Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

CITES og gitar-import


LasseN

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg prøver å få tak i en Ibanez SJ-300 DVS og funnet et antakelig godt kjøp hos en stor netthandler i Tyskland.

Men i disse påsketider får jeg en automatisk respons at de ikke kan selle til meg i Norge og de ber om en alternativ adresse.

Når de åpner etter påske vil jeg naturligvis spørre hvorfor, for dette ser ut til å være en stor internasjonal netthandler med hundrevis av gitarer, og jeg lurer naturligvis på om de har fått det med seg at CITES dokumentasjons- og restriksjonskravene for gitarer eksport, import, opphørte fra i november (jeg tror det var november) 2019. For slikt kan skje at det går hus forbi om alle de andre kundene  er fra EU. (Mellom EU land kunne gitarer flyte fritt)

Spørsmålet til forumet er om noen har erfaring med å kjøpe gitarer over nett internasjonalt i det siste. Er det flere som opplever dette med selgeren. Og viktigere, hvordan tar de norske toll-kontrollørene det i tollen her, har de fått dette nye med seg, og slipper de gitaren i gjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som jeg har gjort før - sjekk nøye hva totalprisen blir ved import. Med dagens valutakurser blir jeg overrasket om det lønner seg, og i tillegg så trenger norske musikkforretninger all den støtte de kan få i disse dager. Just sayin’:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Ja, det gjør jeg vanligvis, å sammenligner prisene ute og hjemme. Og ja jeg er enig, gitarer i Norge er oftest like bra priset som de i utlandet. Det må være tøft å være musikkforhandler i Norge med stor konkurranse og lite innbyggertall. Og forhandlerne i Norge er gode.

Men sånn som denne, en Ibanez SJ-300 DVS er ikke tilgjengelig i Norge.

Og det jeg vil unngå her, er at norske tollmyndigheter stopper gitarer ut fra manglende informasjon om de nyeste CITES reglene, eller at de tolker dem veldig snevert. Så om noen har erfaring gjennom tollen de siste månedene, så er jeg interessert å få høre.

LasseN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg fant et søster tysk nettsted som tok den norske adressen min

Butikken ser ren ut og fører mange gitarer.

Og prisen på lett brukt Ibanez SJ300-DVS var så lav at jeg kan tåle å trå feil (lurt, pirat, stoppet i tollen, etc)

I mellomtiden, om noen fler har nyere CITES relevante erfaringer fra tollen, kan jeg få høre, please.

Og så melder jeg tilbake når jeg ser hvordan det gikk.

Men, om denne gitaren hadde vært markedsført i Norge, hadde jeg ikke gått til utlandet. De norske forhandlerne driver godt, har helt greie priser også mot internasjonalt prisnivå,  og har fin oppfølging, de fortjener å bli brukt. Da er det ingen vits i å gå til utlandet, synes jeg.

God videre helg

Mvh LasseN

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.