Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

CITES - hvordan forholde seg til alle krav?


The Euphor

Anbefalte innlegg

Den 4/18/2017 at 12.33, sarge skrev:

Jeg synes dette er vanskelig.  Jeg spiller jo i et hobbyband i Østfold som har hatt forespørsler om å spille i Sverige.  Såvidt jeg kan bedømme har alle bassene mine med unntak av fretlessen mulige eksotiske treslag i halsen som en toller kan lure på om havner under CITES-reglementet.  Hvis man risikerer å få brent instrumentene sine av en toller på grunn av manglende papirer, så blir det vel lite kulturell utveksling over landegrensene, for å si det slik.

Ser at dette ikke var besvart. Dette er 100% ikke noe å bekymre seg om, om man reiser med et par-tre instrument kommer man under unntaket (opptil 10kg RW) og du trenger ingen papirer på noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg nevnte det vel i en annen tråd, men som Thomann selv sier så eksporterer ikke de gitarer (eller andre varer) med verdi under €1000 til land utenfor EU. På gitarer over denne prisen tar de seg av alle kostnader ifm eksporten, men det må påberegnes "flere uker" ventetid for at de skal få bevilget eksportlisens.

Ift G4M så finner jeg ikke noe offisielt fra dem, men det er flere i tråden her som har kommentert at de har bestilt gitarer med Rosewood gripebrett uten at det har tatt noe lenger tid å motta det. Om dette har forandret seg siden den gang vet jeg ingenting om, men de får mye skryt for kundeservicen sin så det skader jo ikke å ta kontakt med dem og spørre. :)

Som kjent er det kun rosewood og bubinga som er omfattet av Cites, så om du kjøper en gitar som ikke inneholder disse treslagene så er du trygg uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Duckling skrev:

Jeg nevnte det vel i en annen tråd, men som Thomann selv sier så eksporterer ikke de gitarer (eller andre varer) med verdi under €1000 til land utenfor EU. På gitarer over denne prisen tar de seg av alle kostnader ifm eksporten, men det må påberegnes "flere uker" ventetid for at de skal få bevilget eksportlisens.

Ift G4M så finner jeg ikke noe offisielt fra dem, men det er flere i tråden her som har kommentert at de har bestilt gitarer med Rosewood gripebrett uten at det har tatt noe lenger tid å motta det. Om dette har forandret seg siden den gang vet jeg ingenting om, men de får mye skryt for kundeservicen sin så det skader jo ikke å ta kontakt med dem og spørre. :)

Som kjent er det kun rosewood og bubinga som er omfattet av Cites, så om du kjøper en gitar som ikke inneholder disse treslagene så er du trygg uansett :)

Oki så det vil si at skal man kjøpe fra Thomann en gitar under €1000 så er det ikke vits. Får det ikke til Norge. Takk før info. Gjelder sikkert det samme med G4M. Er fryktelig dårlig at det ikke står noe på deres side :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send de en melding i stedet for å kritisere. Jeg tipper, siden G4M er momsregistrert i Norge, at de ikke har samme utfordringer som andre utenlandske nettbutikker med CITES. Jeg har bestilt noen gitarer derfra med rosewood gripebrett etter at det nye reglementet trådde i kraft uten problemer. 

Fryktelig bra sier nå heller jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, germaniumkid skrev:

Send de en melding i stedet for å kritisere. Jeg tipper, siden G4M er momsregistrert i Norge, at de ikke har samme utfordringer som andre utenlandske nettbutikker med CITES. Jeg har bestilt noen gitarer derfra med rosewood gripebrett etter at det nye reglementet trådde i kraft uten problemer. 

Fryktelig bra sier nå heller jeg. 

Jada. Men di burde hatt info på siden sin. Sånn er det. Ha en fin dag ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og vurderer en Jackson gitar med rosewood fretboard fra USA nå . Frakt er ordnet via en kjenning , men har noen her importert brukte gitarer fra USA i det siste ?

USD er nær 8 i kurs nå som ikke er så utrolig galt sett i forhold til at den har vært nær 9 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å kjøpe en gitar fra Tyskland av en privatperson. Denne gitaren er fra 1996 og har ebony gripebrett. Jeg vet ikke hvilken type ebony det er. Trenger selger og kjøper noe ekstra papirer i såfall? Ser noen lenger oppe i tråden skrive at ebony ikke er regulert like strengt som rosewood.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel om tollen har ansatte som klarer å vurdere forskjellen  på ebony og rosewood . Hvis du ikke er for langt fra svenskegrensen , så kan du få den sendt til Sverige som er innen EU , og hente der . Og bare ta den inn til Norge selv . Selvfølgelig er den da innen grensen på tollfri import ( er vel 5-6 tusen nå for tiden) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal vel egentlig vise gitaren hos Tollen og få en utførselsdeklarasjon . Ellers risikerer du at de vil påstå du har kjøpt den i utlandet , hvis du blir stoppet på vei inn i Norge igjen . Sa har du uansett bevis på at gitaren er din i Norge , så Cites regler er urelevant ( i hvert fall på en gitar) .

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/25/2017 at 1:15 AM, Jackmons said:

Har et spørsmål om cites reglen. Om jeg bestiller la oss si denne fra G4M. http://www.gear4music.no/no/Epiphone----Hollowbody/Riviera eller andre gitarer fra G4M eller Thomann. Så kan det ta en stund før jeg får den?

Jeg bestile en gitar fra G4M i dag, tok bare 3-4 timer fra bestilling til den var sendt. Litt rart at andre butikker opererer med flere ukers ventetid mens leverransen skal tollbehandles pga CITES...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CITES har sabotert tre gitarkjøp den siste måneden-halvannen; først en PRS Mira 245 25th Anniversary med P90 som kom til Ebay sitt Global Shipping Center der den ble nektet eksport, deretter en japansk Epiphone Lacquer Series Les Paul Junior som selger sa han kunne sende først, men ombestemte seg pga CITES. Den tredje var en Les Paul Special i samme serie fra Ishibashi i Japan, der jeg fant ut litt for sent at hvis jeg hadde bestilt direkte fra dem i stedet for den siden de linker til for internasjonale kunder, kunne de sendt den innen 6-8 uker, med forbehold om avslag fra Japanske myndigheter...

Heldigvis er det noen som har papirene i orden, Warmoth ordna eksportpapirer på litt over en uke og det viser seg at Dalbergia Latifolia, bedre kjent som indian rosewood, ikke krever import-tillatelse; kun eksport-tillatelse ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.