Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone VS Gibson


JAH

Anbefalte innlegg

Det var vel ærlig talt ikke i den konteksten jeg mente ordet "særiøs", jeg mente vel det at om man ser for seg gitarhobbyen som noe midlertidig, og ikke vil bruke mye penger pga. det, eller om man vil gjøre en grei investering, som vil holde seg lenge i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 342
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg mener at min gitarhobby er "seriøs". Jeg har spilt to konserter på epien og de merka (merkelig nok) ingen forskjell annet enn headstocken på en Gibson versjon. Jeg snakker da om hovedbandet på den ene konserten. Jeg varma opp. Gitaristen likte gitaren min veldig godt, han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører hva du sier, men for min del, er det vanskelig å forstå. Jeg har vært fornøyd med mine LTD og Epiphone gitarer jeg også, for all del, men de kan ikke måle seg med Gibsonen min, uansett. Det er noe med hele pakka. Lakken, setup, looks, pots osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel ærlig talt ikke i den konteksten jeg mente ordet "særiøs", jeg mente vel det at om man ser for seg gitarhobbyen som noe midlertidig, og ikke vil bruke mye penger pga. det, eller om man vil gjøre en grei investering, som vil holde seg lenge i pris.

Skjønner som sagt poenget ditt, og er veldig enig i prinsippet. Men jeg tror du undervurderer flere av de dyrere Epiene og Squierene. De billigste fra disse merkene er riktignok lagd for å kun takle de finere nyansene av Tom Dooley og Smoke On The Water på gutte/ jenterommet, men de dyrere er faktisk rett og slett BRA på de fleste måter, og byr ikke nødvendigvis på flere problemer enn hva tilfellet er med dyrere gitarer. Riktignok må man av og til skifte ut et par svake ledd, men det er ikke en hindring om man liker å mekke litt ;)

Personlig har jeg gått fra å ha et par dyre gitarer til å ha flere forskjellige mellompris-gitarer som jeg har valgt med omhu, og som jeg faktisk er MER fornøyd med! Vurderte en stund å investere i en Fender CS etter å ha prøvd en av mine elever sin usannsynlig deilige Heavy Relic. Men jeg synes det er greit å ha mat i kjøleskapet også, og det synes kona og dattera også. På en annen side prøvde jeg en Squier Classic Vibe her om dagen, og fikk hakaslepp over kvaliteten på bl.a. halsen, og jeg har faktisk tre Fender Custom '69 single-coils i skuffen....

Endret av YBA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi huske at denne diskusjonen, i første rekke, ikke handler om hvorvidt en rimeligere gitar (i dette tilfellet Epiphone) er bra nok til å gjøre jobben for selv profesjonelle musikere. Det er de i aller høyeste grad, spesielt de som ligger over de aller billigste variantene, men om kvaliteten på Epiphone vs. Gibson generelt.

Jeg tror ikke noen her ikke skjønner at man kan utføre musisering og gitarspill på øverste nivå selv på en Epiphone, eller Squier, Fernandes mex Fender osv. Man kan til og med få dem til å låte og spille slik man ønsker ved å bytte elektronikk og hardware, ordentlig setup mm. Men "oppgraderinger" kan man også gjøre på en dyrere gitar for å få den enda et hakk nærmere sitt "gitarnirvana". Det er jo også her et lite paradoks at det virker som flere av de som har dyre Gibsons, gjør utskiftninger enn de som har Epiphones. Det forteller kanskje også noe om at de som tar seg råd til en dyrere gitar også muligens har klarere preferanser på hvilket lydideal man har og hva man ønsker at gitarene skal "gjøre".

Gitar er en lidenskapelig hobby som mange bruker flere hundre tusener på, og det synes jeg vi skal applaudere framfor å bruke hundretusener på jakt, fiske, frimerkesamling eller andre ubetydelige hobbyer. :P

At ikke alle har like mye penger å bruke på gitarhobbyen sin, spesielt blandt den yngre garde, er helt naturlig og det er derfor bra at det faktisk finnes meget gode instrumenter som ikke koster skjorta, og for en evt. lytter vil forskjellen mellom en Epi til 7000,- og en Gibson til 30000,- sannsynligvis være ikke-eksisterende, eller i det minste totalt likegyldig. For den som derimot har drømt lenge om den Gibboen til 30000,- og står med den, betyr det all verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarer som vi ser på som "dyre", altså gitarer i 10-25.000 kroners klassen og oppover, har vel aldri vært billigere med tanke på inntekt enn de er, akkurat nå. Dette er desverre en påstand som går igjen blant mye folk for tiden.

