til Køln, og skal leveres på mandag sa de. Får se hva som skjer. Avventer å ser om den kommer eller blir stoppa før jeg begynner med noe søknad her. Idiotisk opplegg ja, enig i det @Blix.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalbergia er så mangt, vil tro at Dalbergia Nigra (brasiliansk rosentre) spesifikt fordrer andre krav enn de fleste andre typer Dalbergia.
La med en "liten" liste...

 

Endret av The Euphor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trippelpost, men:

Ser på CITES papirene som fulgte med gitaren min, at det ikke er søkt eksportlisens, det er søkt på grunnlag av at gitaren var bygget før disse CITES reglene trådde i kraft. Det er jo en 2015-modell. På species står det Dalbergia, type: Other. Så det er heller ikke spesifisert.

Hele forsendelsen gikk dog gjennom uten problemer, men ser at de papirene har vært sett på i løpet av reisen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.