Gå til innhold
  • Bli medlem

Hallstein

Medlem
  • Innholdsteller

    1 333
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

63 Excellent

Om Hallstein

  • Rang
    Så jævlig biased
  • Bursdag 26. mars 1989

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Levanger, N-T.

Nylige profilbesøk

6 826 profilvisninger
  1. Vært Axe FX Ultra bruker i mange år. Oppgraderte til AX8 for noen få år siden. Sto til og med på venteliste. Ikke angret et sekund. Låter som ei kule. Enheten kan være både så enkel eller så vanskelig som du vil at den skal være. Skru deg en god patch med en amp+cab og noen enkle effekter og lag deg noen scener og kjør i vei, eller så kan du fordype deg i alskens innstillinger, tredjeparts kabinetter, biasjustering, delays, drives og hva du måtte ønske. Har ikke hatt noe ønske om å oppgradere til Axe FX 3. Det var en ørliten forskjell mellom axe 1 og axe 2-generasjonene, selv om gen. 1 også var veldig bra, men nå føler jeg ikke forskjellen er såpass stor lenger. AX8 har også nylig fått noe av 3. generasjons modelleringen og et par nye amper som en firmwareoppdatering. Det at man får nye ting i lang tid etter man har kjøpt et produkt er det beste med Fractal Audio etter min mening.
  2. Det er et stort problem med det du nevner her. Og det er at på de aller fleste amper, så vil potmeter-funksjon variere vilt. De aller fleste potmetre har oppimot 20% Toleranse. Dette betyr at en 100k pot vil kunne ha en så lav verdi som 80k, eller så høy som 120k. Logaritmiske potter vil også kunne ha et vilt varierende "midtpunkt" (kilde finnes her). Selv om du kunne satt kemperen i "marshall-plexi-eq-modus", hvilken plexi skal man da ta utgangspunkt i? Om du ønsker at kontrollene skal oppføre seg tilnærmet den ordentlige ampen trenger du noe som modellerer ampen på komponentnivå. Som for eksempel Axe FX/AX8. Men for all del, jeg er enig med deg lokmund, det er akkurat dette som er kempers svakhet. Du kan ikke automatisk regne med at kontrollene på profilen vil endre seg som på "the real thing". Det er jo ikke sikkert ampen har f.eks presence kontroll en gang! Men om du i utgangspunktet har en eller flere amper du klarer å skru en lyd du liker svært godt på, så er kemper et helt supert verktøy å "kopiere" den tonen på.
  3. Så absolutt. Det er noen ganger enkelheten av å spille på amp gjør at jeg tenker på å kjøpe meg en, men så slår det meg at jeg liker å spille i et utall sjangrer, og jeg hadde aldri klart å funnet en amp som hadde dekt alle mine behov fra Maiden-noodling, jazzcleans, Fender-blues og mesa-chugging like godt som Axe FX gjør. Det å alltid klare å finne noe nytt med litt skruing, er også en stor del av hva som inspirerer meg til å spille gitar! Jeg har lenge sammenliknet gitar-hobbyen med foto-hobbyen. Det finnes foto-entusiaster som elsker digitalt, og det finnes de som enda sverger til filmruller og analoge kamera og mener det er best. Men er det en ting mange innen den hobbyen kan enes om, er det gode linser. Vi som har gitar som hobby kan også ofte enes om hva som er en god gitar! Så lenge man finner godlyden, så er vel alt godt!
