Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen spørsmål ang gitarkabel (nybegynner)


Blommern

Anbefalte innlegg

Joda, jeg er selvsagt innebefattet med og enig i det du skriver her. Jeg ønsker bare å poengtere at man ikke bør slå seg til ro med å kreve at alle påstander skal bevises. Jeg tror vi holder intellektet vårt sunt for vår egen del og som et godt eksempel for andre, ved å felle påstander med motbevis fremfor å kreve bevis.

Tendensen ser ut til å være at religiøse fanatikere av ymse slag krever bevis for å kunne tro på noe, og slår seg til ro med sin egen fantasi og virkelighetsoppfatning dersom motparten ikke kan levere ubestridelige bevis. Men i den vitenskapelige verden er arbeidsmetoden motsatt, og det er det som gjør den så fantastisk! Alt er mulig, og det er hverken sludder, vrøvl eller blasfemi før det er motbevist... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 222
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når dere snakker om kabler til over 500kr, så skal jeg holde kjeft. For jeg tviler på at jeg har spilt på sånne kabler før.

Men jeg selv merker sjeldent forskjell på en kabel til 180kr og en til 300kr.

Men jeg har spilt på sinnsykt tynne gitarkabler. De flater og tonen og gjr den litt livløs. Men det er dog store forskjeller i pris og størrelse mellom disse tynne og "vanlige" gitarkabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vi burde revet løs noen av innleggene her, kan nesten anses som off topic, på godt norsk.

Finnes ikke noe som er mer ustabilt enn vitenskap. "Dette vet vi nå, så jeg tror fast og helt på dette. Helt til noen andre kommer og sier noe annet." Snakker om å ikke ha noen egne meninger. Nå er det vel de færreste som faktisk tror på vitenskapen som en trosretning. Ettersom den av og til spriker i flere retninger, basert på teorier. Angående Åndenes makt er det vanskelig å bevise i større grad enn det som presenteres. Dersom ingen kan si at det som angivelig foregår ikke skjer, så har du vel bevis nok? Flere bevis for enn mot. Holder ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er selvsagt innebefattet med og enig i det du skriver her. Jeg ønsker bare å poengtere at man ikke bør slå seg til ro med å kreve at alle påstander skal bevises. Jeg tror vi holder intellektet vårt sunt for vår egen del og som et godt eksempel for andre, ved å felle påstander med motbevis fremfor å kreve bevis.

Tendensen ser ut til å være at religiøse fanatikere av ymse slag krever bevis for å kunne tro på noe, og slår seg til ro med sin egen fantasi og virkelighetsoppfatning dersom motparten ikke kan levere ubestridelige bevis. Men i den vitenskapelige verden er arbeidsmetoden motsatt, og det er det som gjør den så fantastisk! Alt er mulig, og det er hverken sludder, vrøvl eller blasfemi før det er motbevist... :)

Jeg regner med at alle vitenskapelige teorier er basert på strenge vitenskapelige metodologiske normer, og at teorier som ikke er basert på det grunnlaget blir forkastet, uten at noen bryr seg om å motbevise noe som helst.

Forskere som ikke følger disse prinsippene, vil ikke bli regnet som seriøse i det vitenskapelige miljøet, og er ferdige med sin karriere.

Jeg er da nysgjerrig på hvilke metodologiske normer "Åndenes makt" har benyttet seg av, og hvilke vitenskapelige teorier de forfekter.

Når det er på plass, er jeg klar for å prøve å motbevise teoriene. (eller påstandene). Jeg krever da full innsikt og oversikt over de vitenskapelige metodene "Åndenes makt" har benyttet seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vi burde revet løs noen av innleggene her, kan nesten anses som off topic, på godt norsk.

Finnes ikke noe som er mer ustabilt enn vitenskap. "Dette vet vi nå, så jeg tror fast og helt på dette. Helt til noen andre kommer og sier noe annet." Snakker om å ikke ha noen egne meninger. Nå er det vel de færreste som faktisk tror på vitenskapen som en trosretning. Ettersom den av og til spriker i flere retninger, basert på teorier. Angående Åndenes makt er det vanskelig å bevise i større grad enn det som presenteres. Dersom ingen kan si at det som angivelig foregår ikke skjer, så har du vel bevis nok? Flere bevis for enn mot. Holder ikke det?

