Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone VS Gibson


JAH

Anbefalte innlegg

Hvordan klarer du å se at det ikke er en '68?

det kan jeg ikke se og etter litt gooling kan det virke som om det er en 69. antok det var en 50s og utifra dette matchet features med årstall. er det en senere 69 vil et tydligere opptak vise stor headstock og reflector knobs.

gtrzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 342
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Må bare medgi at jeg leste frem til og med side 7, før jeg hoppa til siste....

Og på tross av å ha hoppa over et par tre siden med innlegg, så må jeg bare få kommentere en del omtaler i retning "kina-dritt" osv....

Asiatere generelt er dyktige håndtverkere. Japs, Kineser, Koreaner, Vietnameser... samme kaliber. De har i snitt en forbannet mye høyere arbeidsmoral og ærekjærhet enn oss "vestlige". I tillegg har de tusenvisavårserfaring med bearbeiding og handtering av "eksotiske" tresorter.

Og for de unge historieløse her inne, så skjedde det på -60 og -70 tallet at man i det fjerne Østen begynte å produsere biler. De første årene hadde disse "japsene" en tendens til å ruste fordi de ble produsert av omsmelta skrapmetall. På tross av dette inntok de bilmarkedet i den vestlige verden med storm. Og den dag i dag er disse bilene faktisk mer driftsikre enn biler produsert i den vestlige verden. Og så begynte de for alvor å produsere hightech elektronikk. Og vips var det over og ut med Grundig og Tandberg, Sony tok over det markedet i sin helhet.

I sum.... Det er banalt å tro at Gibson kjøper en fabrikk i det fjerne Østen som lager dritt-gitarer. Det er mer sannsynlig at de kjøper den for å stoppe en etterhvert brysom konkurrent som puster dem i nakken fordi de har rimeligere arbeidskraft, høyere arbeidsmoral, lettere tilgang til materialer og elektronikk, og know-how så det holder. If you can't beat them, buy them.

Og det gjør naturligvis også Gibson i stand til å sørge for å holde kvaliteten på Epi en tanke lavere enn tilsvarende Gibson. Det er vel fullstendig innlysende.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare medgi at jeg leste frem til og med side 7, før jeg hoppa til siste....

Og på tross av å ha hoppa over et par tre siden med innlegg, så må jeg bare få kommentere en del omtaler i retning "kina-dritt" osv....

Asiatere generelt er dyktige håndtverkere. Japs, Kineser, Koreaner, Vietnameser... samme kaliber. De har i snitt en forbannet mye høyere arbeidsmoral og ærekjærhet enn oss "vestlige". I tillegg har de tusenvisavårserfaring med bearbeiding og handtering av "eksotiske" tresorter.

Og for de unge historieløse her inne, så skjedde det på -60 og -70 tallet at man i det fjerne Østen begynte å produsere biler. De første årene hadde disse "japsene" en tendens til å ruste fordi de ble produsert av omsmelta skrapmetall. På tross av dette inntok de bilmarkedet i den vestlige verden med storm. Og den dag i dag er disse bilene faktisk mer driftsikre enn biler produsert i den vestlige verden. Og så begynte de for alvor å produsere hightech elektronikk. Og vips var det over og ut med Grundig og Tandberg, Sony tok over det markedet i sin helhet.

I sum.... Det er banalt å tro at Gibson kjøper en fabrikk i det fjerne Østen som lager dritt-gitarer. Det er mer sannsynlig at de kjøper den for å stoppe en etterhvert brysom konkurrent som puster dem i nakken fordi de har rimeligere arbeidskraft, høyere arbeidsmoral, lettere tilgang til materialer og elektronikk, og know-how så det holder. If you can't beat them, buy them.

Og det gjør naturligvis også Gibson i stand til å sørge for å holde kvaliteten på Epi en tanke lavere enn tilsvarende Gibson. Det er vel fullstendig innlysende.... ;)

Hva er sagt i tråden som matcher dette? gi oss noen sitater :)

gtrzn

h

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidere på gitarfabrikkeri Korea får oppsigelser og fabrikker står i fare for å bli lagt ned. Hvorfor?

Selv om fabrikkene i Korea etter hvert har blitt flinke til å produsere gitarer blir de utkonkurrert av andre som produserer til en lavere pris.