Personlig, synes jeg det blir dumt å klage på høye bensinpriser, når man kjører XC90, har 3mill i huslån, og kjøper flaskevann for 50 kroner literen på samme bensinstasjon.

Dette blir mye av det samme. Den PC-en du skriver med nå, for eksempel, hva betalte du for den, og hvor lenge forventer du at den skal holde?

En PC til 8-9000 kroner varer som oftest ikke lenger enn 4-5 år hos de fleste, om den varer så lenge. En Gibson, Fender CS, Tyler, Mayones e.l. er gitarer som koster kanskje det dobbelte av en ny PC, men som vil holde MYE lenger enn 10 år. Om du vil bytte ut, eller selge gitaren igjen, vil du nok også få igjen mye mer av pengene dine, enn du ville gjort av en PC.

Ja, ift inntekt er gitarer helt klart billigere nå enn hva de var før, men det er fortsatt ikke til å komme bort fra at for den gjennomsnittlige hobbygitarist er det fremdeles for dyrt. Det er jo allmenn kjent at gitarister trenger flere forskjellige gitarer. En med buckers, en med singlecoils, en med p90, en hollowbody, en sjustrenger, et par ekstra, og gjerne et par kurante akkustiske. Disse gitarene trenger jo også forsterkere. Om alle disse gitarene skal ligge i prisklasse 10-25k, si i snitt 15k, så er vi fort oppe i 150.000 bare i gitarer. Kjøper du PC til 10.000 så kan denne gjøre alt du trenger at den gjør. Etter 60 år har da datamaskinene til alt du trenger datamaskin til, kostet det samme som gitarene du har hatt i 60 år. Nå er du antakeligvis 80 år gammel, og snart død. Prisforskjellen er jo da ikke så veldig stor?

Selvsagt trenger ikke alle gitarene være i den prisklassen. Eller? Personlig erfaring er at om man har én virkelig god gitar som kan noen ting, og en middelmådig som kan andre ting, ender man opp med å aldri bruke den middelmådige, mens man til enhver tid bruker den virkelig gode og irriterer seg over de tingene den ikke kan.

Og ellers, tingene du nevner; tørst bil, dyr bensin, huslån, kone, unger og alt dette medfører koster mye penger, og disse tingene kommer gjerne på løpende bånd når man har nådd en alder der man er ferdig med utdanning og inntekt faktisk begynner å være stor nok til såpass dyre gitarer. Og når det kommer har du ikke råd til gitarene allikevel.

Joda, klarer man seg med én gitar så kan det jo være verdt investeringa, men man kommer ikke bort fra at det er mye penger for en gjennomsnittlig inntekt!

Jeg mener at min gitarhobby er "seriøs". Jeg har spilt to konserter på epien og de merka (merkelig nok) ingen forskjell annet enn headstocken på en Gibson versjon. Jeg snakker da om hovedbandet på den ene konserten. Jeg varma opp. Gitaristen likte gitaren min veldig godt, han :)

Jeg mener på ingen måte å klage på gitaren din, men uansett gitarister/musikere eller ikke. Jeg spilte i et band i sommer, og det var ikke en kjeft i bandet utover meg selv som la merke til lydmessig om jeg byttet gitar. Da byttet jeg mellom en Gibson SG med humbuckere, en Gibson Les Paul med P90 og en Fender Telecaster med singlecoils fra EMG. Det er ingen som hører like stor forskjell i lyden til en gitarist som gitaristen selv. De fleste andre hører bare gitarlyd, og om den er clean eller med vreng. Publikum som bare hører musikken som helhet merker stort sett enda mindre forskjell. :)

Endret av Duckling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ift inntekt er gitarer helt klart billigere nå enn hva de var før, men det er fortsatt ikke til å komme bort fra at for den gjennomsnittlige hobbygitarist er det fremdeles for dyrt. Det er jo allmenn kjent at gitarister trenger flere forskjellige gitarer. En med buckers, en med singlecoils, en med p90, en hollowbody, en sjustrenger, et par ekstra, og gjerne et par kurante akkustiske. Disse gitarene trenger jo også forsterkere. Om alle disse gitarene skal ligge i prisklasse 10-25k, si i snitt 15k, så er vi fort oppe i 150.000 bare i gitarer. Kjøper du PC til 10.000 så kan denne gjøre alt du trenger at den gjør. Etter 60 år har da datamaskinene til alt du trenger datamaskin til, kostet det samme som gitarene du har hatt i 60 år. Nå er du antakeligvis 80 år gammel, og snart død. Prisforskjellen er jo da ikke så veldig stor?

