Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen spørsmål ang gitarkabel (nybegynner)


Blommern

Anbefalte innlegg

Litt interessant at testen i Guitar Player har et eget avsnitt kalt: "The Capacitance Factor",

og sier at det er her mye av "voodoen" i gitarkabler ligger.

Slik jeg forstår det er "voodoen" det som er den subjektive oppfattelse hver enkelt kan ha av en gitarkabel.

Det betyr at det kan bli mange sterke meninger, uten at det kan tallfestes hva som er best for hver enkelt.

Gluke:

Er testen utført av folk som ikke vet bedre? Er hele testen bare tåkeprat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 222
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Visst dere noen ganger besøker et "proffesjonelt" studio, se hvilke kabler de bruker der til mikrofoner osv. Jo, det er som regel kabel til 30 kr for meteren.. :) Og hjeler det da visst din kabel inn i din amp koster mange hundre kroner, når kabelen som lydteknikkeren bruker når han mikker ampen din er "billig drittkabel"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst dere noen ganger besøker et "proffesjonelt" studio, se hvilke kabler de bruker der til mikrofoner osv. Jo, det er som regel kabel til 30 kr for meteren.. :) Og hjeler det da visst din kabel inn i din amp koster mange hundre kroner, når kabelen som lydteknikkeren bruker når han mikker ampen din er "billig drittkabel"?

Denne dikusjonen har jeg hatt med noen lydteknikere opp gjennom.

De felste mente jeg var ltt mer enn luni som kasta bort penger på kabler

i stereoen når dem brukte skytestreng i studioet. Mitt motargument var at

dem var smalskaller som ikke gjorde jobben sin skikkelig og at målet mitt

var å gjenskape drittlyden dem laget i sine studioer - inklusiv deres dårlige kabler :)

Men på alvor - flere og flere begynner nå å høre hvor viktig gode monitoranlegg

inklusiv kabler er for sluttproduktet sitt. Mulig det er lettere å "se" dette nå når

lydkjeden i de fleste studioer er raltivt mye enklere sammenlignet med rackmonstrene

og multisporsmaskinenes glanstid.

Når det gjelder slike kabeltester er dem ikke pålitelige annet enn for dem som har

identisk oppsett som dem som tester.

Husk også at mange slike produkttester er et resultat av at medlemmer av redaksjonen

trenger et gitt produkt. Det være seg alt fra kabler til datamonitorer. Og da kan

resultatene ofte være farget av varutvalget til den leverandøresn som stiller

opp med "free samples".

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes innlegget til Gluke presenterer kabelverdenen oversiktlig og fin, jeg. Men det er en stor svakhet- det å presentere det at det ikke finnes "voodoo" i denne sammenhengen som et faktum, blir or dumt. Selvfølgelig gjør det det. Det er bare å kikke litt på hva high- end produsentene på står de kan tilby, og sammenholde det med at det ikke er mulig å bevise, eller høre forskjell i blindtester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes innlegget til Gluke presenterer kabelverdenen oversiktlig og fin, jeg. Men det er en stor svakhet- det å presentere det at det ikke finnes "voodoo" i denne sammenhengen som et faktum, blir or dumt. Selvfølgelig gjør det det. Det er bare å kikke litt på hva high- end produsentene på står de kan tilby, og sammenholde det med at det ikke er mulig å bevise, eller høre forskjell i blindtester.

Hva da? Kom med en link til en produsent av high end gitar kabler som lover gull og grønne skoger. Kom med en link til blindtest av gitarkabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt interessant at testen i Guitar Player har et eget avsnitt kalt: "The Capacitance Factor",

og sier at det er her mye av "voodoen" i gitarkabler ligger.

Slik jeg forstår det er "voodoen" det som er den subjektive oppfattelse hver enkelt kan ha av en gitarkabel.

Det betyr at det kan bli mange sterke meninger, uten at det kan tallfestes hva som er best for hver enkelt.

Gluke:

Er testen utført av folk som ikke vet bedre? Er hele testen bare tåkeprat?

hmmm, nei det er ikke det de sier men det blir flisespikking.

