Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone VS Gibson


JAH

Anbefalte innlegg

Herregud, leste gjennom hele tråden her, og her er det mange som har mistet bakkekontakten HELT, gitt!

Det er ikkeno her i verden som er kjempebra og ikke koster penger.

Folk kan klage så mye de vil på byggekvaliteten til Gibson, men Epiphone vil alltid være dårligere gitarer enn Gibson. Ja, du vil nok komme over en Epiphone som er sinnsykt bra satt opp, som noen har bytta mikker i, til noe mye bedre, og en eller annen Gibson Les Paul, som har 1cm høy action og hals med bakoversveis. Dette er ting som kan fikses på.

Om du kjøper deg en gitar med floyd rose eller liknende, blir kvalitetsforskjellen enda tydeligere når du kryper oppigjennom på pris-skalaen. Fra de værste gitarene, der umbrakoene i nøtta ødelegges etter ett strengeskift, og en floyd som ikke holder stemminga når man så vidt ser stygt på tremoloen.

Også har man de bra gitarene, med skruer i et eller annet materiale som holder MYE bedre (Grafitt? Karbonstål av noe slag?), og en tremolo du kan dra så mye frem og tilbake som du bare vil, uten at gitaren flytter seg BITTELITT i tuning en gang. Jeg har selv opplevd begge deler, og kan skrive under på at du får det du betaler for.

Vil du ha ikea-møbler med finér utenpå sponplater, greit. Men de vil aldri slå heltre møbler uansett. Nå blir dette kanskje en avsporing, men på både billige epiphone-gitarer, og bedre Edwardsgitarer o.l. er det finér. Personlig, så er jeg villig til å betale for en strøken lønnetopp. Om du vil ha finér, go ahead.

Poenget mitt, er at om noen skal selge noe til en lavere pris, må det skje noen kompromisser noe sted. Det er ingen som gir bort dritbra gitarer.

Frifond gav meg en dritbra gitar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 342
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Greit nok at man har en god gitar, men Epiphone- gitarer er "dårligere gitarer" enn Gibson. Rett og slett fordi desom lager gitarene vil at det skal være slik.

Det er jo liksom noe av greia, at Epiphone skal være et billigere alternati til Gibson. Det er hensikten med merket!

Det kan jo være at man "er heldig, og har fått et ekstra bra eksemplar". Den påstanden har jeg sett postet mange ganger her på forumet. Merkelig nok har jeg aldri sett noen som forteller om den gitaren de selv har kjøpt, og som er veldig dårlig. Litt pussig at nesten samtlige forummedlemer som poster har vunnet Epiphoneversjonen av Lotto.

Fint og flott at folk er fornøyde med gitarene sine, og det har de fleste av oss grunn til å være. I forhold til inntekt, har vel aldri en kvalitetsgitar kostet mindre penger enn nå om dagen. Intonasjon, strengehøyde, båndarbeid,hals og pickups er jo i mange tilfeller aldeles kurant på en gitar til et par tusenlapper. Men at de er like gode som en gitar til en gjennomsnittlig månedslønn? Det stemmer ikke. De kan være "bra nok", men ikke like bra.

Spør du meg, er det veldig fint. Hva skulle man drømme om hvis man kunne kjøpe en perfekt gitar for 2000 kroner? Ikke noe jeg trakter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Paul er drømmegitaren min :) GASer som bare det, har en Epi nå. Neste år blir det kanskje enda en Epi, de er ikke så verst, men til slutt så blir det noen forskjellige Gibboer. I tillegg til å prøve andre ting enn Les Paul også da. Sikler litt på en SG Standard :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du sier standard, mener du Gibson Les Paul Standard? i så fall, så må jeg si meg uenig. jeg har eid både den Epiphonen du har nå med EMG 81/85 og jeg har nå en Gibson Les Paul Standard. Gibsonen er mye bedre på alle områder, den er mye lettere, har bedre sustain, bedre hals (imo), bedre pickups (imo) og høyere kvalitet. også det faktum at Gibson eier Epiphone, og Epiphonen koster ca 1/3 av det Gibsonen koster, og at Gibsonen er laget av folk med skikkelig erfaring i stedet for små asiatiske unger, gjør at Gibson hadde utkonkurrert seg selv hvis det du påstår faktisk hadde vært tilfelle. Epiphonen er ingen dårlig gitar, langt i fra. selv om mye av det jeg nevner er subjektivt, er det i dag svært få som foretrekker Epiphone over Gibson (nå snakker vi om dagens Epiphone og Gibson). for all del, folk må få lov til å foretrekke Skoda fremfor Porsche.

forresten, mener du kanskje at Epiphonen er mer bang for the buck, altså at Gibsonen er langt fra 3 ganger så god selv om den koster 3 ganger så mye?

