Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen spørsmål ang gitarkabel (nybegynner)


Blommern

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har nå gått til innkjøp av elgitar :D (http://www.rondomusic.com/product1957.html hvis noen lurer)

Har bestemt meg for forsterkeren Roland Cube-20X. Men jeg må jo også ha en gitarkabel! Har sett litt på SLX audio BP Gitarkabel fra www.sound1.no. Er også derifra jeg skal kjøpe forsterkeren.

Kabelen koster 115kr for 3m. Er det noe å gå for? Eller vil det bli bedre hvis jeg går opp litt i pris ? Vil jeg høre forskjell på en billig kabel og en dyrere kabel tror dere? Er min første elgitar, så har ikke veldig peiling på slikt.

Blommern ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 222
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hei! den kabelen kan være god for hjemme bruk, vis du skal spille live bør du ha en som er lenger ;) men du trenger ikke tenke på det, så lenge du ikke spiller i et band. Edit: du vil merke forskjell på en dyr og en bilig kabel :) .

Endret av Minde94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabelen du nevner vil funke utmerket!

Om du skal ha noe litt vassere kan jeg anbefale LAVA på det varmeste.

Eller så er det beste å kjøpe mogami eller klotz metervare og neutrik-plugger og lodde selv. Da får du akkurat den lengden du trenger, og det er grisebillig i forhold til ferdigsydde kabler i samme klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, takk for svar folkens :)

Søkte litt rundt på forumet her, leste ganske mye god omtale om neutrik pluggene. Har du en link til et sted hvor jeg kan få tak i disse og mogami eller klotz kabelen du snakket om? Kjøper nok den ferdige kabelen, har også lyst til å prøve å lage min egen også. Så kan jeg sammenligne hva som gir best lyd!

Endret av Blommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha blitt prakka på noen fancy og dyre kabler en gang fra guitar workshop. De trakk kabel og skrudde på pluggene (ja, svært sikker på de ikke behøvde å loddes, noe jeg alltid har lurt på (og ja, de trakk dem sammen foran øynene min ;) )). De påstod de gav fra seg mye mer midtone enn standar kabler... Vet ikke om jeg hørte så mye til det, kabel er kabel tenker jeg.

Det går stort sett på kvalitet! Nå kjører jeg kabler for 80kr stk. regner ikke med de holder så lenge nei.

Point is; du kan regne med at nesten en hvilken som helst jack-kabel vil fungere helt fint til ditt bruk. Og gratulere med El-gitar, da har du nok nok å styre med når juleferien kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på gitarkabelen som en glass-rute i rig'et ditt. Dersom det er en helt standard kabel blir den en litt uren rute. Du kan også tenke på det som en prosentdels-trekk av lyden. Du får ikke mer enn 100% av en ledning, men det er så godt som umulig å oppnå. Så en god ledning gjør ikke noe med lyden og det er poenget.

Men ja, man får mer ut av en dyr ledning om man har dyrt utstyr. Men en dyr ledning koster bare 400,- (Evidence Audio Melody f.eks. - godlyd.no) som ikke er mye opp fra en "standard god" ledning til 200-300 kr. Så om du bestemmer deg for en litt dyrere ledning neste gang du skal ha kabel, er det verdt å vurdere å kaste inn en hundrelapp ekstra ;D

Men til gitarister generelt er nok kabler det folk overser mest, til vanlig, som trekker ned rigget deres.

Endret av Articate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, de billige går i stykker når man trår på den samtidig som man ufrivillig drar, de dyre gjør ikke det.

(Taken from experience)

Ja jo, skal delvis være med på den. Dyr kabel ryker nok lett den også skal du se, om du drar litt ekstra i den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kabler jeg fikk for så godt som ingenting, her snakker vi under femtilappen.

Har brukt George L, og jeg merker helt klart forskjell.

Det går på støy og kvalitet, om dette er viktig er jo forskjellig fra person til person.

De billige ryker etter 0,5-1 år, de dyre gjør ikke det.

De billige har lettere for å skape støy (ikke av seg selv selvfølgelig, men gjennom å plukka opp fra andre elektriske apparater osv.) enn de dyre.

Med det oppsettet der har det nok ingenting å si, men for de som driver litt mer seriøst kan en god kabel være en fornuftig investering.

En annen ting er at billige ofte er mye mykere og mer fleksible enn dyre, det er derfor jeg bruker dem.

Får selvfølgelig kvalitetskabler som er myke og fleksible, men da begynner det gjerne å koste litt.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydmessig så tviler jeg på at man hører forskjell fra kabel til kabel med mindre man har masse padaler mellom gitar og amp og er da avhengig av true bypass fra pedaler og god signal fra kabler.

Ellers tviler jeg på at man merker lydmessig forskjell.

Personlig liker jeg ikke langt kabler på rommet. 2-3m max. Men live er jo en kabel med litt lengde et must.

Men tykkere kabler er lettere å holde beine. Tyne kabler kan få en tendens til å krølle seg, noe som sliter på kabelen over lengre tid. Og det er dessuten irriterendes med kabler som krølles seg når de ligger på gulvet.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.