Det jeg mener er at kabler er med på å farge lyden din akkurat som alle andre komponenter i riggen. Hvis folk ønsker å gå rundt å tro at de ikke gjør det er det ett fett for meg. Jeg har heller alldri påstått at high end eller boutique kabler nødvendighvis låter bedre. Det kommer helt an på resten av riggen. Men ingen skal komme å fortelle meg at det er noe problem å høre forskjell på forskjellige kabler for det er det ikke.

Hvis vi tar en kjapp kikk så har vi omtrent følgende variabler i en gitar rig:

Treverk i gitaren

Form på gitaren

All mekanikk på gitaren

Strengene

Pickupene

(evt elektronikk i gitaren)

kabler

effekter som er koblet mellom gitar og amp

forsterkeren

effekter i fx loop

rør i forsterkeren

høytallerkasse

høyttalere

Alle disse komponentene er med på å farge lyden. Så er spørsmålet - vet du hvordan alle disse låter? Hvor stor forskjell får du ved å bytte høyttaler fra V30 til G30H? Hvordan låter Basswood i forhold til Alder? Hvordan låter 6550 i forhold til EL34. Hvordan låter D'Addario i forhold til Ernie Ball strenger? Hvordan låter forskjellige EL34? Hvordan låter russiske kontra kinesiske 12AX7. Kjører du mixer i fx loopen eller kjører du hele gitar signalet gjennom AD/DA konvertere? Hvordan låter det?

Og til slutt kommer selvfølgelig også hvordan låter forskjellige kabler. Men ingen ting av dette er voodoo. Det er ingen som prater om voodoo når vi snakker om forskjell på gitar pickuper. Det er heller ingen som snakker om voodoo når de skal beskrive forskjellen på en strat kontra en Les Paul eller 6L6 kontra EL84. Men med en gang vi snakker om kabler så er det plutselig voodoo. Nei kabler er relativt enkle greier og der er av alle ting Greener og jeg helt på linje. Det er ikke målbar endring i lydstyrke ved å bytte kabel og ingen kabler i verden som booster lyden. Jeg mener i tillegg at å bruke youtube til demonstere forskjell på kabler er helt håpløst. Jeg stiller meg litt undrende til en diskusjon som kanskje i en viss grad bærer preg av at ikke så veldig mange av bidragsyterne har prøvd så mange av disse kablene de uttaler seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst dere noen ganger besøker et "proffesjonelt" studio, se hvilke kabler de bruker der til mikrofoner osv. Jo, det er som regel kabel til 30 kr for meteren.. :) Og hjeler det da visst din kabel inn i din amp koster mange hundre kroner, når kabelen som lydteknikkeren bruker når han mikker ampen din er "billig drittkabel"?

Hvis du kjøper løs kabel er faktisk 30 kroner meteren jævlig dyrt, men det visste du sikkert.

Hvordan du får kobler det at et studio kanskje har crappy kabler og så blir livet bedre hvis riggen din i tillegg også låter dritt, oh well.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kabel er en kabel, så lenge den er tykk nok, og lang nok men ikke lenger. End of discussion. Når det er sagt koster kablene jeg bruker i studio på skolen (og de fleste andre steder) rundt 10 kroner meteren, og de aller beste koster rundt 13. Blir BRA lyd det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man søker opp filen TQRDiaz.pdf kan man lese.

I sent messages to both Lenny Kravitz and Eric Johnson that part of the secret to getting great tone

was using weaker pickups and coil cables. The coil cables add a lot of capacitance and inductance to

your signal chain, therefore, when you’re playing through a Marshall, you’re cutting back on the high

frequencies.

When we were doing the In Step album with Stevie, I had an endorsement with Monster Cables.

They would send me all of this free stuff and I was very excited because I could manage these

things for a guy like Stevie, who really didn’t even know how to wash dishes. All he knew how

to do was play the guitar, but God bless him for that, because he really did something with what

he knew. Anyway, I took these cables we got to Stevie and he said, “I hate these things.” I asked

him, “Why, man, they’re the best cables in the world?” He said, “They pass to much electricity.”