I Japan er det nå like dyrt å produsere gitarer som i USA, men Japanske produsenter "jukser" ofte med å coprodusere med Kina for å holde kostnadene nede.

Gitarene som blir produsert for å holde prisen mest mulig nede, blir hele tiden produsert på det stedet som er billigst

og hvor arbeidsmiljølovgivning og fagforeninger ikke kan lage "fordyrende trøbbel" for produksjonen.

"Billligst mulig produksjons" gitarene har stort sett blitt produsert i Østen, og har hele tiden flytta produksjonen dit det er billigst å produsere.

Typiske produksjonsland har bl. a. vært: Japan (60's og 70's), Korea (80's til nå), Kina (90's til nå), Indonesia (fra 2000-tallet).

En "Østen gitar" betyr derfor ikke en påkostet gitar bygget i Japan i dag, men en som er produsert etter betingelsene over.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Æljen... Nei, jeg trur at de balanserer det der enkelt. Ingen vits i å produsere mer enn markedet svelger unna, og arbeidskraften er fremdeles billigere der enn her, så om de trenger mer folk, så skrur de bare på det. Kvaliteten må de opprettholde for å opprettholde sine markedsandeler som "nesten-Gibson"... :D

@ stromstans.... Kina-dritt er et uttrykk som har oppstått i vesten av proteksjonistiske krefter. Kina lager både kvalitet og dritt, på samme måte som man finner i vesten. Men Kina er altså i ferd med å erobre verdensmarkedet på en del områder. Og det skyldes lave produksjonskostnader, og ikke det at alle ønsker å kjøpe bare dritt.. ;)

@ gitarzan.... Gidder ikke lese 7 sider med innlegg enda en gang. Finn det sjæl, det står på sidene 1 til 7... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Æljen... Nei, jeg trur at de balanserer det der enkelt. Ingen vits i å produsere mer enn markedet svelger unna, og arbeidskraften er fremdeles billigere der enn her, så om de trenger mer folk, så skrur de bare på det. Kvaliteten må de opprettholde for å opprettholde sine markedsandeler som "nesten-Gibson"... :D

@ stromstans.... Kina-dritt er et uttrykk som har oppstått i vesten av proteksjonistiske krefter. Kina lager både kvalitet og dritt, på samme måte som man finner i vesten. Men Kina er altså i ferd med å erobre verdensmarkedet på en del områder. Og det skyldes lave produksjonskostnader, og ikke det at alle ønsker å kjøpe bare dritt.. ;)

@ gitarzan.... Gidder ikke lese 7 sider med innlegg enda en gang. Finn det sjæl, det står på sidene 1 til 7... :lol:[/i][/quote]

selvfølgelig. når noen stiller krav til deg er det jo bare å gjemme seg i hullet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund siden laget Castor og Orsvend(?) en tråd der det ble testet en Gibson LP R6 med og uten RS elektronikk. For å sammeligne videre ble det tatt med en av Castors "hjemmebrygg-billig"- Tele med aktiv elektronikk og en Epi Black beauty som er en relativt kostbar Epi. Det var ingen tvil om at Epi'en kom dårligst ut av den testen.

Det forteller oss både at man kan få en billig gitar til å låte bra med utskifting av hardware og elektronikk og at dyrere gitarer faktisk holder stand uansett og bilr enda bedre hvis det er høy kvalitet i resten av lydkjeden.

Link? :) er prøvde å søke, men får ikke helt søkefungsjonen til :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå får jo kinagitarene så det fyker om ørene. Har ikke testet de jeg da, men de får jo ikke akkurat gull i testen om du skjønner.

Er fornøyd med Epi'n min fra tidlig nittitall men vet ikke åssen det står til med gitarene produsert i Kina.

Har en Squire Tele fra Indonesia som forøverig er god som gull. Nå skal de siest at jeg tok i denne og kjente med en gang at denne traff. "Jeg tar'n" sa jeg og selger løp opp for å hente en ny. Jeg sa igjen "Jeg tar denne , for denne låter knall. Prøvde den ikke over forsterker engang. Denne skulle bli med hjem og har vært her nå i 9 år.

Så jo , man kan finne gull i østenprodusert gitarer, men man skal nok ha endel flax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.