Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone VS Gibson


JAH

Anbefalte innlegg

Har en 98 Korea bygd epi les Paul,har bytta alt som går an å bytte, emg'er, gibson deluxe stemmeskruer, bridge'en osv.. Knall gitar, holder stemninga bedre enn noe annet jeg har eid,(og prøvd) . Men å påstå at den er på nivå med en gibson les Paul, hadde bare vært dumt. Fordi det er forsatt en epiphone, ikke en gibson. Distansen er faktisk veldig stor.

Sikkert flere enn meg nå som blei nysgjerrige på hva den store diffen egentlig er..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 342
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har en 98 Korea bygd epi les Paul,har bytta alt som går an å bytte, emg'er, gibson deluxe stemmeskruer, bridge'en osv.. Knall gitar, holder stemninga bedre enn noe annet jeg har eid,(og prøvd) . Men å påstå at den er på nivå med en gibson les Paul, hadde bare vært dumt. Fordi det er forsatt en epiphone, ikke en gibson. Distansen er faktisk veldig stor.

Ja, fortell ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første når det gjelder mekanikk og elektronikk er det der du umiddelbart merker stor forskjell, stemmeskruene på en epiphone er elendige, blir slingrete og løse forholdsvis fort og holder ikke stemminga godt. I forhold til feks gibson deluxe (er vel klusons hvis ikke jeg tar helt feil) Som ihverfall i mitt tilfelle har vært knall stabile. ( jeg vet det også er delte meninger om detta ^_^ ) Brua på en epiphone er laget av billig materialer hvor strengene ofte skjærer for mye i stolene. Blir også løse og det blir vaskelig og intonere. Hvor gibson bruker materialer av høyere kvalitet. Nut`en (iallefall på min model) Var billig plastikk.

Elektronikk har jævlig bad wireing,rotete og fælt. Dårlig jorda og pup`sa begynner og bråke som f. ( Alt detta er selfølgelig basert på MINE erfaringer med epi, og etter som jeg har lest er ikke det bare i mitt tilfelle) Uvanlig i en gibson.

Treverket i epi halsen er også dårligere kvalitet enn i gibson. Halsen i min epi har vridd seg fælt og har sliti med få den rett.

Når det gjelder playability er det jo også forskjell fra gibson til gibson. Jeg har aldri EID en gibson, men har spilt dem. Og syntes de føles mye "tryggere". Men når det er sagt synes jeg ikke den massive prisforskjellen kan forsvares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treverket i epi halsen er også dårligere kvalitet enn i gibson. Halsen i min epi har vridd seg fælt og har sliti med få den rett.

;) Herjer litt med deg nå da, siden du skrev at du har byttet alt som går an å bytte :P Men hvis halsen har vridd seg, så er vel løpet kjørt .. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også byttet alt på min Korea Epiphone Sheraton til Gibson CS kvalitet eller bedre.

Det ble ikke noen Gibson av det selv om det er en bra gitar.

Og jeg har hatt en Gibson ES335 i mange år så jeg vet hva jeg skal sammenlikne med.

Trur alle har skjønt og akseptert at en Epi aldri blir en Gibson. Men vi kan vel ha det litt artig allikevel. Er jo liksom et sosialt media dette da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første når det gjelder mekanikk og elektronikk er det der du umiddelbart merker stor forskjell, stemmeskruene på en epiphone er elendige, blir slingrete og løse forholdsvis fort og holder ikke stemminga godt. I forhold til feks gibson deluxe (er vel klusons hvis ikke jeg tar helt feil) Som ihverfall i mitt tilfelle har vært knall stabile. ( jeg vet det også er delte meninger om detta ^_^ ) Brua på en epiphone er laget av billig materialer hvor strengene ofte skjærer for mye i stolene. Blir også løse og det blir vaskelig og intonere. Hvor gibson bruker materialer av høyere kvalitet. Nut`en (iallefall på min model) Var billig plastikk.

Elektronikk har jævlig bad wireing,rotete og fælt. Dårlig jorda og pup`sa begynner og bråke som f. ( Alt detta er selfølgelig basert på MINE erfaringer med epi, og etter som jeg har lest er ikke det bare i mitt tilfelle) Uvanlig i en gibson.

Treverket i epi halsen er også dårligere kvalitet enn i gibson. Halsen i min epi har vridd seg fælt og har sliti med få den rett.

Når det gjelder playability er det jo også forskjell fra gibson til gibson. Jeg har aldri EID en gibson, men har spilt dem. Og syntes de føles mye "tryggere". Men når det er sagt synes jeg ikke den massive prisforskjellen kan forsvares.

Når jeg leser det ovenstående får jeg absolutt følelsen av at prisforskjellen kan forsvares, at Epiphone er skikkelig dårlig og at jeg med min første selvbyggitar har bygget noe av billige deler på eBay som er bedre enn en Epiphone.

