Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Cabronita prosjekt (Legonita)


Anbefalte innlegg

Oppdaterer med noen erfaringer mht spraying med Preval-sprayer og shellac/pigment. Den shellakken jeg brukte i testingen nevt tidligere var gammel. Med fersk shellac og hvitt pigment ser det ut til å funke ganske greit, og får ihvertfall en jevnere overflate enn med kost.

Har ikke noen bilder i denne omgang men har pusset ned kroppen og lagt på et strøk klar shellac som en base før jeg gjør porefylling. Siden jeg har litt pimpesteinpulver igjen fra tidligere french polish tenkte jeg å bruke det. Tenker videre at siden det ikke skal være transparent finish på denne vil jeg forsøke å forenkle porefyllingen litt ift french polish metoden. Har blandet meg en boks med "søle" i mangel av et bedre ord. Det er et par teskjeer pimpesteinpulver, en kork rødsprit og en kork mixet shellac. Gnir dette utover treverket, lar det tørke og pusser ned med sandpapir. Det ser ut til å fungere greit i de testene jeg har gjort, og er enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer noen bilder fra kveldens prosess:

Før porefylling:

20131010_PA105700.JPG

Etter porefylling og pussing:

20131010_PA105737.JPG

Og et bilde underveis med porefyllingen:

20131010_PA105710.JPG

Det er en klar forbedring, men det er ikke perfekt. Får ta en kikk på det med dagslys og friske øyne i morgen og se om jeg skal kjøre på en runde til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo absolutt minimalt med spray-erfaring fra før. De store flatene tror jeg jeg skal få grepet på, men kantene ser ut til å bli den værste utfordringen. Blir det for gale får jeg forsøke å maskere av fronten eller baksiden for å lede av drypp (back mask?), ikke en ideell løsning, men det må tross alt være bedre med en grad langs kanten enn rennemerker på fronten... Får gi det noen forsøk til før jeg går til plan B :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du skal lakke med?

Veldig hurtig kurs i lakkering: Beveg hele ar men, ikke bare håndleddet. Tenk at armen din er en inustrirobot som klarer å holde boksen/sprøyta like langt unna emnet til en hver tid.

IKKE gjør som de fleste som viser fram kunsten på youtube, sånn "poosh, poosh"- lakkering, omtrent som om de bruker sprayboksdeodorant på seg selv. Klem ned ventilen, og hold den nede!

"Snu" retning utenfor kroppen, du klarer ikke å få jevn tykkelse mens du "svinger" Legg på streker med lakk uten overlapp, først horisontalt, så vertikalt. Begynn lengst unna deg selv på det horisontale strøket. Første strøk skal være så sparsomt at du nesten ikke ser det, i hvert fall hvis farge og underlag er omtrent samme farge. Uansett skal det langt fra dekke. De første par strøkene skal se mislykket ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du skal lakke med?

Veldig hurtig kurs i lakkering: Beveg hele ar men, ikke bare håndleddet. Tenk at armen din er en inustrirobot som klarer å holde boksen/sprøyta like langt unna emnet til en hver tid.

IKKE gjør som de fleste som viser fram kunsten på youtube, sånn "poosh, poosh"- lakkering, omtrent som om de bruker sprayboksdeodorant på seg selv. Klem ned ventilen, og hold den nede!

"Snu" retning utenfor kroppen, du klarer ikke å få jevn tykkelse mens du "svinger" Legg på streker med lakk uten overlapp, først horisontalt, så vertikalt. Begynn lengst unna deg selv på det horisontale strøket. Første strøk skal være så sparsomt at du nesten ikke ser det, i hvert fall hvis farge og underlag er omtrent samme farge. Uansett skal det langt fra dekke. De første par strøkene skal se mislykket ut!

Takk for tipsene !

Jeg lakker med en preval sprayer. http://cdn.shopify.com/s/files/1/0119/9992/products/Sprayer_2_grande.jpg?328

Lakken er shellac fra tørrflak som jeg har blandet pulverpigment i. http://webshop.kem.no/PartDetail.aspx?q=p:10502936;c:100180

Regner med du lar lakken tørke mellom horsintale og vertikale strøk?

