Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Cabronita prosjekt (Legonita)


Anbefalte innlegg

Har over en periode sanket deler til en cabronita. Nå har jeg det meste unntatt bridge pickup. Prosjektet har modnet en stund i skapet etter første testprøving av kropp/hals. Det så så skjevt ut og jeg fryktet at jeg måtte utvide/frese ut pickuphullene for å få ting til å line opp.

I dag monterte jeg stolen midlertidig med kun én skrue i senterhullet som allerede var i kroppen, og strenget opp med to strenger, høy og lav E. Det ser ut som halsen setter seg litt annerledes med strengepress på, og slik det ser ut nå så slipper jeg å flytte pickuplommene - Jippiii.

Hullet som muligens er ment å være senter for montering av bro er imidlertid ikke helt i senter. Et av bildene viser hvordan strengene kommer ganske skakt ut på gripebrettet. Broen har mulighet for sideveis justering av hver streng individuelt, og det er nesten nok til å justere inn skjevheten, men bare nesten. Dessuten mistenker jeg at stolen bør flyttes litt nærmere halsen mht intonasjon, så da kan jeg like godt flytte den litt sidelengs også når jeg først er i gang.

Jeg har shimmet stolen opp med et stykke eikeparkett. Det er en midlertidig løsning som muligens blir permanent hvis jeg får slipt ned trestykket en millimeter eller to.

Neck-pickupen må modifiseres litt før den passer i hullet, derfor ligger den opp ned. Messingplata i bunn stikker litt ut på hver side - Planen er å klippe/file vekk disse ørene så den er flush med resten av pickupdekselet.

2013922_P9225614.JPG

2013922_P9225617.JPG

2013922_P9225621.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i løpet av filmen moddet litt på TV-Jones pickupen så den passer i gitaren.

2013922_P9225637.JPG

På venstre side er øret saget av og filt ned. Høyre side gjenstår.

2013922_P9225628.JPG

Er ikke sikker på om pickupringen tilfører noe, men det kan endre seg med finish på kroppen

2013922_P9225644.JPG

2013922_P9225656.JPG

Finish har jeg ikke bestemt meg for enda. Jeg har litt lyst på en rød gitar. Har fulgt med på "vis oss legocasteren din" tråden, og likte også det litt mørke slitte looket som GreenMan og Truckstop Chuchie viste frem: http://gitar.greenphoto.org/gitar_7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at halslomma er litt grunn eller at det bare har med krummingen på halsen å gjøre. Tiden vil vise om jeg trenger shim eller ikke når jeg får på alle strengene og litt godt drag på halsen (vil ikke sette på alle strengene før jeg har festet broen med mer enn en enslig skrue).

Halsen er en warmothhals som jeg kjøpte av en kar på forumet.

Den ubehandlede mahognykroppen er ikke fra Warmoth - kjøpte den også fra en annen forumitt. Forsto at han kjøpte den av en kar i statene som laget dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finish har jeg ikke bestemt meg for enda. Jeg har litt lyst på en rød gitar. Har fulgt med på "vis oss legocasteren din" tråden, og likte også det litt mørke slitte looket som GreenMan og Truckstop Chuchie viste frem: http://gitar.greenphoto.org/gitar_7.jpg

den finishen der er laget med grunning med shellac og et tynt lag matt svart nitro som forsiktig er slitt av (tørket bort). Savner egentlig den telen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den finishen der er laget med grunning med shellac og et tynt lag matt svart nitro som forsiktig er slitt av (tørket bort). Savner egentlig den telen.

Kult. Takk for innspill! Antar at du sprayet nitroen, og tørket vekk ganske raskt mens det var vått?

Har fiklet litt med shellac men nitro/spraying har jeg lite erfaring med/utstyr/lokaler til. Har malt ganske mange hus med pensel, det er vel det mest relevante jeg kan sette på CV'en i denne sammenhengen :D Kanskje det å bruke penseleffekter bevisst lar seg kombinere med den litt røffe look'en...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens Snåsamann; Tightet ting opp, og brukte litt trykk på halsen i den retningen jeg ville ha den. Nå ser det pinadø ut som ting ikke er så skjevt som jeg skulle ha det til. Tok sjansen på å ikke flytte stolen i det hele tatt, og foreløpig ser det ut til at det går greit. Fatter det ikke. Jeg har målt og siktet og målt og siktet med linjal, og skjønner ikke hvordan dette nå kan være beint.

"Monterte" pickupen med to tannpirkere, loddet på en jack, og forsøkte litt forsiktig intonering, og det ser ut til at jeg er "innenfor" arbeidsområdet på intoneringsskruene. Caveat: må fremdeles justere noe på hals, og kanskje shimme stolen noe for å bli kvitt noe buzzzz, men foreløpig er jeg innafor.

2013924_P9245660.JPG

2013924_P9245665.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort noen finish-eksperimenter på MDF. Shellac og pigmentpulver fra KEM. Fremskrittet består vel i å ha eliminert enkelte ting som ikke fungerer spesielt bra fargemessig.... Samt såvidt testet å spraye shellac'en med en preval sprayer (takk for tipset MAa).

Fargene mener jeg minner mer om noe som burde vært merket biohazard enn den kule slitne rustne finishen jeg så for meg i drømme.

Sprayeren funket ikke så bra med pigment. Pigmentet så ut til å komme gjennom dysen greiere enn jeg fryktet, men etter at jeg hadde sprayet overflaten lå det mye pigment løst på toppen, som kunne børstes vekk. Vet ikke om lakken tørket før den nådde plata eller hva som skjedde. Hadde ikke preppet overflaten så det er mulig at lakken sugde inn i MDFen og lot pulveret ligge igjen løst på utsiden. Jeg tror sprayeren kan funke greit til å legge strøk med klarlakk på toppen av pigmentstrøk for ikke å smøre de til.

Plata til venstre i bildet er shellac med pigment smørt på med fille rett på bar MDF. Plata til høyre er preppet med noen strøk klar shellac, deretter en stripe shellac med pigment påført med kost (den mørkebrune stripen øverst).

sonderingene fortsetter her i gården....

2013930_P9305672.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppers!

Cadmium-rød shellac ut over stuebordet, gardinet, parketten, armen, og stort sett alt annet som var i nærheten. Skulle klemme igjen lokket på plastboksen og boksen knakk. Brannbilversjonen av 101 Dalmatinere.

2013107_PA075691.JPG

Men fargen er forsåvidt ikke så værst, kom ut tålig greit på prøveplaten:

2013107_PA075690.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rødfargen og hvit binding!

Garanterer at det ikke blir binding på denne ;-) Ikke pga utseende, men fordi planen er å få den ferdig i 2013 og ikke til OL i 2020... Men jeg ser ikke bort fra at jeg maler på en fake binding, evt en hvit fartsstripe eller to. Kanskje "splatte" på noen prikker/flekker. Etwas. Jeg er enig i at rødfargen gjør seg godt sammen med hvitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.