Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen spørsmål ang gitarkabel (nybegynner)


Blommern

Anbefalte innlegg

Nå har jeg ingen anelse om hvordan han tester, hva han tester eller noe som helst.

Da ga James Randi 10 000$ til alle som klarte det, nå gir han 1 000 000$, og ingen har klart det. På 40 år.

Randi er selv illusjonist, og kan derfor avsløre mange billige triks.

Endret av Metalbrain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 222
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvem er det som får, og søker publisitet sier du? Så du ikke Snåsamannen på TV? Hadde du hørt om James Randy før?

Tja, kanskje han Mr Randy som selger billetter til et cruise for $1000+ per stykk? Han er jo i utgangspunktet akkurat som de han avslører. Han har enda tilgode å avsløre nok, tydeligvis, ettersom jeg ikke har hørt om han før.

Regner med du har hørt nok om historien, og årsaken til at han dukket opp på TV.

(...) eller de som har færrest bivirkninger (som ville vært ren placebo)?

Ja, som du kan lese ut av sammenhengen. Mye bedre enn å stappe folk fulle med medisiner som gjør dem syke. Prednison brukes mot mye, lurer på om du kan bli syk av det...

Det finnes kjeltringer i mange bransjer, men kanskje ekstremt mange innenfor "alternativ medisin". Den delen av bransjen, med sitt rike utvalg, har i utgangspunktet dårlig rykte og laber grense for hva som skal til for å praktisere. Om det de drev med var 100% garantert å ikke fungere skulle man rimelig lett fått til et forbud på verdensbasis. Noe som blir vanskelig da andre kulturer har mindre skylapper enn vestlige sauer.

Forsåvidt enig med Articate om innhold og emne for god debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel slik at en dobbel blindtest skal utelukke at placeboeffekten skal ha noen innvirkning på forskningsresultatet.

Noen av de største testene på alternativ medisin er faktisk gjort i Norge, og de viser ...................................ingenting.

Og hva er alternativ medisin? Hvilken type alternativ medisin? En annen ting er når man forsker på noe så har man somregel bestemt seg for svaret på forhånd. Og prøver og eksprimenterer frem til man får det svaret man vil. At alternativ medisin ikke fungerer f.eks. Men for at alternativ medisin skal fungere MÅ hodet være innstilt på det. Og det har ingenting med placebo effekten å gjøre. Og på moderne medisin er det og mye placeboeffekt ute og går. Det ble gjort en test på hodepinetabletter. (alle fikk placebo tabletter) Men noen fikk vite at de fikk billige, noen fikk middels og noen i høy prisklasse. De som fikk billige merket ingen forskjell. De som fikk de med "middels pris" merket litt bedring og de med høy pris merket stor forbedring. Men alle fikk det samme. Det er og det samme som at jeg har klart å få inn i hodet mitt at paracett ikke fungerer. Og derfor fungerer de ikke på meg. Men jeg kan ta ibux. Men aldri en. Jeg er nødt til å ta to for at de skal virke. Om jeg tar 2X200mg eller 1x400mg så virker 2x200 mg. Alt det sitter bare i hodet.

James Randi har og gått inn for å motbevise at "overnaturlige" ting fungerer. Da er det og lett å finne ting som tilsier at det ikke fungerer. Og det er f.eks stor forskjell på å si om healing fungerer og om noen kan bla i en telefonkatalog med tankekraft. Samme og med akupunktur, akupresur og soneterapi etc. Veldig mange er og enige om at å ta hull i ørene etter at man er 11 kan gjøre at man får allergi. Derfor anbefaller de fleste at man tar hull i ørene på barn før de blir 11. Hvordan kan man få allergi av å ta hull i ørene hvis ikke prinsippet bak akupunktur er der?

Endret av Vampyro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske strenge krav til vitenskapelige metoder. Hvis ikke de vitenskapelige metodologiske normene er fulgt,

Vil det ikke bli regnet som forskning.

At placeboeffekten finnes, er det ingen som betviler. Alternative behandlere er nok også mye flinkere til å benytte seg av den

enn valig skolemedisin.

