Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Swamp ash i kroppen - Bare på dyre gitarer?


Rottenikken

Anbefalte innlegg

En gitarmaker sa en gang til meg at Swamp ash ofte ble brukt i gitarer til ca 30000kr og Fender USA. Brukes ikke det i Mexicomodeller? Eller mangler bare denne gitarmakeren kunnskap? Jeg forstod det som man måtte noen hakk over gjennomsnittet for å få det, dvs USA Fender. Stemmer det?

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det korte svaret er nei, swamp ash brukes ikke bare i dyre gitarer over 30000,- 

Når det gjelder fender Mexico modeller kan jeg ikke uttale meg om, men andre fabrikanten bruker swamp ash i gitarer LANGT under 30 lapper. Feks. Chapman har vel modeller godt under 10 lapper med swamp ash hvis jeg husker riktig .. 

Endret av Tarzan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swamp ash er ikke dyrere enn f.eks. afrikansk mahogny, så man trenger ikke gå veldig høyt opp i pris for å finne det i gitarer. Men jo, det blir brukt i dyre gitarer som Anderson/Suhr/Fender. Mener jeg har sett en og annen Mex-Fender også, men tror ikke det var standardmodeller.

Det må også sies at swamp ash ikke er et treslag sånn sett. Det kan brukes flere typer ask, men de som vokser i veldig fuktige områder i USA har spesielt lav vekt og får ofte merkelappen swamp ash. Asken som vokser i Norden er blytung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et merkelig utsagn. Jeg kontrer med ett som er mer sannsynlig: "Pale moon ebony 1pc kropper blir bare brukt i gitarer til 30k og over."

Swamp ash brukes i de fleste prisklasser, utenom de aller laveste. Jeg har swamp ash på min Grimcaster og det kostet meg det samme som det ville med de fleste andre tresorter som er vanlig å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30. mars 2016 at 11.53, Hyrcanian skrev:

Hvilken gitarmaker var det ?

Gitarmakeren på Jeløya i Moss (Harald et-eller-annet) fortalte meg det en gang at swamp ash var meget vanlig i de dyreste gitarene og derfor kjøpte jeg kropp i Swamp ash når jeg skulle bygge Stratocasteren min. Jeg vet ikke mer men han sa det til meg muntlig for 6 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.