Tror kanskje jeg har vært litt tett på, får teste litt forskjellige avstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha- har sett de der.

Kikket på "promo"- video, og der sto jammen gutta og sprayet med "deodorantmetoden". Jeg kjenner jeg blir litt irritert... De gangene det er størst sjans for at en sprayboks spytter, er jo når man begynner å spraye, og når man avslutter. Men neida, "posh-posh"..

Jeg har aldri lakket med shellakk. Det er med vanlig lakk ikke nødvendig å tørke mellom horisontale og vertikale strøk, men når det gjelder shellakk så skal jeg ikke si noe som helst, rent bortsett fra at jeg kan se for meg at det er gunstig med bra temperatur på fks kroppen. Ser for meg at dette er omtrent like tyntflytende som vann. Da er det klart man på med maange tynne strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shellacen er i utgangspunktet ganske tyntflytende ja - litt avhengig av blandingsforholdet med flak/rødsprit. Pigmentet gjør den også litt tykkere, igjen avhengig av hvor mye pigment.

"Spytting" er muligens også en problemstilling her, men hovedproblemet (tror jeg) var å få sprayet de smale sidene på gitaren uten at det rant. Kankje gikk jeg tettere innpå for å "treffe" de smale sidene. Jeg var kanskje også litt frempå når jeg sprayet hele kroppen (front/bak/sider) i en runde.

Sprayingen foregikk på balkongen. Mer av hensyn til inneklima og møblement enn av hensyn til naboer ;-) Det napper jo litt høstlig i brystvortene etterhvert så det er mulig det er litt kjølig. Spray og kropp var lagret i stuen og ble tatt ut rett før sprayingen.

Har pusset ned rennemerkene ganske grundig, mulig jeg får lakket en ny runde med hvitt i morgen. Ser for meg at jeg må kjøpe mer sandpapir før dette eventyret er over ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Som sagt burde jeg kanskje ikke si noe i det hele tatt, da du har mer erfaring enn meg med shellakk, men et triks, og særlig når temperaturene er slik at selv menn får stånipler, er å varme opp. Mer enn til vanlig romtemeratur. La oss si femti grader eller der omkring. Kan gjøres med vifteovn på kroppen, stekeovn med god tempkontroll og god hygiene, samt vannbad. Da tørker ting fortere enn svint.

Ofte er det greit å sprøyte sidene på gitaren først, kanskje ikke helt ferdig, men flere lag. Grunnen er jo at man da kan slipe topp og bakside, og det er ofte mindre arbeid enn å pirke på sidene. Her gjelder det å leke "industrorobot", da det er stor forskjell på hvor mye lakk som treffer, bare man varierer noen få cm med avstanden.

I stormannsgale perioder har jeg faktisk lurt på å lage en slags jig med et frest spor i, og en slags "bilbane" der man kan ha en vogn man kan hvile hånden i, men det er trolig mer pes enn å øve litt. Det er viktig, og som jeg har gnålt på utrolig mange ganger her på forumet, er at lakkering tar tid, og at man må ta det rolig til å begynne med. Etter hvert som man har fått på noe lakk, som da gjerne løser litt opp av den forrige og blir fort tykk, kan man øke på.

Snedig tanke, forresten, å sprøyte shellakk. Trodde det var sånn pensel, bomull med slitt underbukse utenpå- greie, jeg. Altså fransk polering.

Men du vet sikkert mesteparten av dette fra før. Uansett er det mye rar "instruksjonsvideo" der ute, i denne, på prevals kanal, er det vel knapt nok ikke en eneste tabbe som ikke blir gjort. Spiller sikkert ingen rolle, siden det er "racecarfinish" man er ute etter. Men slik skal det ikke gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snedig tanke, forresten, å sprøyte shellakk. Trodde det var sånn pensel, bomull med slitt underbukse utenpå- greie, jeg. Altså fransk polering.

Vel, det vil jo vise seg hvor snedig det faktisk er :D.

