Gå til innhold

YBA

Medlem
  • Innholdsteller

    210
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

YBA vant dagen sist April 22 2012

YBA hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

2 Neutral

Om YBA

  • Rang
    Gitarrocker

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Frankrike
  1. Baja er jo en strålende gitar til en relativt billig penge, og CV er på sin side en overraskende saftig sak til latterlig lite penger. Men har du vurdert http://www.espguitars.com/products?categories=te-series ? LTDene har veldig (kanskje til og med alt for) lettspilte halser. Men kvalitet for pengene, det er det!
  2. Dette er noe som kan variere fra sang til sang - noen sanger har en lett gjenkjennelig grunntone, noen har ikke. Noen sanger skifter toneart underveis. Fin trening for øret er å rett og slett høre på noen enkle sanger og venne seg til hvor grunntonen er, gjerne med hjelp fra en flink lærer, og ta det derfra. Teori vil hjelpe, men det vil ikke være en snarvei. Men: Kjøp en sangbok og lær flest mulige sanger.
  3. Har et par Blade-gitarer. Min Texas Standard pro: Lettspilt, tynn hals, men ikke HELT Ibanez heller. Lett kropp. Praktiske konturer. Veldig behagelig gitar å ha på seg og spille på. Tynn lakk. Låter veldig bra, og med mid-boosten på fullt får jeg en glimrende hb-aaktig lyd! Men med støy..... I det hele tatt en gitar som har noe "custom" over seg, veldig bra gitar
  4. Det tror jeg ikke. De som har råd til Suhr kjøper Suhr. Vi som ikke har råd til Suhr har et alternativ, i stedet for at vi kjøper andre gitarer i samme prisklasse.
  5. Det kan være flere grunner til at den klirrer, bare for å hoppe med i samtalen. Men uansett: Er den flunke ny, ta den med til butikken! Hvis ikke risikerer du at garantien ryker.
  6. Wow !!! Gratulerer, virker som et røverkjøp! Nå fikk jeg litt GAS.....
  7. Tingen er at som det er nevnt over her, så er det umulig å ha en 100% intonert gitar. Man må inngå noen kompromisser. Mer om dette her: http://en.wikipedia.org/wiki/Musical_tuning Samt: http://en.wikipedia.org/wiki/Just_intonation Og: http://en.wikipedia.org/wiki/Equal_temperament Og her kommer stil inn i bildet. En som ofte spiller åpne akkorder vil ha andre "behov" enn en som helst fyrer av soloer i de tosifra båndene. DERFOR er forenklede retningslinjer litt "farlige".
  8. Jeg hiver meg på, selv om diskusjonen sikkert ikke har bruk for enda en person som sier akkurat det samme Personlig mener jeg at om man er rimelig fersk, så er det sikkert lurt å holde seg unna intonering. Om man våger seg, så er det jo flere glimrende råd over: Ferske strenger, passe på å ikke skru bakover Men det viktigste er faktisk dette med øret! La meg si det slik: Om man ikke er istand til å høre forskjellen, bør man la være å intonere. Eller kun "idiotintonere" med å sjekke at 12. bånd er stemt og håpe på det beste. Tingen er at det er veldig mye som spiller inn: Stil, HVA man spiller mest, og HVORDAN man spiller det. Derfor må man være forsiktig med enkle retningslinjer. Ellers funker Feiten - intonering veldig bra for de aller, aller fleste
  9. Skalaer er absolutt relevante å lære seg, for all del. Det eneste jeg vil påpeke er at veldig mange gitarister (inkludert mange av mine elever samt meg selv i tidligere dager) bruker veldig mye tid på å lære seg fem trillioner forskjellige skalaer uten å lære mekanismene bak - og da tenker jeg både på harmoni og melodioppbygning/ frasering.
  10. www.magnetoguitars.com Bør sjekkes ut, bra gitarer, og eieren er kjempehyggelig!
  11. Skjønner helt klart hva du mener. Alt jeg sier er at om man lærer seg litt om intervaller og harmoni, så kommer skalaene og akkordene ramlende ut. John Scofield sa "I base my improvisations on SOUND, not on verbal concepts", og det er mye sannhet i det. Når det gjelder frygisk dominant eller for den sakens skyld harmonisk og melodisk moll, så er saken slik at det IKKE nødvendigvis passer fra begynnelse til start på en sang, eller for den sakens skyld en akkordprogresjon. La oss si at du har en typisk flamenco/ metal progresjon som denne: / Am / G / F / E / Her vil du kunne kose deg med frygisk dominant/ harmonisk moll femte trinn på E. Men stort sett kun der. Grunnen til det er at G# en vil kræsje totalt med G - akkorden, låte rart med Am, og ikke nødvendigvis helt være kompis med F heller. Grunnen til det er at G#, som er tersen til E, vil kræsje fælt med G (prøv), den vil fungere som en stor septim mot Am, som vanligvis ville hatt en liten septim, mens med F vil den fungere som en forstørret sekund, som vil gnisse litt mot F'ens ters - A. Men med E vil den derimot passe som hånd i hanske
  12. Frygisk dominant er vel det mest "offisielle" navnet, det er vel også det mest logiske navnet på mange måter, sett ut ifra våre vestlige musikktradisjoner.
  13. For all del, er greit å kunne noen skalaer, og selvsagt greit å kunne navnene på dem. Men når det gjelder det sistnevnte, er ofte navnene mindre "offisielle" enn hva man liker. For eksempel: "Frygisk dominant" er egentlig bare en forenklet etikett man har slengt på opptil flere skalaer brukt i diverse spansk folkemusikk, sigøynermusikk, arabisk musikk etc. Den har ingenting med den "opprinnelige" frygiske skalaen å gjøre, som selv ikke har noe med Frygia å gjøre for den sakens skyld (...), og det er veldig vanlig å gjøre forandringer på den. Den klassiske utdannelsen har lurt oss til å tro at alle skalaer får et offisielt navn før de blir brukt. Sannheten er at komponister/ utøvende musikere bruker de tonene de føler passer, og egentlig gir beng i hva skala de tilhører og hva den heter - i hvert fall i løpet av den skapende prosessen. Og spesielt innen "munn-til-øre" - stilarter som div. folkemusikk, flamenco (selv om den ofte vandrer hånd i hånd med klassisk gitar nåtildags), rock... Vet ikke hvor mange musikkanalysetimer jeg har hatt som har vært fullstending bortkastet på analyser som komponisten sannsynligvis hadde ristet på hodet av. Uansett: Jeg har selv, på mine eldre, geatriske dager, sluttet å bry meg for mye med å kunne 1.000.000. skalaer. Skalaer er gøy det, men det er bedre å tenke litt mer intervaller og harmoni synes jeg
  14. En dominant er noe som har stor ters og liten septim, som leder til en tonika som er en kvart over - eller en kvint under. Den store tersen til dominanten leder opp til grunntonen til tonika, den lille septimen til dominanten leder ned til tersen til tonika, unntatt i moll, så med andre ord gjelder ikke dette for frygisk dominant, men til gjengjeld leder den lille nonen ned til kvinten til tonika. Fjerner du grunntonen til en 7b9 - akkord har du forøvrig en dimakkord. Hipp hurra for søttende mai.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.