Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rottenikken Byggeprosjekter - her står alt om hva jeg lager


Anbefalte innlegg

Hvor bestiller du fra?

Det er nok nevnt før, men hva med å forsøke og ikke være så opphengt i at ditten og datten skal være original Fender/Gibson etc? At du setter på en original Fender hardtail-stol (for å trekke frem en av delene som du ofte nevner) på ditt bygg trenger ikke bety at gitaren vil bli merkbart bedre enn om du hadde satt på en rimeligere asiatisk-produsert stol fra GFS eller lignende. En treveis-switch fra Gibson gjør heller ikke gitaren din spesielt bedre enn om det hadde stått en billig treveis fra eyguitarmusic i den.

Sånn. Da har jeg namedroppa to steder å bestille deler fra. Like greit å bestille alt fra samme sted. Sjekk spesielt ut eyguitarmusic.com. Perfekt side for slike 'skrotnisseprosjekter'. Eyguitarmusic.com har også pickups som helt sikkert er mer enn brukbare. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Hvor bestiller du fra?

Det er nok nevnt før, men hva med å forsøke og ikke være så opphengt i at ditten og datten skal være original Fender/Gibson etc? At du setter på en original Fender hardtail-stol (for å trekke frem en av delene som du ofte nevner) på ditt bygg trenger ikke bety at gitaren vil bli merkbart bedre enn om du hadde satt på en rimeligere asiatisk-produsert stol fra GFS eller lignende. En treveis-switch fra Gibson gjør heller ikke gitaren din spesielt bedre enn om det hadde stått en billig treveis fra eyguitarmusic i den.

Sånn. Da har jeg namedroppa to steder å bestille deler fra. Like greit å bestille alt fra samme sted. Sjekk spesielt ut eyguitarmusic.com. Perfekt side for slike 'skrotnisseprosjekter'. Eyguitarmusic.com har også pickups som helt sikkert er mer enn brukbare. :) 

Det er fint at du gir gode råd men det er utssendet som er rett og slett rått på USA Fender Deluxe. Jeg er villig til å betale ca 90 euro for det utseendet. Angående stemmeskruer så må det bli Fender modern av nettopp samme grunn. Og kvaliteten kan man ikke klage på på USA Fender. Halsplate går jeg også langt i - jeg skal ha gull med Custom shop logo siden det er en customgitar. (jeg har en mistanke om at det er kinakopi grunnet bare 20 dollar, men metall er metall likevel.)

 Nå kjøpte jeg forresten 2 stk CTS pots også, nå nettopp, og jeg kjøpte standard pots. Jeg tør ikke bevege meg inn i for mye ledninger når jeg har rear routed body og det er mye vanskligere å komme til så jeg glemmer coil split. Så nå er all elektronikken bestillt. 

Hadde jeg hatt metall kontrollplate som man tar av så hadde jeg gått for coil split men tenk om loddebolten kommer inntil kanten i treverket når jeg skal lodde dypt nede i masse ledninger så jeg vil ha det enkelt - katastrofe hvis jeg brenner kroppen, så jeg tør ikke. 

Nå gleder jeg meg til å lodde

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Rottenikken skrev:

Nå kjøpte jeg forresten 2 stk CTS pots også, nå nettopp, og jeg kjøpte standard pots. Jeg tør ikke bevege meg inn i for mye ledninger når jeg har rear routed body og det er mye vanskligere å komme til så jeg glemmer coil split. Så nå er all elektronikken bestillt. 

Hadde jeg hatt metall kontrollplate som man tar av så hadde jeg gått for coil split men tenk om loddebolten kommer inntil kanten i treverket når jeg skal lodde dypt nede i masse ledninger så jeg vil ha det enkelt - katastrofe hvis jeg brenner kroppen, så jeg tør ikke. 

Derfor overfører du hullene i gitarkroppen til en papplate. Deretter monterer du potmetre, switch etc midlertidig på papplaten og lodder de mest kronglete loddingene utenfor gitaren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Håndverksmessig så holder de sikkert ganske så grei kvalitet, men jeg er ganske så sikker på at treverket de bruker er av billigste sort heltre. 

