Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Epiphone VS Gibson


JAH

Anbefalte innlegg

Kan tilføye at jeg var en tur på 4Sound Tre '45 Musikk i går (Trondheim), og testet da en Epiphone Les Paul Standard, Satin Finish, som er på salg nå til kr. 2995,- (kr. 1800,- i avslag). Testet gitaren opp mot en Gibson Les Paul Standard 2008, og det hersker ingen tvil om hvilken gitar som kom best ut når det gjelder lyd, kvalitetsfølelse etc. Gibson var mange hestehoder foran i så måte, men det betyr så langt ifra at Epi'n var en dårlig gitar. Den låt faktisk veldig bra, var lettspilt og føltes OK. Det lyser "billig" av gitaren på mange måter, men pris tatt i betraktning så mener jeg den var verdt hver en krone. Den var faktisk satt opp ganske bra fra fabrikk, det var lite lakksøl å spore på binding etc., den så ut til å holde stemminga bra....ja, en god gitar rett og slett. Men, den ga ikke samme "følelsen", mojo om du vil, som Gibsongitaren. Det er noe helt spesielt med Gibson, den har "den følelsen", som ingen andre har klart å kopiere, og bare så det er sagt- den "følelsen" har ikke Edwards'n min heller ;)

Konklusjonen min ble at Epi'n var en helt OK gitar som låt helt greit, og jeg kunne godt ha tenkt meg en som back up hvis det skulle vært nødvendig. Skjønner godt at unge folk som ikke har cash i store kvanta går for Epi, og blir fornøyd med det. Men, har du holdt på noen år og testet masse gitarer så kjennes forskjellene så mye bedre, og da er det ikke like stor stas med Epi lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 342
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

syntes ikke det er så veldig stor forskjell å gå fra en oppgradert epiphone til en dyr les paul, men etter å ha spilt lenge på en skikkelig LP, så er det stor nedtur å plukke opp Epien igjen. Hvertfalls sånn jeg merker det.

Det med mojo har jeg ingen tro på, hadde du dekt til headstocken til to dyre LPer av forksjellig merke hadde man ikke merka forksjell, men så fort man avslører hva som er klistra på hodet så blir plutselig den ene gitaren dritdigg å spille på? Noe som skurrer her for meg hvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes min R6 har noe eget. Epiphonen til en elev av meg føles ut som en billig leke i forhold og låter ullteppe. Men jeg skal innrømme at jeg har prøvd Epiphones som jeg har likt. Castor sin sorte custom for eksempel. Den var dritgod å spille på og låt fett. Men det er allikevel noe "eget" med R6'en min. Måten den lukter og føles, sammen med den krystallklare lyden.

Må også legge til at jeg ikke har spilt på mange Gibsons jeg har likt heller. Er vel 3 stk jeg virkelig har digget. Min egen, standarden til en dude i et KISS tributeband vi spilte med en gang, og enda en standard som hang på veggen på Gjøvik Musikk. Alle andre har vært bæsj. Særlig faded, studio og BFG dritet. Da tar jeg mye heller en high end epiphone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mistet litt tiltro til nye gibsons da jeg titta bak den og så to gjennomsiktige deksler, og printplate under dekselet i pot-cavityen :( Snakk om å rævkjøre et flott intrument...

Og på hvilken måte mener du noen cm pcb baner forringer lyden sammenlignet med noen cm kabel/tilledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel banene er jo ikke shielda da, som dem er normalt med kabler, også blir det et helvete å f.eks montere push-pull pots for split osv.

Men aller værst det estetiske i mine øyne da. Men såklart det er jo billigere å masseprodusere printplater som får pots og plugger maskinloddet på, istedet for at en fyr gjør det manuelt.

Endret av oystein1988
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dålig oppsatte gitarer er jeg veldig lite opptatt av fordi det første jeg gjør med nye gitarer er å få dem satt opp skikkelig.

Det jeg ikke forstår noe av er butikker som har gitarer framme som ikke den jobben er gjort på.

Er i og for seg enig - jeg og setter opp gitarene slik jeg vil ha dem. Selv om jeg blir litt irritert om f.eks. intonasjonen er helt ute - selv om slikt også kan skje mellom fabrikk og kjøper, er sjansen stor for at noen har vært på latsiden i fabrikken. Men: Det jeg først og fremst snakker om er ting som slett båndarbeid - det bør man slippe å måtte rette på (eller betale noen for å rette det for deg) om man spar opp en månedslønn for en gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel banene er jo ikke shielda da, som dem er normalt med kabler, også blir det et helvete å f.eks montere push-pull pots for split osv.

Men aller værst det estetiske i mine øyne da. Men såklart det er jo billigere å masseprodusere printplater som får pots og plugger maskinloddet på, istedet for at en fyr gjør det manuelt.