  4. Om du er intressert i å KUN bruke den som et effektbrett ville jeg anbefalt Fractal Audio's FX8 i stedet. FX8: provides effects for the gigging musician who uses his own amp(s), including specific "no tone suck" support for 4CM (4 Cable Method). It provides dedicated relays (for amp channel switching and other amp functions) Altså, FX8 har releer for ampswitching om ampen din ikke har midi, og har dyrere kretser i effektloopen, for enda bedre performance med 4CM opp imot en amp. AX8 er ment til å kjøres direkte i PA, og om du har noen pedaler du absolutt ikke ønsker å kvitte deg med, kan du kjøre de pedalene i effektloopen på AX8'n Når det kommer til lyd på overdrive og distortion-effektene låter de stort sett veldig bra og autentisk. Det er stor forskjell på de pedalene som er oppdaterte (G3'd) og ikke, dog. Se hvilke Her... En annen ting er at gitarister stort sett bruker distortion-pedaler for å emulere en annen amp enn den de har... Når Axe FX'n har 200+ amper, da føler man rett og slett ikke behovet for å bruke en Plexi drive foran en AC30 eller Deluxe Reverb, når man likesågreit bare kan bytte til en patch med en "ordentlig" pleximodell. Men for å få best resultater må du tenke litt annerledes. Om du skrur en god lyd på en amp, og du vil bare ha 4db soloboost, bruker du bare en EQ eller et filter som du kan slå av/på med en av pedalene hvor du stiller inn 4db boost i signalet. Om du vil ha litt mer mids, kan du justere dette også helt etter øret, enten med 3-band eq, 5-band eq, 10-band eq, eller med en av de mange filterene. Vil jeg ha en OD/Distortion foran ampen, for effekten sin skyld bruker jeg stort sett FAS Boost effekten. Dette er en slags overdrive-pedal hvor du kan endre karakteristikken. Det kan være en silisiumdiode, germaniumtransistor, rør, lysdiode, flat boost etc. Etter du har valgt karakteristikk kan du justere EQ seksjonen i pedalen etter eget ønske. På den måten kan du egentlig "emulere" enhver overdrive pedal, eller skape din egen på ett vis. Ja, det vil definitivt fungere å ha noen effekter i loop og andre i front. Det som er spesielt med AX8/Axe FX er at du kan gjøre ting som egentlig ikke er logisk eller som ikke hadde gått an eller vært vanskelig å få til i virkeligheten. Som å kjøre en drive-pedal i effektloopen, Delay og reverb etter kabinettet, eller hva med Reverb kun på delaysignalet, som blandes 40/60 med det tørre signalet?... Mulighetene er store...
  5. Modellering løser problemet. Axe FX Ultra begynner å bli ganske billig på bruktmarkedet. Et billigere alternativ om du uansett vil ha lavt volum hjemme med samme amp, er en powerbrake/attenuator som folk snakker om.
  6. Har du prøvd med en såkalt "humbuster" kabel? Skal egentlig ikke være nødvendig i de aller fleste settings, men... Du kan også prøve å slå av noisegaten. Ta på strengene, brua osv. Prøv også å plugge ut gitaren og bare hold kabelen i lufta. Suser det da også? Ta ut gitarledningen fra axen, så ingenting er tilkoblet enheten... suser det da?
  7. Hallstein

