Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone VS Gibson


JAH

Anbefalte innlegg

  • Svar 342
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Bare en fotnote.... Det er forskjell på Grover stemmeskruer også. De som står på Epi er ikke av samme kvalitet som de som står på div. dyrere gitarer. For å kunne selge Epi så billig som de gjør så er det joen selvfølge at de kutter kostnader i absolutt alle ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter nå med en Epiphone Zakk signatur, og er storfornøyd!

Har sammenlignet denne med to Gibson LP'er. En goldtop ('57 reproduksjon om jeg ikke husker helt feil) og en standard.

Etter min mening er Epiphonen MYE bedre! Både spillefølelsen og lyden.

Jeg vil ikke si at kvaliteten på en Epiphone er mye dårligere enn Gibson.

Det er stort sett materialvalget, mekanikken og Gibson-merket som koster penger, Epiphone er uten tvil gitarer med høy kvalitet!

Mulig jeg tar helt feil, men jeg tviler på at en Gibson holder i flere år enn Epiphone...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Gibson overgår Epiphone er jo være hevet over enhver tvil. En bedrift som eier begge selskap ville nødig lage en billig variant som er like god som hovedproduktet. Det blir å skyte seg litt i beinet som bedrift.

Men Epiphone er gode gitarer i forhold til pris, og med litt oppgradering av elektronikk og mekanikk så kan man få en bra gitar til en fornuftig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Gibson overgår Epiphone er jo være hevet over enhver tvil. En bedrift som eier begge selskap ville nødig lage en billig variant som er like god som hovedproduktet.

Nå begynner vel denne tråden å gjenta seg sjøl på 'nte verset.. ;)

Men noe som kanskje kunne gitt et interessant perspektiv, er en direkte sammenligning mellom en budget-gibbo mot en high-class epi, litt sånn direkte sammenlignbart på prisleie. Hva er forskjellene og preferansene da mon tro.. ?

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler framtidigie postere å lese hele tråden før de poster, så skjønner man kanskje at Epiphone IKKE er MYE bedre enn Gibson (med noen få hederlige unntak), selv om man naturligvis føler for å fremheve det man har selv. At en Epi Zakk Wylde er MYE bedre enn en R7 blir bare helt latterlig dumt. At man foretrekker EMG pickups er noe helt annet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter nå med en Epiphone Zakk signatur, og er storfornøyd!

Har sammenlignet denne med to Gibson LP'er. En goldtop ('57 reproduksjon om jeg ikke husker helt feil) og en standard.

Etter min mening er Epiphonen MYE bedre! Både spillefølelsen og lyden.

Jeg vil ikke si at kvaliteten på en Epiphone er mye dårligere enn Gibson.

Det er stort sett materialvalget, mekanikken og Gibson-merket som koster penger, Epiphone er uten tvil gitarer med høy kvalitet!

Mulig jeg tar helt feil, men jeg tviler på at en Gibson holder i flere år enn Epiphone...

naturlig sammenligning hadde vel vært med en gibson z wylde?

"Det er stort sett materialvalget, mekanikken og Gibson-merket som koster penger, Epiphone er uten tvil gitarer med høy kvalitet!"

du sa det, materialvalget. hvilken gibson har spliced neck/ headstock? din epi har det. og selvfølgelig mange andre forskjeller.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Gibson SG standard (som jeg er utrolig fornøyd med) men har også lyst på en Les Paul standard. Jeg har absolutt ikke råd til å kjøpe en Gibson til, og det ville vel være bortkastet også, siden det ikke er så ekstremt stor forskjell på de to. Men viss jeg kjøper en brukt epiphone Les Paul standard til et par lapper, vil det være verdt det, eller vil kvaliteten være så forskjellig at jeg ikke kommer til å gidde å bruke epi'en likevel?

Noen som har begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe en brukt Epi LP Standard for så å oppgradere den etter hvert med bedre pups, hardware etc. hvis du føler for det? Hvis du får den perfekt satt opp av gitartekniker tror jeg du vil bli såpass fornøyd at du vil bruke gitaren selv om det står Epiphone på headstocken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter nå med en Epiphone Zakk signatur, og er storfornøyd!

Har sammenlignet denne med to Gibson LP'er. En goldtop ('57 reproduksjon om jeg ikke husker helt feil) og en standard.