Men jeg tror vel egentlig heller at den Epiphonen det refereres til er et skikkelig mandagseksemplar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første når det gjelder mekanikk og elektronikk er det der du umiddelbart merker stor forskjell, stemmeskruene på en epiphone er elendige, blir slingrete og løse forholdsvis fort og holder ikke stemminga godt. I forhold til feks gibson deluxe (er vel klusons hvis ikke jeg tar helt feil) Som ihverfall i mitt tilfelle har vært knall stabile. ( jeg vet det også er delte meninger om detta ^_^ ) Brua på en epiphone er laget av billig materialer hvor strengene ofte skjærer for mye i stolene. Blir også løse og det blir vaskelig og intonere. Hvor gibson bruker materialer av høyere kvalitet. Nut`en (iallefall på min model) Var billig plastikk.

Elektronikk har jævlig bad wireing,rotete og fælt. Dårlig jorda og pup`sa begynner og bråke som f. ( Alt detta er selfølgelig basert på MINE erfaringer med epi, og etter som jeg har lest er ikke det bare i mitt tilfelle) Uvanlig i en gibson.

Treverket i epi halsen er også dårligere kvalitet enn i gibson. Halsen i min epi har vridd seg fælt og har sliti med få den rett.

Når det gjelder playability er det jo også forskjell fra gibson til gibson. Jeg har aldri EID en gibson, men har spilt dem. Og syntes de føles mye "tryggere". Men når det er sagt synes jeg ikke den massive prisforskjellen kan forsvares.

Mekanikk og elekronikk er selvsagt GENERELT bedre på Gibson sine gitarer. Men jeg tror du har prøvd kun et par Epiphone's, og at de du prøvde var de aller, aller billigste. For på de dyrere Epiphonene er dette vanligvis bra saker. En kjapp kikk viser kvalitetsstemmeskruer fra Grover og diverse Gibson- og EMG på de dyrere Epiphonene. Så den første salven din blir litt som å si "en fisk veier alltid tre kilo" ;)

Epiphone bruker ofte en blanding av mahoagny og andre tresorter, og selv når dette ikke er tilfelle er gitarene ofte i flere deler mahogany - og treverket er sikkert ikke like omhyggelig valgt som tilfellet er med i hvert fall de dyreste Gibson'ene. Men de lydmessige forskjellene er faktisk mer diskrete enn hva mange skulle tro. "Folk flest" hører ikke nødvendigvis særlig forskjell, og selv om Gibsonene låter "bedre", betyr ikke det at Epiphonene låter "dårlig"!

Det at halsen slår seg har ikke nødvendigvis noe med "kvalitet" på tre å gjøre. Dette kan faktisk skje med dyre gitarer også, det har mer med ytre faktorer å gjøre. En av grunnene til at dette oftere skjer med billige gitarer er at de blir tatt mindre vare på.

Poenget mitt er at det finnes mange Epiphone - gitarer, av varierende kvalitet. Samme kan til en viss grad sies om Gibson. Og igjen: Jeg har hatt gleden av å høre glimrende spill på Epiphones og slett spill på Gibsons...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder playability er det jo også forskjell fra gibson til gibson. Jeg har aldri EID en gibson, men har spilt dem. Og syntes de føles mye "tryggere". Men når det er sagt synes jeg ikke den massive prisforskjellen kan forsvares.

Helt uenig. Jeg spiller noenlunde regelmessig på begge og har INGEN problemer med å si at min Gibson Les Paul er verdt hver krone jeg betalte for den. Det samme gjelder for øvrig Epiphonen.

Poenget mitt er at det finnes mange Epiphone - gitarer, av varierende kvalitet. Samme kan til en viss grad sies om Gibson. Og igjen: Jeg har hatt gleden av å høre glimrende spill på Epiphones og slett spill på Gibsons...

Javisst finnes det nok av stinkers som spiller på Gibson og flotte musikere som trakterer Epiphones. Men det var ikke det denne diskusjonen handlet om. Og jeg greier ikke å slå meg til ro med påstanden om at Gibson sine gitarer stort sett varierer like mye i kvalitet som Epis. Det er ikke min erfaring ihvertfall, uten at jeg skal påberope meg å ha testet så sinnsykt mange. Har opplevd noen litt "sloppy" faded Studios feks, men ihvertfall ikke vanlig Les Paul Standard eller SG Standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst finnes det nok av stinkers som spiller på Gibson og flotte musikere som trakterer Epiphones. Men det var ikke det denne diskusjonen handlet om. Og jeg greier ikke å slå meg til ro med påstanden om at Gibson sine gitarer stort sett varierer like mye i kvalitet som Epis. Det er ikke min erfaring ihvertfall, uten at jeg skal påberope meg å ha testet så sinnsykt mange. Har opplevd noen litt "sloppy" faded Studios feks, men ihvertfall ikke vanlig Les Paul Standard eller SG Standard.