Har gjort en warmothstrat i swamp ash med fransk polering, og en liten forsterkerkasse i eik som var prøveklut for strat'en. Det ble temmelig bra. Kjøpte faktisk noe pulverpigment for å bruke på strat'en men endte opp med kun å bruke beis under lakken. Denne gangen ønsker jeg dekkende farge, og fulgte "elefant" prosjektet til Børd med interesse.

http://forum.gitarnorge.no/topic/45008-elefant-hjemmebygg-presentasjon-og-spoersmaal-om-farge/

Utfordringen der var at fransk-poleringen drar pigmentkornene utover i et mønster. Tanken er at sprayingen unngår dette.

Slår du shellac'en på tørketid? Jeg tror ikke jeg ventet noe særlig mer enn en time eller to før jeg pusset ned det mislykkede strøket med sandapir.... Det funket, men kunne nok på de tykkeste blubbene hatt godt av noen timer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måker på med en god dose System of a down på hodetelefonene for å neutralisere litt frustrasjon, eller læring som det også kan kalles. Varmet opp emnet i ovnen. Lakket et strøk. Funket som fjell. Det var et glimrende tips Castor.

Gjorde meg klar for en runde #2, emnet inn i ovnen, men oppdaget at det kan bli for mye av en god ting også. Lakken blemmet opp som bare pokker. Jeg fyrte nok på litt hardere med varme i runde#2, og forrige strøk hadde heller ikke tørket så lenge. Tilbake til sandpapiret.....

20131013_PA135744.JPG

Bobler.

20131013_PA135754.JPG

Pusset noe ned. Bør nok pusse noe mer. Foreløpig ligger det an til en overdose relic...... :)

20131013_PA135758.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kappløpet mot årstidene er i gang. Det er meldt kaldere vær de neste dagene, og jeg fryktet/frykter at jeg ikke kommer i mål med lakkingen før det setter inn....

Fikk lagt på noen nye strøk hvitt i går. I ettermiddag har jeg mixet opp den gilde raude fargen. ca 4 spiseskjeer pigment + 2,5 dl shellac (100g bleket voksfri flak til 0,5 liter rødsprit = 2lb cut.). Delvis i lampelys har jeg fått lagt på en 3-4 strøk på balkongen. Resultatet er bedre enn jeg fryktet. Bildene er av baksiden, og det er den siden som har mest "kopparr" etter boblestuntet i stekeovnen. Bobler og ujevnheter synes nok best på de to siste bildene, mens det første representerer fargen best.

En ting jeg går og grubler litt på er om det vil bli stygt hvis jeg pusser det siste strøket med farget lakk før jeg legger klarlakk. SLiter med at lakken blir litt nuppete så jeg tror nesten det vil være nødvendig. Om det er lakken i seg selv, pigmentene, støv eller trefiber som reiser seg veit jeg da pokker.

20131016_PA165762.JPG

t_20131016_PA165763.JPG

t_20131016_PA165764.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fargelaget er tykt nok kan du nok svøpe pent over med våtsandpapir P600 og et par spray med vann (som inneholder én dråpe såpe) for å få vekk de verste ujevnhetene. Jeg har ingen erfaring med shellac og pigment så hvor tykt det er og hvor lite som skal til før du går igjennom kan kanskje noen andre svare på :)

Spørsmål: hva bruker du for å spraye og hvor har du handlet shellac og pigment?

Endret av rahnvu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill.

Jeg sprayer med en preval-sprayer dvs en slags sprayboks som du fyller din egen lakk/maling på. http://www.preval.com/what-is-preval

Er på patron nummer 2 nå, og tror jeg skal komme i mål med klarlakk med den patronen. En del av den første patronen gikk bort i testing.

Shellac flak og pigment kjøpte jeg på KEM. http://www.kem.no/

Hvis du har en velassortert kunstnermaterialhandel lokalt så er det ikke usannsynlig at de fører slikt. Rødsprit får du overalt :D .

Gjør det stor forskjell med våtslip vs tørrslip mht hvordan det ser ut gjennom klarlakken tror du?

Siste klarlakkstrøket kan jeg muligens pusse og så glatte med en fille fuktet med rødsprit. Må evt teste ut på en plank først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.