Selvsagt trenger ikke alle gitarene være i den prisklassen. Eller? Personlig erfaring er at om man har én virkelig god gitar som kan noen ting, og en middelmådig som kan andre ting, ender man opp med å aldri bruke den middelmådige, mens man til enhver tid bruker den virkelig gode og irriterer seg over de tingene den ikke kan.

Og ellers, tingene du nevner; tørst bil, dyr bensin, huslån, kone, unger og alt dette medfører koster mye penger, og disse tingene kommer gjerne på løpende bånd når man har nådd en alder der man er ferdig med utdanning og inntekt faktisk begynner å være stor nok til såpass dyre gitarer. Og når det kommer har du ikke råd til gitarene allikevel.

Joda, klarer man seg med én gitar så kan det jo være verdt investeringa, men man kommer ikke bort fra at det er mye penger for en gjennomsnittlig inntekt!

Jeg mener på ingen måte å klage på gitaren din, men uansett gitarister/musikere eller ikke. Jeg spilte i et band i sommer, og det var ikke en kjeft i bandet utover meg selv som la merke til lydmessig om jeg byttet gitar. Da byttet jeg mellom en Gibson SG med humbuckere, en Gibson Les Paul med P90 og en Fender Telecaster med singlecoils fra EMG. Det er ingen som hører like stor forskjell i lyden til en gitarist som gitaristen selv. De fleste andre hører bare gitarlyd, og om den er clean eller med vreng. Publikum som bare hører musikken som helhet merker stort sett enda mindre forskjell. :)

Jeg for min del LEVER av musikken, og har til tross for det valgt å heller ha et større utvalg billigere gitarer (Fender Mex., Levinson Blade, Michael Kelly) enn kun et par dyrere (Fender US og Gibson) som jeg hadde før. Og dette er jeg IKKE alene om! Det å leve av musikken betyr vanligvis IKKE at man er rik - spesielt ikke i disse dager! En advokat eller eiendomsmegler har større sjanse til å eie en dyr Gibson enn en stakkars musiker! ;)

Det er faktisk overraskende mange proffe gitarister som bruker Fender Mex., enten som reservegitar eller faktisk som hovedgitar - til og med blant de som tjener gode penger. Synes selv forskjellen mellom alle de Mexicanske som ligger over Standard Strat (som selv kun trenger noen nye mikker for å hoppe flere hakk fremover i køen)og Fender US Special, Highway, Standard og til og med DeLuxe, er forsvinnende liten, så jeg har ingen problemer med å skjønne dette!

Og etter å ha prøvd flere dyrere Epier i det siste, vil jeg spå at det samme godt kan skje her!

Ellers berører du et viktig poeng - publikum hører vanligvis IKKE forskjell, med mindre øksa har ubrukelige mikker eller overhodet ikke holder stemminga. Det er GITARISTEN som vanligvis kjenner forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi huske at denne diskusjonen, i første rekke, ikke handler om hvorvidt en rimeligere gitar (i dette tilfellet Epiphone) er bra nok til å gjøre jobben for selv profesjonelle musikere. Det er de i aller høyeste grad, spesielt de som ligger over de aller billigste variantene, men om kvaliteten på Epiphone vs. Gibson generelt.

Jeg tror ikke noen her ikke skjønner at man kan utføre musisering og gitarspill på øverste nivå selv på en Epiphone, eller Squier, Fernandes mex Fender osv. Man kan til og med få dem til å låte og spille slik man ønsker ved å bytte elektronikk og hardware, ordentlig setup mm. Men "oppgraderinger" kan man også gjøre på en dyrere gitar for å få den enda et hakk nærmere sitt "gitarnirvana". Det er jo også her et lite paradoks at det virker som flere av de som har dyre Gibsons, gjør utskiftninger enn de som har Epiphones. Det forteller kanskje også noe om at de som tar seg råd til en dyrere gitar også muligens har klarere preferanser på hvilket lydideal man har og hva man ønsker at gitarene skal "gjøre".