Those were his exact words, and I’ll never forget it as long as I live.

“They pass too much electricity.”

Der er jo dem som hører forskjell på digitale lydkabler også :huh:

Men der er faktisk en kar på nettet med hode på riktig sted som ganske grundig

har knust den påstanden ved å rett og slett teste kablene ved å spille inn det digitale

signalet og sammenligne orginal vs kopi ved å sammenligne rene data på PC'n.

Det han klarte å påvise var at evt lydforskjell kan skyldes dårlig mottager-chipi den digitale lydkjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm, nei det er ikke det de sier men det blir flisespikking.

Det jeg mener er at kabler er med på å farge lyden din akkurat som alle andre komponenter i riggen. Hvis folk ønsker å gå rundt å tro at de ikke gjør det er det ett fett for meg. Jeg har heller alldri påstått at high end eller boutique kabler nødvendighvis låter bedre. Det kommer helt an på resten av riggen. Men ingen skal komme å fortelle meg at det er noe problem å høre forskjell på forskjellige kabler for det er det ikke.

Hvis vi tar en kjapp kikk så har vi omtrent følgende variabler i en gitar rig:

Treverk i gitaren

Form på gitaren

All mekanikk på gitaren

Strengene

Pickupene

(evt elektronikk i gitaren)

kabler

effekter som er koblet mellom gitar og amp

forsterkeren

effekter i fx loop

rør i forsterkeren

høytallerkasse

høyttalere

Alle disse komponentene er med på å farge lyden. Så er spørsmålet - vet du hvordan alle disse låter? Hvor stor forskjell får du ved å bytte høyttaler fra V30 til G30H? Hvordan låter Basswood i forhold til Alder? Hvordan låter 6550 i forhold til EL34. Hvordan låter D'Addario i forhold til Ernie Ball strenger? Hvordan låter forskjellige EL34? Hvordan låter russiske kontra kinesiske 12AX7. Kjører du mixer i fx loopen eller kjører du hele gitar signalet gjennom AD/DA konvertere? Hvordan låter det?

Og til slutt kommer selvfølgelig også hvordan låter forskjellige kabler. Men ingen ting av dette er voodoo. Det er ingen som prater om voodoo når vi snakker om forskjell på gitar pickuper. Det er heller ingen som snakker om voodoo når de skal beskrive forskjellen på en strat kontra en Les Paul eller 6L6 kontra EL84. Men med en gang vi snakker om kabler så er det plutselig voodoo. Nei kabler er relativt enkle greier og der er av alle ting Greener og jeg helt på linje. Det er ikke målbar endring i lydstyrke ved å bytte kabel og ingen kabler i verden som booster lyden. Jeg mener i tillegg at å bruke youtube til demonstere forskjell på kabler er helt håpløst. Jeg stiller meg litt undrende til en diskusjon som kanskje i en viss grad bærer preg av at ikke så veldig mange av bidragsyterne har prøvd så mange av disse kablene de uttaler seg om.

Det er vel ingen som beskriver målbare klare forskjeller som "voodoo". Forskjellige rør og høytalere har vel helt forskjellige data.

Jeg både ser, hører, lukter, og kan måle på alle mulige måter, forskjellen mellom Stratten og Les Paulen min.

Strenger derimot er det en del "voodoo" rundt. Folk sverger til en viss type strenger, og kan ikke fordra en viss annen type strenger.

Ved nærmere undersøkelse kan det vise seg at strengene er identiske og produsert på samme sted,

og at det bare er innpakningen som er forskjellig. Likevel kan et strengemerke være helt vesentlig for noen.

Av kablene det dreier seg om i testen, har jeg faktisk både Lava kabler og George L kabler + en del andre typer som ikke er med i testen.

Funker helt OK for meg, og har vel ikke akkurat fått noen gode grunner til å bytte dem hverken

på grunnlag av testen til Guitar Player, eller denne tråden.

