Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone VS Gibson


JAH

Anbefalte innlegg

Det var faen meg bra sagt Gluke! Jeg er ihvertfall sånn. Det skal stå "Fender" og ikke "Squier" på headstocken, samma med Gibson/Epiphone. Det er helt idiotisk, men sånn er det bare.

Jeg for min del har mer og mer lyst til å investere i en Squier Classic Vibe eller Epiphone Les Paul på grunn av nettopp dette!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 342
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Siden det ikke er politisk korrekt å si at man kjøper gitarer fordi de ser jævlig kule ut og har riktig logo, kan vi jo prøve å finne på masse "gode" argumenter for å prøve å overbevise oss selv om at vi har gjordt er et godt kjøp og det "eneste" rette.

Det er bare å innse gutter, vi er alle hjernevasket av dyktige reklamemenn og et altfor sterkt ønske om å være noen andre enn det vi er.

Hørhør! Vel skrevet,og veldig sant. Dog, jeg har ingen problemer med å innrømme at det har skjedd for min del! Det gjør meg kanskje til idiot, men det funker for meg! :D

Mange vil være "merkehorer" fordi den gjengse oppfattning(generelt sett) er at de respektive merkene som Gibson og Fender er "best", uansett.

Endret av Skoggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at varemerker har en verdi i seg selv som selgerne kan ta kroner for. Det gjelder gitarer, klær, biler, motorsykler, hifi, parfyme, frokostblandinger etc. etc.

Vi forbinder varemerkene med ulik grad av kvalitet, eksklusivitet, identitet osv. Den oppfattelsen vi har av kvalitet trenger ikke stemme med virkeligheten, og for noen er den kanskje delvis underordnet viktigheten av eksklusivitet og den følelsen av identitet eieren får.

Det er likevel en faktor få har berørt i denne diskusjonen (som har beveget seg et stykke vekk fra opprinnelig emne), nemlig videresalgsverdien. Her scorer ofte de merkevarene som forbindes med eksklusivitet og kvalitet ganske høyt. Tror det er enklere å få solgt en pent brukt Gibson enn en pent brukt Cort, for å si det slik.

Sånn sett kan kjøp av en merkegitar i større grad forsvares som en investering, der verditapet kanskje bare er marginalt større enn for en rimeligere gitar av mindre akseptert merke.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var huset tomt for en skakket stund, så jeg utnyttet tiden med å ta så å si identiske opptak med 3 forskjellige gitarer. Dvs ampen (Vox 30 reverb) har hatt samme innstillinger, og effektene (ekko og kompressor) på samme posisjon. Dere får unnskylde min dårlige versjon av Time-soloen, men det var den jeg kom på i farta som jeg kan sånn nogenlunde.

De 3 gitarene som er brukt er :

- Epiphone Dot 335 med Seymour Duncan SH-1 humbuckers

- Gibson ES 335 1964 med Gibson Burstbuckers

- Gibson Les Paul Standard 2005 (med stock pickups)

Opptakene er gjort i vilkårlig rekkefølge, og jeg vil røpe rekkefølgen senere.

Klikk her for gitar #1

Klikk her for gitar #2

Klikk her for gitar #3

Igjen så vil jeg beklage om jeg har fornærmet David Gilmour-tilhengerne. Jeg har i praksis tegnet bart på Mona Lisa.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var huset tomt for en skakket stund, så jeg utnyttet tiden med å ta så å si identiske opptak med 3 forskjellige gitarer. Dvs ampen (Vox 30 reverb) har hatt samme innstillinger, og effektene (ekko og kompressor) på samme posisjon. Dere får unnskylde min dårlige versjon av Time-soloen, men det var den jeg kom på i farta som jeg kan sånn nogenlunde.

De 3 gitarene som er brukt er :

- Epiphone Dot 335 med Seymour Duncan SH-1 humbuckers

- Gibson ES 335 1964 med Gibson Burstbuckers

- Gibson Les Paul Standard 2005 (med stock pickups)

Opptakene er gjort i vilkårlig rekkefølge, og jeg vil røpe rekkefølgen senere.