    Hallstein

  8. AX8 følger etter. AX8 er på quantum 3.04 ved dags dato, og Axe FX 2 er på 3.02. Årsaken er mer bugfixes på AX8 siden det er et nytt produkt. som jeg har lagt merke til, følger AX8 hakk i hel, og AX8 vil nok få de samme oppdateringene som Axe FX 2 fremover. @denyeverything og @lokmund . Wikien til Fractal svarer på begge deres spørsmål: http://wiki.fractalaudio.com/axefx2/index.php?title=AX8_versus_Axe-Fx_II_XL%2B Denne wiki-tråden svarer på de aller fleste spørsmål dere har ang. AX8 oppimot Axe FX 2 XL+
  9. Kunne godt ha tenkt meg en RG i samlinga, ja! Spesielt når man skal spille 80's materiale!
  10. Først av alt, takk! Har dere noen spørsmål eller noen ting dere kunne tenkt dere et lydklipp av, må dere bare si fra! Det er akkurat dette jeg snakker om, at vi har forskjellige behov! Jeg hadde en Axe FX Ultra med mulighet for 2 amper. Jeg tror det var i alt EN preset jeg brukte 2 amper samtidig på, og det var en preset hvor jeg brukte en Twin Reverb og en Dumble samtidig. Cliff Chase (guruen bak fractal audio) har uttalt at årsakene til de kuttene i funksjonalitet er disse: (tatt fra fractal audios wiki) "The DSPs used in the Axe-Fx are far too costly and require exotic cooling that is not suitable for a floor application. The AX8 covers the needs of 99% of performing guitar players." "The Axe-Fx II can run multiple instances of amps, cabs and most effects. The AX8 cannot. The processors used in the AX8 are not nearly as powerful as the processors used in the Axe-Fx II. They are also significantly less expensive." For min del, så er muligheten for X/Y erstatteren for 2 amper. Jeg skal spille "Carry on my wayward son" på hovedinstrumenteksamen om et par uker, og her trenger jeg både cleans (vi har ingen pianist), rytme og lead. Her har jeg ordnet meg med en preset hvor jeg har: Scene 1 : Clean. Amp er i modus X (ittno vreng) + chorus og klang. Scene 2 : Rytme. Amp er i modus X (ittno vreng) + en TS808 i front. Tight rytmelyd. Scene 3 : Lead. Amp er i modus Y (master at 10, ganske mye gain). Delay, reverb. På Ultraen min måtte jeg hatt 2 separate presets, eller 2 amper jeg kunne byttet mellom. Scenes fjerner den nødvendigheten
  11. Siden Axe FX Ultraen min sluttet å få nye oppdateringer for en 4-5 år tilbake har jeg sett på muligheten til å oppgradere til et nyere Fractal Audio produkt. Problemet har bare vært at Axe FX 2 har vært uhorvelig dyrt, og for mitt bruk, hadde en Axe FX 2 krevd fotbrett i tillegg. I fjor høst kom derimot en annonsering fra Fractal Audio jeg ikke var forberedt på. I stedet for å være nødt til å kjøpe en Axe FX 2 XL+ fra G66 for 28000 + fotbrett til flere tusen, annonserte Fractal Audio AX8, en litt nedskalert versjon av Axe FX 2 integrert i en fotpedal-løsning. Prisen ble på bare 17000, ferdig levert inkludert moms og levering, noe som er konkurransedyktig oppimot konkurrentene kemper og L6 Helix. Jeg var på ventelista med en gang, og i forrige uke leverte G66 fotbrettet på døra hjemme hos meg! I denne posten tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om hva jeg synes om det nye produktet fra Fractal Audio. Hvorfor modellering? Jeg har lenge spilt svært mange forskjellige sjangrer. Jeg trenger muligheten til å ha alt fra rene jazz-lyder til en skikkelig vrengt plexi, og jeg er kresen. Det holder ikke med én amp. Jeg er også avhengig av innspillingsmuligheter, noe som er særdeles enkelt med en modelleringsenhet. Jeg må også ha mulighet til å spille med lavt volum da jeg bor i borettslag, og jeg må ha mulighet til å bruke enheten på bandøving og eventuelle spillejobber. Axe FX Ultra har lenge oppfyllt alle disse kriteriene for min del, og den låter bra, men med bare 10 slots for egne kabinetter ble det litt lite, og portabiliteten