Jeg synes det er mer enn relevant nok. En gitar er et verktøy, og om man måler to verktøy opp mot hverandre vil jeg si at en utrolig viktig faktor er: Kan man få jobben gjort like bra med den ene eller den andre? Hvis ikke, hva handler det da om? Visst kan man diskutere nyanser utover det, men det som spesielt mange nybegynnere som kjøper sin første gitar lurer på kan kokes ned til: Vil dette verktøyet fungere for meg, eller er det et leketøy som før eller siden må byttes ut?

Jeg har prøvd mange Gibson - gitarer i mitt liv, og mine erfaringer er som følger:

1. De fortjener generelt uten tvil sitt gode rykte.

2. 70-talls Gibsonene fortjener veldig ofte sitt dårlige rykte.

3. En Gibson kan komme fra fabrikken med slett arbeid, selv om dette helt sikkert er sjeldnere enn hva tilfellet er med mange andre merker, og selv om dette sikkert har bedret seg de siste årene. Og selv om mye av dette kan rettes på, så er det utilgivelig for en så dyr gitar!

4. De billigste Gibsonene er IKKE noe å rope hurra for, selv om det ikke nødvendigvis er noe å utsette på dem heller. Personlig mener jeg uten tvil at de dyreste Epiene er "bedre" ;)

5. Gibson har blitt lagd i flere år på flere forskjellige måter, av flere forskjellige arbeidere, på flere plasser, og av flere forskjellige materialer. Som Epiphone. DERFOR blir det variasjoner - ofte store variasjoner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig har jeg lite å tilføre angående Gibson og Epiphone. Men, angående lavkostland og kvalitet. Ibanez har kommet med en ny Premium-serie som lages i Indonesia. De har flyttet folk fra J-Custom fabrikken ned for å lære opp nye arbeidere, noen av disse skal være over en lengre periode for å overse kvalitet. Det samme materialet som benyttes i J-Custom blir brukt i disse Premium-gitarene. Så det blir spennende å se hvordan de blir med tanke på kvalitet. Den eneste grunnen er altså for å produsere gitarer til en billigere penge. Her er noen bilder, som sier mer enn tusen ord. http://www.ibanezrules.com/new/rg920qm.htm scroll ned for bilder. Kan ikke linke direkte, da det vil ødelegge tråden. :D

Omtrent som Fender gjorde med bl.a. Classic Player - serien m.a.o.? Spennende :)

En ting er sikkert: Det er en kjøpers marked nå om dagen! Før eller siden vil vinden snu, så jeg tror at om noen vil ta mål av seg til å bli gitarsamlere så er det NÅ de må handle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt spille inn en blindtest, en pimpa Epiphone ES335 Dot vs. Gibson ES335 1964. Det er vel kanskje ikke så interessant da vi da kun får frem lyden, men om folket vil så lager jeg gjerne en slik blindtest.

Det hadde vært moro det ;)

Snublet over en reportasje i et gammelt Guitar Player - Fight Club: Epiphone Les Paul Standard Plus Top (832$) vs. Gibson Custom Shop 1959 Les Paul Standard Vintage Original Spec (7.974$... ouch!). Den førstnevnte har jeg prøvd flere ganger, pimpet og stock, den sistnevnte skulle jeg gjerne prøvd, men ut ifra mine erfaringer med billigere Gibsoner ble jeg overhodet ikke overrasket over utfallet:

"Well, it's a TKO for the Gibson, but the Epi certainly isn't bloodified or viciously beaten. The Epi looks great, sounds great, and just needs hipper electronics to be a world-class ass kicker. In fact, installing a set of vintage-correct aftermarket pickups might get you 90 per cent of the way to the Gibson's tone". Jeg ville sagt 80%, men men ;)

Videre: "If you can afford it, you've got to get the Gibson - it's that good. If you can't afford it, don't despair. The Epi is an excellent alternative that you won't be afraid to leave unattended on the bandstand."

Som jeg har sagt tidligere: En Gibson, spesielt en slik Gibson, er et luksusverktøy, men en Epi, spesielt blant de dyrere, er også et verktøy som fortjener å bli tatt seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt spille inn en blindtest, en pimpa Epiphone ES335 Dot vs. Gibson ES335 1964. Det er vel kanskje ikke så interessant da vi da kun får frem lyden, men om folket vil så lager jeg gjerne en slik blindtest.

post heller non bilder av `64n

ser jo nå at du linket til den.renecked på 70-tallet? hva slags neck har den?

gtrzn

Endret av gitarzan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.