De bruker white poplar. Men hvis håndverket er bra, er det da så viktig hvilket treslag det er? Den kostet bare 68 dollar så GFS pickups passer prismessig.

At det meste andre blir Fender USA kommer av at jeg SKAL ha det designet og Fender logo.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, andreasf skrev:

Derfor overfører du hullene i gitarkroppen til en papplate. Deretter monterer du potmetre, switch etc midlertidig på papplaten og lodder de mest kronglete loddingene utenfor gitaren.

Jaja. Men nå har jeg kjøpt og betalt så... Gjort er gjort. Coil split var kun for større loddejobb.

For det blir ikke den siste gitaren jeg bygger. Etter denne blir det en ny Normal Telecaster med single coils og da fasevendig da den kroppen blir front routed og lett å komme til.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rottenikken skrev:

De bruker white poplar. Men hvis håndverket er bra, er det da så viktig hvilket treslag det er?

Poplar er vel det vi her på bjerget kaller for osp? Med fare for å bevege meg ut på syltynn is så tror jeg ikke det er det trevirket som blir mest brukt i instrumenter i dyrere prisklasser (men forundrer meg ikke om Husemoen har lagd noen gitarer i osp da det er et treslag som vokser fritt her til lands).

Aner ikke så mye om egenskapene til osp, men den umiddelbare tanken er at det sikkert er et et 'lett' trevirke, både rent vektmessig og hvordan det er å jobbe med.

Om det er viktig hva slags treslag en gitar lages av er en himla stor diskusjon som jeg ikke tror vi bør bevege oss inn på her. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Poplar er vel det vi her på bjerget kaller for osp? Med fare for å bevege meg ut på syltynn is så tror jeg ikke det er det trevirket som blir mest brukt i instrumenter i dyrere prisklasser (men forundrer meg ikke om Husemoen har lagd noen gitarer i osp da det er et treslag som vokser fritt her til lands).

Aner ikke så mye om egenskapene til osp, men den umiddelbare tanken er at det sikkert er et et 'lett' trevirke, både rent vektmessig og hvordan det er å jobbe med.

Om det er viktig hva slags treslag en gitar lages av er en himla stor diskusjon som jeg ikke tror vi bør bevege oss inn på her. :) 

Vekten - ja, den veier ikke mye. Hvis altså det er mange ulike meninger om treslag har mye å si hvis håndverket er godt så er vel forskjellene så minimale at jeg holder meg til GFS kropper. Angående håndverk så er den perfekt men jeg mener at jeg leste en gang at GFS freser kroppene med CNC-maskin og det sier jo litt - lave produksjonskostnader og meget stor nøyaktighet.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Truckstop Chuckie skrev:

Altså, håndverket på en gitarkropp kan godt være sloppy og dårlig utført og være en utmerket gitarkropp om treverket er bra og stolen er plassert på milimeteren korrekt. Motsatt så kan en gitarkropp se fantastisk ut, men være utrolig kjip og tonemessig funke bedre som krakk enn som gitarkropp.

Men jeg ville ikke tro at kroppne fra GFS er dårlige saker når de er så populære, eller hva? 

Hvis man sammenligner med en Fender mexicobody, hva tror dere da? Dårligere eller ca det samme?

Husk jeg skrev ikke usa

 

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osp og poppel er omtrent som lind (basswood), lett og relativt mykt. En smule hardere enn gran og furu og helt kurant å bygge gitarkropp av. Det ser ikke noe spennende ut, men med heldekkende farge har det jo ingen ting å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, el_roffo skrev:

Osp og poppel er omtrent som lind (basswood), lett og relativt mykt. En smule hardere enn gran og furu og helt kurant å bygge gitarkropp av. Det ser ikke noe spennende ut, men med heldekkende farge har det jo ingen ting å si.

Sammenlignet med en Mexico fender body?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.