Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone VS Gibson


JAH

Anbefalte innlegg

Oooff..... :rolleyes: Side 2, innlegg #24.... Forøvrig skinner det igjennom i mange andre innlegg og tråder rundt dette emnet. Hvem gjemmer seg i hullet... ;)

du mener "Gibson's originale er mye bedre enn Epiphone's Kina-møl, "

hvor er resten av sitatene? du henviser til " en del omtaler i retning av kina-dritt".

beklager å kverrulere. irriterer meg mye, av argumentasjonen her. poenget er ikke at asia produksjon er drit, poenget er at den, og vi snakker epi vs gibson, ikke er like god. nevnte sitat over er for ordens skyld ikke mitt.

min følelse av tråden er heller at gibson blir rakket ned på, mens epi blir løftet opp som noe bedre. en snudig konklusjon og selvfølgelig direkte gal. dette innrømmer også epiphone. om noen her var på luthmann sin happening på smuget for ett-to år siden så var dette nettopp poenget. epi er et budget alternativ til gibson.

grzn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 342
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

du mener "Gibson's originale er mye bedre enn Epiphone's Kina-møl, "

hvor er resten av sitatene? du henviser til " en del omtaler i retning av kina-dritt".

beklager å kverrulere. irriterer meg mye, av argumentasjonen her. poenget er ikke at asia produksjon er drit, poenget er at den, og vi snakker epi vs gibson, ikke er like god. nevnte sitat over er for ordens skyld ikke mitt.

min følelse av tråden er heller at gibson blir rakket ned på, mens epi blir løftet opp som noe bedre. en snudig konklusjon og selvfølgelig direkte gal. dette innrømmer også epiphone. om noen her var på luthmann sin happening på smuget for ett-to år siden så var dette nettopp poenget. epi er et budget alternativ til gibson.

grzn

Ja, du kverulerer. Som nevnt, så gidder jeg simpelthen ikke lese igjennom og pinpointe direkte sitater og indirekte meninger over flere sider. Om du har lest hele tråden så ser du vel dette selv. Og det er jo ikke noe nytt tema heller, at Epi og andre gitarer produsert i Østen blir omtalt som møl, crap og driiit....

Forøvrig er jo også min konklusjon at Epi er dårligere enn Gibson.... men det har du kanskje ikke lest ... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk trynet på denne karen 6:47 ut i videoen ^_^

Minner meg litt om min egen reaksjon når jeg testet(og kjøpte) Audi A6 etter å ha prøvekjørt noen flotte VW Passat'er. I utgangspunktet to temmelig like biler fra VAG-konsernet, men.....

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønte det. tenkte siden du hadde fasit på hva som var rett og galt mtp pick ups og goldtops, kunne du kanskje gi oss fasiten når det gjaldt goldtops og tailpieces også.

gtrzn

Ikke for å dra opp dette igjen, men vil gjerne svare for meg da hva jeg mente kanskje kom uklart frem. Jeg snakket utelukkende om mine estetiske preferanser på gitarer (Les Paul'er). Jeg synes at en Goldtop ser best ut med hvite P90's, mens en LP med buckers helst skal ha en burst. Hva som er historisk korrekt ift produksjonantall og hva som skjedde ift finisher etter at humbuckerne kom skal jeg ikke begi meg ut på, men man kan jo evt diskutere hva man synes avgjør hva som er riktig; hva som kom først eller hva det ble produsert mest av :)

Igjen, de konkrete fakta har jeg ikke veldig oversikt over, så jeg snakker om egne preferanser ift utseende og lyd. Beklager at jeg gjorde meg selv litt utydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å rote mer i "gørra" men det er artig å se hvordan USA alltid løftes frem som det ultimate landet for produksjon av varer med høy kvalitet.. Min erfaring er at USA har hatt til dels enorme problemer med å produsere selv de enkleste ting innen spec og med en noenlunde grei kvalitet. Selvsagt har de produsert flotte produkter, men da snakker vi stort sett om meget kostbare ting sammenlignet med det konkurrenter tilbyr.

Kina er det største lavkost landet for tiden, men historien er stort sett den samme, lavkostland kan produsere stort sett hva som helst så lenge investorer og know-how er til stede. De produserer varen nøyaktig slik bestiller forlanger og med ønsket pris/kvalitetsnivå. Det er ikke slik at Kineserne ikke får til å lage gode gitarer eller biler, de produserer bare produktene etter spec, hvor pris ofte er den avgjørende faktoren.