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å google opp en kar som heter James Randy. Han har en sjekk på $1.000.000 i lomma.

Han inngår avtaler om vitenskapelige tester med de som hevder at overnaturlige ting skjer. Hvis de kan påvise noe som er mer enn tilfeldige hendelser, får de sjekken på stedet.

Randy har hatt sjekken trygt i lomma siden 60-tallet, og har testet mange tusen som hevder de har overnaturlige evner.

Han avslørte bl.a. Uri Geller, og flere vekkelsespredikanter i USA som hadde enorme inntekter på sin gode kontakt med Gud. Det viste seg å være rent juks og bedrag.

BTW: I det ene "Åndenes makt" var "spøkelset" broren til bestefaren til dama mi. Makan til sludder har jeg aldri før eller senere sett på TV.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at det blir som å "bevise" en religion. Religionen finnes, men grunnlaget for religionen - eller selve guden - er særdeles vanskelig å bevise. Men dersom troen i seg selv har en positiv effekt for den enkelte, hvorfor bevise noe som helst? Det var derfor jeg knyttet den opp mot kabler. Placebo, om du vil.

BTW: I det ene "Åndenes makt" var "spøkelset" broren til bestefaren til dama mi. Makan til sludder har jeg aldri før eller senere sett på TV.

Sludder for deg, men det er likevel en mulighet for at det var tilfellet. Kan du avvise noe som ikke kan motbevises? Dersom du følger din tankegang om at alt må bevises, så ville jeg nesten tro at du også ville ha bevis for at noe ikke eksisterte. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at det blir som å "bevise" en religion. Religionen finnes, men grunnlaget for religionen - eller selve guden - er særdeles vanskelig å bevise. Men dersom troen i seg selv har en positiv effekt for den enkelte, hvorfor bevise noe som helst? Det var derfor jeg knyttet den opp mot kabler. Placebo, om du vil.

Sludder for deg, men det er likevel en mulighet for at det var tilfellet. Kan du avvise noe som ikke kan motbevises? Dersom du følger din tankegang om at alt må bevises, så ville jeg nesten tro at du også ville ha bevis for at noe ikke eksisterte. ;)

For at noe skal kunne motbevises kreves det tilgang til en teori, og grunnlaget for hvordan man har kommet fram til teorien.

Logikken din likner på Erasmus Montanus, og dine konklusjoner likner på "ergo er Nille en stein"

Men jeg har tenkt å foholde meg til din logikk i mine videre innlegg. En liten start hvor jeg forsiktig nærmer meg topic:

Det hopper fortsatt en usynlig rosa kanin rundt på sidene her på forumet. (det er sant fordi ingen har klart å motbevise det)

Junissen finnes (det må også være sant siden ingen har klart å motbevise det)

Jorda er flat (har hørt om noen som har prøvd å motbevise det, men det tror jeg ikke noe på. Noen her som tar utfordringen?)

Jeg klarer å høre forskjell på gitarkabler fordi de har forskjellige spøkelser inne i kabelen (det er sant, hvis ingen av dere klarer å motbevise det)

(Mytola henviste til en blindtest, men den var det visst ingen som trodde på)

Alle mine innlegg kommer fra nå av til å inneholde diverse påstander som jeg regner med at alle respekterer som sannheter, hvis de ikke lar seg motbevise.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd å høre nevneverdig forskjell i gitarlyden i forskjellige kabler. Men jeg hører forskjell i hva kablene plukker opp fra omgivelsene. Det har vel med skjermingen å gjøre skulle jeg tro. Enkelte kabler lager også lyd om du tråkker på dem, eller løfter dem opp litt og slipper dem i gulvet.

Så for meg er det ikke gitarlyden, men skjerming samt kvalitet/holdbarhet som betyr mest når det gjelder kabler.

Men jeg skal gi den Elixir kablen jeg nevnte tidligere i tråden en test-drive ved en passende anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at noe skal kunne motbevises kreves det tilgang til en teori, og grunnlaget for hvordan man har kommet fram til teorien.