Etter min mening er Epiphonen MYE bedre! Både spillefølelsen og lyden.

Jeg vil ikke si at kvaliteten på en Epiphone er mye dårligere enn Gibson.

Det er stort sett materialvalget, mekanikken og Gibson-merket som koster penger, Epiphone er uten tvil gitarer med høy kvalitet!

Mulig jeg tar helt feil, men jeg tviler på at en Gibson holder i flere år enn Epiphone...

Du er klar over at du mister ALL troverdighet når du påstår at en Epi Zakk Vylde er MYE bedre enn en R7? Kjempeflott at du er storfornøyd med gitaren din, men det er greit å ha littegrann bakkekontakt.

Og lese ihvertfall deler av tråden før du poster kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter nå med en Epiphone Zakk signatur, og er storfornøyd!

Har sammenlignet denne med to Gibson LP'er. En goldtop ('57 reproduksjon om jeg ikke husker helt feil) og en standard.

Etter min mening er Epiphonen MYE bedre! Både spillefølelsen og lyden.

Jeg vil ikke si at kvaliteten på en Epiphone er mye dårligere enn Gibson.

Det er stort sett materialvalget, mekanikken og Gibson-merket som koster penger, Epiphone er uten tvil gitarer med høy kvalitet!

Mulig jeg tar helt feil, men jeg tviler på at en Gibson holder i flere år enn Epiphone...

når du sier standard, mener du Gibson Les Paul Standard? i så fall, så må jeg si meg uenig. jeg har eid både den Epiphonen du har nå med EMG 81/85 og jeg har nå en Gibson Les Paul Standard. Gibsonen er mye bedre på alle områder, den er mye lettere, har bedre sustain, bedre hals (imo), bedre pickups (imo) og høyere kvalitet. også det faktum at Gibson eier Epiphone, og Epiphonen koster ca 1/3 av det Gibsonen koster, og at Gibsonen er laget av folk med skikkelig erfaring i stedet for små asiatiske unger, gjør at Gibson hadde utkonkurrert seg selv hvis det du påstår faktisk hadde vært tilfelle. Epiphonen er ingen dårlig gitar, langt i fra. selv om mye av det jeg nevner er subjektivt, er det i dag svært få som foretrekker Epiphone over Gibson (nå snakker vi om dagens Epiphone og Gibson). for all del, folk må få lov til å foretrekke Skoda fremfor Porsche.

forresten, mener du kanskje at Epiphonen er mer bang for the buck, altså at Gibsonen er langt fra 3 ganger så god selv om den koster 3 ganger så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, leste gjennom hele tråden her, og her er det mange som har mistet bakkekontakten HELT, gitt!

Det er ikkeno her i verden som er kjempebra og ikke koster penger.

Folk kan klage så mye de vil på byggekvaliteten til Gibson, men Epiphone vil alltid være dårligere gitarer enn Gibson. Ja, du vil nok komme over en Epiphone som er sinnsykt bra satt opp, som noen har bytta mikker i, til noe mye bedre, og en eller annen Gibson Les Paul, som har 1cm høy action og hals med bakoversveis. Dette er ting som kan fikses på.

Om du kjøper deg en gitar med floyd rose eller liknende, blir kvalitetsforskjellen enda tydeligere når du kryper oppigjennom på pris-skalaen. Fra de værste gitarene, der umbrakoene i nøtta ødelegges etter ett strengeskift, og en floyd som ikke holder stemminga når man så vidt ser stygt på tremoloen.

Også har man de bra gitarene, med skruer i et eller annet materiale som holder MYE bedre (Grafitt? Karbonstål av noe slag?), og en tremolo du kan dra så mye frem og tilbake som du bare vil, uten at gitaren flytter seg BITTELITT i tuning en gang. Jeg har selv opplevd begge deler, og kan skrive under på at du får det du betaler for.

Vil du ha ikea-møbler med finér utenpå sponplater, greit. Men de vil aldri slå heltre møbler uansett. Nå blir dette kanskje en avsporing, men på både billige epiphone-gitarer, og bedre Edwardsgitarer o.l. er det finér. Personlig, så er jeg villig til å betale for en strøken lønnetopp. Om du vil ha finér, go ahead.

Poenget mitt, er at om noen skal selge noe til en lavere pris, må det skje noen kompromisser noe sted. Det er ingen som gir bort dritbra gitarer.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.