Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfi27

Medlem
  • Innholdsteller

    2 763
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    14

Alfi27 vant dagen sist Januar 8

Alfi27 hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

678 Excellent

1 følger

Om Alfi27

  • Rang
    We dem Boyz
  • Bursdag August 27

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Liverpool

Nylige profilbesøk

10 211 profilvisninger
  1. Det er litt sykt ja, en 200w Marshall Major har vel 4xKT88? Hadde vært interessant å teste litt andre typer rør bare for å høre hva de bidrar med. 🤔 Må bare si at internett er et fantastisk sted, har sakte men sikkert beveget meg over i Jose-land både med og uten dioder, og det er knall saker! Mastervolum før tonestack var spesielt interessant. Fant også et schematic av Cameron Atomica (Jose modda Super Lead) i går kveld, og så fort at det var mye JCM800/Super Lead DNA (de to deler det meste). Kunne ikke legge meg før den kretsen var testa ut 😅 I tillegg til skikkelig hissig 80's lyd på high sensitivity inputen, ble jeg overraska over at low sens. låter meget nært en stock Marshall! Litt tightere, hårfint "smoothere" og tar pedaler bedre. Har ikke lyst å borre hull til switcher, så må skaffe push pull pots for å switche inn og ut dioder (20v Zener) og transistorer (MPSA06, samme som Friedman sin sat switch)! Låter ca sånn, først low sensitivity så high rundt 0:52 https://www.dropbox.com/s/9s2ewo5syi2ghs4/Atomica mod.wav?dl=0
  2. Kan den også brukes andre veien til å watte opp en laveffekts rørsforsterker? - Jepp, en reactive load gjør høyttaler-signalet fra ampen om til et line signal, så den innebygde powerampen vil bli fôret med et line signal uavhengig av om det kommer fra en 100w eller 10w amp. Vil effektene den har innebygget eller kan hentes i fx-loopen bli lagt til etter sluttrinnet også? Blir da lyden annerledes enn om man legger til samme effekt før sluttrinnet? Og hvordan? - Litt usikker på om du mener sluttrinnet i ampen eller i Bossen? Tar utgangspunkt i at du mener Bossen, siden den innebygde powerampen skal være så clean som mulig har det ikke noe å si om effektene er før eller etter, så det er desidert enklest for Boss å ha de før. Hvis du har FX loop i en non master volume Plexi f eks, som vanligvis er plassert før phase inverteren, så vil effektene bli forvrengt gjennom phase inverter og utgangsrør. Kjører selv delay og reverb etter reactive load, og det låter mye mye bedre enn noen fx loop jeg har prøvd!
  3. Da er jeg med, og ja, det er nok derfor f eks den cap modden i 800en ga annerledes/bedre resultater enn å kjøre en pedal i front, siden endringen ble gjort i det siste gainsteget (nr 3). Kom faktisk over akkurat det du nevnte her på et forum i går, Soldano sitt grums-motvirkende tiltak er å ha et helt clean gainsteg i midten, nr 3 hvis jeg ikke husker feil. Det må være clean også, JCM800 har 10k cathode resistor på gainsteg nr 2, som nesten ikke bidrar med noe gain, og han bruker 39k... 🤔 Hørtes fett ut, hvordan syns du ellers KT88 shapa tonen? Tror mange legger litt for mye i hva utgangsrør kan gjøre for tonen, en Marshall preamp med EL84 låter ikke Vox og en Vox preamp med EL34 låter ikke Marshall... Som du sier så er det nok headroom som bidrar til hvordan det låter, f eks KT88 og 6550 er det ingen Marshall utgangstrafo som er i stand til å kjøre hardt. Evt om det er rørene som kjører utgangstrafoen, er ikke helt ferdigutdanna enda 😝 En liten oppdatering på modfronten, siden "mye vil ha mer" bestemte jeg meg for å teste ut en liten ting til. 4.7k og 0.68uf i parallell med nevnte 10k cathode resistor, som jeg tror ender på omtrent 3.2k. Helt syk gainøkning, pleier å kjøre ampen med master mellom 6 og 8 avhengig av hvor mye vreng jeg vil ha, men med den modden var alt over 6 galskap og det var mer gain enn da den var stock med master på 8 og en boost i front... Selv om det var overkill så syns jeg det låt meget bra, og er frista til å bestille en push/pull som aktiverer en (>10k) resistor og evt kondensator i parallell med 10k resistoren 😁