Jeg var litt optimistisk med tanke på testen til Guitar Player, men den er jo i grunnen en helt subjektiv beskrivelse

av gitarkablene i en helt bestemt sammenheng. (bar litt preg av "voodoo" for meg, og jeg ble ikke noe klokere)

Er selvfølgelig helt enig i at en gitarkabel er en veldig enkel sak, hvor det er begrenset hva som kan oppnås av variasjoner.

Tror det er viktig å finne ut av hva vi mener med "voodoo" i denne tråden. For meg handler det om de tingene som ikke er målbare,

men som likevel er viktige for noen, og som noen også ser muligheten til å tjene penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da? Kom med en link til en produsent av high end gitar kabler som lover gull og grønne skoger. Kom med en link til blindtest av gitarkabler.

Jeg påpekte at du presenterer påstanden om at det ikke finnes voodoo i dette markedet som et faktum. Det er det etter min mening ikke hold for.

Når det gjelder det å forsøke å utfordre deg på teknisk kompetanse eller erfaring, så er jeg ikke så dum at jeg gjør det. Der har jeg null, eller knapt nok det, å stille opp med i forhold til deg

Med hensyn til "voodo- begrepet", har vi brukt det forskjellig. Jeg tenker mer på markedsføringsmekanismene som brukes.

Som et eksempel på voodo fra produsenter- retningsbestemte gitarkabler, da?.

Her selger man altså en kabel som skal sende vekselstrøm, og så er den retningsbestemt? De trykker på piler på kabelen og greier..

Det at man ikke kobler til skjerm i den ene enden av kabelen er da ikke akkurat noe som kan forsvare den vanvittige prisen. Kabeltrykk er ikke så dyrt. Sånn helt oppunder lureri blir det når produsenten ikke forteller at dette gamle og godt kjente trikset blant lydfolk er hemmeligheten.

Jeg har vært med og testet, og jeg klarer ikke å høre forskjell på en slik kabel der lyden ble sendt "feil vei". Det klarte ikke de andre som var til stede, heller.

Blindtest på gitarkabler som beviser noe som helst? Det kan jeg ikke vise til. Jeg kan heller ikke vise til et ekte bilde av julenissen.

Jeg trives godt med Planet Waves og Snap-Jack- kablene mine, jeg, skikkelig godt bygd, god skjerming og funker uten å lage knaselyder. Men bedre gitarlyd? Næh.

Så er vi uenige, da. Det går greit, jeg godtar gjerne at du mener hi-endkabler kan brukes til å "tune" en diger gitarrig i en eller annen retning. Ikke noe problem, men for meg ville det blitt enklere å skru på en diskantregulater enn å bruke kabel som reduserer diskanten.

Så får du kanskje godta at jeg syns Batman- plaster får sår i fingrene til å gro fortere enn vanlig Norgesplaster? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til "voodo- begrepet", har vi brukt det forskjellig. Jeg tenker mer på markedsføringsmekanismene som brukes.

Enig av denne tolkningen, og siden monster selskapet fortjener all kritikken dem kan

få slengt i trynet pga sitt eierforhold/moderselskap og bruk av advokater mot nye

og gamle aktører i bransjen kan vi lete litt i sortemanget demmers.

Edit link: http://www.google.no/search?q=monster+lawsuits

BASS

Dual heavy-gauge bass conductors for maximum low-frequency extension

and taut, articulate bass without annoying buzzes and hums.

Har tilgode å høre en kabel buzze, men det er jo greit å vite at denne monsterkabelen IKKE har dette problemet.

Uheldigvis blir jeg usikker på andre kabler i sortemanget deres kan ha dette problemet.

/...ordkløveri - jeg vet, men dette er hva jeg mener med voodo :)

Endret av huskerikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg påpekte at du presenterer påstanden om at det ikke finnes voodoo i dette markedet som et faktum. Det er det etter min mening ikke hold for.

Når det gjelder det å forsøke å utfordre deg på teknisk kompetanse eller erfaring, så er jeg ikke så dum at jeg gjør det. Der har jeg null, eller knapt nok det, å stille opp med i forhold til deg

Med hensyn til "voodo- begrepet", har vi brukt det forskjellig. Jeg tenker mer på markedsføringsmekanismene som brukes.

