Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen spørsmål ang gitarkabel (nybegynner)


Blommern

Anbefalte innlegg

  • Svar 222
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når utgangspunktet er meningsløst blir det ihvertfall vanskelig å tolke resultatet. 8db forskjell er jo bare tull, og det er ikke volumforskjell man får ved å bytte kabler. Man får mer av høye frekvenser frem til forsterkeren, men å prøve å vise det på et youtube klipp, well you know........... why bother.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1) Alle referanser til Hi Fi høytallerkabler blir totalt meningsløse, for de sitter i andre enden av kretsen etter forsterkeren. De som ikke skjønner det burde ihvertfall ha vett på å ikke uttale seg i en tråd om gitarkabler.

Så du mener at det ikke er signalkabler mellom en kilde og amp i et Hi-Fi system ? En platespiller f.eks er ganske sammenlignbart med en pickup faktisk. Det er forøvrig også signalføring internt i en hi-fi komponent..

Punkt 2) En crappy godt brukt gitar kabel som har vært tråkket på i 5 år kan ha mye mer enn 150pF per meter og på et pickup signal er 150pF per meter mye. 10m kabel så har du 1500pF. Prøv å sett en eller to 470pF mellom lederne i gitarkablen hvis det er noen som tror demping i denne størrelsesorden ikke er hørbart.

Nå er det ikke demping først og fremst vi snakker om i forhold til kapasitans i en kabel.. Dessuten er det relativt små verdier og korte kabler vi snakker om. Hvis du hører disse forskjellene så godt så er det greit nok det, men jeg gjør i alle fall ikke det.

Punkt 3) Alle som kan noe som helst om kretser vet at du ikke kan gjenskape noe som ikke er der i utgangspunktet. Hvis du mister diskant mellom gitar og forsterker kommer ikke den magisk tilbake ved å vri på diskant kontrollen. Du får bare mer av det som er igjen. Det er to vidt forskjellige ting. Det handler om å få det opprinnelige signalet fra Pickupen frem til forsterkeren uten signaltap.

Hvis du snakker om diskantkontrollen på forsterkeren er det der en sannhet med modifikasjoner, da en gitarpickup har en litt merkelig frekvensgang, dermed er det ikke umulig å hente tilbake litt diskant hvis senterrekvensen for pickupens resonanstopp skulle forskyves noe lavere i frekvens.

Punkt 4) Å høre på lydklipp over internett og på en PC for å høre forskjell på kabler er en vits. Folk som ikke har prøvd dette selv burde være særs forsiktige med å uttale seg.

Vel.. alle må få uttale seg, men det er forskjell på synsing og erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi ikke alle?

Jeg tror at det finnes spøkelser!

Jeg tror at det ikke finnes spøkelser!

Begge utsagnene er vel å regne for å tro?

Så jeg tror (pun intended) at vi alle er troende - vi bare tror forskjellige ting :)

Leste akkurat denne tråden, opg storkoste meg. Jeg skal ta vare på den som eksempel på forumvett neste gang jeg trenger forklare det. Aldri har et så enkelt spørsmål produsert så mye vås :-) Vi vet fortsatt ikke hvordan vi skal te oss ved innkjøp av gitarkabel, men en del av forumets gjengangere har fått all mulig anledning til å vise fram egne akademiske ferdigheter og intelektuell kapasitet. Prisverdig :-)

edit: og til alt overmål er dette som svar i en tråd merket "nybegynner" :-)

Edit2:

spm: Har sett litt på SLX audio BP Gitarkabel fra www.sound1.no. Er også derifra jeg skal kjøpe forsterkeren.

Kabelen koster 115kr for 3m. Er det noe å gå for? Eller vil det bli bedre hvis jeg går opp litt i pris ? Vil jeg høre forskjell på en billig kabel og en dyrere kabel tror dere? Er min første elgitar, så har ikke veldig peiling på slikt.

Svar: En crappy godt brukt gitar kabel som har vært tråkket på i 5 år kan ha mye mer enn 150pF per meter og på et pickup signal er 150pF per meter mye. 10m kabel så har du 1500pF. Prøv å sett en eller to 470pF mellom lederne i gitarkablen hvis det er noen som tror demping i denne størrelsesorden ikke er hørbart.