Gitar er en lidenskapelig hobby som mange bruker flere hundre tusener på, og det synes jeg vi skal applaudere framfor å bruke hundretusener på jakt, fiske, frimerkesamling eller andre ubetydelige hobbyer. :P

At ikke alle har like mye penger å bruke på gitarhobbyen sin, spesielt blandt den yngre garde, er helt naturlig og det er derfor bra at det faktisk finnes meget gode instrumenter som ikke koster skjorta, og for en evt. lytter vil forskjellen mellom en Epi til 7000,- og en Gibson til 30000,- sannsynligvis være ikke-eksisterende, eller i det minste totalt likegyldig. For den som derimot har drømt lenge om den Gibboen til 30000,- og står med den, betyr det all verden.

Jeg tror at desverre er det mange som IKKE skjønner at man kan uten problemer musisere helt glimrende på en gitar som ikke er en Gibson eller Fender US. ;)

De fleste Gibson- og Fender CS som jeg ser er faktisk ikke mellom hendene på profesjonelle musikere, men mellom hendene på elevene mine - dvs. de av elevene mine som er nettopp advokater eller eiendomsmeglere og som spiller gitar som hobby. De jeg kjenner som lever av musikken tar seg ikke råd til slikt - eller HAR rett og slett ikke råd til slikt!

Personlig kunne jeg godt vendt meg til å spille på en Gibson Custom eller Fender CS, i stedet for de helt glimrende Fender Classic Playerene samt Michael Kellyen jeg bruker mesteparten av tiden. Hadde sikkert vært kult også å byttet ut hverdagskosten med Château Latour og indrefilet i trøffelsaus. Men jeg liker å kjøpe mat og klær til dattera mi også.

Bør kanskje legge til at jeg bor og jobber i Frankrike, hvor honorarene er betraktelig lavere og skattene betraktelig høyere enn i Norge :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at desverre er det mange som IKKE skjønner at man kan uten problemer musisere helt glimrende på en gitar som ikke er en Gibson eller Fender US. ;)

De fleste Gibson- og Fender CS som jeg ser er faktisk ikke mellom hendene på profesjonelle musikere, men mellom hendene på elevene mine - dvs. de av elevene mine som er nettopp advokater eller eiendomsmeglere og som spiller gitar som hobby. De jeg kjenner som lever av musikken tar seg ikke råd til slikt - eller HAR rett og slett ikke råd til slikt!

Personlig kunne jeg godt vendt meg til å spille på en Gibson Custom eller Fender CS, i stedet for de helt glimrende Fender Classic Playerene samt Michael Kellyen jeg bruker mesteparten av tiden. Hadde sikkert vært kult også å byttet ut hverdagskosten med Château Latour og indrefilet i trøffelsaus. Men jeg liker å kjøpe mat og klær til dattera mi også.

Bør kanskje legge til at jeg bor og jobber i Frankrike, hvor honorarene er betraktelig lavere og skattene betraktelig høyere enn i Norge :rolleyes:

Jeg skjønner hvor du vil, og ser også den med at det kan være "pappagutter" med rike foreldre som eier slike gitarer. Jeg ser likevel ikke for meg at det er veldig mange av den sorten her til lands, selv om de sikkert finnes.

Poenget mitt er likevel at godt voksne mennesker ofte bruker penger på hytte på fjellet, båt, stor ny bil e.l. I stedet for det, kan man jo heller bruke penger på gitarer og gitarutstyr. Man KAN f.eks. kjøpe en bil som er to år eldre og litt mindre.

Når det er sagt, vil det naturligvis alltid være noen som ikke har råd til noe av dette her, og da er det jo greit at det finnes rimeligere alternativer som er bra. Likevel var det relativt unge folk som kjøpte seg en Fender eller Gibson på 60-tallet også, og det var et, relativt sett, mye større innhogg i budsjettet enn det er i dag. Forskjellen er muligens at man den gangen hadde en gitar og en amp mens man i dag ikke nøyer seg med det.

Vi kan jo også sammenligne med de fleste yrkes-håndtverkere som også må holde verktøyet sitt selv. Det er heller ikke direkte billig, etter hva jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hvor du vil, og ser også den med at det kan være "pappagutter" med rike foreldre som eier slike gitarer. Jeg ser likevel ikke for meg at det er veldig mange av den sorten her til lands, selv om de sikkert finnes.