til AX8 gjorde også beslutningen om å oppgradere enklere. Hva er AX8? AX8 er en nedskalert versjon av Fractal Audio's Axe FX 2. Den har kun mulighet til å kjøre en amp-blokk og en kabinettsimulering samtidig, mot 2 av hver på Axe FX 2. Den mangler også en del av de mest sære effektene som vocoder, multitap delay o.l. Den har også en noe svakere DSP, som gjør at man ikke kan kjøre fullt så mange effekter samtidig som på Axe FX 2. AX8 har heller ikke et innebygd interface, så man trenger et lydkort for å ta opp med AX8, men dette hadde jeg fra før, så det var ikke et problem. Den har derimot alle de svært gode ampmodellene fra Axe FX 2, alle kabinettene, med plass til 512 egne kabinetter, USB med mulighet for redigering fra PC/Mac, 4 tilkoblinger for expressionpedaler eller ekstra pedaler for switching, og de samme kraftige routingmulighetene som med Axe FX 2. En stor styrke jeg merker de nye Fractal Audio produktene har er en ny oppdeling i programmeringen. Når du har laget deg et program med effekter og en amp, kan du ha 8 forskjellige scener i dette programmet. Scene 1 kan ha ampen skrudd ned, med litt chorus og reverb for eksempel, og med ett trykk på en fotpedal bytter du til scene 2. Der kan du slå av chorusen, slå opp gain på ampen, slå på en drivepedal og kanskje litt delay, med bare ett fotpedaltrykk. Tidligere om man ønsket dette, måtte man bytte program, og da ble det fort slik at man hadde f.eks "låt 1 clean" "låt 1 crunch" "låt 1 lead" som separate program og da kunne det fort bli svært mange programmer. Nå trenger du kun et program for hver låt, hvor scene-endringer endrer interne parametre i selve programmet slik at man kun trenger ett program for alle endringene i ei låt. Høres vel og bra ut det, men åssen er interfacet? Dette er det som møter deg når du starter enheten. Om du kun ønsker å slå av/på effekter som på et vanlig pedalbrett, gjør du ingenting. Da kan du slå av/på effektene med pedalene som er merket 1-8 og lyset rett over pedalen vil vise om effekten er på eller av. Om du ønsker å bytte "scene" trykker man enten en gang på F2 og velger scene (1-8) eller så kan man holde nede F2, så vil enheten gå over i "sticky scene mode" som gjør at du KUN endrer scener, og ikke slår av/på effekter individuelt. i "pedalbrett"-modus kan du også f.eks bruke knapp 5 eller 6 i dette tilfellet for å bytte scene om man ønsker det. Alle pedalene er programmerbare, og de kan gjøre stort sett akkurat det du vil de skal gjøre. Led'en øverst til venstre på hver knapp viser hvilken scene som er valgt, og Y-leden viser om effekten er i Y-modus (Led på) eller X-modus (Led av) X/Y er veldig greit om man ønsker f.eks forskjellige delayeffekter på et program. Alle de mest vanlige forsterkerparametre ligger lett tilgjengelig på fronten, og etter en uke med å bli kjent med bruken, må jeg bare si at selv om læringskurven er bratt, og det er hinsides mange parametre å leke seg med, så har Fractal audio gjort en svært god jobb med hvordan man navigerer på enheten. Det er litt vanskelig spesielt i starten, men det vil det alltid være med en så avansert enhet. For å bare nevne eksempler, så finnes det muligheter for å endre verdier på kondensatorer, modellere at en amp har en for liten eller for stor utgangstransformator, modellere bytte av preamprør, modellere bytte av poweramprør, modellere en for hot/cold bias, endre bassrespons, høytalerresonans, "mains impedance", om ampen skal ha lite eller mye negativ feedback osv osv osv. Her er et sitat fra manualen: Slike avanserte parametre finnes det MANGE av. Så helt på slutten vil jeg ta for meg litt argumenter for og mot enheten. Alt dette vil være subjektivt, og noe jeg synes er positivt kan du mene er negativt. Positivt Dekker behovene til de aller fleste gitarister. Inkluderer fotbrett. Er svært liten og kompakt (Mindre enn helix). Særdeles god modellering. 