Hysterisk!

Endret av sidney
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SLX er ikke et merke. Dette er en kinesisk billigkabel. Så får det være opptil hvordan du tolker denne tråden om du kjøper den eller ikke.

For enda mer endeløs kabeldiskusjon sjekk ut denne tråden: http://www.jsguitarforum.com/forum/showthread.php?t=91370

Denne gangen er det dog strømkabelen det er snakk om.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri har et så enkelt spørsmål produsert så mye vås :-) Vi vet fortsatt ikke hvordan vi skal te oss ved innkjøp av gitarkabel, men en del av forumets gjengangere har fått all mulig anledning til å vise fram egne akademiske ferdigheter og intelektuell kapasitet. Prisverdig :-)

Spørsmålet er ikke så enkelt. Problemstillingen er preget av mye synsing og overtro med lite vitenskapelig støtte. Dog kan jeg være enig i at det ble mye vås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi sette opp en test? Jeg kan alltids ta en prat med Tre'45 og spørre om de er interesserte i å ta del i en slik test. Alt må filmes for dokumentasjon, og vi må ha billige og dyre kabler å sammenligne med. Gjerne også nye og gamle av billige og dyre.

- Kabler

- Kamera

- Opptaksutstyr

- Gitar

- Amp

Trenger ikke stort mer. Noen som kan finne tid til et eksperiment på nyåret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi ikke alle?

Jeg tror at det finnes spøkelser!

Jeg tror at det ikke finnes spøkelser!

Begge utsagnene er vel å regne for å tro?

Så jeg tror (pun intended) at vi alle er troende - vi bare tror forskjellige ting :)

Det er litt forskjellige måter å "tro" på.

Jeg finner ingen gode logiske grunner for at det skal være store forskjeller på gitarkabler.

Men, kom igjen overbevis meg. Hvis en test blir utført skikkelig, og det faktisk viser seg en vesentlig forskjell.

Ja, da tror jeg på det, og finner ut av om det gjør noen forskjell for meg å skifte kabler.

Noen tror uten å ha noe annet belegg for det, enn at de tror. De skifter heller ikke gjerne standpunkt.

Jeg finner heller ikke logisk belegg for å tro på spøkelser, men er også åpen for å forandre mening her av samme grunner.

Å ikke tro på noe, kan altså ikke direkte sammenliknes med å tro på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at det ikke er signalkabler mellom en kilde og amp i et Hi-Fi system ? En platespiller f.eks er ganske sammenlignbart med en pickup faktisk. Det er forøvrig også signalføring internt i en hi-fi komponent..

- Du vil tydlighvis gjerne at dette skal være relevant for gitarister men det er det ikke. Så du mener seriøst at David Gilmour bytter alle gitarkablene i hele jævla riggen sin til Evidence fordi de "ser" bedre ut og hvis han bare hadde lest mer om plindtester av hifi utstyr på nett hadde han skjønt bedre? Du skjønner selv at dette blir for dumt.

Nå er det ikke demping først og fremst vi snakker om i forhold til kapasitans i en kabel.. Dessuten er det relativt små verdier og korte kabler vi snakker om. Hvis du hører disse forskjellene så godt så er det greit nok det, men jeg gjør i alle fall ikke det.

- Selvfølgelig er det det. Hvis du ikke har skjønt det, har du ikke skjønt en dritt. Korte kabler my ass. Jeg vet om folk som nekter å bruke skjerma kabler inni ampene sine fordi det dreper høye frekvenser. Og du skal prøve å fortelle meg at når de kan høre forskjell på 30-40 cm kabel inni en amp så greier ikke du å høre forskjell på 10m gitarkabel strekk? Så døv nekter jeg å tro du er.

Hvis du snakker om diskantkontrollen på forsterkeren er det der en sannhet med modifikasjoner, da en gitarpickup har en litt merkelig frekvensgang, dermed er det ikke umulig å hente tilbake litt diskant hvis senterrekvensen for pickupens resonanstopp skulle forskyves noe lavere i frekvens.