Tja, det er vel ikke noe mer eller mindre skjerming med eller uten print egentlig da. Den vanlige koblingen med lasker mellom pot'er er ikke akkurat stort bedre.

Hvis man vil modifisere med nye pot'er osv ville jeg bare fjernet printet først som sist egentlig, men det er ikke noe vanskelig å bytte pots/komponenter på et print egentlig, vi klarte jo å reparere pcb basert elektronikk i ganske mange årtier før slikt ble for lite lønnsomt :D

Angående estetikken kan jeg jo si meg enig på en måte, men jeg tviler på at jeg hadde giddet å gjøre noe med det med mindre jeg så behovet for å bytte potensiometer e.l.

Opphavet til "monteringsbrettet" i hulrommet er vel forøvrig en idé om å kapsle elektronikken inne i en skjermet boks. De LP modellene med en monteringsplate i metall hadde altså faktisk i utgangspunktet en kapsling/"blikkboks" som kunne tas av ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er vel ikke noe mer eller mindre skjerming med eller uten print egentlig da. Den vanlige koblingen med lasker mellom pot'er er ikke akkurat stort bedre.

Hvis man vil modifisere med nye pot'er osv ville jeg bare fjernet printet først som sist egentlig, men det er ikke noe vanskelig å bytte pots/komponenter på et print egentlig, vi klarte jo å reparere pcb basert elektronikk i ganske mange årtier før slikt ble for lite lønnsomt :D

Angående estetikken kan jeg jo si meg enig på en måte, men jeg tviler på at jeg hadde giddet å gjøre noe med det med mindre jeg så behovet for å bytte potensiometer e.l.

sant det, men det som er kjipt er at man må fjerne alt loddetinnet da alt sitter fast samtidig, istedet for å løsne en og en ledning, blir bare mer kronglete :P

Husker jeg skulle lodde av en chip med 24 punkter :P Holdt på en stund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant det, men det som er kjipt er at man må fjerne alt loddetinnet da alt sitter fast samtidig, istedet for å løsne en og en ledning, blir bare mer kronglete :P

Husker jeg skulle lodde av en chip med 24 punkter :P Holdt på en stund :D

Oppdaterte forrige post litt.

På grovere elektronikk som dette er et tinnsug faktisk ganske genialt. Chip'er på tynn eller dobbeltsidig pcb er jo et prosjekt dømt til å mislykkes om man ikke har det riktige utstyret og den riktige erfaringen/treningen :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes ikke det er så veldig stor forskjell å gå fra en oppgradert epiphone til en dyr les paul, men etter å ha spilt lenge på en skikkelig LP, så er det stor nedtur å plukke opp Epien igjen. Hvertfalls sånn jeg merker det.

Det med mojo har jeg ingen tro på, hadde du dekt til headstocken til to dyre LPer av forksjellig merke hadde man ikke merka forksjell, men så fort man avslører hva som er klistra på hodet så blir plutselig den ene gitaren dritdigg å spille på? Noe som skurrer her for meg hvertfall :P

Det jeg mener med mojo..... Jeg sammenlignet en R8 med min Edwards, uten amp selvfølgelig, og den akustiske lyden jeg fikk ut av R8 var slik jeg mener en Gibson skal låte akustisk. Det låt "gammelt tre" i mine ører, og det skal det gjøre. Fikk nesten frysninger av den!! Edwards'n låter helt annerledes. Den "klinger" mer (litt likt Fendertype gitar), og mangler litt av "the woody tone". Når det er sagt, Edwards'n låter ganske likt dagens Les Paul Standard.

Har hatt R7 og G0 (R0 Guitar Center edition), og er fast bestemt på å få tak i en Custom Shop igjen. Når vet jeg ikke, men jeg skal ha en. Folk får si hva de vil, men det er noe spesielt med CS modellene til Gibson. Det samme kan sies om gamle Standarder, Classics etc. Men, ny Gibson Standard? Nei, det vil jeg ikke ha! Jeg kan finne på å kjøpe en den dagen Gibsons psykotiske CEO går av bare for å feire :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ører er bedre trente enn andre. Hadde det ikke vært noe forskjell, hadde ikke Gibson solgt mange gitarer.

Er det ikke humbuckere på Epi limited og p-90's på Goldtoppen? I så fall er vi veldig inne på ører som hører mer enn andre.

Det kan stemme at d er p90 på goldtopen. Men den forskjellen som var gjorde at goldtopen kom litt bedre ut. Men i,forhold til pris var Epien ekstremt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Jeg har en Peavey Valveking røramp. men plutselig virker ingen knapper, hverken volum eller tone kontroller. Men det er fortsatt lyd i den? Hva er feil? noen tips fra dere mottaes med takk. mvh Jan .  
    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.