Hvis folk ikke tror kinesiske fabrikker klarer å lage kvalitetsgitarer burde de ta en titt på det som lages i kina for produsenter som lager instrumenter med høyere utsalgspris.

Man får fort det man betaler for, men "Made in the USA" er slettes ingen garanti for spesielt høy kvalitet, på samme måte som "Made in China" ikke trenger å bety at noe må være spesielt dårlig. Som et eksempel kan jeg nevne at min Japanske Hitachi batteri-drill fortsatt virker etter 20års til dels hardt bruk, men den Amerikanske Dewalt maskinen varte vel knapt ut garanti-tiden - kortere enn den kinesiske biltema pussemaskinen min som har blitt brukt langt mere og som kostet 200kroner.. Og hva med våpen? Jeg har eid og skutt med noen amerikanske børsjer som ikke er i nærheten av å kunne konkurrere med selv de rimeligste øst-europeiske eller skandinaviske modellene. Og biler? .. vel la oss stoppe der.. La oss bare si at det er en grunn til at det ikke produseres mange biler i Detroit lenger og at stort sett ingen av bilene eksporteres til andre land. Misforstå meg rett, jeg elsker eldre amerikanske "muskelbiler" på samme måte som jeg digger Engelske motorsykler og sportsbiler, men jeg forventer meg heller ikke at de skal starte hver dag eller noensinne slutte å lekke olje om du skjønner hva jeg mener.

Kvalitet er noe som varierer helt vilt fra produkt til produkt og fra produsent/land til produsent/land. Jeg har kjøpt mye møkk produsert i USA og de fleste lavkostland i alle fall. Om jeg skulle plukke ut noen land hvor jeg har fått flest kvalitetsprodukter til en akseptabel pris fra, ville det vel blitt Japan, Sverige, Finland og Norge egentlig, så stort sett har jeg vært langt mere fornøyd med produkter produsert i Europa/Skandinavia og Japan sammenlignet med produkter produsert i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du ikke produktivitet står høyt på lista , kanskje høyere enn kvalitet?

Folka er nok flinke til å produsere men jeg setter ett stort spørsmålstegn ved produktivitet. Det er ikke ofte det gjenspeiler seg i kvalitet.

Hvorfor skulle det være noe anderledes i kapitalismens høyborg, USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være noe anderledes i kapitalismens høyborg, USA?

Det er nettopp selskapene fra kapitalismens høyborg som produserer på budsjett der hvor det er billigst til en hver tid.

Det har ingenting med kvalitet og knowhow i Kina eller noe annet sted å gjøre. Det handler kun om å produsere til lavest mulig pris.

Fender forsøkte å flytte ut hele produksjonen sin, men forsto at ikke det var særlig lønnsomt for varemerket Fender og at de ville tape på det.

Og selvfølgelig ville både Gibson og Fender flytta all produksjon ut av USA hvis det hadde vært lønnsomt.

Når Cort Har tjent 78 milliarder dollar på et tiår, kan man jo undre seg over hva Fender, Gibson og Ibanez har tjent på å få produsert gitarene sine der?

Og det er 30% av gitarmarkedet i verden, så det er ikke bakgårdsproduksjon dette handler om.

Og nå blir produksjonen flyttet fra Korea til Kina og Indonesia forå holde kostnadene nede, og arbeidsmiljølovgivning og fagforeninger på avstand.

Jeg kan ikke helt forstå at det er noen gitarproduksjon å heie på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt forstå at det er noen gitarproduksjon å heie på.

Det er et godt poeng det der, men stort sett alt vi kjøper - f.eks klær og elektronikk er produsert under lignende eller langt verre forhold og ingen av oss ser ut til å ha noen samvittighet i forhold til det. Hvorfor er gitarer så annerledes?

Hvor mange lot være å kjøpe en iPhone eller iPad da de hørte at produsenten hadde verdens høyeste selvmordsrate blandt fabrikkarbeiderne?

Hvor mange hos Gibson ble førtidspensjonert uten noen form for helseforsikring etter å ha blitt løsemiddelskadet av å sprøyte nitro-lakk før de nye og strenge reglene for bruk av slike produkter kom i nyere tid? Hvor mye utrydningstruet treverk har Gibson omsatt gjennom tidene? osv, osv

Det er mye man kan, og kanskje bør ta stilling til her i verden, men med den globale markedsøkonomien/produksjonen er det jammen ikke lett å opptre "etisk" som konsument.