- Dude har du gått på elektrolinja i fantasia? En forsterker jobber med det signalet den til enhver tid får inn på inputen. Det eneste som legges til signalet er støy og volum.

Jeg sier ikke at high end kabler nødvendighvis er verd penga, men hvis du snakker om normale lengder 6-8 meter fra gitar til et pedalbrett og så 6-8 meter opp til ampen kan hvem som helst høre forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Du vil tydlighvis gjerne at dette skal være relevant for gitarister men det er det ikke. Så du mener seriøst at David Gilmour bytter alle gitarkablene i hele jævla riggen sin til Evidence fordi de "ser" bedre ut og hvis han bare hadde lest mer om plindtester av hifi utstyr på nett hadde han skjønt bedre? Du skjønner selv at dette blir for dumt.

Hva er dette for noe tøv ? Nå roter du bare bort den opprinnelige spørsmålstillingen ved å pålegge meg meninger jeg ikke har.

Jeg har brukt sammenligningen med Hi-Fi kabler fordi det er rimelig relevant. Jeg personlig har mest erfaring med kablers påvirkning i LF kretser og regnestykket for en gitar + amp er ikke så ulikt. Det er nøyaktig de samme prinsippene.

- Selvfølgelig er det det. Hvis du ikke har skjønt det, har du ikke skjønt en dritt. Korte kabler my ass. Jeg vet om folk som nekter å bruke skjerma kabler inni ampene sine fordi det dreper høye frekvenser. Og du skal prøve å fortelle meg at når de kan høre forskjell på 30-40 cm kabel inni en amp så greier ikke du å høre forskjell på 10m gitarkabel strekk? Så døv nekter jeg å tro du er.

Nå må jeg be deg om å utrykke deg på en litt annen måte gitt.. Hvis du har så jævlig peiling så får du se å utrykke deg mer presist. Det er forskjell på en generell demping av signalet og å flytte peakfrekvensen i en frekvenskurve.

- Dude har du gått på elektrolinja i fantasia? En forsterker jobber med det signalet den til enhver tid får inn på inputen. Det eneste som legges til signalet er støy og volum.

"Dude" nok en gang må jeg be deg om å passe språkbruken din..

En gitarpickup har et ganske snevert frekvensområde, med relativt steile flanker i frekvenskurven, at man endrer avrullingen eller resonanstoppen betyr ikke nødvendigvis at man permanent avskjærer de høye frekvensene - derav påstanden om at de fortsatt kan forsterkes opp vha tonekontrollen i forforsterker.

Jeg sier ikke at high end kabler nødvendighvis er verd penga, men hvis du snakker om normale lengder 6-8 meter fra gitar til et pedalbrett og så 6-8 meter opp til ampen kan hvem som helst høre forskjell.

Så her mener du plutselig at kabler som står mellom aktiv elektronikk er avgjørende ? Men ikke i Hi-Fi verden ? Det der må du nok forklare meg..

Mine innlegg i denne tråden er forøvrig basert på at den youtube videoen som det er henvist til tidligere i tråden og altså hvor usannsynlig de forskjellene som fremtrer i den egentlig er.

Når jeg snakker om forskjeller mellom gitarkabler snakker jeg om forskjeller mellom normale gitarkabler som selges de fleste steder sammenlignet med såkalte "boutiqe" eller "High-End" kabler. Forskjellen mellom ringeledning og RG58 er liksom ikke så essensiell i denne diskusjonen.

-----------------------

Det er en forferdelig ubehagelig tone i hele innlegget ditt, med mindre du aktivt går inn for å fornærme den du diskuterer noe med, bør du moderere deg..

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Så her mener du plutselig at kabler som står mellom aktiv elektronikk er avgjørende ? Men ikke i Hi-Fi verden ? Det der må du nok forklare meg..

Mine innlegg i denne tråden er forøvrig basert på at den youtube videoen som det er henvist til tidligere i tråden og altså hvor usannsynlig de forskjellene som fremtrer i den egentlig er.

