Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen spørsmål ang gitarkabel (nybegynner)


Blommern

Anbefalte innlegg

Jeg skjønte hva du mente, men hvis du bare demper de midlere frekvensene for å oppnå denne effekten så oppleves ikke lyden som høyere. Loudness innebærer normalt sett en forsterkning av lave og høye frekvenser. Forsterkning i en kabel er bare ikke mulig. Den kan dempe signalet litt grunnet resistans eller filtrere bort litt av frekvensområdet i topp eller bunn, men ikke så mange desibel slik vi her opplever.

Hvis du ikke er komfortabel med tanken på at han endrer volumet på noen måte så må det i så fall være anslaget som er veldig mye sterkere (bevist eller ubevist)

[Teskje]Du må jo se det i forhold til den første kabelen. Du trenger ikke forsterke noe om den første kabelen trekker fra. Det vil virke som en forsterking i forhold til den første kabelen - uten at signalet på noen måte blir forsterket av kabelen.[/Teskje]

Vet ikke hvorfor du mener at den første kabelen ikke kan låte "dårlig nok" til at en slik effekt kan oppstå. Har du noe referanse til hvor mange desibel en kabel kan "filtrere" bort?

Igjen, forutsatt at han ikke jukser på en eller annen måte. For alt vi vet kan det blir brukt diverse pedaler mellom gitar og amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 222
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lurer litt på den videoen. Jeg testet litt her, mellom en gammel spiralkabel av makaber kvalitet, 30 år gammel, og en ny kabel i svinedyrklassen, og volumforskjellen er ikke noe i nærheten av det han fyren fikk til. Det må være noe annet som påvirker volumet i den videoen.

Jeg går ikke med på at en kabel som er solgt som gitarkabel har så stor resistans som kreves for å få til et slikt volumtap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Teskje]Du må jo se det i forhold til den første kabelen. Du trenger ikke forsterke noe om den første kabelen trekker fra. Det vil virke som en forsterking i forhold til den første kabelen - uten at signalet på noen måte blir forsterket av kabelen.[/Teskje]

Vet ikke hvorfor du mener at den første kabelen ikke kan låte "dårlig nok" til at en slik effekt kan oppstå. Har du noe referanse til hvor mange desibel en kabel kan "filtrere" bort?

Igjen, forutsatt at han ikke jukser på en eller annen måte. For alt vi vet kan det blir brukt diverse pedaler mellom gitar og amp.

Ja, jeg har noen relativt klare referanser for hvor mye en kabel kan dempe et signal pr meter i forhold til material valg, dimensjoner og konstruksjon. Å klare å lage en kabel med en så kraftig filter effekt uten å bruke andre komponenter enn selve kabelen og dens oppbygning vil være et mesterstykke uten like etter kjente teoretiske modeller.. så lenge vi snakker om lengder på mindre enn 50 meter i alle fall.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble snakket litt om overnaturlige ting tidligere. Det har jo mye med kabler å gjøre, så jeg poster denne her. ;)

<youtube>

Ja. Dét var en overbevisende video, det. En to piksel lang flekk som flyr over hele bildet på tre frames. Så utrolig liten at det likegjerne kunne vært en flue med jetmotor, eller det mest labre forsøket på å lage en UFO video, noensinne ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Dét var en overbevisende video, det. En to piksel lang flekk som flyr over hele bildet på tre frames. Så utrolig liten at det likegjerne kunne vært en flue med jetmotor, eller det mest labre forsøket på å lage en UFO video, noensinne ;p

Egen tråd om denne. Kanskje bare du er den mest labre "LOL fake xD", lissom, like evah?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte i den andre tråden.

tl;dr: selv om denne er sann, så er det utrolig mange andre videoer der ute som er mer plausible. Det ville ikke gagnet deg på noen måte om du var sikker på at dette var sant. Du ville bare hatt en annen oppfatning du ikke hadde tjent noe på. Men samtidig som man godtar en så lett fake-bar video, selv om den er sann, hengir man seg til en hel drøss kognitive biaser; noe vi ikke bør gjøre.