512 slots for brukerkabinetter (mer enn nok). Konstant oppdateringer fra Fractal Audio med en del nyvinninger, nye amper, effekter osv. (vi er allerede på v 3.04). Negativt Bratt læringskurve, mange parametre som en vanlig "layman" aldri kommer til å endre på. Monochrome skjerm (seriøst, i 2016?) Så helt til slutt, kan jeg vel ikke poste dette uten lydklipp, vel? Jeg synes det er så veldig mange som legger ut metall med disse enhetene, så her får dere et klipp med litt twang! Gitaren som er i bruk er CS Stratten min. Ampmodellen er en modell av Keith Urban's Tweed med matchende kabinett. starten er streit med litt delay og reverb. etter hvert får klippet mer gain, en kompressor kobles inn, og delayen går til å være mer slapbackdelay. Deretter får klippet enda mer gain med en TS808. Helt til slutt kobles Kompressoren og 808'n inn. Her er enda et klipp. Les Paul med Suhr Aldrich mikker kobles i en modell av en JTM45. Kabinettet er en "IR mix, based on a 4x2 Marshall TV with G12M25 greenbacks" Delay kobles inn etter hvert, men starten er kun ampen med gitarvolumet skrudd ned og jeg spiller svakt. Volumet skrus opp og en "Face Fuzz" (gjett hva det er forno da) kobles inn.
  12. Mange morsomme argumenter her. Men jeg må rett og slett være helt ærlig jeg. Det ligger verdi i merkevaren for min del. Virker som at det er få som tør å innrømme det, men jeg er iallefall ærlig. Det var Leo Fender som laga stratocasteren, og det var Gibson som lagde Les Paul-gitaren. Alt annet som tydelig prøver å etterligne form og funksjon er en kopi, og det virker det som at vi er helt enige om. Det blir litt som å kjøpe coop cola når man har lyst på coca cola. Det er cola, det er leskende, men det er ikke det samme. Jeg tviler ikke på at det finnes noen som foretrekker Greco, Edwards, Tokai osv. Jeg er klar over at jeg i noen tilfeller ikke vil kunne kjenne eller høre forskjell i en blindtest, men for min del vil det aldri bli det samme, jeg VET det ikke er en Gibson. Gitar er en hobby, jeg har råd og lyst til å kjøpe Gibson, hvorfor i alle dager mener dere da at jeg skal kjøpe greco eller edwards? Utelukker ikke at jeg kanskje kjøper meg en japangitar en gang, og det kan godt hende jeg blir å trives med den. Mange som sier "jeg driter i merket så lenge gitaren er god!", vel la meg være den første til å innrømme at jeg bryr meg om begge deler, både merket og at gitaren er god.
  13. Haha, velkommen til forumet! Må bare le, det er litt skremmende hvor like arenaer jeg og du har. Vi begge er/har vært lærere og har musikk og ølbrygging som hobbyer! Har stor respekt for arbeidet ditt både i hjemmebryggermiljøet og hos 7 Fjell. Har brukt mange av dine oppskrifter og artikler som inspirasjon for mange av mine egne øl!
  14. Ingen som svarer noe særlig på spørsmålet mitt, men.... Ja, Ultra er et produkt som ikke lenger støttes. Men saken er jo at det er enda en SÆRDELES god modelleringsenhet. Lyden blir jo ikke noe dårligere bare fordi at det ikke er noe support for den! Den går runder rundt både POD HD 500 og Eleven Rack mtp. både funksjonalitet, antall amper og lydkvalitet. Årsaken til at jeg spør er at jeg ser at Axe FX 2 koster nærmere 27000 kroner ferdig importert fra G66 nå for tiden. Jeg ser også at noen enheter går til 18-20k. Ikke alle har så mye penger, og i segmentet under 10k vil jeg tro at Ultra enda er sammenliknbar med andre enheter, med mindre det er noe som har gått meg hus forbi i det siste. (Jeg kjenner til både Kemper (16k), Helix (15k) og AX8 (17k).) Jeg får prøve meg med 9k tenker jeg. Så får jeg se om jeg får noen bud eller noe sånt.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.