Kanskje om 45 år, når de ungene har jobba der sykt lenge, lengre enn gibson arbeiderne og fått masse erfaring, så vil vi se dritbra epiphone gitarer? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste ord angående fenomenet "oppgraderinger"

Som mange nevner, kan man oppgradere elektronikk og mekanikk på en rimelig gitar, for å gjøre den bedre. Man kan også få satt opp gitaren skikkelig - noe som ofte inkluderer båndsliping og skifte/justering av oversadel. Men hva blir egentlig sluttprisen på noe slikt? Relativt høy dessverre, fordi oppgraderingene fort blir kostende mer enn gitaren gjorde i utgangspunktet.

Et eksempel:

Epiphone SG Standard

Pris - 3300,-

Kasse - 750,- (ikke Gibson, men omtrent tilsvarende kvalitet)

Nye pickups, el-nikk, bro, stemmeskruer ca 3500,- (usa priser, deler omtrent tilsvarende eller identisk med Gibson original montert)

Setup, båndsliping, justering/skifte av oversadel - 1500,-

Total: 9050,-

Gibson SG Standard med kasse

Pris - 10000,-

Tja, så da har man en bra Epi, som er skikkelig satt opp og med oppgradert mekanikk, pickups og el-nikk. Kanskje kan dette være fint for mange, da de nå har flere valg i forhold til å velge andre pickups, annen mekanikk osv, men det er likefullt en rimelig Epi som nå knapt kostet en handletur på Rema mindre enn Gibson modellen..

"Det er bare å oppgradere" - Ja, det er det, men også det koster en hel del penger når man begynner å slå sammen summene. E-bay og andre er ikke SÅ billig når alt kommer til alt..

Edit:

Og la det bare være sagt en gang for alle. Jeg personlig har stor glede av rimelige gitarer, da jeg ikke akkurat er en gitarist av verdensklasse, samt at jeg har stor glede av å gjøre ting selv, modifisere og forbedre ting osv. Jeg kan f.eks bli veldig overrasket over hvor bra en partsocaster eller modifisert billig strat kan bli etter at jeg har brukt en hel del tid på instrumentet, men jeg er samtidig smertelig klar over at jeg ikke kan trylle frem en Fender Custom-Shop gitar av en billig Squier. Det er med andre ord ganske åpenbart hvor begrensningene ligger. Men det betyr samtidig ikke, at det ikke er en bra nok gitar for meg og mitt bruk.

Og jeg skal ikke være hoven og utidig i forhold til hvilke evner folk har til å vurdere gitarer, men det er neppe førstegangskjøpere med nyinnkjøpt Epiphone som representerer selve ekspertisen hva angår å bedømme en gitars kvaliteter. Man endrer gjerne litt oppfatning av hva som er en bra gitar, og hva som er viktig eller essensielt ved en gitars egenskaper etter som man blir flinkere til å spille og/eller har prøvd/eid en del gitarer.

Jeg kan skrive artikler opp og ned om en "vintage" stratocasters unike lyd i kombinasjon med en bra Fender amp, men for en som stort sett spiller AcDc vil ikke disse "soniske" kvalitetene bety særlig mye.. Jeg vil neppe klare å forklare hva jeg mener heller, med mindre vi deler noe av den samme fascinasjonen for et utvalg bestemte gitarister og innspillinger. Eller om ikke annet en spesifikk spillestil som kler denne kombinasjonen av forsterker og gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste ord angående fenomenet "oppgraderinger"

Som mange nevner, kan man oppgradere elektronikk og mekanikk på en rimelig gitar, for å gjøre den bedre. Man kan også få satt opp gitaren skikkelig - noe som ofte inkluderer båndsliping og skifte/justering av oversadel. Men hva blir egentlig sluttprisen på noe slikt? Relativt høy dessverre, fordi oppgraderingene fort blir kostende mer enn gitaren gjorde i utgangspunktet.

Et eksempel:

Epiphone SG Standard

Pris - 3300,-

Kasse - 750,- (ikke Gibson, men omtrent tilsvarende kvalitet)

Nye pickups, el-nikk, bro, stemmeskruer ca 3500,- (usa priser, deler omtrent tilsvarende eller identisk med Gibson original montert)

Setup, båndsliping, justering/skifte av oversadel - 1500,-

Total: 9050,-

Gibson SG Standard med kasse

Pris - 10000,-

Tja, så da har man en bra Epi, som er skikkelig satt opp og med oppgradert mekanikk, pickups og el-nikk. Kanskje kan dette være fint for mange, da de nå har flere valg i forhold til å velge andre pickups, annen mekanikk osv, men det er likefullt en rimelig Epi som nå knapt kostet en handletur på Rema mindre enn Gibson modellen..

