Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone VS Gibson


JAH

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig finns det gode Epiphone gitarer. Kanskje noen av de også er av de bedre i prisklassen de befinner seg i.

Poenget er at de fleste Epiphone modellene er budsjettkopier av originale Gibson modeller,

og at det er Gibson som bestemmer hvor de skal produseres og til hvilken pris og kvalitet.

Grunnen til at Gibson produserer Epiphone Gibson modeller, er ikke for at de skal konkurere med originale Gibsons.

Grunnen er selvfølgelig det enorme markedet for østenproduserte kopier hvor Gibson vil ha sin del av kaka.

Derfor kan Gibson tilby et budsjettalternativ til de dyrere gitarene og håpe at vi kjøper Epiphone i stedet for andre produsenters kopier.

Det jeg syns er ubegripelig er hvorfor Gibson i tillegg produserer egne budsjettmodeller hvor det skorter på kvaliteten.

Det kunne de overlatt til Epiphone. Jeg undrer meg også over hvor mye av en budsjett Gibson som faktisk blir laget i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 342
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg kjenner historien til Epiphone og Gibson, og jeg vet selvsagt at en Epiphone Les Paul ikke er laget for å utkonkurrere "moderskipet", og at det i de fleste tilfeller neppe er fare for det heller.

Personlig er jeg absolutt en utstyrsnerd med konstant GAS som følger masse med, er aktiv på forum, leser fire gitarblader i måneden etc. MEN: Til syvende og sist mener jeg at veldig mange, deriblant meg selv, hadde hatt godt av å bekymre oss mindre om utstyret og mer om spillingen vår.

En gitar er og blir et verktøy, og flere Epiphoner gjør jobben sin like bra som en Gibson og til en tredjedel av prisen. Og selv om Gibsonen til syvende og sist er mer inspirerende å jobbe med i lengden, så er meningen min at man ikke "må" ha en Gibson - jeg vil heller si: Har du råd til en Gibson, og har du spilt såpass lenge at du er i stand til å høre, kjenne og nyte de nyansene som skiller den fra en Epiphone, så kjør på! ;)

Har over femti elever i uka, og mange av elevene mine bekymrer seg alt for mye over utstyret sitt, noen gjør feil kjøp fordi de hører på mer erfarne gitarister som har et alt for lite nøkternt forhold til gitarer generelt og derfor anbefaler "feil" gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både gitarer/utstyr er like mye en hobby for seg, som selve spillinga. Noen fokuserer blindt på utstyret og kan kanskje ikke spille en gang, men s andre kan godt leve av å være gitarist på en Epi. Det med at unge gitarister ofte blir villedet til å tro at bare man har det flotteste utstyret, kommer spillinga av seg selv er jeg dog enig i. Mye av dette kommer også av overflodssamfunnet vi lever i. Folk har mye bedre råd og bare 13-åringen insisterer nok på at det er Gibson som skal til for at han skal bli skikkelig god til å spille, får han ofte en Gibson. Disse mister fort interessen og den fine Gibsonen selges videre for halv pris til en som virkelig vet å verdsette den, med å spille i årevis på den! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til syvende og sist mener jeg at veldig mange, deriblant meg selv, hadde hatt godt av å bekymre oss mindre om utstyret og mer om spillingen vår.

En gitar er og blir et verktøy, og flere Epiphoner gjør jobben sin like bra som en Gibson og til en tredjedel av prisen. Og selv om Gibsonen til syvende og sist er mer inspirerende å jobbe med i lengden, så er meningen min at man ikke "må" ha en Gibson - jeg vil heller si: Har du råd til en Gibson, og har du spilt såpass lenge at du er i stand til å høre, kjenne og nyte de nyansene som skiller den fra en Epiphone, så kjør på! ;)

Bullseye ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epi vs Gibbo, kortversjonen.

Kjøp en Epi, hvis du har lite penger. MEN, prøvespill.

Kjøp en Gibbo hvis du har pengene, og vet å verdsette en god gitar. MEN, fortsatt prøvespill.

Jeg hadde ikke penga og kjøpte en Epi Limited Edition i mahogny. Mye gitar for penga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epi vs Gibbo, kortversjonen.

Kjøp en Epi, hvis du har lite penger. MEN, prøvespill.

Kjøp en Gibbo hvis du har pengene, og vet å verdsette en god gitar. MEN, fortsatt prøvespill.

Jeg hadde ikke penga og kjøpte en Epi Limited Edition i mahogny. Mye gitar for penga.

Akkurat det har vi fått med oss..... :P

Men ellers ja, men å prøvespille er ikke nødvendigvis for å luke ut evt. gitar av dårlig kvalitet, men gitarene appelerer til forskjellige personer. En gitar, det være seg Epi eller Gibson, passer en, men ikke en annen. Det betyr ikke at den ene er "bedre" enn den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det har vi fått med oss..... :P

Men ellers ja, men å prøvespille er ikke nødvendigvis for å luke ut evt. gitar av dårlig kvalitet, men gitarene appelerer til forskjellige personer. En gitar, det være seg Epi eller Gibson, passer en, men ikke en annen. Det betyr ikke at den ene er "bedre" enn den andre.

Det er derfor jeg sier at du må fortsatt prøvespille, selv om du går for Gibboen. Den må jo passe deg ;)

Men alle Gibboene jeg har prøvd har vært feilfrie i lyd osv. men noen har ikke akkuratt appelert til meg. :)

Men jeg satser på å finne meg en Gibson Les Paul om noen år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell meg hvor i Norge jeg kan teste flere R9 opp mot hverandre

for så å plukke ut den jeg liker best. (eller andre CS modeller)

Jeg tror jeg hadde tatt meg en liten turnè om jeg skulle handlet meg en såpass "viktig"gitar.....gjerne en flytur til et sted med mange gitarer og lav valutakurs.^_^

En idè ville jo vært å ringe alle forhandlerne fra feks. Stavanger til Oslo å sjekke om de kunne gjøre klar det de hadde av interresse, så kunne man bare lagt inn POI'ene på Gps'en og dratt på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig har jeg lite å tilføre angående Gibson og Epiphone. Men, angående lavkostland og kvalitet. Ibanez har kommet med en ny Premium-serie som lages i Indonesia. De har flyttet folk fra J-Custom fabrikken ned for å lære opp nye arbeidere, noen av disse skal være over en lengre periode for å overse kvalitet. Det samme materialet som benyttes i J-Custom blir brukt i disse Premium-gitarene. Så det blir spennende å se hvordan de blir med tanke på kvalitet. Den eneste grunnen er altså for å produsere gitarer til en billigere penge. Her er noen bilder, som sier mer enn tusen ord. http://www.ibanezrules.com/new/rg920qm.htm scroll ned for bilder. Kan ikke linke direkte, da det vil ødelegge tråden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 98 Korea bygd epi les Paul,har bytta alt som går an å bytte, emg'er, gibson deluxe stemmeskruer, bridge'en osv.. Knall gitar, holder stemninga bedre enn noe annet jeg har eid,(og prøvd) . Men å påstå at den er på nivå med en gibson les Paul, hadde bare vært dumt. Fordi det er forsatt en epiphone, ikke en gibson. Distansen er faktisk veldig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.