Forøvrig er ikke Epiphone Cort, selv om Cort har produsert Epiphone tidligere. Epiphone lages nå i all hovedsak i Kina ved et par fabrikker som faktisk i stor grad er kontrollert av Gibson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres faktisk såpass utrolig ut at jeg har vansker med å tro det. Hvilken sjappe har 3 Zakk Wylde gitarer hengende? Hvis man kan sitte og plukke trebiter av en gitar har det skjedd noe som gjør at den ikke burde vært til salgs i det hele tatt. Hvis det også var slik på to andre, ville jeg sagt: Ligg langt unna Zakk Wylde signaturene, og kjøp heller en skikkelig Les Paul. Har ikke vært borti noen som har de problemene du nevner, og jeg har faktisk vært borti noen.... (Men ikke Zakk Wylde-signaturen.)

Det var rett etter at ZW BFD ( eller hva de heter ) kom på Tre45 i Trondheim, skulle tatt bilder av det for å bevise det men.. Ja jeg kunne plukke trebiter av den. Tro det eller ei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir mer som å sammenligne Skoda med VW av den enkle grunn at Mercedes og BMW opererer i samme prissegment, det gjør ikke Epiphone og Gibson.

Som Castor sier er ikke "luggende" bånd uvanlig her i landet. Strengehøyden har heller absolutt ingenting med byggekvalitet å gjøre.

Her er det nok heller betjeningen i butikken som har gjort en rævva jobb med å sette opp gitaren. Strengehøyde er uansett et spørsmål om preferanse, det samme er vekten.

Den neck jointen høres ikke bra ut, men jeg har til dags dato aldri sett noe tilsvarende på noen Gibsons jeg har prøvd.

Nå er jo ikke BFG serien til Gibson den som går for å ha høyest kvalitet heller. Disse gitarene skal jo være litt slitte.

Edit: enig med Audun over her. Går ut ifra det var en Les Paul ZW BFG, altså "kjipingvarianten" av signaturmodellen hans tongue.gif

Riktig! Det med Frets og Strenger er vel fullstendig sant, Men jeg ble litt sjokkert. Det var en BFG serie! Mulig de skal se slitte ut, men kan ikke tenke meg det er meningen at man kan plukke trebiter av den grunn:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare medgi at jeg leste frem til og med side 7, før jeg hoppa til siste....

Og på tross av å ha hoppa over et par tre siden med innlegg, så må jeg bare få kommentere en del omtaler i retning "kina-dritt" osv....

Asiatere generelt er dyktige håndtverkere. Japs, Kineser, Koreaner, Vietnameser... samme kaliber. De har i snitt en forbannet mye høyere arbeidsmoral og ærekjærhet enn oss "vestlige". I tillegg har de tusenvisavårserfaring med bearbeiding og handtering av "eksotiske" tresorter.

Og for de unge historieløse her inne, så skjedde det på -60 og -70 tallet at man i det fjerne Østen begynte å produsere biler. De første årene hadde disse "japsene" en tendens til å ruste fordi de ble produsert av omsmelta skrapmetall. På tross av dette inntok de bilmarkedet i den vestlige verden med storm. Og den dag i dag er disse bilene faktisk mer driftsikre enn biler produsert i den vestlige verden. Og så begynte de for alvor å produsere hightech elektronikk. Og vips var det over og ut med Grundig og Tandberg, Sony tok over det markedet i sin helhet.

I sum.... Det er banalt å tro at Gibson kjøper en fabrikk i det fjerne Østen som lager dritt-gitarer. Det er mer sannsynlig at de kjøper den for å stoppe en etterhvert brysom konkurrent som puster dem i nakken fordi de har rimeligere arbeidskraft, høyere arbeidsmoral, lettere tilgang til materialer og elektronikk, og know-how så det holder. If you can't beat them, buy them.

Og det gjør naturligvis også Gibson i stand til å sørge for å holde kvaliteten på Epi en tanke lavere enn tilsvarende Gibson. Det er vel fullstendig innlysende.... ;)

Er helt, helt enig med deg.

Som med mange gitarer laget i lavkostland, har jeg prøvd flere Epi - gitarer som har vært helt ypperlige - spesielt om man oppgraderer mikkene. Og uten at jeg har prøvd side om side, vil jeg allikevel våge å påstå at en av de dyrere Epi - LPene med kvalitetsmikker er like mye et kvalitetsinstrument som i hvert fall de billigste standard Gibson LPene (selv om de fleste tross alt vil foretrekke Gibson til syvende og sist).