"Det er bare å oppgradere" - Ja, det er det, men også det koster en hel del penger når man begynner å slå sammen summene. E-bay og andre er ikke SÅ billig når alt kommer til alt..

Er helt enig i at dette må tas med i regnestykket. Men man kan spare en del på oppgraderinger om man er i stand til å lodde mikker og pusse bånd selv. Ellers, som jeg har sagt tidligere: Har prøvd opp til flere nye Gibson - gitarer som har trengt både, setup, båndsliping, filing av oversadel etc. Og jeg har hørt om folk som har opplevd dette flere ganger. Litt surere å spandere penger på dette når man allerede har betalt 10 - 15.000, og selv om man er i stand til å gjøre dette selv, er det kjipt å kaste bort tid på noe som noen har blitt betalt for at de skulle gjort det. Men for all del: Tror det gjerne når man sier at dette ikke skjer så ofte lenger med Gibson - gitarer.

Og i og med at vi gjentar de samme tingene (ikke du, Greener) hiver jeg meg på:

* Ja, Gibson er vanligvis bedre,

* Nei, de er ikke 3-4 ganger bedre i den grad man kan måle dette på en objektiv måte.

* De dyrere Epiphonene er IKKE leketøy, men bra gitarer for oss som ikke er advokater eller eiendomsmeglere, som oftest blir de VELDIG bra gitarer med et sett nye mikker (om: det i det hele tatt trengs); og ALLE gitarer trenger før eller siden et profft setup. Låter de ikke bra, er det gitaristens feil, IKKE gitarens. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greener har et veldig godt poeng her. Kjøper man en Epi med den tanke at man alltids kan oppgradere for å få en veldig bra Epi. Det koster som nevnt en god del, og man bør kanskje vurdere om det er like greit å kjøpe en bedre gitar med en gang. Oppgraderinger vil dessverre i liten grad gjenspeiles i bruktprisen, og selv om veldig mange sier og mener at de aldri kommer til å selge Epien sin, sier all erfaring det motsatte i de aller fleste tilfeller.

Epiphone er bra nok for de fleste, ja uten tvil. Saken er likevel at (med fare for å virke litt kjepphøy...) det krever litt erfaring for å virkelig kjenne/høre/føle/se forskjellene på en virkelig god gitar og en som ikke er helt på høyde. Jeg vet i hvert fall med meg selv at jeg har andre "kvalitetspreferanser" nå enn for 20 år siden.

For å gjenta til det kjedsommelige: Epi er gode gitarer, stort sett, men å innbille seg at de er like gode eller bedre enn tre ganger så dyre gitarer, blir bare å lure seg sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste ord angående fenomenet "oppgraderinger"

Som mange nevner, kan man oppgradere elektronikk og mekanikk på en rimelig gitar, for å gjøre den bedre. Man kan også få satt opp gitaren skikkelig - noe som ofte inkluderer båndsliping og skifte/justering av oversadel. Men hva blir egentlig sluttprisen på noe slikt? Relativt høy dessverre, fordi oppgraderingene fort blir kostende mer enn gitaren gjorde i utgangspunktet.

Et eksempel:

Epiphone SG Standard

Pris - 3300,-

Kasse - 750,- (ikke Gibson, men omtrent tilsvarende kvalitet)

Nye pickups, el-nikk, bro, stemmeskruer ca 3500,- (usa priser, deler omtrent tilsvarende eller identisk med Gibson original montert)

Setup, båndsliping, justering/skifte av oversadel - 1500,-

Total: 9050,-

Gibson SG Standard med kasse

Pris - 10000,-

Tja, så da har man en bra Epi, som er skikkelig satt opp og med oppgradert mekanikk, pickups og el-nikk. Kanskje kan dette være fint for mange, da de nå har flere valg i forhold til å velge andre pickups, annen mekanikk osv, men det er likefullt en rimelig Epi som nå knapt kostet en handletur på Rema mindre enn Gibson modellen..

"Det er bare å oppgradere" - Ja, det er det, men også det koster en hel del penger når man begynner å slå sammen summene. E-bay og andre er ikke SÅ billig når alt kommer til alt..