Som et eksempel på voodo fra produsenter- retningsbestemte gitarkabler, da?.

Her selger man altså en kabel som skal sende vekselstrøm, og så er den retningsbestemt? De trykker på piler på kabelen og greier..

Det at man ikke kobler til skjerm i den ene enden av kabelen er da ikke akkurat noe som kan forsvare den vanvittige prisen. Kabeltrykk er ikke så dyrt. Sånn helt oppunder lureri blir det når produsenten ikke forteller at dette gamle og godt kjente trikset blant lydfolk er hemmeligheten.

Jeg har vært med og testet, og jeg klarer ikke å høre forskjell på en slik kabel der lyden ble sendt "feil vei". Det klarte ikke de andre som var til stede, heller.

Blindtest på gitarkabler som beviser noe som helst? Det kan jeg ikke vise til. Jeg kan heller ikke vise til et ekte bilde av julenissen.

Jeg trives godt med Planet Waves og Snap-Jack- kablene mine, jeg, skikkelig godt bygd, god skjerming og funker uten å lage knaselyder. Men bedre gitarlyd? Næh.

Så er vi uenige, da. Det går greit, jeg godtar gjerne at du mener hi-endkabler kan brukes til å "tune" en diger gitarrig i en eller annen retning. Ikke noe problem, men for meg ville det blitt enklere å skru på en diskantregulater enn å bruke kabel som reduserer diskanten.

Så får du kanskje godta at jeg syns Batman- plaster får sår i fingrene til å gro fortere enn vanlig Norgesplaster? :)

Her har du jo et typisk eksempel på akkurat det jeg prøver å si.

Retningsbestemte kabler.

Noe som har en helt naturlig forklaring blir plutselig voodoo. Merkingen på kabelen har ingen ting med lyden å gjøre. Endel produsenter bruker toleder+skjerm isenden for vanlig enleder+skjerm på instrumentkabler. På sånne kabler er skjermen koblet sammen med jordledern i den ene enden. For å best utnytte denne form for skjerming skal den pluggen hvor skjerm er koblet sammen med jord sitte mot forsterkeren. Det er ingen lydforskjell ved å snu kabelen det skal det helle rikke være akkurat som dere fant ut ved testen. Det er ikke voodoo.

Så at kabler som er laget av forskjellig matrialet med forskjellig tversnitt og forskjellig capasitance låter forskjellig er heller ikke voodoo. Dette ar alt sammen målbare forskjeller. Men det er ikke så lett å måle seg frem til hvordan en kabel låter. Og akkurat som de sier i GP testen og SRV quoten ovenfor så er det helt avhengig av resten av riggen hva som er bra eller dårlig. Hvis du har en bright gitar og en Fender twin så gjør det sikkert ikke om kabelen demper litt.

Når det gjelde Monster så er de verken high end eller boutique. Men de har skjønt at folk er villige til å betale mer hvis de "tror" de får noe bedre. Det kalles branding. Det er som jeg skrev ovenfor helt grei kabel men fancy reklame og fancy innpakning og gjør at du "føler" deg litt bedre når du handler og går ut av gitarbutikken, men du føler deg som en dust når du sammenligner den med andre helt greie kabler. Men det er et langt steg fra sånne som Monster Cable til Pete Cornish og kona eller Evidence Audio som får spesialprodusert kabel etter egen spec og så sitter å lodder og tester alle kablene selv i garasjen. Selvfølgelig blir det dyrt.

Endret av Gluke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er et langt steg fra sånne som Monster Cable til Pete Cornish og kona eller Evidence Audio som får spesialprodusert kabel etter egen spec og så sitter å lodder og tester alle kablene selv i garasjen. Selvfølgelig blir det dyrt.

Jeg har stor respekt for Pete Cornish, men er det virkelig så stor forskjell?

Joda, jeg skønner PC lager kabler som skal tåle et langt liv på veien men det kan hvilken som helst stor kabelprodusent gjøre for en brøkdel av prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.