Når jeg snakker om forskjeller mellom gitarkabler snakker jeg om forskjeller mellom normale gitarkabler som selges de fleste steder sammenlignet med såkalte "boutiqe" eller "High-End" kabler. Forskjellen mellom ringeledning og RG58 er liksom ikke så essensiell i denne diskusjonen.

-----------------------

Det er en forferdelig ubehagelig tone i hele innlegget ditt, med mindre du aktivt går inn for å fornærme den du diskuterer noe med, bør du moderere deg..

Godt nytt år.

Jeg har ingen ønske om å fornærme, men skal ikke skryte på meg at jeg gjør stort for å unngå det heller. Jeg er bare frustrert over folk som driver villedning isteden for veiledning. Uttalelser som "Det er mye voodoo innenfor Hi-Fi og gitar utstyr " er med på å bygge opp under myter og jeg mener personlig at det fint lite voodoo i gitarverdenen. Voodoo kommer av tåkeprat fra folk som ikke vet bedre.

Produktveiledning: For å spille gitar trenger man to typer signalkabel.

Instrumentkabel - (enleders skjermet kabel) brukes mellom gitar og input på forsterker og mellom evt. alt annet som er koblet sammen før input på forsterker. Brukes også hvis en skal koble effekter i en effet loop.

Høyttaler kabel- (toleder uskjermet kabel) brukes mellom forsterker og høyttaler. På combo forsterkere er høytaleren koblet rett i forsterkeren så da trenger man ikke høyttalerkabel.

Det finnes en rekke kabelprodusenter og merker osv. og det kan kanskje virke som det er så himla mye at det er helt umulig å finne frem men egentlig er det ikke sånn.

Accessories - Det finns endel firmaer som lager alle mulig tilbehør og flere av disse lager også kabler. Hvis du går inn i en gitarbutikk og ber om en kabel er det stor sjanse for at du får en av disse. Ekempler på sånne er Hosa, Whirlwind og Ernie Ball. Disse produsentene tar den billigste kablen de finner setter på jackplugger, pakker den inn i eske med deres logo på og that's it. Jeg sier på ingen måte at de nødvendighvis låter dårlig, bare vær obs på at de åp ingen måte er valgt ut fordi de låter bra.

Features - Det finnes firmaer som selger kabler basert på special features. Eksempler på dette er Monster Cable, Spectraflex og Planet Waves. Det er ofte de du finner fancy reklame for i gitar blader. De tar en helt basic kabel hiver på sin "feature" og smeller opp en fet reklame i Guitar World for denne og vips så selger de kabler. Noen av dem låter helt greit, jeg har selv en monster gitar kabel som låter dritt.

High End (Boutique) - Det finnes en rekke små firmaer som er startet av folk som ikke er fornøyd med lyden vanlige kabler. De får produsert opp kabler som de mener låter bedre. Eksempler på sånne er Van Den Huul, Two Rock, Evidence Audio, Cardas og Pete Cronish. Men det er ikke sånn at alle disse nødvendighvis får gitarriggen din til å låte bedre. Hver produsent har sine preferanser og velger ut kabler de mener låter "best". Der er ikke dermed sagt at det er det du foretrekker. Det er mye fokus på at sånne kabler er dyre. Well, alle som har noen som helst erfaring fra produksjon vet at hvis du skal enten få spesial laget en kabel etter spec eller ta en "dyr" kabel og lage gitarkabel av det så koster det fort schpenn. Sånn er det bare. Om resultatet er verd prisen er helt opp til en selv. Noen bryr seg noe gjør det ikke. Hvis du ikke engang hører forskjell så er det neppe værd prisen.

Kabelprodusenter - dette er firmaer som lager kabler. Ikke ferdig med plugger men løs kabel på rull. Eksempler på sånne er Belden, Mogami, Vandamme og Klotz. De prøver ikke å finne opp noe nytt men produserer gode solide kabler etter tradisjonelle og annerkjente metoder. Stort sett alle som bygger gitar systemer for turnerende gitarister bruker en av disse for de har på rull og kapper og lodder alle kablene i riggen mens de kabler den opp. CAE, Racksystems, Skrydstrup etc.

And that's that.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.