Logikken din likner på Erasmus Montanus, og dine konklusjoner likner på "ergo er Nille en stein"

Men jeg har tenkt å foholde meg til din logikk i mine videre innlegg. En liten start hvor jeg forsiktig nærmer meg topic:

Det hopper fortsatt en usynlig rosa kanin rundt på sidene her på forumet. (det er sant fordi ingen har klart å motbevise det)

Junissen finnes (det må også være sant siden ingen har klart å motbevise det)

Jorda er flat (har hørt om noen som har prøvd å motbevise det, men det tror jeg ikke noe på. Noen her som tar utfordringen?)

Jeg klarer å høre forskjell på gitarkabler fordi de har forskjellige spøkelser inne i kabelen (det er sant, hvis ingen av dere klarer å motbevise det)

(Mytola henviste til en blindtest, men den var det visst ingen som trodde på)

Alle mine innlegg kommer fra nå av til å inneholde diverse påstander som jeg regner med at alle respekterer som sannheter, hvis de ikke lar seg motbevise.

Du tror det hopper en usynlig rosa kanin rundt på sidene her på forumet.

Du tror julenissen finnes.

Du tror jorda er flat.

Du tror du klarer å høre forskjell på gitarkabler fordi de har forskjellige spøkelser inne i kabelen.

Ingenting galt med noe av det du sier der, så lenge "du tror" legges til. Da trenger du verken teori eller bevis. Det er det fine med å være overbevist. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd masse forkjellige kabler opp gjennom åra. Spilte før på det nærmeste jeg fant og gjør ofte det fortsatt.

Men jeg må si at for et par år siden ble jeg lei av å ha et sammensurium av all mulig dritt i setupet mitt og skiftet ut alt med Belden kabler og Neutric plugger. Det var som å løfte et handkle av høytaleren. Jeg hadde aldri trodd jeg ville merke noen vesens forskjell hovedgrunnen til at jeg byttet var at jeg var lei av kabler som sluttet å funke og ikke fordi jeg var misfornøyd med lyden Nå er ikke belden noen spes dyr kabel heller, mens låter fint nok for meg og har funket siden.

Det var visstnok en av guitar tech'ene til SRV som engang byttet alle kablene hans til noe high end greier. Resultatet var en diskant som kunne felle trær, så det var rett tilbake til grå Radio Shack kabel. Det viktige til enhvær tid er at hele setupet låter bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du bevise at "Åndenes makt" bare er humbug?

Dersom en dyr kabel får deg til å oppleve lyden som bedre. Noe som igjen får deg til å smile litt mer for hver tone, og kanskje til og med spille bedre. Hvorfor ikke kjøpe en dyrere kabel? Uansett om lyden faktisk blir bedre eller ikke kan det være en positiv faktor på din utøvelse av musikk.

Da må jeg bare minne deg om at det var du som på et tidlig stadie avkrevde bevis for mine ytringer i denne tråden.

Og det var helt riktig at grunnlaget mitt var at jeg mente at både "Åndenes makt" og at gitarkabel-lyd delvis handlet om tro.

Tro kan selvfølgelig hverken bevises, eller motbevises.

Det betyr ikke at logikken kan snus rundt slik at alt som ikke kan bevises eller motbevises 100% objektivt er tro.

Grenseoppgangen mellom tro og vitenskap har bestandig vært i bevegelse, fra at det som tidligere var tro, har blitt viten.

En blindtest kan klart vise om folk klarer å skille lyden fra forskjellige gitarkabler fra hverandre.

Vitenskaplige metoder kan også brukes (og har vært brukt) for å finne ut om påstander fra f.eks. "Åndenes makt" holder mål.

Det har aldri vært registrert på noen vitenskapelig holdbar måte. Tvert i mot har det vist seg gang på gang at slike påstander ikke holder mål.

Hvis du er nysgjerrig, kan du søke kunnskap om ting. Hvis du heller vil velge å tro, kan du tro akkurat det du vil.

(men da kan du risikere å ta direkte feil, og også å framstå som uvitende)

Jeg mistenker sterkt at du er et troende menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.