Det er ingen konsekvens om den videoen var sann eller ikke. Derfor er det likegreit å ikke tro på den. (id est, livene våre hadde ikke forandret seg noe selv om alle i hele verden visste at den videoen var sann - aliens hadde likevel ikke landet og sagt "gratulerer, dere klarte testen vår" og vi hadde ikke hatt en ny oppfatning av noe som helst. Selv om dette faktisk er et uidentifisert flygende objekt, kan det likegreit være en eller annen militærhemmelighet (tross, en like teit ting å anta) og det ville kun videre vært utspring for konspirasjonsteorier og ellers dårlige ideer - "er det oss fra fremtiden? er det militært? er det aliens? la la la?")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har noen relativt klare referanser for hvor mye en kabel kan dempe et signal pr meter i forhold til material valg, dimensjoner og konstruksjon. Å klare å lage en kabel med en så kraftig filter effekt uten å bruke andre komponenter enn selve kabelen og dens oppbygning vil være et mesterstykke uten like etter kjente teoretiske modeller.. så lenge vi snakker om lengder på mindre enn 50 meter i alle fall.

Kan du liste opp noen av referansene dine?

Det er vel ikke bare dempingen som er tellende her, men også det faktum at man flytter resonanstoppen til det filteret som dannes av PU og kabel.

Det kan jo hende at enkelte overtoner i den videoen blir mindre dempet i den ene kabelen enn den andre og at det derfor høres høyere ut. Dog er det vanskelig å si noe uten å ha tall på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du liste opp noen av referansene dine?

Det er vel ikke bare dempingen som er tellende her, men også det faktum at man flytter resonanstoppen til det filteret som dannes av PU og kabel.

Det kan jo hende at enkelte overtoner i den videoen blir mindre dempet i den ene kabelen enn den andre og at det derfor høres høyere ut. Dog er det vanskelig å si noe uten å ha tall på det.

Selvsagt kan jeg liste en haug med whitepapers om kabelkonstruksjon og målinger hvis du absolutt vil det. Kabelpushernes litteratur er forøvrig alltid proppfull av "teoretiske beviser" på hvorfor deres kabler er det ypperste, problemet er bare at effektene de alltid snakker om først blir plagsomme i et langt høyere frekvensområde enn normale audiokretser opererer i. Regnestykket for en gitarmikrofon blir noe annerledes, men fortsatt gjelder det at kabler ikke måler så fryktelig forskjellig med mindre man snakker om veeldig lange lengder. Forskjellene er altså ikke så store når alt kommer til alt.

Selvsagt påvirker kabelen frekvensresponsen og den samlede kretsens eventuelle filtereffekter. Problemet er bare at en standard koaksial kabel på 3-5 meter med så høy resistiv motstand, eller med en så kraftig induktiv eller kapasitiv effekt er bare umulig å produsere med mindre du endrer måten kabelen er oppbygd på fullstendig. Gitarens mikrofoner representerer jo ikke noen spesielt bredbåndet kilde heller.

Men la oss legge det teoretisk til siden.. Ta den billigste jallakabelen du finner i butikken og kjøp den dyreste de har. Prøv så å måle forskjeller i kretsen.. Det gir deg ganske rask noen gode svar på eventuelle forskjeller.

Jeg har gjort det samme med masse såkalte "Hi-Fi" kabler og aldri funnet forskjeller som på noen måte kan regnes som så store at det skulle være mulig å registrere forskjeller med mindre du har et eksepsjonelt veltrent øre og kan gjøre en sømløs a/b test.

Så en volumforskjell på en haug med dB på et kabelbytte ? i don't think so.. La oss si det slik at det er ikke akkurat jeg som kommer med den kontroversielle påstanden her..

Gode kabler er fint fordi de ofte er mer støysvake og solide, det er så langt jeg er villig til å strekke meg stort sett.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del stoler mer på Eric Johnson enn målinger. Sier han at det låter bedre med gummistrikk enn skrue, så låter det bedre. Uansett hva følelsesløse målinger måtte vise. ;)

Nå hører vel Eric Johnson forskjell i lyden om det er litt slitte deler i turbinene på kraftverket som leverer strøm til forsterkeren hans, så han er jo litt ekstrem da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del stoler mer på Eric Johnson enn målinger. Sier han at det låter bedre med gummistrikk enn skrue, så låter det bedre. Uansett hva følelsesløse målinger måtte vise. ;)

Når det kommer til oppfattelse av lyd kan du kun stole på deg selv med mindre du er døv. Så hvis du opplever lyden bedre med en kabel til 1000 kroner metern, så er det vel bare å klemme på, men ikke forvent at alle andre skal få den voldsomme aha-opplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.