Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

CITES - hvordan forholde seg til alle krav?


The Euphor

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Tenkte kanskje å få lagd en Strathals hos Warmoth eller lignende når jeg først er i USA over en lengre periode. Regner med at de fikser dokumenter og slikt slik at jeg får med meg halsen tilbake til Norge igjen?

USACG eksporterer uten dikkedarier, igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare skummet gjennom tråden her.

Det jeg kan si er at disse reglene er forferdelig knotete. De er jo stort sett myntet på møbel-industrien, og ikke for musikere og musikkindustrien som har noen gram rosewood i et gripebrett. Selv for norske butikker er dette et problem, da det er særdeles få gitarmerker som distribueres fra et norsk lager. Av store merker er det vel bare ESP/LTD som per nå ligger på lager i Norge. Det aller, aller meste kommer fra Sverige eller andre land nedover i Europa. Dermed tar det en måneds tid ekstra for forhandlere å få inn gitarene for videresalg innenfor Norge. Noen har løst dette på andre måter, f.eks. var det en distributør som tok inn et stort parti med "rosewood-gitarer" til det norske kontoret sitt rett før reglene ble gjeldende.

Det vi har fått beskjed om på jobb fra våre leverandører og fra miljødirektoratet er at man som musiker fritt kan ta med seg gitarer/rosewood over landegrenser og tilbake, uten å søke om eksporttillatelse, såfremt det er snakk om under 10 kg. Hvordan de løser dette i praksis, med å skille et treverk fra annet vet jeg ikke..

Det har jo allerede skjedd et skifte bort fra rosewood for mange små og mellomstore produsenter. Tror dette vil skje mer og mer med mindre de gjør om på reglene. Det vil jo selvfølgelig ta en god stund for de aller største. Jeg tør ikke tenke på hvor mye rosewood f.eks. Gibson og Fender har på lager/tørking.

Reglene gjelder for øvrig også for privateksport ved kjøp fra privatperson.

Endret av Knewt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Knewt skrev:

Av nysgjerrighet: Tok det da en måned ekstra for deg å få den derfra eller kom den så kjapt som de pleier å sende?

Ble sendt umiddelbart uten noe form for papirer. Ikke åpnet her til lands, så de sjekker ikke veldig nøye tydeligvis. Nå var dette forholdsvis rimelige gitarer så jeg tok ikke en stor risk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎16‎.‎04‎.‎2017 at 17.00, blaamann skrev:

Ta bilde av gitar, send det til gitarekspert. Det løser nok identifiseringen i 99% av tilfellene. Dette har de gjort ved andre beslag der de har brukt ansatte på zoologisk museum rundt omkring til å identifisere blant annet elfenben.

Tollvesenet har nok lister lange som vonde år fra før. Men det er dette de gjør.

 

Greit nok det , men hvem godtar de som skal "dokumentere" dette ?  De kan være utrolig vrange på slikt kan jeg tenke meg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, germaniumkid skrev:

Ble sendt umiddelbart uten noe form for papirer. Ikke åpnet her til lands, så de sjekker ikke veldig nøye tydeligvis. Nå var dette forholdsvis rimelige gitarer så jeg tok ikke en stor risk. 

Epi-V'en ble også handlet fra Gear4Music. Kom i posten etter ca. en uke fra bestilling. Ikke noe ekstra papirer.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er vanskelig.  Jeg spiller jo i et hobbyband i Østfold som har hatt forespørsler om å spille i Sverige.  Såvidt jeg kan bedømme har alle bassene mine med unntak av fretlessen mulige eksotiske treslag i halsen som en toller kan lure på om havner under CITES-reglementet.  Hvis man risikerer å få brent instrumentene sine av en toller på grunn av manglende papirer, så blir det vel lite kulturell utveksling over landegrensene, for å si det slik.

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoppet på Svinesund på vei over grensen for et par uker siden og spurte tolleren om dette. Hun så på meg med et stort spørsmåltegn og svarte ganske enkelt at dersom gitaren er kjøpt i utlandet så måtte jeg betale mva. Hun nevnte ikke beløpsgrensen (er vel 6000?) eller CITES, som da tyder på at de ikke er informert og/eller ikke bryr seg. Tror mye blir veldig avhengig av hvem man treffer på, og har vel troen på at det kommer en enklere løsning etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i kontakt med en sjappe i NYC angående en tricone resonator. Mahogany-hals med rosewood gripebrett. Ikke snakk om vintage, men sjappa selger en del vintage snacks også. Spurte om papirer i forhold til CITES, og alt var på stell der, også når det gjaldt salg til utlandet (snakk om ulike papirer her altså, ett for innenlands og et for eksport).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
Den 1/24/2017 at 23.31, germaniumkid skrev:

Spådom: På ett eller annet tidspunkt vil det komme et standardisert skriv som følger med ved utenlandshandel og alt vil være som før igjen. 

Hilsen Nostra-Brynus 

Fra USA Custom Guitars: 

We are approved for International shipping of Rosewood!

USA Custom Guitars has received a Master File Permit from the United States Department of the Interior, Fish and Wildlife Service for the export of Rosewood species (Dalbergia spp.) and the issuance of certificates under the Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Flora and Fauna (CITES).

So, what does this mean to our International customers?

There will be an additional processing fee of $25 PER ORDER, for orders containing Rosewood. This fee will cover the cost of the individual CITES certificate as well as any special shipping and handling that will be required.

Another caveat is that no rosewood necks for export are permitted to have shell inlay (MOP or Paua).

There is also a possibility, depending on the laws of your country, that there may be a “Phytosanitary Certificate” fee which can range from $75 to $125. If this fee is required, we will contact you before processing your order.

Thanks for your continued support!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6/1/2017 at 18.42, germaniumkid skrev:

 

Another caveat is that no rosewood necks for export are permitted to have shell inlay (MOP or Paua).

Herre Gud har omsider sett til oss i miskunn og skjenket oss seier i krigen mot eksport av palisandergripebrett med perlemorsinnlegg! Jeg sier dere; dette er en gledens dag! :-D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.