Poenget mitt er likevel at godt voksne mennesker ofte bruker penger på hytte på fjellet, båt, stor ny bil e.l. I stedet for det, kan man jo heller bruke penger på gitarer og gitarutstyr. Man KAN f.eks. kjøpe en bil som er to år eldre og litt mindre.

Når det er sagt, vil det naturligvis alltid være noen som ikke har råd til noe av dette her, og da er det jo greit at det finnes rimeligere alternativer som er bra. Likevel var det relativt unge folk som kjøpte seg en Fender eller Gibson på 60-tallet også, og det var et, relativt sett, mye større innhogg i budsjettet enn det er i dag. Forskjellen er muligens at man den gangen hadde en gitar og en amp mens man i dag ikke nøyer seg med det.

Vi kan jo også sammenligne med de fleste yrkes-håndtverkere som også må holde verktøyet sitt selv. Det er heller ikke direkte billig, etter hva jeg har forstått.

He he, nå er det ikke slik at jeg nødvendigvis mener at alle som kjøper seg dyre gitarer er bortskjemte drittunger, selv om jeg i mine sjalu øyeblikk liker å tenke slik ;)

Min viktigste kjepphest er at man ikke MÅ ha en dyr gitar, og at dagens dyrere "budsjettgitarer" er et helt glimrende alternativ hvor det eneste som holder deg igjen for å spille glimrende er deg selv! Og for de av oss som ikke er redde for å skru og lodde litt er mange av disse gitarene som blanke ark å regne :)

En annen ting som jeg har sett gjentatte eksempler på både på forumet og ellers, er folk som har et religiøst forhold til merker uten et snev av objektivitet. For eksempel hadde jeg for lenge siden en elev som skulle investere i en helt glimrende Ibanez i 5 - 6.000 kroners klassen, noe som funket glimrende til å spille som hans idoler (99% av det han hørte på var prog-metallband à la Dream Theater). Tror gitaren det var snakk om var en S, med glimrende treverk, lett og fin til tross for at det var mahogany, imponerende tremolo, superrask, ultralettspilt hals, og som eneste svake punkt litt todimensjonale mikker som tross alt gjorde jobben sin, og som uten problemer kunne skiftes ut ved et senere tidspunkt.

Stakkaren kom forvirret til en senere gitartime med et blytungt anker av en 70 - talls Les Paul med anemiske mini-humbuckers, og forklarte at en gitarspillende onkel hadde skjelt han ut mht. valget hans og hadde påfølgende dratt frem ungdomsgitaren fra under senga for å vise nevøen hva en "skikkelig" gitar var.

Nå gjaldt riktignok ikke dette Epi/ Gibson problematikken, men jeg vil våge å påstå at for hver gitarist som nyter nyansene som skiller hans Gibson fra billigere modeller og gjør den til en gitar i egen klasse, finnes det minst ti som sannsynligvis ikke er i stand til å skjønne forskjellen om den krøp opp bakenden ikledd rustning med mothaker :P

Det er heller ikke så vanlig at de som lever av å kjøre bil har de feteste bilene.

Nemlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nytter lite å fortelle en som ønsker seg en Gibson at han heller skal ønske seg en Epi. Hjernen vår fungere ikke sånn. Samme faen hvor bra Epi'en er står det ikke Gibson på den. The power of assiciation. Snørrungen vil ikke spille gitar, han vil spille en Gibson. Så han tar med seg komfepenga til nærmeste sjappe og svir dem av på den riktige logoen. Hvis han mot formodning ikke skulle fått nok komfepenger til ekte vare (burde være en sak for barnevernet), kan han til nød kjøpe noe med riktig fasong. Det ser fortsatt ikke så galt ut i speilet hjemme. Er ikke Gibson Classic Crappo og Cube Crappo 30 GN sin favoritt startpakke? Drit i forsterkeren vettu, syntes ikke i speilet den. Siden det ikke er politisk korrekt å si at man kjøper gitarer fordi de ser jævlig kule ut og har riktig logo, kan vi jo prøve å finne på masse "gode" argumenter for å prøve å overbevise oss selv om at vi har gjordt er et godt kjøp og det "eneste" rette. Blir side opp og side ned på gitarforumer av sånt.

Det er bare å innse gutter, vi er alle hjernevasket av dyktige reklamemenn og et altfor sterkt ønske om å være noen andre enn det vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.