For å finne ut hva som er placeboeffekt, brukse placebomedisin i alle forsøk med dobbel blindtest.

Det er hva som er virkning uten placeboeffekten som er interessant i forskningen.

Placeboeffekten kan være helt oppe 30 - 50% av behandlingsresultatet.

Man får altså den samme effekten fås av sukkerpiller som av dyre alternativ mediner.

Det som kjennetegner alternative medisiner er at man "tror" at det virker, og ikke bryr seg om å dokumentere nærmere.

I en bokutgave om alternative behandlingsmetoder som kom ut for noen år siden, er det beskrevet mellom 80 og 90 metoder.

Ingen har noen som helt form for dokumentasjon. Velbekomme sett i gang. Vanvittig dyrt er det også.

Det tar sikkert noen år å komme igjennon alle variantene.

Den forskningen som i størst grad har blitt avslørt for å finne resultatet man ønsker, er forskning gjort for å dokumentere effekten av

alternative behandlere. Etter at "forskning" har blitt publisert som dokumenteter effekt har det blitt avslørt som ikke holdbar forskning.

Vanligvis blir slik forskning avslørt og stoppet i de annerkjente vitenskapelige publikasjonene,

men de når fram til oss alle i ukeblader, TV og dagspresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om denne troen er nok til å gjøre noen bedre. Er ikke det da et ekstremt gunstig middel som mange kunne benyttet seg av? Slikt blir det ikke forsket stort på, selv om den potensielle gevinsten ville vært bra. Mye forskning finansieres også av medisinprodusenter, så kan man alltids tro hva man vil om dem. Om det er å helbrede eller økonomisk gevinst som er målet skal jeg ikke si, men medisiner er jo aldri billige. Ikke blir man friske av dem heller.

Jeg vet ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har sett noen forsøk gjort for å undersøke frekvensreponsen til forskjellige gitarkabler?

Vil impedanseforholdet mellom pickuper, kabel og forsterker ha noe å si for lyden? I noen elektroniske kretser er jo dette med impedansen svært viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg faktisk har debatert tidligere i tråden er det ikke vanskelig å påvise vesentlig forskjell i kabler. Jeg har ikke sett en konkret typisk 'mythbusters' hvor de går gjennom alt systematisk og påviser det, men mye fordi det er generell konsensus at kabler har mye å si i større systemer. Det vil ikke si at man trenger veldig dyre kabler, særlig med tanke på hvordan kanskje den beste kabelen til patchekabler koster 50kr/m.

EDIT:

min post om det

Endret av Articate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har store lengder gitarkabel, og veldig mange koblingspunkter, kan det nok være en del signaltap på veien.

For å håndtere det er det nok mye mer effektivt med en god buffer en dyre superledninger.

En av mine gamle Marshaller har en 100v tap. Den ble brukt for at signaltapet i lange høytalerledninger ikke skulle bli for stort.

Signalet ble da transformert ned igjen før det gikk til høytalerne. (vet at dette ikke er direkte sammenliknbart med gitarledninger,

men det sier noe om at det faktisk er signaltap i lange ledninger.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å håndtere det er det nok mye mer effektivt med en god buffer en dyre superledninger.

Njeah. Dessuten vil jeg betrakte Evidence Audio som 'supre ledinger' (ikke superledere. da ville det lett blitt dyrt), men vil ikke beskrive dem som urimelige.

Endret av Articate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper selvfølgelig ledninger av det jeg mener er helt grei kvalitet til riggen min. (Lava og GeorgeL f.eks.)

Tror ikke det er særlig å hente på å betale så veldig mye mer for kabler enn det.

Siden jeg har veldig mange pedaler (de fleste med true bypass) og koblinger og kjører to amper,

har jeg valgt å investere i en Lava Flow. Den har en god buffer, og fungerer godt med de løsningene jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liten snutt jeg fant på YouTube - som sammenligner en lavpris Fender kabel med en Elixir kabel. Vent til videoen har lastet helt ned, så kan du switche frem og tilbake mellom lydene med tidslinje kontrolleren. Merker jeg får lyst til å lage en test selv, men da med Lava kablene jeg bruker nå mot Elixir sin kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.