  4. Litt usikker på hva du mente nå, at grunnen til at puristene som dømmer dioder i ampkretser nord og ned, men fortsatt bruker dioder (i form av pedaler), er at det ikke havner midt i kretsen? 🤔 Som forsåvidt er et valid poeng, hvis det var det du mente, men jeg har aldri sett noen av de stille spørsmål om hvor i ampkretsen diodene er plassert 😝 Et spørsmål til dere mer erfarne moddere/byggere: helt siden jeg oppdaget bright capen's ganske heftige påvirkning på tonen har jeg lurt på om det finnes noen måte å "emulere" den effekten/tonen uten å faktisk ha en bright cap? Jeg kjører i 9,5/10 tilfeller gain rundt 5-6, fordi det er da bright capen gjør jobben sin best uten å dominere... Så den knoben blir stående der 95% av tiden uten å bli berørt. Én vei rundt det fant jeg da jeg gjorde one wire modden, for da kan volume 1 settes på 5 for perfekt bright cap-miks, også blir volume 2 som en variabel, innebygd boost-pedal. En annen vei rundt det i motsatt retning (for mindre gain), er å switche inn og ut bright capen med en push pull/switch. Har en følelse av det kanskje er eneste løsningen? Friedman tror jeg ikke bruker bright cap eller to gain knobs, men så er ampene hans mørkere enn ekte Marshaller også 🤔
  5. Frykta at ingen kom til å svare, godt å se at det i hvertfall er noen som driver med slikt 😝 @McJosteinDioder er en kontroversiell gruppe med komponenter ja, Jose Arredondo er jo kjent for å bruke det i stedet for å drille for et ekstra preamprør og det er rimelig ettertraktede og kopierte amper/kretser. Et annet klassisk argument spesielt på TGP, er vel at folk som dømmer dioder i ampkretser nord og ned ofte er de samme som ikke nøler med å kjøre en vreng/boost pedal og to i front av sin grisedyre fullrørs amp 😂 Personlig er jeg litt usikker, på "alle" de to moddene jeg suksessfult har utført har det blitt bedre resultater enn jeg noen gang har klart med en pedal i front. Og Jubilee har jeg heller aldri klart å bli helt venn med, men det tviler jeg på at er diodene sin skyld. Den blir ofte framstilt som en "JCM800 med innebygd boost pedal", og både lyden og kretsen er rimelig forskjellig fra den beskrivelsen. Min teori er at cleankanalen "stjal" et gainsteg, og de måtte gjøre opp for det med dioder 😝 @el_roffo Kult å høre! Hva slags Marshall(er) var det? Har hatt en 2203KK og den låt steike bra, følte ikke den låt noe mindre 800 selv om den hadde KT88. Alltid gøy med prosjekter da, lukter det Marshall Major av de 200w trafoene eller? 😉 Når jeg får litt mer cash på bok og helst relativt jevn inntekt, må jeg også prøve meg på å bygge en amp fra bunnen tror jeg 😎 Til slutt en liten ting jeg har tenkt på; jo mer jeg lærer om hva som foregår inni en amp, jo mer begynner jeg å tvile på at det er realistisk å lage en eksakt digital kopi med utgangspunkt i kretsen... Har mer tro på Kemper sin metode som tar utgangspunkt i lyden i stedet for kretsen, men likevel er det vanvittig mye greier som skal være på plass. Når det er sagt, russiske Mercuriall har en plugin som heter Spark, og 800-modellen deres er noe av det nærmeste jeg har hørt en ekte 800. Nærmere enn både Fractal, Atomic og spesielt Line 6 (Helix)...
  6. Har det siste året, og spesielt den siste måneden og to, blitt veldig interessert i ampkretser og alt det innebærer og omhandler. I fjor gjorde jeg et mislykka forsøk på å konvertere en Marshall 1987x om til en 2204-krets, i utgangspunktet ikke en massiv jobb men det endte nesten i katastrofe og besøk til amptech på 1800 kr... Samt 350v i pekefingern. Klarte også for ikke altfor lenge siden å ødelegge kretskortet på en Vintage Modern, heldigvis var det bare et jordingspunkt som ble brent og fikk solgt den med moderat tap. Bestemte meg egentlig for å legge hele greia på hylla, helt til jeg fikk en Marshall JMP fra 1972 som jo er en kjempeamp å fortsette en mislykket karriere som amptech på... Prøvde meg på en one wire mod, og utrolig nok ble resultatet vellykket. Særdeles vellykket faktisk, nok til at interessen og lysten fikk seg en solid confidence-boost! Har egentlig ikke leita noe særlig, men tror ikke det finnes en tilsvarende tråd, og den kan i så fall ikke være spesielt aktiv? Tenkte at i denne tråden kan det deles diverse tweaks og modifikasjoner til alle slags amper, jeg vil dog anta at det naturlig blir mer Marshall enn annet siden det er et såpass massivt marked for det. Gjerne også historier hvor ting kanskje ikke har gått helt etter planen f eks 😝 For å starte tråden, handla for 150 kr i kondensatorer og resistorer (i snitt litt over en femmer per del) og hadde tenkt å gjøre en del ting med 2204en for å få den litt sintere. Redusere V1 grid-resistoren på 10k til 2,7k med en 0.68uf