Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

CITES - hvordan forholde seg til alle krav?


The Euphor

Anbefalte innlegg

På ‎11‎.‎08‎.‎2017 den 14.17, Jackmons skrev:

Var hos 4Sound idag. Snakket med di om en gitar di ikke har. Den må bestilles fra utlandet. Pga CITES regler. Anbefalte di ikke å bestille den. Pga gitaren er laget av Rosentre. Kunne ta 2 til 4månder +. Før å få den til Norge 

Pussig dette; Her om dagen var jeg innom Falck Musikk, og bestilte en gitar (akkustisk) med rosewood I, antagelig mer tre enn for elektriske. Kom til å ta 2 til 4 måneder+ å få den bygget og sendt hit. Jeg bestilte, og skal på en arbeids tur som tar meg over grensa, hvor jeg enkelt og greit tar med Gio RG gitaren min, som jo går fint å ta med over, og trener om kvelden etter arbeidsdagene.

Mitt inntrykk? Ting ordner seg. Forhåpentligvis går fortolling og papirarbeid fortere med tiden, så vi slipper å vente; men jeg gleder meg til en ny fin gitar, selv om det tar over 4 måneder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har med seg en gitar over grensene som privatperson er man unntatt fra CITES-tullet så lenge man ikke har mer enn 10kg rosewood i bagasjen. Ingen dokumentasjon trengs. :)

Endret av Blix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Blix skrev:

Når man har med seg en gitar over grensene som privatperson er man unntatt fra CITES-tullet så lenge man ikke har mer enn 10kg rosewood i bagasjen. Ingen dokumentasjon trengs. :)

Mener å ha lest tvetydige meldinger om det samme. Har du erfaring eller kjenner til noen som har det? Hvilke land var det fra og til? Jeg tror, uten noen bevis, at det forholder seg annerledes om du som norsk tar med en gitar fra Norge til Sverige - altså eksport - enn om du tar med en gitar fra Sverige til Norge - import.

Praksis vil mykes opp over tid, så det er nyttig å få klarlagt hva som er praksis pr. i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen tvetydighet ,  er klokkeklart i reglene fra CITES at man kan reise med opptil 10kg rosewood som privatperson.

 

"b )
Non-commercial  exports  of  a  maximum  total  weight  of  10  kg  per shipment; (Excluded)
This exception allows a person to travel to any country in the world with a finished product containing less than 10 kg of a Rosewood (Dalbergia) or a Bubinga (Guibourtia demeusei, Guibourtia pellegriniana or Guibourtia tessmannii) without a CITES permit, as long as there is no commercial transaction of the product.
An example:  a musician will be able to travel to any country with his Indian Rosewood guitar without needing a CITES permit, as long as he does not sell the guitar during the trip. It is not a problem if the musician earns money by playing his guitar abroad, as that would not constitute a commercial transaction of the instrument."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tolkning og forståelse er følgende:

Kommersielle aktører må ha CITES eksport-tillatelse fra eksportlandet, deretter CITES import-tillatelse i Norge.

Ola og Kari Nordmann på tur over grensa med sin Fender George Harrison Telecaster* må IKKE ha CITES eksport/import tillatelse, men MÅ ha dokumentasjon på at instrumentet er lovlig (det betyr at en må kunne dokumentere at gitaren har rosewood fra før 2017), eller et flerbrukssertifikat for "cross-border movements". Når alt dette kommer på plass er et annet spørsmål, men vil tro at en inn til videre er ganske safe (Brazillian Rosewood er en helt annen sak (CITES I). Da bør en ta smuglerruta i skauen hvis en har gig i broderlandet).

* http://www.fendercustomshop.com/features/harrison-tele/

Endret av blaamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Blix skrev:

Er ingen tvetydighet ,  er klokkeklart i reglene fra CITES at man kan reise med opptil 10kg rosewood som privatperson.

Ja, men det @KimT nevnte er ikke eksport, det er import. I sitatet du viser til er det snakk om eksport. I samtale med Miljødirektoratet ble det nevnt at gitarer ved eksport vil få utstedt et dokument som må medbringes ved retur (og videre i gitarens levetid). Som tidligere nevnt, dette siste kan være endret, og kanskje aldri blitt praktisert heller. For å kontrollere import må de nødvendigvis ha kontroll på eksport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sugardaddy65 skrev:

Kina pakkene pleier å gå rett gjennom tollen er min erfaring . Kan ikke huske sist gang Posten åpnet en slik . De er nok på utkikk etter ulovlige kjemiske stoffer fra Kina stort sett . Tipper den går rett igjennom med "ulovlig" rosewood .

Samme her.

Aldri fått stoppa noen pakker fra Kina og det inkluderer 4 gitarer!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, CastorFiber skrev:

Fått stoppet én pakke en gang. Kanskje ikke så rart. Åtte poser med brunt lønnesukker. En av posene var åpnet..

SLIKE pakker blir garantert stoppet ! hehehe !

Jeg har aldri fått noen gitarer eller halser fra Kina , bare masse smådeler til gitarer , og masse annet småtjafs en finner på de forbanna Ebay butikkene ......

 

Endret av Sugardaddy65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Uten at jeg gidder å finlese tråden, men har nå bestilt en gitar fra US. Forhandler sa de fikser Cites papirer fra deres side. Noe jeg trenger å gjøre da?

Edit: 

ser forøvrig at dette burde gå bra, så lenge selger ordner med dokumentasjon så vidt jeg kan forstå det :)

Endret av Slashaxl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.