Det er flere faktorer som bestemmer prisen på instrumentet. Med de lave lønningene man har i Kina, skulle det være mulig å trekke kvaliteten veldig langt uten å være i nærheten av Gibson - priser, så lenge man bruker bra materialer og har kompetent mannskap.

Uansett: En dyktig gitarist er en dyktig gitarist, samme hva øksa hans heter - man kan ikke kjøpe seg musikalske ferdigheter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å rote mer i "gørra" men det er artig å se hvordan USA alltid løftes frem som det ultimate landet for produksjon av varer med høy kvalitet.. Min erfaring er at USA har hatt til dels enorme problemer med å produsere selv de enkleste ting innen spec og med en noenlunde grei kvalitet. Selvsagt har de produsert flotte produkter, men da snakker vi stort sett om meget kostbare ting sammenlignet med det konkurrenter tilbyr.

Kina er det største lavkost landet for tiden, men historien er stort sett den samme, lavkostland kan produsere stort sett hva som helst så lenge investorer og know-how er til stede. De produserer varen nøyaktig slik bestiller forlanger og med ønsket pris/kvalitetsnivå. Det er ikke slik at Kineserne ikke får til å lage gode gitarer eller biler, de produserer bare produktene etter spec, hvor pris ofte er den avgjørende faktoren.

Hvis folk ikke tror kinesiske fabrikker klarer å lage kvalitetsgitarer burde de ta en titt på det som lages i kina for produsenter som lager instrumenter med høyere utsalgspris.

Man får fort det man betaler for, men "Made in the USA" er slettes ingen garanti for spesielt høy kvalitet, på samme måte som "Made in China" ikke trenger å bety at noe må være spesielt dårlig. Som et eksempel kan jeg nevne at min Japanske Hitachi batteri-drill fortsatt virker etter 20års til dels hardt bruk, men den Amerikanske Dewalt maskinen varte vel knapt ut garanti-tiden - kortere enn den kinesiske biltema pussemaskinen min som har blitt brukt langt mere og som kostet 200kroner.. Og hva med våpen? Jeg har eid og skutt med noen amerikanske børsjer som ikke er i nærheten av å kunne konkurrere med selv de rimeligste øst-europeiske eller skandinaviske modellene. Og biler? .. vel la oss stoppe der.. La oss bare si at det er en grunn til at det ikke produseres mange biler i Detroit lenger og at stort sett ingen av bilene eksporteres til andre land. Misforstå meg rett, jeg elsker eldre amerikanske "muskelbiler" på samme måte som jeg digger Engelske motorsykler og sportsbiler, men jeg forventer meg heller ikke at de skal starte hver dag eller noensinne slutte å lekke olje om du skjønner hva jeg mener.

Kvalitet er noe som varierer helt vilt fra produkt til produkt og fra produsent/land til produsent/land. Jeg har kjøpt mye møkk produsert i USA og de fleste lavkostland i alle fall. Om jeg skulle plukke ut noen land hvor jeg har fått flest kvalitetsprodukter til en akseptabel pris fra, ville det vel blitt Japan, Sverige, Finland og Norge egentlig, så stort sett har jeg vært langt mere fornøyd med produkter produsert i Europa/Skandinavia og Japan sammenlignet med produkter produsert i USA.

Kloke ord!

Uansett faller det tilbake til en ting: Prøv før du kjøper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt forstå at det er noen gitarproduksjon å heie på.

Bør legge til at jeg egentlig er helt enig i mye av dette.

Men jeg vil gjerne legge til at jeg tror og håper at Cort er et ekstremt eksempel, og tror at det også finnes eksempler hvor lavkostland får greie arbeidsplasser med bra forhold, og folk som ikke er advokater eller har mamma og pappa som er advokater kan skaffe seg et bra instrument uten å ta opp forbrukslån med 50% rente. Så vidt jeg har hørt er Epiphone sine fabrikker i Kina og spesielt Fender sine fabrikker i Mexico seriøse greier hvor de tar arbeiderne alvorlig?

Personlig støtter jeg 100% gitarinteresserte mennesker som investerer sine surt tjente penger i en Gibson Historic eller Fender Custom shop. Kjør på! Men gitarsnobber ler jeg av! Har selv hatt gitarer i alle prisklasser, deriblant Gibson og Fender US, men trives best for tiden to Fender Mx. Classic Players med litt oppdatert elektronikk, og trives veldig med dem - og bruker dem til å tjene mitt levebrød. Har solgt eller satt i skapet mine dyrere gitarer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.