bypass, det samme på V2 grid 820R, og en 1000pf bypass på negative feedback-resistoren. Fant ut at det kunne lønne seg å ta det steg for steg for å høre nøyaktig hva hver endring faktisk gjør, så jeg starta med å bypasse V2 820R med en 0.68uf. Det er ganske utrolig hvor mye forskjell en liten komponent kan gjøre, det var sammenlignbart med å putte en skikkelig high end boost som er perfekt EQ'et i front, bare hakket mindre drastisk kanskje. Ikke så tørr og twangy som en stock 800. Er egentlig ikke veldig gira på å prøve ut resten av tingene siden det ble så bra... Kanskje å bypasse NFB resistoren, som jeg vet Friedman liker å gjøre for å tighte opp bunnen litt. Gleder meg til å høre (evt lese) hva dere har å dele! 😃
  7. Ønsker å kjøpe en Telecaster neck pickup med gullcover, kan egentlig være hva som helst men det må være skikkelige greier, ikke noe "har en liggende i skuffen som ble tatt ut av en Squier Affinity" ? Dimarzio Twang King kunne jeg godt tenkt meg å prøve f eks! Befinner meg utenfor Bryne, pris finner vi utav. Posten fungerer (bare såvidt).
  8. Haha, skulle likt å se trynet på de Norwegian-ansatte om jeg hadde troppa opp med et Zilla Fatboy på Manchester flyplass ?
  9. Hvis jeg ikke hadde nok å drasse på til jul så skulle jeg tatt med en på flyet, er kanskje mulig å få til til påske hvis det er av seriøs interesse ?
  10. Det var sarkastisk ment, jeg hadde håpet på at den hadde syltynn Ibanez-hals og var svintung så jeg kunne gi opp å lete... ?
  11. Jaså ja, det var egentlig ikke det svaret jeg ville ha... Da må jeg nok fortsette å lete ?? De har en del likhetstrekk med ESP Phoenix, som utrolig nok nesten er enda vanskeligere å oppdrive. Takk for svar i hvertfall! ?
  12. Det ble produsert 30 stk, og hvertfall et par av de har blitt kjørt hardt med Kvelertak på turné så mulig det tallet er mindre også ? Kan ikke huske å ha sett noen med ebony, men skal ikke være påståelig på det.
  13. Halla, Etter å ha vært på evig søken etter en av disse, så har jeg ikke lyktes med å finne noen... Det vil si, jeg hadde sjansen til å kjøpe en hvit med P90 for noen år siden, men jeg røk på en R0 til 25 laken i stedet ? Så da tenkte jeg å finne ut om det er verdt å fortsette å lete eller gi opp, og det vil bli bestemt av to ting: halsprofil og vekt. Vet ikke om noen som har eid en slik noen gang har lagt den på badevekta, men sånn omtrentlig fungerer greit og gjerne sammenligning med andre ting både i forhold til vekt og halsprofil. Det er hovedsaklig Japan-modellen jeg er interessert i å høre om, men spesielt i sammenligning med Japan-modellen kan det være interessant å høre om de nyere Koreaproduserte også! Og sist men ikke minst, hvis noen har en de vil selge eller kan peke meg i riktig retning til noen som selger, vil det bli enda mer verdsatt!
  14. Kommer helt garantert til å angre på dette, men da jeg fikk kloa i en gitar identisk til denne bortsett fra fargen så ønsker jeg litt mer variasjon i gitarsamlingen... Helt fantastisk bra Les Paul som er nærmere Gibson sin Custom Shop Historic-serie enn noen av dagens Gibson USA Les Pauler. Long tenon halsfeste, ABR-1 bridge, hals tilsvarende 50s style Gibson USA/60s Historic og lacquer-finish som jeg troor er nitro, men det er en liten mulighet for at det er akryl. Lakken er uansett sinnsykt tynn, og jeg fant ut at akryl kan faktisk krakelere så i praksis er det liten forskjell! Vekt er rett under 4 kg. Gitaren kommer med et par med nickel covered Suhr Thornbuckers, som låter helt fantastisk bra og gir den "Tele on steroids" tonen som jeg sjeldent har hørt i Gibson-gitarer. Elektronikken er oppgradert til RS kit, en velkjent oppgradering som mange gjør selv på skikkelig high end Les Pauler. Den har fått gold reflector knobs også, siden de originale er laget for metriske potmeter. Gitaren er lagt ut for salg i England/EU til £800, som tilsvarer 8800 kr med dagens kurs. Disse gitarene er helt vanvittig sjeldne, jeg har aldri sett en Goldtop til salgs på verdensbasis før denne dukka opp og jeg betalte over 12 000 kr for den inkl frakt fra Japan, moms, pickups osv. Forumpris er 8000,- og den befinner seg utenfor Bryne fra den 7. Desember (hvis ikke noen kjøper den her først)! Flere bilder
  15. Hvis det er det brettet du sikter til, så er det bare å skaffe EBS lavprofil kabler så har du lett plass til en DC-2w
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.