Edit:

Og la det bare være sagt en gang for alle. Jeg personlig har stor glede av rimelige gitarer, da jeg ikke akkurat er en gitarist av verdensklasse, samt at jeg har stor glede av å gjøre ting selv, modifisere og forbedre ting osv. Jeg kan f.eks bli veldig overrasket over hvor bra en partsocaster eller modifisert billig strat kan bli etter at jeg har brukt en hel del tid på instrumentet, men jeg er samtidig smertelig klar over at jeg ikke kan trylle frem en Fender Custom-Shop gitar av en billig Squier. Det er med andre ord ganske åpenbart hvor begrensningene ligger. Men det betyr samtidig ikke, at det ikke er en bra nok gitar for meg og mitt bruk.

Og jeg skal ikke være hoven og utidig i forhold til hvilke evner folk har til å vurdere gitarer, men det er neppe førstegangskjøpere med nyinnkjøpt Epiphone som representerer selve ekspertisen hva angår å bedømme en gitars kvaliteter. Man endrer gjerne litt oppfatning av hva som er en bra gitar, og hva som er viktig eller essensielt ved en gitars egenskaper etter som man blir flinkere til å spille og/eller har prøvd/eid en del gitarer.

Jeg kan skrive artikler opp og ned om en "vintage" stratocasters unike lyd i kombinasjon med en bra Fender amp, men for en som stort sett spiller AcDc vil ikke disse "soniske" kvalitetene bety særlig mye.. Jeg vil neppe klare å forklare hva jeg mener heller, med mindre vi deler noe av den samme fascinasjonen for et utvalg bestemte gitarister og innspillinger. Eller om ikke annet en spesifikk spillestil som kler denne kombinasjonen av forsterker og gitar.

Skikkelig dyre komponenter du hadde funnet da? :P Kom frem til det samme på ca 2600 (SD's, gotoh tunere, vintage elektronikk med bumblebee caps, gibson bro). Må ikke glemme at man får non hundelapper for alle de delene man plukker av Epien også da ;) Så de blir noen tusenlapper forskjell. Men det er enda større forskjell på Les Paul enn det er på SGer, da ingen les paul koster mindre enn 17k ish ny (sist jeg sjekket).

Dette er ikke et forsøk på å forsvare påstanden "Epi er like god som Gibson", for all del det er stor forskjell i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig dyre komponenter du hadde funnet da? :P Kom frem til det samme på ca 2600 (SD's, gotoh tunere, vintage elektronikk med bumblebee caps, gibson bro). Må ikke glemme at man får non hundelapper for alle de delene man plukker av Epien også da ;) Så de blir noen tusenlapper forskjell.

Hvis du kom frem til den summen, har du enten glemt å regne med ting som tollgebyr, moms og frakt, eller du har en voldsom rimelig leverandør du gjerne må fortelle meg navnet på. Du har vel også tenkt på at du ikke kan montere nøyaktig de samme delene som sitter på en Gibson grunnet metriske mål osv?

Ingen betaler mange kronene for billig mekanikk fra en Epi.

Jeg tror jeg har mine ord og regnestykke i behold jeg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* De dyrere Epiphonene er IKKE leketøy, men bra gitarer for oss som ikke er advokater eller eiendomsmeglere, som oftest blir de VELDIG bra gitarer med et sett nye mikker (om: det i det hele tatt trengs); og ALLE gitarer trenger før eller siden et profft setup. Låter de ikke bra, er det gitaristens feil, IKKE gitarens. :P

Gitarer som vi ser på som "dyre", altså gitarer i 10-25.000 kroners klassen og oppover, har vel aldri vært billigere med tanke på inntekt enn de er, akkurat nå. Dette er desverre en påstand som går igjen blant mye folk for tiden.

Personlig, synes jeg det blir dumt å klage på høye bensinpriser, når man kjører XC90, har 3mill i huslån, og kjøper flaskevann for 50 kroner literen på samme bensinstasjon.

Dette blir mye av det samme. Den PC-en du skriver med nå, for eksempel, hva betalte du for den, og hvor lenge forventer du at den skal holde?

En PC til 8-9000 kroner varer som oftest ikke lenger enn 4-5 år hos de fleste, om den varer så lenge. En Gibson, Fender CS, Tyler, Mayones e.l. er gitarer som koster kanskje det dobbelte av en ny PC, men som vil holde MYE lenger enn 10 år. Om du vil bytte ut, eller selge gitaren igjen, vil du nok også få igjen mye mer av pengene dine, enn du ville gjort av en PC.

Det hele kommer vel ærlig talt ned til prioriteringer, og hvor særiøs man mener gitarhobbyen sin faktisk er.