Klikk her for gitar #1

Klikk her for gitar #2

Klikk her for gitar #3

Igjen så vil jeg beklage om jeg har fornærmet David Gilmour-tilhengerne. Jeg har i praksis tegnet bart på Mona Lisa.

Flott versjon av "Time", og Mona Lisa kler bart ;)

Om jeg skulle gjette ville jeg sagt at n°2 var Les Paulen da det låter litt mer "rocka", og at 1 og 3 var ES'ene, uten at jeg kan si hvilken er hvilken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1: Bra initiativ, men lag gjerne en egen tråd med poll så kanskje den får litt mer oppmerksomhet.

Punkt 2: Ikke for å være kritisk, men det er vel ikke til å komme bort fra at lydmessig er det stock-pickupsa på Epi'n som er det største problemet, når den da har fått en pickupoppgradering blir det nesten litt feil å skulle omtale den som en Epi når man kun hører lyden. Skulle også gjerne hørt litt akkordspill og noen powerchords i det mørkere leiet, da det gjerne er her litt labrere gitarer/pickups utmerker seg negativt.

Punkt 3: Det låt sånn i farta ganske likt, og jeg tror ikke jeg på noen måte kan gjette hva som er hva der.

Totalt sett; Bra initiativ, men jeg føler dessverre ikke at Epi'n kan sammenliknes rettferdig etter å ha oppgradert pickups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for gode ord fra YBA og Duckling. Jeg er faktisk helt enig med deg Duckling. Denne testen er nesten helt intetsigende, og derfor jeg ikke gadd å lage egen tråd på det. Men testen kan kanskje være et nyttig bidrag i denne gjeldende tråden. :)

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for gode ord fra YBA og Duckling. Jeg er faktisk helt enig med deg Duckling. Denne testen er nesten helt intetsigende, og derfor jeg ikke gadd å lage egen tråd på det. Men testen kan kanskje være et nyttig bidrag i denne gjeldende tråden. :)

Testen vil kanskje ikke gi noen fasit, men det er jo lov å ha det gøy? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektronikkopgraderinga på Epien (micker, pots og jobb) kom på drøye 3000. Gitaren koster nå rundt 3500, så nypris på denne vil vært cirka 6500 kroner. Ergo laangt rimeligere enn de to andre gitarene i "testen".

EDIT : Problemet mitt er bare det at Epien har en grusom tjukk hals, men jeg veit at noen liker å spille med balltre.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var huset tomt for en skakket stund, så jeg utnyttet tiden med å ta så å si identiske opptak med 3 forskjellige gitarer. Dvs ampen (Vox 30 reverb) har hatt samme innstillinger, og effektene (ekko og kompressor) på samme posisjon. Dere får unnskylde min dårlige versjon av Time-soloen, men det var den jeg kom på i farta som jeg kan sånn nogenlunde.

De 3 gitarene som er brukt er :

- Epiphone Dot 335 med Seymour Duncan SH-1 humbuckers

- Gibson ES 335 1964 med Gibson Burstbuckers

- Gibson Les Paul Standard 2005 (med stock pickups)

Opptakene er gjort i vilkårlig rekkefølge, og jeg vil røpe rekkefølgen senere.

Klikk her for gitar #1

Klikk her for gitar #2

Klikk her for gitar #3

Igjen så vil jeg beklage om jeg har fornærmet David Gilmour-tilhengerne. Jeg har i praksis tegnet bart på Mona Lisa.

Gitar 1 tipper jeg er er Epi'en

Gitar 2 tipper jeg er LP'en

Gitar 3 tipper jeg er ES'en

Det låter veldig likt og som du ser skriver jeg "tipper". Jeg har dog prøvd å analysere litt før tippinga, men kan ikke si jeg har peiling ocerhodet på hva som er hva. Det underbygger også min tidligere påstand om at at evt. lyttere neppe vil høre forskjell på en billig og en dyr gitar, da det er små nyanser som skiller, men lyd er bare en av mange "kvaliteter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.