Personlig, tror jeg neppe at jeg kunne gått tilbake til kun epiphone og squier-gitarer, da disse gitarene ødelegger mye av spillegleden, for min egen del.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarer som vi ser på som "dyre", altså gitarer i 10-25.000 kroners klassen og oppover, har vel aldri vært billigere med tanke på inntekt enn de er, akkurat nå. Dette er desverre en påstand som går igjen blant mye folk for tiden.

Personlig, synes jeg det blir dumt å klage på høye bensinpriser, når man kjører XC90, har 3mill i huslån, og kjøper flaskevann for 50 kroner literen på samme bensinstasjon.

:lol:

Faktisk et jævla godt poeng.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kom frem til den summen, har du enten glemt å regne med ting som tollgebyr, moms og frakt, eller du har en voldsom rimelig leverandør du gjerne må fortelle meg navnet på. Du har vel også tenkt på at du ikke kan montere nøyaktig de samme delene som sitter på en Gibson grunnet metriske mål osv?

Ingen betaler mange kronene for billig mekanikk fra en Epi.

Jeg tror jeg har mine ord og regnestykke i behold jeg altså.

Jeg bare fant prisen på en god les paul bridge (da jeg ikke vet navnet på deler som passer epiphone, og som holder høy kvalitet), derfor har ikke regnet med mål på montering osv.

Jeg pleier somregel å få tilsendt ting uten å betale moms (fra japan osv) men når jeg regner på det med moms, så ser jeg at prisen din ikke er så gal alikevel! Beklager

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare fant prisen på en god les paul bridge (da jeg ikke vet navnet på deler som passer epiphone, og som holder høy kvalitet), derfor har ikke regnet med mål på montering osv.

Jeg pleier somregel å få tilsendt ting uten å betale moms (fra japan osv) men når jeg regner på det med moms, så ser jeg at prisen din ikke er så gal alikevel! Beklager

Null problem, det var egentlig litt av poenget med innlegget mitt også - å fastslå hva ting faktisk koster når alt kommer til alt. Da jeg kjøper en del deler og slikt har jeg fått et mer bevist forhold til nettopp prisen med tiden. Og konklusjonen er altså at det fort blir en hel del penger av det når man slår sammen summene.

Et annet problem er dette med ukurante mål osv på gitarer med metrisk hardware osv. Spesielt på Fender-orienterte gitarer har ofte rimelige kopier ukurant mål på alt fra mekanikk til halser/halslommer, plekterbrett osv. Derfor krever en oppgradering ofte ganske store inngrep for å kunne gjennomføres eller bli vellykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarer som vi ser på som "dyre", altså gitarer i 10-25.000 kroners klassen og oppover, har vel aldri vært billigere med tanke på inntekt enn de er, akkurat nå. Dette er desverre en påstand som går igjen blant mye folk for tiden.

Personlig, synes jeg det blir dumt å klage på høye bensinpriser, når man kjører XC90, har 3mill i huslån, og kjøper flaskevann for 50 kroner literen på samme bensinstasjon.

Dette blir mye av det samme. Den PC-en du skriver med nå, for eksempel, hva betalte du for den, og hvor lenge forventer du at den skal holde?

En PC til 8-9000 kroner varer som oftest ikke lenger enn 4-5 år hos de fleste, om den varer så lenge. En Gibson, Fender CS, Tyler, Mayones e.l. er gitarer som koster kanskje det dobbelte av en ny PC, men som vil holde MYE lenger enn 10 år. Om du vil bytte ut, eller selge gitaren igjen, vil du nok også få igjen mye mer av pengene dine, enn du ville gjort av en PC.

Det hele kommer vel ærlig talt ned til prioriteringer, og hvor særiøs man mener gitarhobbyen sin faktisk er.

Personlig, tror jeg neppe at jeg kunne gått tilbake til kun epiphone og squier-gitarer, da disse gitarene ødelegger mye av spillegleden, for min egen del.

Forsåvidt enig i hovedprinsippene, men selv er gitaren jobb, til tross for dette er min hovedøks en relativt billig Fender Classic Player fra Mexico med noen oppgraderinger, selv om jeg har hatt dyrere gitarer. Kjenner flere andre som lever av musikken som IKKE gidder å ta seg råd til en dyr Gibson eller en Fender CS. Og det å si at de ikke er "seriøse" er renspikka BS. Har en kompis som bruker en stock Squier som hovedøks, og som spiller fletta av de fleste.

En bra øks er en bra øks, uansett merke eller pris. Mye går på smak, og uansett så ligger mesteparten i fingre og hode ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.